oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
25 Marraskuu 2024, 19:57:51 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Päästömittaukset melumittauksen yhteydessä  (Luettu 38449 kertaa)
karppa
Newbie
*
Viestejä: 6


« : 13 Toukokuu 2011, 10:27:33 »

Moro,

Kävinpä maahantuontikatsastuksessa 1989 vuosimallin pyörän kanssa. Pyörä muuten kunnossa, mutta melut kuulemma
liian kovat. En epäile etteikö näin voisi ollakkin. Mitään mittauksia ei kuitenkaan tehty. Keltanokkana en ilmeisesti tajunnut
sitä erikseen pyytää.

No, selvisi kuitenkin että jos on mulla on muutakuin alkuperäiset vaimentimet (tarvike ei käy) niin joudun melumittaukseen ja
pakokaasumittauseen, jotka molemmat pitää läpäistä.

Miten on mahdollista että pakokaasuvelvoitteet alkavat tällöin koskemaan myös kaikkia vanhoja pyöriä (<1991)? Trafin konttoreille lähettämän
tulkintaohjeen mukaan homma menee näin. Näin sanoi katsastaja.

Ei kai nyt sentään?

tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 13 Toukokuu 2011, 12:30:48 »

No ei todellakaan noin. Melumittauksen voi tehdä konttorilla, päästömittausta ei tuon ikäisessä pyörässä ole. Pyydä katsurilta kirjallinen vastaus asiasta ja toimita se TraFi:n valvontaosastolle... Virnist&#228;&#228;
tallennettu

Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #2 : 13 Toukokuu 2011, 19:52:19 »

Mikä on pyörä ensirekisteröintipäivä? Vuosimalli ei merkitse mitään.
tallennettu
karppa
Newbie
*
Viestejä: 6


« Vastaus #3 : 13 Toukokuu 2011, 22:05:00 »

no, lähinnä tuo vähän hilpeyttä herätti kun kaveri vakavalla naamalla tuota selitti. Kysyin
vielä kahteen kertaan varmuuden vuoksi kun luulin kuulleeni tai ymmärtäneeni väärin. Muuten
ihan lepposan olonen kaveri.

Käyttöönottopäiväksi tuli 0.0.1989 kun ei ameriikan otteessa ollut kun vuosiluku.

Täytyy varmaan pyytää kirjallinen vastaus, jos homma tosiaan jää tuosta kiinni toisella yrittämällä.
tallennettu
smela
Newbie
*
Viestejä: 3



« Vastaus #4 : 16 Toukokuu 2011, 12:18:29 »

Tänään käyty muutoskatsastamassa ja muuten menikin hienosti , eli melunmittaus ok mutta ajatti samalla päästömittauspaikalle ja siitä tulikin hylsy. Protestoin asiaa niin nakkas ton Trafin ohjeen eteen ja pyysi näyttämään missä lukee ettei sitä tarvitse ottaa, en kyennyt. Eli nyt on rekkariote taskussa jossa lukee "rajoitukset" kohdassa Vireillä.....1 kk aikaa laittaa päästöt kohdilleen. Onko tuo ainoa mahdollisuus ?  Käyttöönottopäivä 28.03.1988
« Viimeksi muokattu: 16 Toukokuu 2011, 12:20:43 kirjoittanut smela » tallennettu

-smela-
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 16 Toukokuu 2011, 13:44:14 »

Voi kiesus...

Ajoneuvon tulee täyttää ne vaatimukset, jotka olivat voimassa sen ensimmäisen käyttöönoton hetkellä. Päästövaatimukset tulivat Suomessa voimaan moottoripyörille 1.1.1991 alkaen. Tää nyt on niin peruskauraa, että multa loppuu sanat ton katsurin ammattitaitoa kuvaamaan...
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #6 : 16 Toukokuu 2011, 13:45:02 »

TraFi:n valvontaosastolle asiaa. Katsastushenkilösi on lukenut tarkkaan TraFi:n ohjeen mutta unohtanut asetuksen alusta oleellisen pykälän. Asetus on korkeamman tason säädös kuin TraFi:n tulkintaohje. Asetusta tulee noudattaa kirjaimellisesti, ja jos ei ymmärrä voi katsoa tulkintaohjeesta apua. Laitoin tapaustasi koskevat osat boldilla luetun ymmärtämisen helpottamiseksi:

2 § Korjatun tai rakenteeltaan muutetun ajoneuvon tekniset vaatimukset

2. Ennen ensirekisteröintiä muutetun ajoneuvon tai rakennettuna ajoneuvona rekisteröitävän ajoneuvon rekisteröintikatsastuksessa voidaan soveltaa tämän asetuksen tai ajoneuvon ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai myöhemmin voimassa olleita teknisiä vaatimuksia. Päästöjä ja melutasoa koskevia vaatimuksia sovelletaan kuitenkin vain, jos voidaan osoittaa, että ajoneuvo on ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai myöhemmin täyttänyt päästöjen ja melutason osalta vähintään L-luokan rakenneasetuksen liitteen 2 ensimmäisen käyttöönoton ajankohtaa vastaavat tai uudemmat vaatimukset.

Ennen 1.1.1991 käyttöönotetuilla moottoripyörillä ei ole alunperinkään ollut päästövaatimuksia koska ensiimäiset päästövaatimukset L-luokan ajoneuvoille tuli voimaan 1.1.1991. Vaatimustenmukaisuuden osoittaminen on päästöjen osalta on siis helppoa, koska mitään päästömääräyksiä 1989 käyttöönotetulle ei ole olemassa.

Tuo asetuksessa mainittu rakenneasetuksen liite 2 määrittelee päästövaatimuksia vasta direktiiivin 97/24/EY 9-luvun pohjalta. Tuo direktiivi on annettu vasta 1997.

Ongelmasi pitäisi tulla kuntoon itsekorjauksena (ilman lisäkustannuksia)  konttorilla. Koita nyt kuitenkin vaihtaa katsastushenkilöksi sellainen, joka ymmärtää lakia.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #7 : 16 Toukokuu 2011, 14:46:18 »

Äääh...

Tässä nyt lainaus ajoneuvolaista:

Lainaus
29 a § (3.4.2009/226)
Käytettynä maahantuodun ajoneuvon vaatimukset
Käytettynä maahantuodun ajoneuvon, joka ensirekisteröidään tai otetaan Suomessa muutoin ensimmäistä kertaa käyttöön liikenteessä tai muualla, tulee täyttää ne tekniset vaatimukset, jotka Suomessa olivat voimassa ajoneuvon ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai tätä myöhemmin.

Tolla mennään.
tallennettu

smela
Newbie
*
Viestejä: 3



« Vastaus #8 : 16 Toukokuu 2011, 16:26:47 »

Kiitokset nopeista vastauksista ! Täytyy käydä konttorilla selvittämässä asiaa.
tallennettu

-smela-
smela
Newbie
*
Viestejä: 3



« Vastaus #9 : 17 Toukokuu 2011, 15:24:35 »

Konttorilla käyty, printtasin oheiset lakitekstit mukaan kättäpidemmäksi. Homma meinasi tyssätä alkuunsa kun totes että noihan tekstithän koskee ensirekisteröintiä eikä muutoskatsastusta

Sanoi soittaneensa asiasta Ylitarkastaja O.Lahdelle (Trafi) joka myöskin oli kertonut asian olevan juurikin näin kuten hän sen tulkitsee, eli muutoskatsastuksessa jos putkistoon/äänenvaimentimeen on tehty muutoksia joutuu molemmat testit läpäisemään (melu/päästö) oli pyörä sitten minkä ikäinen hyvänsä.

Onneks hänellä oli senverran kiire, ettei joutanut asiasta enempää keskustelemaan.
Häiritsin  toista katsastajaa ja esitin asian myös hänelle. Sanoi asian olevan varsin simppeli.. soitti siltä istumlta Trafiiin tarkastusinsinööri A.Kalliomäelle joka sanoi  et tuossa on raja 1.1.1991 , vanhempaa ei tarvitse päästömitata.

Katsuri kiitti ja tulosti mulle uuden rekkariotteen + kirjoitti muistilapun seinälle tulevia koitoksia varten, myös katsastuksen alunperin suorittanut kävi toteamassa asian ja sanoi että helpottaahan se heidänkin työtä kun tuota testiä ei tarvitse enää tehdä vanhemmille pyörille. Eli Tattiksen konttorin "tiedot" on nyt päivitetty tämän asian  osalta.  Hymyilee
« Viimeksi muokattu: 17 Toukokuu 2011, 15:26:35 kirjoittanut smela » tallennettu

-smela-
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #10 : 17 Toukokuu 2011, 15:54:42 »

Mä tuun kohta hulluksi näiden kanssa. Mutta ennen sitä, niin tossa vielä sama asia koskien muutoskatsastusta:

Lainaus
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta
2 §
Korjatun tai rakenteeltaan muutetun ajoneuvon tekniset vaatimukset

1. Ajoneuvoa saa korjata tai rakenteen muuttaa 2 luvun vaatimusten mukaisesti tai siten, että ajoneuvo muuttamisen jälkeen täyttää kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen (1250/2002), jäljempänä L-luokan rakenneasetus, liitteen 2 vaatimukset tai ajoneuvon ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai myöhemmin voimassa olleet tekniset vaatimukset.

Mistä ***tusta se Ottokin tollasta on saanut päähänsä, tää nyt on ihan niin perusasia kuin vain joku asia voi olla. Ja katsastuskonttorit, haloo? Planet Earth calling...
tallennettu

Matu
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #11 : 26 Toukokuu 2011, 10:43:49 »

Oon suht keltanokka näissä isommissa muutoksissa fillarin suhteen ja nyt löysin pyörän josta olisin kiinnostunut ja valmis ostamaan, mutta kyseinen HD ei ole papereissa ja on siis omavalmiste ja siitä ei ole papereita. Pyörän vuosimalli on -88 ja myyjä sanoi, että ongelmana pyörän papereihin saamikseksi olisi nimenomaan nämä päästöt.

Miten ylipäätään tuollaisen pyörän päästöt on mahdollista saada sellaisiksi, että ne läpäisevät päästötestit?? Vai eikö omavalmisteisia pyöriä nyt sitten käytännössä enää voi tehdä ns. nollasta konkreettiseksi pyöräksi??
tallennettu
jussi
Uutislähteet
*****
Viestejä: 55


« Vastaus #12 : 26 Toukokuu 2011, 13:51:23 »

Matu, noiden antamiesi tietojen pohjalta sanoisin, että tuon pyörän saaminen rekisteriin Suomessa on hyvin epätodennäköistä. Ensinnäkään Suomessa ei ole tällä hetkellä yhtaan toimijaa, joka päästöt voisi mitata ja vaikka olisikin, niin jos tekniikka on -88 mallinen niin hyvin todennäköisesti se ei mene läpi. Kaikkia tietojahan minulla ei tuosta pyörästä ole, mutta jos tosiaan kysymyksessä on täysin paperiton omavalmiste, voi rekisteröinnin täällä tällä hetkellä unohtaa. Jos olet ensimmäistä pyörää ostamassa ja haluat ajaa niin kannattaa etsiä kilvissä oleva peli.
tallennettu
Jorg
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #13 : 25 Syyskuu 2013, 17:19:41 »

Mulle kävi tänään kanssa ohraisesti konttorilla.

Vuosimallin -90 ääniä mitattiin kierrokset tapissa. Esitti paperia jossa näin käsketään tehdä, Fail.
Seuraavaksi alkoivat mittaamaan päästöjä koska pakoputki ei ole alkuperäinen niin sen pitää täyttää uudet normit, Fail.
Lisäksi halusivat löytää moottorista kuutiotilavuuden meistettynä itse moottoriin,Fail.
 
Nyt mun kuulema pitää mennä dynottamaan pyörä jotta selviää paljonko teho on nyt kun pakoputket on vaihdettu. Samalla sitten mittaavat äänet ja päästöt. Siis mi-vi. Mistä näitä kasvaa? Mun siis pitäisi maksaa kolmannelle osapuolelle että tekevät katsastuskonttorin hommat mistä he jo rahastivat.
Lisäksi rekisterikilven valosta ei löytynyt E-leimaa. Kuulema DOT kelpaa myös, tai ainakin todistus että valo on tarkoitettu valaisemaan rekisterikilpeä, jota en saanut Hymyilee Huh,huh....

Näille nyt pitäis löytää jotain virallista pykälää ja mennä kertomaan totuuksia asemalle tai ainakin vaatimaan rahoja takaisin.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #14 : 25 Syyskuu 2013, 18:09:33 »

Ilmoita TraFi:in. Äläkä missään nimessä maksa mitään.
tallennettu

Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto