oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
25 Marraskuu 2024, 23:58:36 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: kopteri projektin peruskysymyksiä  (Luettu 49276 kertaa)
monni
Full Member
***
Viestejä: 72


don´t believe the hype


« Vastaus #15 : 16 Huhtikuu 2008, 21:13:21 »

Sviddu, vaihtoehdot on nyt 24cm tai 4,5 cm.
Girderissä nääs 0 tai 7 astetta kulmaa, tuumattiin tekijä miehen kans et joutuu keulasta muuttaa noita reijän paikkoja jonnekkin 3-4 asteen kohdalle.

Keulakulma on jossain 50 paikkella, jospa se laki antais vähän pelivaraa tulevaisuudessa Pyörittää silmiään
tallennettu

Hardcore Outlook Biker

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #16 : 16 Huhtikuu 2008, 21:30:42 »

Ja keulakulmaanhan lasketaan sitten mukaan myös ne haarukassa olevat lisäkulmat...
tallennettu
Rockman
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #17 : 01 Heinäkuu 2008, 15:15:20 »

Chopper-projektia kans täällä käynnistellään. Tarkoitus olisi pienistää tuo vähän turhaksi jäänyt enduro-pyörä ja muuntaa se jäykkäperäkopteriksi pienellä budjetilla. Eli renkaat tulee olemaan 90/90-21 eteen ja 150/70-17 taakse. Enskan oma etuhaarukka on niin pitkä (no tästähän se koko ajatus lähti) että sekin käytetään sellaisenaan, ohjauskulma vaan aika lailla loivemmaksi kuin nykyinen. Kysymys onkin tuosta etujätöstä, toimiiko tuo motocross/enduro keula myös chopper käytössä? Lainaus tuolta "2006 uutisia" sivulta:

"3. Etuakselin kiinnityskohtaa voidaan jollain rakenteella siirtää haarukan putkilinjaan nähden riittävästi eteenpäin. Motocrosspyörissä tämä on tyypillinen offset-ratkaisu. Myös tällöin ohjausakselin kallistuskulma ja haarukan liukuputkien kallistuskulma voi olla sama. Teleskooppikeulalla varustetussa chopperissa emme ole nähneet tällaista ratkaisua, mutta teoriassa rakenne olisi toimiva. "

Tuon mukaan homma siis toimisi. Onko kukaan tehnyt tällaista?

Muuten tuo on siis 600cc yksimukinen ilmajäähdytteinen vehje, ainakin ajatuksissa sopiva projektiksi, eikä tipu kovin ylhäältä vaikka menisikin kintuille....

-Risto-
tallennettu

-91 HD Sportster
-89 Italo-enska
-77 Suzuki TS250
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #18 : 01 Heinäkuu 2008, 18:47:43 »

Jos meinaat tehdä siitä ihan oikean chopperin loivalla (eli vähintään 47 astetta Virnistää) keulakulmalla niin taitaa jättö jäädä aika pitkäksi nollakulmaisilla t-kappaleilla huolimatta siitä että etuakseli olisi keulaputken etupuolella.

Mutta mittaamallahan siitä selviää. Jos pääset edes lähelle 150 mm niin ollaan jo osatotuudessa.
tallennettu
Rockman
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #19 : 01 Heinäkuu 2008, 19:12:39 »

Noi nykyiset t-kappaleet on hiukan negatiivisella kulmalla. Mutta etujättö taitaa silti kasvaa kun laittaa ohjauskulman loivempaan asentoon? Mittaamalla tietysti sitten selviää. On nämä pyöräjutut aivan uusia ittelle, autojen kanssa on tullut rakenneltua parikytä vuotta. Mut kysymällä selviää se mitä ei ite saa suunnittelemalla ja mittaamalla selville. Kiitos neuvoista jo etukäteen. -Risto- 
tallennettu

-91 HD Sportster
-89 Italo-enska
-77 Suzuki TS250
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #20 : 01 Heinäkuu 2008, 20:28:44 »

Noi nykyiset t-kappaleet on hiukan negatiivisella kulmalla...

Negatiivinen kulma t-kappaleissa saattaa johtua niiden alkuperäisestä käyttötarkoituksesta. Etuakseli ei nimittäin ole crossipyörissä sen takia putkien edessä että sillä korjattaisiin liian pitkää jättöä vaan siksi että niin saadaan mahdollisimman paljon joustovaraa keulaan. Mutta koska akselin sijoituspaikka lyhentää etujättöä ja pyörästä tulee epävakaa ohjattava on jättöä kasvatettu t-kappaleiden negatiivisella kulmalla.

Jos siinä on negatiiviset kappaleet niin etujättö menee varmasti huolella yli suositellun kun keulakulmaa muutetaan.
tallennettu
Rockman
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #21 : 01 Heinäkuu 2008, 23:01:15 »

No nyt kun menin ja piirsin paperille niin asiahan on ihan selvä. Jättö kasvaa aivan hirmuisiin lukemiin näillä osilla.

Eli kappaleet vaihtoon.

Tästä on hyvä jatkaa.

-Risto-
tallennettu

-91 HD Sportster
-89 Italo-enska
-77 Suzuki TS250
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto