oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
07 Marraskuu 2024, 16:45:34 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2 3 ... 5
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Äänenmittausta Liikenteessä (Tuusulan Motarilla 26.8.2011)  (Luettu 141346 kertaa)
TiMu
Uutislähteet
*****
Viestejä: 19



WWW
« : 26 Elokuu 2011, 20:28:38 »

Ajoin sitten tänään Tuusulan motarilla Poliisin ja Trafin äänenmittaus ratsiaan

Eivät sakottaneet kertoivat että ensikesänä rupee tuleen sakkoja

Meikäläisen H-D FXR -90  kuulemma tuotti 118 db:tä (sallitu heidän mielestään oli jotain 106 db) olin vähän skeptinen kun
pyörästä ei löydy kierroslukumittaria ja kierrosluvusta oli vain jotain arviota, sanoivat samalla että saavat kuulemma kierroslukumittauslaitteen.
Mikäköhän tossa pitäs olla oikea kierrosluku millä mitataan !

Trafin kaveri vähän katseli putke ja totesi ettei noinvanhassa tartte olla E hyväksytty putki  

Totesivat että kannattaa kaivella ne alkuperäset putket  jostain tai tulee ongelmia ens. kesänä !

« Viimeksi muokattu: 29 Elokuu 2011, 12:12:48 kirjoittanut TiMu » tallennettu
squid
Uutislähteet
*****
Viestejä: 55



WWW
« Vastaus #1 : 26 Elokuu 2011, 22:27:14 »

Tästä oli just asiaa, vanhempi aihe oli nostettu ylös, kun oli epäselvyyttä juurikin kierrosluvusta.

Lainaus
2. Muut kuin EY-tyyppihyväksytyt moottoripyörät

A. Kaksi mittaustapaa

Ensisijainen mittaustapa on ns. staattinen mittaus, joka voidaan suorittaa kaikilla katsastuskonttoreilla. Mittauksen aikana moottorin kierrosluvun on vastattava 1/2 maksimitehon kierrosluvusta, minkä jälkeen kaasu käännetään nopeasti täysin kiinni. Desibelimittari sijoitetaan 0,5 metrin päähän pakoputkesta 45 asteen kulmaan. Jos staattisen testin raja-arvo ei ylity, moottoripyörä hyväksytään muutoskatsastuksessa.

Jos staattisen mittauksen raja-arvo ylittyy, peli ei välttämättä ole vielä menetetty, vaan siirrytään toissijaiseen mittaustapaan, ohiajomittaukseen. Siinä ajetaan rauhallisesti viivalle, jonka kohdalla kaasu avataan kokonaan ja kiihdytetään 20 metrin matka, jonka jälkeen kaasu suljetaan täysin. Mittaus tapahtuu 7,5 metrin etäisyydeltä sivusuunnasta ja molemmilta puolilta. Jos ohiajotestin raja-arvo ei ylity, katsastus hyväksytään huolimatta siitä, että kohdassa 1. mainitun staattisen testin raja-arvo ylittyisikin. Tällöin suoritetaan uusi staattinen testi, jonka tulos kirjoitetaan rekisteriotteelle ja se toimii valvonta-arvona tien päällä. Jos ohiajotesti menee läpi, staattisen testin tulos saa olla mitä vain.

Ohiajotestin saa uuden lain mukaan suorittaa myös katsastuskonttorilla, mutta kaikilla konttoreilla ei ole tarkoitukseen soveltuvaa mittausaluetta. Lisäksi sen voi tehdä hyväksytty asiantuntija, MMAF tulee hakemaan valtuuksia tehdä myös melumittauksia.

B. Raja-arvot

Staattinen testi

Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A)

1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A)

Ohiajotesti

Uuden lain mukaan raja-arvo ohiajotestille on pyörän käyttöönottoajankohtana sovellettu ohiajotestin raja-arvo + 5 dB(A):

Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 500 cc) 91 dB(A)

1.1.1992 - 30.9.1995 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 87 dB(A)

1.10.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 85 dB(A)

http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1185.0

Mittauskierrokset ovat puolet maksimitehon kierrosluvusta. Jos maksimitehon kierrosluku ei ole tiedossa, oletetaan maksimitehon olevan 90% max käyntinopeudesta, josta siis puolet on mittauskierrokset. Ja todellinen kierroslukuhan on tiedettävä, pienikin heitto saattaa tehdä tosi ison eron melutasossa.

Kilpiä oli tuolla kuulemma ruuvailtu pois. Melumittaukseen tien päällä liittyy kaikennäköistä muuttujaa, mm. taustamelun suhteen, joten asia on varmasti tutkimisen arvoinen. En ainakaan itse ihan purematta tien päällä tehdyssä melumittauksessa annettua sanktiota nielisi.
tallennettu

Ylle kirjoitettu pätee väistämättä ja poikkeuksetta, koska liikenneturvallisuus, ympäristönsuojelu ja lapset!!
TiMu
Uutislähteet
*****
Viestejä: 19



WWW
« Vastaus #2 : 26 Elokuu 2011, 22:31:43 »

No noilla ei ollut laittetita todentaa kierrosnopeutta ;-)

Mielenkiintoista on myös tuo puolet suurimman tehon pyörintänopeudesta .... mitäköhän sekin on ?

Lainaus
14 §
Käytönaikaisen melun mittaus

1. Ajoneuvon käytönaikainen äänitaso on mitattava ajoneuvon ollessa paikallaan ja moottorin käydessä nopeudella, joka vastaa puolta moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta. Kun tasainen pyörintänopeus on saavutettu, kaasu päästetään mahdollisimman nopeasti nolla-asentoon. Testitulos on testisarjan korkein lähimpään kokonaislukuun pyöristettynä ilmoitettava LAF-tulos, eli enimmäistaso määritettynä taajuuspainostusta A ja aikapainotusta F (Fast) käyttäen, koko mittausjaksolta alkaen tasaisista kierroksista ja päättyen heti kun moottori saavuttaa tyhjäkäynnin pyörintänopeuden. Huomioon otetaan vain kolmessa peräkkäisessä mittauksessa saadut mittaustulokset, joiden väliset erot eivät ole yli 2 dB(A).

2. Mittalaitteena käytetään äänenpainetason mittaria, joka täyttää vähintään standardin ISO/IEC 61672 tarkkuustason 2 tai vastaavat vaatimukset. Mittarin tulee olla kalibroitu valmistajan ohjeiden mukaan. Mittarin tuloksen pysyvyys tulee testata ennen testisarjaa ja sen jälkeen. Mittauslaitteen virhemarginaali vähennetään mittaustuloksesta ennen pyöristystä.

3. Mittalaite asetetaan vaakasuunnassa 0,5 m etäisyydelle poistoaukosta 45 asteen kulmaan pakoputken poistoaukon suuntaan nähden sekä pystysuunnassa pakoputken ulostulon tai vähintään 0,2 m korkeudelle testiradan suuntaisesti. Jos pakoputkessa on useampia ulostuloja, mittalaite asetetaan niistä korkeimmalla sijaitsevan korkeudelle. Jos ulostulot sijaitsevat eri puolilla ajoneuvoa tai yli 0,3 m päässä toisistaan, melutaso mitataan eri ulostuloille erikseen ja testituloksena käytetään korkeinta arvoa.

4. Melutaso mitataan asfaltti- tai betonialustalla taikka muulla vastaavalla alustalla, joka ei aiheuta merkittäviä akustisia häiriöitä. Mittauspaikalla 3 m etäisyydellä ajoneuvosta ei saa olla muita akustisia esteitä kuin enintään kaksi mittauksen suorittajaa. Mittauspaikan taustaäänitason on oltava vähintään 10 dB(A) pienempi kuin mitattavan ajoneuvon äänitaso.

5. Jos ajoneuvossa ei ole kierroslukumittaria, oikea pyörintänopeus tulee määrittää erillisellä laitteella.
« Viimeksi muokattu: 26 Elokuu 2011, 22:40:33 kirjoittanut TiMu » tallennettu
Kuvaja
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #3 : 27 Elokuu 2011, 08:04:02 »

En tiedä kuinka uusista löytyy ja löytyykö kaikista, mutta mun -97 hondasta löytyy tieto tyyppikilvestä. Muuten taitaa mennä netin selailuksi äänen mittaus...
Itselläni tapahtui tien päällä viime kesänä äänen mittaus ( muun ohella) toisen pyörän kans seuravalla tavalla. Mopo-poliisi totesi, että " tässä taitaa olla ihan suorat putket...".Vastasin " jos vähän kyykistyt niin näet, että siellä on huilut sisällä". M-p "jaa, niin, eihän tässä pahat äänet ollutkaan...".
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #4 : 27 Elokuu 2011, 08:08:08 »

Tää on mun mielestä odotettavissa oleva asia. 2010 alusta saatiin voimaan pykälät jotka mahdollistavat käytön aikaisen melunmittauksen. Nyt 2011 kesällä asiasta herätellään harrastajia, kirjoitellaan huomautuksia jne.

Ensi kesänä alkanee sitten oikeat metelitalkoot, silloin nähdään jo sakkoja ja muutoskatsastukseen määräyksiä laajemmin.

Siirsin asian uutisiin niin tulee lisää näkyvyttä.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 27 Elokuu 2011, 08:55:22 »

Meikäläisen H-D FXR -90  kuulemma tuotti 118 db:tä (sallitu heidän mielestään oli jotain 106 db) olin vähän skeptinen kun pyörästä ei löydy kierroslukumittaria ja kierrosluvusta oli vain jotain arviota, sanoivat samalla että saavat kuulemma kierroslukumittauslaitteen. Mikäköhän tossa pitäs olla oikea kierrosluku millä mitataan !

Evomoottorissa oikea mittauskierrosluku on 2650 rpm. Ellei kierroksia kyetä jotenkin toteamaan, koko mittauksella ei ole mitään merkitystä. Korvakuulolta menee perseelleen, yleensä 400-500 rpm liikaa.

Tuo 106 dB(A) on toinen kahdesta mahdollisesta raja-arvosta (1992 käyttöönotetuille saakka); jos muutoskatsastuksessa alittaa tämän arvon, ohiajomittausta ei tarvita. Suurin osa Harrikan tarvikeputkista ei läpäise tätä raja-arvoa. Jos 106 dB(A) ylittyy, on vielä mahdollista tehdä ohiajotesti, jossa 1990 käyttöönotetun raja-arvo on 91 dB(A). Jos tästä menee läpi, uusitaan mittaus paikallaan ja valvonta-arvo on sitten se, mitä mittari tuolloin näyttää. Se kirjataan otteeseen valvontaa varten.

Sakon voi toki kirjoittaa jo sillä perusteella, että pakoputkia ei ole muutoskatsastettu. Kilpien vieminen tällä perusteella ei ole lainmukaista, joskin tämä asia tuntuu olevan välillä vaikea ymmärtää.
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #6 : 27 Elokuu 2011, 09:15:58 »

Kilpiä oli tuolla kuulemma ruuvailtu pois.

Kilpien vienti on äärimmäinen turvaamistoimi ja sitä saa käyttää vain silloin, kun (a) verot on maksamatta, kyseessä on (b) jatkuva ja ilmiselvä vakava piittaamattomuus (samasta aiheesta toistuvia sakkoja ja huomautuksia jotka eivät kuitenkaan johda muutoskatsastukseen) tai (c) ajoneuvosta on vakavaa vaaraa ympäristölle tai turvallisuudelle.

Kilven väärä paikka, liian pienet peilit, e-merkittömät vilkut ja muutoskatsastamaton rökäri eivät erikseen tai edes yhdessä muodosta vakavaa vaaraa. Vasta kun asiasta on jo aikaisemmin kirjoitettu sakko tai annettu huomautus niin sitten voidaan kilpien menetyksestä puhua.

Valitettavasti käytäntö tien päällä osoittaa, että kielpien takavarikointia käytetään toisinaan sakon korvaus- tai jatkorangaistuksena. Sitä käytetään myös muutoskatsastusmääräyksen alleviivauksena, myös sellaisissa tapauksissa joissa muutoskatsastusta ei oikeasti edes tarvita. Tämä on kyykytystä eikä sitä pidä niellä.

Jos näistä ei kuitenkaan tule meille mitään faktaa niin näitä ei oikeasti ole tapahtunut. Asialle ei voida tehdä yhtään mitään. Keskustelutauluilla kilpien viennistä nillittäminen voi toki alentaa omistajan vitutusta mutta se ei korjaa ongelmaa.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #7 : 27 Elokuu 2011, 09:26:32 »

Tämä on yhä voimassa, jos tulee valvontamääräys tai/ja sakko niin laittakaa kopiot tulemaan: MMAF kerää tietoa rakentelun perusteella annetuista sakoista (4.6.2007) ja Sakkoja, huomautuksia ja valvontamääräyksiä erikoisin perustein? (27.9.2008)
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #8 : 27 Elokuu 2011, 09:47:01 »

^Tohon kilpienvientijutskaan toteaisin, että aika asiallisestihan polliisi on viime vuosina tien päällä toiminut. Ainakaan mä en ole kuullut pariin vuoteen yhdestäkään kilpienvientitapauksesta, joka ei olisi ollut perusteltu. Mikä ei tietenkään tarkoita etteikö näin voisi silti tapahtua.

Ajoneuvon määrääminen käyttökieltoon merkitsee noin niinku perustuslailliselta kantilta omaisuuteen kajoamista. Perustuslain hengessä viranomainen saa kajota yksityishenkilön omaisuuteen vain hyvin painavin perustein. Kilpien vientiä koskevissa säännöissä sanotaan suunnilleen niin, että poliisi voi poistaa kilvet, jos ajoneuvo aiheuttaa vakavaa vaaraa turvallisuudelle tai ympäristölle. Termi "voi" ei tarkoita, että "voi silloin kun sattuu huvittamaan", vaan toimenpide on aina perusteltava ottaen huomioon, että kyse on todellakin omaisuuteen kajoamisesta.

Mikä aiheuttaa tarpeeksi vakavaa vaaraa ympäristölle? Tulkinnanvarainen kysymys, mutta metelin osalta en tiedä, saako prätkästä edes aikaiseksi sellaista meteliä, että normaalissa liikennetilanteessa jonkun kuulo olisi todellisuudessa vaarassa. Se että jotakuta ärsyttää meteli, ei ole ympäristön vakavaa vaarantamista. Tienoon täydeltä mustaa savua voisi olla ympäristöön liittyvä kilpienvientiperuste.

Jos joku menettää kilpensä pelkästään liian kovan metelin takia, siitä kannattaisi ilmoittaa MMAF:lle ja riitauttaa poliisin menettely.
tallennettu

Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #9 : 29 Elokuu 2011, 07:11:48 »

Virkakoneisto Vartavasten Jahtaa Kansalaista -kuvio saa sapen kiehumaan. Jahti ei edes johda mainittaviin parannuksiin yhtään missään. Viimeistään sapen kiehunta kääntää saldon kokonaisuutena negatiiviseksi. Resurssien hukkaa ja väärää politiikkaa.

Toisaalla saman virkakoneiston virantoimittajat (polliisi) eivät välitä erityisen julkisella paikalla mahdollisimman näkyvästi agressiivisesti riehuvasta piripäästä, vaan kääntävät onton katseensa ja laiskan marssinsa kaakkoon. Mitä kansalaisen tulee päätellä tästä?

Toisaalla saman virkakoneiston virantoimittajat (ajoneuvotekninen määräysvirasto) eivät osaa ohjeistaa eivätkä onnistu valistamaan katsastustointa toimittamaan asioita oikein. Mitä kansalaisen tulee päätellä tästä?

Toisaalla se ja tämä merkittävä yhteiskunnallinen haaste huutaa ratkaisemisen resursseja, mutta ei niitä saa. Mitä kansalaisen tulee päätellä tästä?

Pitääkö kansalaisen päätellä tästä, että tiettyjen virantoimittajien toiminnanohjaus tulee ottaa heiltä itseltään pois, ja ulkoistaa vastuuntuntoisemmille tahoille?

Juupe
tallennettu
jussi
Uutislähteet
*****
Viestejä: 55


« Vastaus #10 : 29 Elokuu 2011, 07:35:05 »

Vai sellaista sitten tiedossa. Ilmeisesti kyseessä ollut jonkinlainen koulutustilaisuus jos Trafin ihmisiä oli paikalla, tosin melko puutteellinen koulutus jos ei edes kierrosluvun mittaamiseen tarkoitettua laitetta ole mukana. Ilman kierrosluvun todennusta koko mittauksella ei ole mitään virkaa.

Evossa mittauskierrokset ovat jossain 2500 paikkeilla tai hiukan yli, mallista riippuen. Uudemmissa pyörissä ne lukevat runkoputken tarrassa, TC:ssä ovat mallista riippuen 2500 - 2650. Kierroksista on syytä pitää tiukasti kiinni, pienikin ylitys nostaa meteliä merkittävästi. Se on huomattu MMAF:n omissa mittauksissa.

Mielenkiintoinen juttu on myös se, miten mittaajat oppivat käyttämään kierrosluvun osoittavaa laitetta, jos sen käyttöä ei opeteta näissä testiratsioissa. Jos ottavat käyttöön laitteen, joka mittaa kierrokset tulpanjohdosta, niin mittaajan on esimerkiksi tiedettävä onko koneessa single fire vai dual fire -sytytys. Kuinka moni uudemman pyörän omistaja tietää sen omasta pyörästään?

Edit: MMAF:n epävirallisissa mittauksissa on myös huomattu, että uudehkolla pyörällä jopa vähän ajetuilla orggisvaimentimilla on todella vaikea saavuttaa melurajoja. Luvassa saattaa pahimmillaan olla muutamia turhia kärhämiä oikeussaleissa. Mielenkiintoista olisi tietää kuka Trafista on ollut kouluttamassa tai seuraamassa mittaustapahtumaa.
« Viimeksi muokattu: 29 Elokuu 2011, 08:12:10 kirjoittanut jussi » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #11 : 29 Elokuu 2011, 08:26:34 »

Ymmärsin niin, että TraFilaisilla oli vähän enemmän jäitä hatussa kuin poliisilla kyseisessä tilaisuudessa.

Mitä tulee viranomaistoiminnan mielekkyyteen, osaamisen tasoon ja valvonnan resurssien kohdentamiseen, olen 100 % samaa mieltä kuin toveri, Suomenhevosmies Juupe yllä. Täysin järjetöntä puuhaa.
tallennettu

TiMu
Uutislähteet
*****
Viestejä: 19



WWW
« Vastaus #12 : 29 Elokuu 2011, 12:12:15 »

Mulle sattui aika asiallinen poliisi ;-)
(muuten siinä ratsiassa oli PALJON poliiseja)

Kertoivat että saavat ensivuoden puolella kierroslukulaitteita joita heillä ei vielä ole !
Tosiaan kommentoivat että meni kirkkaasti yli rajojen  ;-)

Muuten oli ihan asiallista käytöstä eivät olleet muuten kiinnostuneita pyörästä (samassa kotelossa resksteriotteen kanssa on
MMAF:n taulukko prosenteista jossa merkitty mitä muutettu ja paljonko prossia 22%
Nyt siellä on tulostettuna myös tästä mölynmittauksesta olelliset asiat)

TiMu
« Viimeksi muokattu: 29 Elokuu 2011, 12:14:21 kirjoittanut TiMu » tallennettu
ma^ko
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #13 : 29 Elokuu 2011, 17:34:41 »

Evomoottorissa oikea mittauskierrosluku on 2650 rpm.

Eip ole, vaan 2500, ainakin '90-luvun alkupuolen FXR:ssä, koska teho ilmoitus on 35,8kW@5000rpm ja puolet viidestä kilosta lienee kaks ja puoli.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #14 : 29 Elokuu 2011, 20:27:05 »

^Jaah, mun softailissa luki 2650 rpm. Onhan noita tehtaalta tullu vähän eri versioina.
tallennettu

Sivuja: [1] 2 3 ... 5
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto