oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Marraskuu 2024, 00:56:53 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: pyörän geometrian suunnitelusta  (Luettu 18564 kertaa)
1873
Newbie
*
Viestejä: 3



« : 28 Helmikuu 2012, 10:50:42 »

Moips
 kohtasin tossa suunnitellessani pyörängeometriaa seuraavanlaisen probleeman:
pyöränakselien keskipisteiden välisenlinjan ja takakeinunakselin välinen poikkeama pystysuunnassa laskettaessa maavaraa alemmas. elikkäs näin minun järjellä ajateltuna sillä on oleellinen vaikutus ajettevuuteen kantatessa jos jollain olisi jotain käytännön mitta-arvoja millä välillä alla olevassa kuvassa mitta X olisi kohtuullinen, pyörän kokojen jo ollessa valittu.



* screenshot.1.jpg (36.41 kilotavua, 1059x390 - tarkasteltu 2874 kertaa.)
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 28 Helmikuu 2012, 14:32:11 »

Suosittelen ehdottomasti luettavaksi Cossalterin Mc Dynamics II:sta. http://www.amazon.com/Motorcycle-Dynamics-Second-Vittore-Cossalter/dp/1430308613
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 28 Helmikuu 2012, 14:41:16 »

...useinhan tuo mitta on muuten kuvaasi nähden negatiivinen ja pyörän päälle heittäytyvä kuski lähentää sitä kohti nollaa, ja alustan heitot heittävät positiiviselle puolelle (kuten kuvassa). Tämä siksi, että lähes kaikissa pyörissä toisiovedon vetoratas on siellä swingin etupuolella --> Toisiovedon hihnan/ketjun kireys on parhaiten hallittavissa mitä lähempänä swingin laakerointi on ajotilanteessa linjalla eturatas-takaratas.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #3 : 28 Helmikuu 2012, 14:43:07 »

...toinen raja on lain vaatima vähintään 80mm maavara. Sitä alemmas swingin laakerointia kaikkine tukirakenteineen ei saa.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #4 : 29 Helmikuu 2012, 09:05:58 »

Taidat tehdä helposta asiasta turhan vaikean. Ei tuota mittaa saa normi moottoripyörän rungon mittojen sisällä sellaiseksi että sillä olisi jotain todellista vaikutusta ajettavuuteen. Ainoa mihin sillä on vaikutusta on ketjujen/remmin kireys - jos haarukan akselipiste poikkeaa paljon taka-akselin ja vetorattaan välisestä linjasta, aiheutuu siitä harmia toisiovedon kireyden ylläpidossa.
tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #5 : 29 Helmikuu 2012, 11:09:32 »

Tuosta takahharukan kulmasta akselilinjan suhteen ei mulla ole muuta sanomista kuin se että liiallisuus siinäkin on haitallista.
Oma kokemus kertoo että liian pitkät takaiskunvaimentimet aiheuttavat sen että jousto ei ole sen parempi vaan kulman kasvaessa kuorma (töyssy tiessä) ei suuntaudukaan siinä määrin iskunvaimentimiin kuin likellä 0-kohtaa vaan kuormasta osa siirtyy takahaarukan laakerointipisteen kautta suoraan runkoon. Pitkällä haarukalla tämä vaivaa vähemmän koska kulmaa ei saa jyrkäksi. Lyhyessä takahaarukassa tämä voi olla fataalia renkaan tiessä pysymisen kannalta.

Sama ilmiö toistuu jos iskunvaimentimet (vaimennin) ovat liian lyhyet tai löysät.
Kuormitussuunta runkoon takahaarukan akseloinnin kautta on vain eri suuntainen.

Tein joskus kokeita sellaisella pyörällä jossa oli lyhyehkö takahaarukka ja akseliveto.

Hieman asian vierestäkin.
Nyt joku tietysti sanoo että se oli se kardaani joka aiheuttaa moista ilmiötä.
No eroa, on mutta eri suuntiin: ketju/hihna kiihdyttäessä painaa takapyörää ylöspäin kun kardaani tekee päinvastaisen vaikutuksen. Molemmat ilmiöt ovat ei-toivottuja. Vaikutus tulee esiin epätasisella pinnalla ja kaarreajossa korostetusti heikentämällä takapään vakautta.
 
Siksi useissa nykypyörissä on vetotavan vaikutukset eriytetty jousituksesta ertyisellä suuntaisvipujärjestelmällä tukemalla vetojärjestelmä runkoon eikä iskunvaimentimien varaan.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto