oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
25 Marraskuu 2024, 06:27:08 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: runko ja kaikki muu  (Luettu 54885 kertaa)
jäx
Newbie
*
Viestejä: 7


« : 23 Heinäkuu 2007, 21:06:34 »

olis tällänen hullu idea kyteny jo jonkin aikaa päässäni että pitäs oma pyörä rakentaa ja saada vieläpä kilvitettyä. eli nyt oiskin kysymyksenä että kuinka pitkä ja kivikkoinen tie tulee kuljetuks jos rakentaa rungon itse? eli aloittaa ihan "tyhjästä". onko mitään ennakko juttuja? mistä ohjeistusta? kustannukset, lähinnä viranomais puolelle? mitä on tärkeä ottaa huomioon ettei koko projekti kaadu myöhemmin niskaan? ja nyt ei ole kyseessä mikään pika kyhäelmä vaan olis tarkoituksena pitää sellanen 2vuoden valmistumis aikataulu  Iskee silmää
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 24 Heinäkuu 2007, 08:44:55 »

MMAF:lla on ollut vireillä runkoa koskeva tutkimus jo jonkin aikaa. Tarkoituksena siinä on mallintaa "perinteinen" putkirunko siten, että tietyn mallin mukaiset itse tehdyt rungot voitaisiin hyväksyä melko yksinkertaisin menettelyin. "Tietty malli" tässä on liukuva käsite, esimerkiksi mittasuhteet voivat olla jonkin verran erilaisia, kunhan rakenteen olennaiset osat ovat samankaltaisia. Homma on vielä kuitenkin kesken, valmistuu ehkä syksyllä, ehkä ensi keväänä. Sitä ennen homma riippuu katsastusmiehestä, ja vaadittavien selvitysten taso vaihtelee suuresti.
tallennettu

teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #2 : 24 Heinäkuu 2007, 09:45:25 »

suht pitkä ja kivikkoinen tie tulee kuljettua jos aijot tehdä omavalmisteen. ja vielä omalla rungolla.
osa pykälistä on ihan hanurista..
omavalmisteita koskeva asia on jo käsittääkseni tekeillä ja tuo toivottavasti paljon lisää järkeä niitten tekoon.
niitä on kyllä kilvissä itse tehdyllä rungolla.eli kyllä se onnistuu! helpommalla pääsee vielä jos on esim:tuv hyväksytty runko.(itse teen sellaisen ympärille pyörää)
kannattaa valita sellainen konttori missä on katsastettu omavalmiste.eli tietoa löytyy.ja sitten teet niitten vaatimuksien mukaan. tai sinuna odottelisin ,että toi runkoa koskeva tutkimus on valmis.sitten se rungon teko on huomattavasti helpompaa!
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #3 : 24 Heinäkuu 2007, 11:41:05 »

Alkuperäisestä kysymyksestä kuultaa läpi että kysyjä ei ole välttämättä kovin syvällä rakennusharrastuksen syövereissä.

Rungon rakentaminen on huomattavan iso urakka ihan pelkästään teknisenä suorituksena. Pelkillä kotitallista löytyvillä työkaluilla on vaikea tehdä laadukasta jälkeä vaan pitäisi olla kunnolliset putkentaivuttimet ja levynleikkaustyökalut - puhumattakaan runkojigistä joka helpottaa mallinnus- ja kasaustoimenpidettä huomattavasti. Toki ilman jigiäkin pärjää joskin mittaamista on sitten huomattavasti enemmän. Kunnollinen hitsauslaitteisto on tietysti homman onnistumisen ehdoton edellytys - tänä päivänä taitavat kaikki kaupallisesti valmistettavat rungot olla TIG:llä hitsattuja.

Sitten näitä kaikkia pitäisi vielä osata käyttääkin. Rungossa on monta kohtaa mihin pitäisi pystyä tekemään identtisiä kappaleita eri puolille runkoa - huomattavasti vaikeampaa kuin voisi kuvitella.

Kun vielä lasketaan materiaalikustannukset - kunnollinen pintakäsittelemätön 28 mm saumaton hydrauliikkaputki kun saattaa maksaa jopa 30€/m, ja sitä kuluu esim. tavalliseen H-D:n runkoon äkkiä 5-6 metriä ja pari metriä paksumpaa mallia - niin ei ne tarvikerungot olekaan kovin kalliita...

Tietysti jos lähtökohtana on joku muu kuin H-D -tyyppinen moottori niin sitten ei paljon jää vaihtoehtoja rungon suhteen.
tallennettu
leesseri
Vieras
« Vastaus #4 : 24 Heinäkuu 2007, 14:28:59 »

itse olen tehnyt 3kpl "harjoitusrunkoja".materiaali on romurautaa,jota olen penkonut/pummannut erinäisistä metallialan yrityksistä.näiden runkojen kanssa olen koittanut eri työmenetelmiä,viljellyt villejä ideoita ja ennen kaikkea oppinut paljon.hemulin kanssa samaa mielta työkalusteista.kaikki tarvittavat värkit ja vehkeet on löydyttävä nurkista,muuten hommasta menee maku,kun ajaa väliä kotitalli-pokkauskone,noin esimerkiksi.ja hermoja pitää olla.rakentaissa pitää ottaa niin monia asioita huomioon(etujättö,maavara,mahtuuko ketju tuosta välistä,ym),että itse suosin seuraavaa tapaa.1 piirrustus,vaikka tupakkiaskin kanteen.2 moottori/vaihdelaatikko,etu/takapyörä vanteineen ja keula.ilman näitä en alottaisi koko hommaa.3 muistilista tehdyistä/tekemättömistä työvaiheista.välillä tulee pakosta "luovia" taukoja rakenteluun,joten sanonta -naiset ja norsut ei unohda,pitää tässäkin asiassa paikkansa...muutenkin homma on verrattavissa ala-asteen hiihtokilpailuun,verta itkien pyöritään paikallaan ja kun maali alkaa häämöttää,niin joku huutaa -kierros vielä...mutta tämäkin kuuluu niihin hommiin,joita ei kirjekurssilla opi,vaan tekemällä ja ainoastaan tekemällä.noihin lakipykäliin en ota kantaa,koska haluan tehdä sellaisen,mikä itseäni miellyttää ja jos joskus on mahdollista moinen kilvittää,niin asiaa mietitään sitten...
tallennettu
jäx
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #5 : 24 Heinäkuu 2007, 18:57:24 »

kiitos vaan kaikille osallistujille. juu kyllähän tuo tietämys vähan vie on suppeaa itsellä, mutta tarkoitus ei olekkaan ruveta missään heinäladossa työskentelemään, vaan ihan konepaja tilat on käytössä ja senmyötä myös kaikki pelit ja vehkeet. kyllä tuo hitsaamis taito ihan omastatakaa on, kuin myös suurin osa muidenkin laitteiden hallinnasta. no onko tietoa esim mistä löytäs esim. piirrustukset joilla olisi näitä omatekeleitä saatu joskus jopa kilpiin?
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #6 : 24 Heinäkuu 2007, 21:02:09 »

Runkopiirustuksia saa ostaa vaikka ebaysta.

Sinänsä omavalmisteen rekisteröintiä ei rajoita oikeastaan mikään muu kuin maavara, etujättö ja tällä hetkellä keulakulma. Kaikki muu on vapaata riistaa. Akselivälikin on vähän epäselvä juttu koska jos lain kirjainta luetaan tarkkaan niin se kahden metrin rajoitus ei koske kuin jälkikäteen muutettavia pyöriä. Tehdasvalmisteisen (joksi myös omavalmiste luetaan) pituutta ei rajoita kuin EU-direktiivi joka määrittää moottoripyörän maksimi pituudeksi neljä metriä.

Eli "piirustuksia millä näitä omatekeleitä on joskus saanut kilpiin" tuskin löydät. Suurin osa katsastetuista omavalmisteista on tehty tarvikerungolle tai olemassa olevaa runkoa muokkaamalla, ja ne harvat missä on ihan alusta asti tehtyjä runkoja ovat niin yksilöllisiä että niistä tuskin on mitään piirustuksia olemassa.
« Viimeksi muokattu: 25 Heinäkuu 2007, 07:43:17 kirjoittanut Hemuli » tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #7 : 24 Heinäkuu 2007, 22:28:25 »

kysy joltain alan ammattilaiselta apua sen rungon piirtämiseen.!
ei mitä tahansa putki vititelmää kannatata ruveta itse tietämättömänä kyhäilemään.
ei tule kuin sanomista..
kilvitetyt omavalmisteet itse tehdyllä rungolla on uniikkeja  pyöriä .toista samallaista runkoa ei tuskin ole olemassa.omistajat tehneet oman mielen mukaisia niistä.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #8 : 25 Heinäkuu 2007, 07:47:10 »

Taitaa Suomessa runkojen valmistaminen olla sen verran lapsenkengissä että ei monikaan mitään piirustuksia käytä. Yksittäiskappaleena valmistettavasta rungosta tarkkojen mittapiirustusten teko on itse asiassa aika turhaa, siinä vaiheessa kun ryhdytään sarjatuotantoon on niistä jotain apua kun pitää toistaa samoja mittoja kerta toisensa perään.

Kuten tuossa edellä sanoin, kun nuo määrätyt mitat on sallittujen rajojen sisällä voi kaiken muun tehdä aika pitkälle oman maun mukaan - pitäen tietysti mielessä että valmistuva rakenne kestää siihen kohdistuvat rasitukset.
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #9 : 25 Heinäkuu 2007, 11:19:36 »

tarkotin rungon piirtämisellä lähinnä hahmottelua kokonaisuudesta. ja noin mittoja paperille,että mikä kestää jne.ja minkä laisen rungosta pitäisi tulla niin olisi helpompi ruveta tekemään kun joku olisi neuvonut hyvään alkuun.
kun kyseisellä henkilöllä ei taida olla kokemusta runkojen teosta .olisi fiksua pyytää apua joltain paljon niitä tehneeltä.eikä vain tehdä jotain oman pään mukaan jos ei tiedä ees mitä tekee.
olet oikeassa kyllä siinä,että "ammattilaisetkaan" ei paljon piirrustuksista tee.varmaan noin tietävät millaisen lopputuloksesta haluavat.tekevät sitten sen mukaan .ei siihen piirrustuksia tarvitse.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #10 : 25 Heinäkuu 2007, 11:42:14 »

Jos ihan käytännön vinkkejä...

Kaikkihan muistaa fysiikan tunneilta että kolmio on kaikista rakenteista tukevin. Niinpä sitä kannattaa käyttää myös moottoripyörän rungossa. Esim. ohjauslaakeriputken tuennassa ja yläkehdossa näkee usein toistuvaa kolmiomuotoa, samoin kuin jäykkäperäisen takarungossa jne. Kaksi toisiinsa hitsattua putkea eivät ole tukeva ratkaisu, mutta kun ne yhdistetään kolmannella onkin rakenne pomminvarma.

Tutkikaa joskus esim. Ducatin putkirunkoja, ne on tehty todella ohuesta putkesta mutta ne ovat silti erittäin jäykkiä.
tallennettu
jäx
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #11 : 25 Heinäkuu 2007, 21:15:37 »

ajattelinkin lähinnä niitä piirrustuksia suuntaa antavina ja niistä sitten muokata oman mallisen/näköisen. mutta taitaapi olla parasta pistää koko ajatus vielä joksikin aikaa muhimaan ja odotella parempia aikoja  Pyörittää silmiään mikäs olis sitten paras lähtö kohta rakenneltavaan pyörään jos vaatimuksena on jäykkäperä, likimain lain sallima kahdenmetrin akseliväli? eli nyt sit oisko ehdotuksia rungoista? ja mistähän parhaiten bongais tollasen paperillisen ja virallisen rungon? nettiä tonkimalla ei ainaka hiirveesti löytyny, tai sit ei osaa vaan hakee  Iskee silmää

mutta kiitokset kuitenkin kaikille asiassa auttaneille jo etukäteen !!
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #12 : 26 Heinäkuu 2007, 13:33:51 »

"Paperillisella" rungolla tarkoittanet runkoa josta on esim. TUV-paperit? Yleensä nimittäin kun puhutaan "papereista" tarkoitetaan rekisteriotetta.

Euroopassa yleisesti käytössä olevat vaatimukset täyttäviä runkoja löytyy esim. Zodiacilta - heidän tuotteitaan myydään yleisesti kaikissa HD-tarvikeliikkeissä. Mutta kuten tämän palstan keskusteluista on jo monasti käynyt ilmi, ei rungosta tällä hetkellä lain mukaan vaadita mitään erityisiä todistuksia - korkeintaan täytyy laatia vapaamuotoinen kirjallinen selvitys käytetyistä materiaaleista sekä työmenetelmistä, tämäkään ei ole mikään lakiin perustuva määräys mutta AKE on viime aikoina ottanut tällaisen kannan kaikkiin runkomuutoksiin.

Et ole muuten missään vaiheessa sanonut minkä moottorin ympärille olet projektiasi suunnitellut? Nimittäin jos se on jokin muu kuin HD- tai vastaava kloonimalli niin valmisrunkomarkkinat kaventuvat huomattavasti.
« Viimeksi muokattu: 26 Heinäkuu 2007, 13:40:15 kirjoittanut Hemuli » tallennettu
jäx
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #13 : 26 Heinäkuu 2007, 14:52:50 »

kyllä tarkoitus olis hd:n koneen ympärille koko projekti ympätä. papereilla tarkoitin rekisteriotetta, vai onko sillä si enään siinä vaiheessa väliä kun pyörä on läjässä ja olis katsastuksen aika et onko tuv-laput vai rekisteriote? jos on rekisteriote niin eikös siinätapauksessa toimi noi prosentti säännöt? ja käytäntö on toisinsanoen pelkkä muutoskatsastus vai olenko ymmärtänyt täysin väärin?
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #14 : 26 Heinäkuu 2007, 20:51:57 »

Nyt aletaan puhua sellaisista asioista joista ei ole syytä huudella julkisilla foorumeilla.

Virallinen vastaus tähän on, että jos onnistut saamaan rungon ja sen numeroihin täsmäävän rekisteriotteen niin eihän sulla ole tarvittavaa määrää alkuperäisosia jotta saisit pyörän katsastettua otteen mukaisella identiteetillä jolloin se menee pakosti omavalmisteeksi ja ote on ollut täysin turha.

Oletko nyt tekemässä omavalmistetta vai modifioimassa olemassa olevaa pyörää? TUV-papereita saatetaan tarvita kun omavalmistepyörää viedään rekisteröintikatsastukseen. Rekisteriotetta taas jos olemassa olevaa pyörää muutoskatsastetaan. Ja muutoskatsastettavassa pyörässä tulee voimassa olevan lain mukaan olla aina yli 50% alkuperäisiä kyseiseen pyöräyksilöön tehtaalla ruuvattuja osia. Mutta kuten tuossa jo pariin kertaan on sanottu, ei missään pykälissä vaadita mitään virallista paperia (rekisteriotetta tai muutakaan) omavalmisteen rungosta - oli se itse tehty tai kaupasta ostettu.

Tänä päivänä rakentelusäännökset alkavat olla sillä mallilla että suuretkin muutokset ovat mahdollisia. Jos et ole aikaisemmin pyöriä rakentanut, onkin ehkä kannattavin vaihtoehto hankkia sopiva aihio ja muokata se mieleisekseen. Kyllä siihenkin saa sen pari vuotta menemään eikä se silti tule välttämättä sen kalliimmaksi kuin läjä osia joista ei kenties koskaan tule rekisteröintikelpoista pyörää.
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto