oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 15:58:02 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: turbo polttaa keskimmäisiä tulppia!  (Luettu 27304 kertaa)
samppaka
Newbie
*
Viestejä: 4


« : 18 Joulukuu 2011, 21:45:12 »

ajattelin kysästä apua, kun ei meinaa tulla tolkkua ku suzuki xn 85 turbo megalla polttaa keskimmäiset tulpat aina ku sammuttaa ja tasasella ajolla? on säädetty penkis ja säädöt ok penkis pelas mut ei liikentees?  Huh Huh Huh Huh Itkee Itkee Itkee

kiitos
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 18 Joulukuu 2011, 21:58:12 »

Minkälainen rakenne sulla on? Ts. ensin ilmansuodatin, sitten turbo, sitten kollektori / paineakku / välijäähy, sitten jakaja pytyille, (tjsp suomeksi?), sitten läppärungot ja sitten imukaula? Missä ruiskusuuttimet?

Ongelma asettunee tuolle alleviivatulle alueelle.

Niin ja mikä ruiskuversio? Uusimmissa MegaSquirteissa voi säätää erikseen joka pytylle...

Kokeillu jo iridiumtulppaa???
« Viimeksi muokattu: 18 Joulukuu 2011, 22:17:33 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 18 Joulukuu 2011, 22:20:32 »

Omassa projektissani vaivannut perin outo tulppaonglema ratkesi lopulta puolan vaihdolla:
http://luupilotti.blogspot.com/2009/07/tulppaongelman-etsintaa-ms-cpun-vaihto.html
http://luupilotti.blogspot.com/2009/12/kesan-kilometrit-voisi-mitata-tulpista.html
http://luupilotti.blogspot.com/2010/08/sitkea-tulppaongelma-ratkesi.html
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
samppaka
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #3 : 18 Joulukuu 2011, 22:40:49 »

joo eli pyörässä on kartiofiltteri ja turbona pikku SCHWITZER. imusarjana vakio painekotelo imusarjasuuttimilla jossa läpät jokapytylle. putki on 10cm pitune. syttänä pvn eturatas 12piikkiä -1. megan versioo en muista. 

ja puolana on toi  http://www.tuningstudio.fi/portal/tuotteet?PID=107064&productcategory=2804&section=c.

siinä jotain nyt alkuu.
tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #4 : 19 Joulukuu 2011, 14:05:04 »

Tulpan pimeneminen voi johtua monesta eri syystä. Seoksenmuodostuksen hetkellinen häiriö voi tulla kyseeseen. Mistä sellainen sitten johtuu voi olla vaikea hahmottaa.
Onko sytytyksen ajoitus kytketty kaasunasentoanturiin?
Jos ei niin sillä voi olla tekemistä asian kanssa.

Onko jäännöshappitunnistimet kaikissa pakokäyrissä vai vain yhdessä?
Pakokaasun lämpömittarillakin voi päästä häiriöön käsiksi.

mm
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #5 : 19 Joulukuu 2011, 16:29:31 »

megan versioo en muista. 

Näet sen läppärillä sieltä softasta millä säädät.

Joko kokeilit eri lämpöarvoisia tulppia keskelle, kuumempaa kaipaa. Tai uusia tulppien johtoja tai niitä edes ristiin?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
samppaka
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #6 : 19 Joulukuu 2011, 17:08:22 »

katoin toiselta koneelta millä säädän se oli 2.25.   

tulppia en oo kokeillu mut muuita oon ja se on aina jompikumpi tulppa ja välillä molemmat. 

tunnistin on vaan pakoputkentyngäs.

olis kyl hyvä joka käyräs.
tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #7 : 19 Joulukuu 2011, 17:59:39 »

Näin sähkövälitteisesti on hankala tehdä arviota mistä kiikastaa.
Ainakin olisi hyvä olla tietoa niistä asioista joihin jo tuolla aiemmin viittasin.

Ruiskutuskartta ei välttämättä yksinään kerro sitä mitä ruiskussa todellisuudessa tapahtuu. Siinä säätöohjelmassa itsessään saattaa olla jokin toiminto joka sekoaa. On ruksi jossain ruudussa jäänyt huomaamatta tai jokin arvo, esimerkiksi anturitiedoissa on jokin epäloogisuus vaikka inc-tiedostoissa.

Mutta sitä ennen on tietysti varmistauduttava että mitään sähköistä tai mekaanista vikaa ei ole.

mm
tallennettu
samppaka
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #8 : 19 Joulukuu 2011, 21:14:42 »

joo aina pitää yrittää kysyä on erään vaasalaisen megamiehen kans sitä leivottu ja nyt muute lyönnis täys kaasulla pelaa hienosti mut ei ilkee aina ajaa kaasupohjas kadulla =) no kohta taas ku joulu on pois alta niin saa mennä pajaileen niin katotaan Huh Huh
tallennettu
Arttu
Jr. Member
**
Viestejä: 28


« Vastaus #9 : 20 Joulukuu 2011, 12:11:36 »

No ihan tällaisena arvauksena sanoisin, että tuossa on nyt joku alue pintakaasulla tai käynnistystilanteessa tolkuttoman rikkaalla. Näin etänä ja näillä pohjatiedoilla on tietty mahdoton sanoa oikeasti mistä tuossa on kyse, mutta yleensä tulppien pimeneminen johtuu ylirikkaasta seoksesta. Ja se, että tulpat menee aina keskimmäisistä sylintereistä saattaa johtua esim. läppärunkojen synkkauksesta, painekotelon muotoilusta tai jostain muusta pikkujutusta.

Lambdasta ei välttämättä huomaa kovin helposti liian rikasta seosta, koska se aiheuttaa sytytyskatkoksia ja palamaton happi sitten vääristää lambdan lukemia laihaan suuntaan. Tätä on käynyt kokeneemmillekin säätäjille.

Vialliset sytkäpuolen osatkin voi joskus aiheuttaa tulppien kuolemista, mutta omien kokemuksien mukaan tämä on aika harvinaista. Lisäksi sulla taitaa olla nuo keskimmäiset tulpat eri puolien takana, minkä takia puolavika kuulostaa melko epätodennäköiseltä.
tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #10 : 21 Joulukuu 2011, 00:00:57 »

Artulta tuli hyviä käytännön huomioita.

Joo, kapeakaistainen lambda ei pysy kärryillä jos on hetkittäin rikasta. Rikkaalla kohtaa "kyllästynyt" lambda näyttää laihaa. Erotus voi olla melko pieni oikeaan seossuhteeseen eikä vielä aiheuta selkeää käyntihäiriötä koneeseen-
Laajakaistalambda on siinä suhteessa parempi koska se mittaa laajemmalta alueelta seossuhdetta.

Mites on, onko ruiskutus ajoitettu "Simultaneous" vai "Alternating"?
Koitahan vaihtaa asetusta.

Myös kiihdytysrikastus voi olla liian isolla ja tappaa tulpat.

mm
tallennettu
Arttu
Jr. Member
**
Viestejä: 28


« Vastaus #11 : 21 Joulukuu 2011, 14:18:52 »

Laajakaistakin näyttää perunoita siinä vaiheessa kun sytytyskatkoksia alkaa esiintymään, muuten se kyllä näyttää ihan luotettavasti varsin rikastakin seosta. Kevyellä kuormalla ja pienillä kierroksilla sytytyskatkokset yleensä huomaa kohtuullisen selkeästi, mutta silloinkin tilanteen oikea luonne saattaa helposti jäädä käsittämättä, varsinkin jos kone muutenkin toimii vähän miten sattuu. Täydellä kuormalla ja tehokierroksilla rikkaan seoksen aiheuttamat työtahtien välistä tippumiset tapahtuvat monesti melko huomaamattomasti, kone saattaa kuulostaa vain hiukan normaalia "raskaskäyntisemmältä". Tässä menee sitten helposti kokeneempikin säätelijä vipuun.

Tällaisella "tyhjältä pöydältä" säädeltävässä ruiskussa tulee näitä ongelmia vastaan aika helposti, kun sillä on helppo saada aikaan isojakin heittoja seokseen kapealla alueella. Tällöin saattaa olla melko hankalaa huomata mitä oikeastaan tapahtuu jollain tietyllä kohtaa kierros- ja kuormitusaluetta. Kaasareilla kun säädöt vaikuttavat paljon laajemmille alueille, niin huomattavasti pielessä olevat säädöt ehtii huomaamaan paremmin. Samaten jollain power commander -tyylisellä vakioruiskun lisäksi tulevalla säätöpurkilla huomaa helpommin tekevänsä jotain tyhmää jos alkaa syöttelemään vierekkäisiin ruutuihin rankasti toisistaan poikkeavia korjausarvoja.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto