oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 05:58:38 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Moottorin ohjausjärjestelmistä ja anturoinnista lyhyesti  (Luettu 72280 kertaa)
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #15 : 09 Elokuu 2011, 20:17:46 »

Oman Multifuel-Californian väliaikainen systeemi toimii siten että ensin on ilmansuodatin jonka jälkeen moottorin huohotuskammio mistä öljyhöyry kulkee ilman kera ilmaläpältä jakokammioon ja sieltä varsinaisiin imukanaviin joissa suuttimet ovat.

Ilmamäärän mittaus tapahtuu jakokammiosta lämpöanturilla ja imukanavasta paineanturin signaaliletkulla. Yhtä hyvin, tai paremminkin, olisi ollut molempien sijoittaminen jakokammion kylkeen.

Tässä ratkaisussa merkittävin seikka on todella pitkä matka ja suuri tilavuus ilmaläpältä imuventtiilille. Vaikka "kaasun" sulkee äkisti niin moottori vielä hetken "syö" ilmaa kammiosta ennen kuin saavuttaa tyhjäkäyntikierrosluvun. Molemmilla sylintereillä on siis yksi yhteinen ilmaläppä.

Tämä oli jo alkujaankin väliaikainen ratkaisu ja siirtyy romukoppaan kun ahdinasennus etenee. Kuten tuolla toisessa jutussa olen selvittänyt. Toki komponentit kuten TPS ja "kaasuvivusto" seuraavat uuteenkin ratkaisuun.

mm
tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #16 : 17 Elokuu 2011, 19:05:28 »

Vastoinkäyntiä ja niiden ratkaisusta.

Sytytysjärjestelmästä otettu ajoitussignaali ruiskutukselle oli lievästi ongelmallinen. Jos signaalin otti sytytyslaitteen kierroslukumittaritiedosta tapahtui seuraavaa: Kytkettäessä virrat päälle sai ruisku tiedon että kone käy maksimikierroksilla. Hetken kun vartosi niin signaalitietokin tasoittui. Kyse oli nykytapaan suoritettavasta mittarin testauksesta ennen ajoon lähtöä jolloin viisarin pitää käydä taulun ympäri. Kun tämä signaalipurske oli ohi niin ruisku luuli että kone käy eikä aloittanut käynnistysrikastusta. Lähti siis huonosti käyntiin.
Puolan maajohdosta napattu signaali taasen oli muuten hyvä mutta aika-ajoin siinäkin ilmeni virhettä kierroslukutiedon osalta ja silloin kiihdytysrikastus heräsi ja totesi signaalin perusteella että kaasu on käännetty tosi nopeasti auki ja ruuttasi ämpärillisen polttoainetta koneeseen jolloin tapahtui nykimistä ylirikkaan seoksen vuoksi.

Näiden virheiden eliminoimiseksi olen päättänyt asentaa digitaalisen hall-anturin kampiakselin päähän. Se käyttää samaa pyörijää kuin sytytysanturit mutta on kokonaan eri virtapiirissä.

Näin pitäisi tulla täysin häiriöistä puhdasta kierrosluku- ja asentotietoa ruiskulle.

mm
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #17 : 18 Elokuu 2011, 09:46:48 »

Näin pitäisi tulla täysin häiriöistä puhdasta kierrosluku- ja asentotietoa ruiskulle.

Mullahan on ADHD:ssa juuri tällainen ratkaisu (tosin optohaarukalla eikä HAL:lla) mutta silti tulee tasakaasulla ajaessa silloin tällöin ikäviä nykäisyjä. Ei niin usein, että häiritsisi ajamista mutta sen verran, että insinööri haluaa kajota. Joko peli menee kierroksen ajaksi sikarikkaalle, unohtaa spruitata eli käy laihalla tai sitten sytkään on ilmestynyt vika. Pohdin asian tutkimista.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto