Palautteena T-Bonelle että tuosta lukitusta keskustelusta "Pitkäkeulat uudessa kopterilaissa" ei homma selviä kyllä, että siihen sen voisi lisätä riittävän selkeästi....
Tarkalleen ottaen kyse ei ole pitkäkeulahommista, siksi en tuossa jutussa asiaa käsitellyt. Täytyis varmaan raapaista jäykkäperäistyksistä oma juttunsa.
Hinnoittelusta sen verran, että eipä tuota näillä hinnoilla kannattaisi kenenkään tehdä. Testi maksaa sen 300 + testaajan kilsat + alv, yhteensä yleensä vähän auki 400 euroa. Tästä summasta ensimmäinen satanen menee käytännössä FINAS:ille eli Mittatekniikan keskukselle, joka myöntää akkreditoinnit eli hyväksynnät testauslaitoksille. Seuraavat puoltoistasataa menee erinäköisiin veroihin sun muihin julkisiin maksuihin. Lopuilla pitäis sitten kattaa laitteistokulut, firman hallintokulut (laskutukset sun muut) ja maksaa jotain liksaa testaajillekin. Ei mitään järkeä.
Akkreditointivaatimuksesta kun pääsisi jotenkin eroon, niin homma järkeistyisi paljon. Akkreditoinnin lasku on hirveän iso firmalle, se käsittää paitsi FINAS:n laskun, niin myös hirveän määrän työtä, josta ei saa palkkaa. Kaiken lisäksi akkreditointi tehdään määräajoin, eli kertahyväksyntä ei edes riitä, vaikka mitään muutoksia toiminnassa ei olisi tapahtunut. Varsinaista hyötyä akkreditoinnista ei tässä hommassa ole.