oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 11:25:24 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2 3
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Miten lasketaan etuakselin suurin sallittu massa...  (Luettu 60939 kertaa)
JST-FXR85
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« : 06 Heinäkuu 2011, 12:19:45 »

...eli gross axle weight rating?
Tiedän kyllä paljonko se omassa pyörässä alunperin on, mutta pitäis lisäksi tietää miten se lasketaan.
Showa ei kerro, eikä myöskään Ducati josta kyseinen keula on.

tallennettu
Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #1 : 06 Heinäkuu 2011, 13:52:23 »

Akselien massan laskuun pitää tietää kuinka paljon mikäkin osa painaa ja millä etäisyydellä se on akseleista ja akseliväli niin pystyy laskemaan ihan normaali momenttikaavalla.
Suurinta sallittua ei tietääkseni saa kun valmistajalta. Lähelle pääsee kun katsoo taulukoista pienimpien hyväksyttyjen renkaiden kantavuudet.
tallennettu
JST-FXR85
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« Vastaus #2 : 06 Heinäkuu 2011, 14:58:47 »

hmm, vaikuttaakohan mahdollisesti itse akselin materiaalin vaihtaminen alkuperäisestä ontosta umpiteräksiseen mitenkään?
Ongelma on siis se, että alkuperäisen keulan kyseinen luku on 175Kg ( Harley ) - tilalle vaihdetun keulan vastaava 145Kg ( Ducati )...voinko jollain konstilla nostaa ko. keulan suurinta sallittua akselimassaa ja sitten vielä todistaa sen laskemalla / kaavoilla?
Pyörässä, johon keula on vaihdettu on luovuttajapyörää loivempi keulakulma, sekä pitempi akseliväli.
tallennettu
Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #3 : 06 Heinäkuu 2011, 15:50:37 »

Tässä nyt on alku lakitekstistä.
3 §
Etuhaarukan muutokset
1. Moottoripyörän etuhaarukan pituutta ei saa muuttaa, mutta sen jouset saa vaihtaa. Alkuperäisen etuhaarukan tilalle saa vaihtaa samanpainoiselle ja -tehoiselle moottoripyörälle tarkoitetun alkuperäistä pidemmän asianmukaisen etuhaarukan seuraavilla edellytyksillä:

Vastaus kysymykseen on ilmeisesti että unohda koko homma tai kokeile meneekö läpi kun et puhu painoista mitään.
Keulakulma ja keulan pituus vaikuttaa akselipainoon joten punnitus vois olla paikallaan.
« Viimeksi muokattu: 06 Heinäkuu 2011, 15:53:36 kirjoittanut Ripa » tallennettu
JST-FXR85
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« Vastaus #4 : 06 Heinäkuu 2011, 20:24:51 »

No just siksi kyselen kun ei muutoskatsastukseen ole tolla keulalla asiaa. Olen kysynyt useammalla konttorilla.
Pitää siis jotenkin yrittää muokata keula kelvolliseksi - katsuri itse ehdotti akselimassoihin tutustumista.
Ducatihan on kevyempi, mutta melko lailla tehokkaampi. Jarrutehokin lisääntyi vaihdossa tuntuvasti.
Ducatin kokonaismassa on 410 kiloa, HD:n 492 Kg - yksipaikkaiseksi rekisteröitynä putoaisi 75Kg, jolloin kokonaismassa olisi 417Kg. Ei silti riitä.
Yksi mahdollisuus olisi metsästää prätkä, jossa on samat keulaputket kuin Ducatissa ( Showa 43mm upside-down ) mutta joka olisi yhtä painava kuin HD ( esim Kawa 1400 GTR, omapaino 304 Kg ( HD 292Kg ) - mutta siinä on radiaalikiinnitteiset jarrupuristajat enkä tiedä minkä valmistajan keula Kawoissa on... ).

tallennettu
JST-FXR85
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« Vastaus #5 : 06 Heinäkuu 2011, 20:58:30 »

...niin ja rengaskoko on mulla edessä edelleen 19 tuumaa, toisin kuin Ducatin 17" - jos sillä on jotain merkitystä akselimassoja laskettaessa?
tallennettu
Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #6 : 06 Heinäkuu 2011, 21:10:52 »

Kannattais kysy AKE:sta mikä on tulkinta. Laskeminen on ihan turhaa kun on olemassa vaaka. Moottoripyörään saa vaihtaa 20% painavamman koneen niin siinäkin tapauksessa akselipainot nousee. Kai tossakin on joku marginaali mihinasti saa painot muuttua.
tallennettu
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #7 : 10 Heinäkuu 2011, 20:42:26 »

Minkä ikäinen pyörä???

Yleisellä tasolla akselimassat ja kokonaismassat määrää valmistaja, ei niitä lasketa.

Mihin tietoa tarvitaan, jos muutoksesta kysymys niin jotain dokumentteja asiasta ja katsastaja päättää niiden perusteella.
tallennettu
JST-FXR85
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« Vastaus #8 : 11 Heinäkuu 2011, 10:12:38 »

Pyörä on -85.
No ei kai pyörän valmistajakaan mitään arvoja hatusta vedä.
tallennettu
Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #9 : 11 Heinäkuu 2011, 11:42:44 »

Akselien massan laskuun pitää tietää kuinka paljon mikäkin osa painaa ja millä etäisyydellä se on akseleista ja akseliväli niin pystyy laskemaan ihan normaali momenttikaavalla.
Suurinta sallittua ei tietääkseni saa kun valmistajalta. Lähelle pääsee kun katsoo taulukoista pienimpien hyväksyttyjen renkaiden kantavuudet.
Siinä sulle ohjeet. Kaikki osat puntariin ja mittaat kaikkien osien tasapainopisteen etäisyydet esim taka-akselista. Sitten yksi pieni asia lakitekstistä: valmistajan ilmoittamia suurinpia akselipainoja ei saa ylittää.
tallennettu
Röpöttäjä
Full Member
***
Viestejä: 94


« Vastaus #10 : 11 Heinäkuu 2011, 12:49:22 »

Eiköhän tuo riitä kun tarkastelee siten että punnitsee kokonaismassan ja hakee koko pyörälle tasapainopisteen ja suhteuttaa sen sitä kautta etu ja takarenkaalle.
Sehän onnistuu hyvin pitkälle saksinostin/putken pätkä ja ne rungon alle (putkea pitkin on suht helppo hakea työntelemällä se tasapainopiste.  Renkaiden kantavuuden saapi valmistajien taulukoista.
« Viimeksi muokattu: 11 Heinäkuu 2011, 12:52:55 kirjoittanut Röpöttäjä » tallennettu
Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #11 : 11 Heinäkuu 2011, 14:43:26 »

Eiköhän se riitä kun puntarissa katsoo akselipainot. Ja laskemistahan tässä kysyttiin eikä punnitsemista.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #12 : 13 Heinäkuu 2011, 14:06:41 »

Ne on sitten varmaan hurjan vaarallisia noi kaikki pyörät mihin on vaihdettu isojen japsikyykkyjen keuloja ja katsastusmies on käyttänyt tervettä järkeä eikä tuijottanut lakitekstiä kuin piru raamattua. Se, että yksikään konttori ei näytä vihreää valoa voi johtua ihan vaan kysymyksen asettelusta. Jos menee kysymään "pitääkö teille toimittaa laskelma molempien pyörien akselipainoista että saa tämän keulan katsastettua" niin varmasti menee katsurilla sormi suuhun ja varmuuden vuoksi vaaditaan kaikki mummon syntymätodistuksesta lähtien. Jos taas menee valmiin pyörän kanssa ja sanoo että "tässä on, muutoskatsastetaan" niin läpi menee että heilahtaa. Mites noi kaikki tarvikekeulat joita näihin härveleihin myydään? Ei niidenkään mukana tule minkään valtakunnan todistuksia siitä että se käy just kyseiseen pyörään?

Tää on menny ihan naurettavaks kun lasketaan jotain grammoja ja vähennetään istumapaikkoja että saadaan sata kertaa parempi keula laillisesti muutoskatsastettua... Rupee aktiivillakin pikku hiljaa käpy palamaan.
tallennettu
JST-FXR85
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« Vastaus #13 : 13 Heinäkuu 2011, 15:29:55 »

No en tiedä onko mulla sattunut vaan huonoa tuuria konttoreiden kanssa, mutta kun olen mennyt kysymään muutoskatsastusta niin kyllä ihan ensimmäiseksi on joka konttorilla kaivettu esiin Trafin ohjeistus ja sieltä luettu keulanvaihtoa koskeva pätkä. Sitten kysytään, että mistä pyörästä uusi keula on ja paljonko luovutuspyörä painaa. On kysytty myös kuittia keulasta. Siinä on paha änkyttää jotain ajettavuudesta, tai jarruista kun katsuri on jo takertunut painoasiaan todeten ettei voi toimia laittomasti. Niinpä toditustaakka keulan sopivuudesta siirtyy asiakkaalle.
Mitä siis voin tehdä?
1 Yrittää vielä kiertää konttoreita ja toivoa jossakin maalaisjärjen käyttöä
2 purkaa keula ja ostaa uusi vastaava, mutta painavammasta pyörästä
3 Yrittää laskea/muokata/todistaa, että nyt kiinni oleva keula kelpaa
4 unohtaa koko vaiva ja ajaa auringonlaskuun
tallennettu
Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #14 : 13 Heinäkuu 2011, 16:16:23 »

Tämä vaikuttaa pienentävästä etuakselipainoon. Pyörässä, johon keula on vaihdettu on luovuttajapyörää loivempi keulakulma, sekä pitempi akseliväli.
Mikset suostu punnitsemaan akselipainoa koska laskeminen on todella hankalaa?
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto