oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
22 Marraskuu 2024, 21:56:02 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2 3 ... 8
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Mukana metelissä!  (Luettu 226141 kertaa)
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« : 11 Huhtikuu 2012, 15:04:03 »

Prätkien metelistä saa kuulla jos jonkinlaista tarinaa vähän väliä. MMAF päätti selvittää viranomaisten mielenliikkeitä esittämällä virkavallalle seuraavanlaisen setin kysymyksiä. Katsotaan, mitä tuleman pitää!



Lainaus
MMAF ry

Kysymyksiä moottoripyörien käytönaikaisen melun valvonnasta


Moottoripyörien melu puhuttaa niin harrastajia kuin yleisöä ja viranomaisiakin. Moottoripyörien käytönaikaisen melun valvonnasta säädetään Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen L-luokan ajoneuvojen korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta 14 ja 16 §:ssä. Joiltakin osin säännökset ovat melko yksiselitteisiä, toisilta osin niihin puolestaan sisältyy tulkinnanvaraisia elementtejä, jotka askarruttavat harrastajia. Voidaan myös esittää, että poliisi valvonnallaan määrittää sen, miten laki ja sen tarkoitus käytännössä toteutuvat. Näistä syistä MMAF ry pyytää kohteliaimmin vastausta seuraaviin kysymyksiin:

1. MMAF ry:n saamien tietojen mukaan moottoripyörien käytönaikaisen melun valvontaan tullaan käyttämään aikaisempaa enemmän valvontaviranomaisten, erityisesti poliisin resursseja. Millaista mittauskalustoa poliisin käyttöön on hankittu? Kuinka paljon? Entä aiotaanko moottoripyörien äänitasoja valvoa systemaattisesti vai kohdennetusti esimerkiksi rengaskunnon valvonnan tapaan?

2. Laissa ja sitä koskevassa TraFi:n antamassa tulkintaohjeessa käytetään termejä ”moottorin suurimman tehon pyörintänopeus” ja ”moottorin suurin pyörintänopeus”. Mitä näillä käsitteillä tarkoitetaan ja miten ne määritellään erityisesti tilanteessa, jossa kumpaakaan ei ole moottoripyörän valmistajan toimesta yksilöity?

3. Lain mukaan moottoripyörän käytönaikainen melu on mitattava moottorin pyöriessä nopeudella, joka vastaa puolta moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta. MMAF ry:n havaintojen mukaan mittauskierrosluvulla on melko suuri merkitys mittaustulokseen siten, että liian korkea kierrosluku mittauksen aikana merkitsee useita desibelejä korkeampaa tulosta. Millä menetelmällä varmistetaan oikea mittauskierrosluku mittauksen aikana?

4. Lain mukaan mittalaite on sijoitettava vaakasuunnassa 0,5 metrin etäisyydelle pakoputken poistoaukosta ja 45 asteen kulmaan poistoaukon suuntaan nähden. Millä tavoin tätä vaatimusta tulkitaan tapauksissa, joissa poistoaukko ei osoita moottoripyörän pituussuuntaan nähden suoraan taaksepäin, vaan esimerkiksi 45 astetta sivusuuntaan tai suoraan alaspäin?

5. Moottoripyörien sallittu melutaso vaihtelee sen perusteella, minä ajankohtana pyörä on otettu käyttöön ja mikä on moottorin iskutilavuus. Myös mittaustapojen keskinäinen prioriteetti voi vaikuttaa siihen, mikä on käytönaikaisessa valvonnassa sovellettava raja-arvo kussakin tapauksessa. Millä tavoin käytönaikaisen melun mittauksissa varmistutaan siitä, että sovellettava raja-arvo on oikea?

6. Poliisilla on käytettävissään valikoima erilaisia rangaistus- ja muita toimenpiteitä sellaisissa tilanteissa, joissa meluarvojen havaitaan tienvarsitarkastuksessa ylittyvän. Lähtökohtaisesti mahdollisia toimenpiteitä ovat esimerkiksi huomautus, katsastusmääräys, sakko ja ajoneuvon käytön estäminen. Millaisia ohjeita poliisilla on eri toimenpiteiden käytöstä? Onko olemassa samankaltaista ”puuttumiskynnystä” kuin esimerkiksi ylinopeuksien osalta on?

7. Harrastajia askarruttaa yleisesti ajoneuvon käytön estämistä koskevien sääntöjen tulkinta. Onko poliisi laatinut yleisiä ohjeita siitä, miten poliisin harkintavaltaa tulisi käyttää moottoripyörien melunvalvonnan yhteydessä pohdittaessa ajoneuvon käytön estämistä valvonta-arvojen ylittymisen seurauksena? Onko viranomaisen tulkinnan mukaan olemassa jonkinlainen raja-arvo melulle, jonka ylittyessä ajoneuvon käytön liikenteessä katsotaan aiheuttavan niin suurta haittaa ympäristölle, että ajoneuvon käytön estäminen on perusteltua? Jos on, mihin tämä raja-arvo perustuu?
tallennettu

Kuvaja
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #1 : 12 Huhtikuu 2012, 22:15:11 »

Siinäpä asiallinen joukko kysymyksiä!
Jään odottamaan hengitystä pidättäen...
tallennettu
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #2 : 13 Huhtikuu 2012, 16:16:34 »

Loistavaa toimintaa. Täällä Kehä III:n sisäpuolella tullee olemaan aikamoista koppalakkien paskasadetta lähiviikkoina.... sitten se (toivottavasti) rauhoittuu.

hyviä ajoja kaikille...
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
seku
Newbie
*
Viestejä: 9


« Vastaus #3 : 15 Huhtikuu 2012, 21:36:49 »

Hienoja kysymyksiä virkavallalle, mutta tietääkö kukaan, onko tämä joku EU-kampanja, kun ruotsissakin kuuluu olevan kurikampanjoita?
tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #4 : 16 Huhtikuu 2012, 07:21:47 »

Hehee, se operaatio missä mitataan melua ei sitten ole meluratsia...


http://www.yle.fi/alueet/helsinki/2012/04/mopomelu_joutuu_poliisin_syyniin_3407985.html

Poliisi tiukentaa moottoripyörien ja mopojen meluvalvontaa Helsingissä toukokuun alusta. Moottoripyöräpoliiseja on koulutettu käyttämään uusia melunvalvontalaitteita. Tähän asti möykkään ei juuri ole puututtu.

Pahimmillaan poliisi on mitannut 130 desibelin melutasoja, joka vastaa hävittäjän jälkipolttoääntä. Jo 115 desibeliä saattaa kertaluonteisena aiheuttaa kuulovaurion. Meluhäiriöitä aiheuttavat moottoripyörät, joiden pakoputkia on muunneltu tai vaihdettu toisenlaisiksi.

Ihmisiltä tulee paljon valituksia mopojen ja moottoripyörien pärinästä etenkin lämpiminä kesäöinä, kertoo ylikonstaapeli Risto Maksimainen Liikkuvan poliisin Helsingin yksiköstä.

- Kesäaikaan valitukset ovat päivittäisiä. Ihmiset ovat yrittäneet olla kotonaan ikkunat auki ja valitukset olivat sen mukaisia, että ei saa nukuttua. Osa metelistä tulee tietysti siitä, että mopoilijat ja moottoripyörät kokoontuvat samoihin paikkoihin.

Maksimaisen mukaan yksi suuri riesa on se, että menopelejä muunnellaan niin, että niistä saadaan lähtemään enemmän ääntä kuin säännökset sallivat.

- Vaihdetaan pakoputki, tai poistetaan pakoputkesta kaikki äänenvaimentimet.

Varsinaisia meluratsioita ei järjestetä, vaan desibelejä tarkkaillaan muun liikennevalvonnan yhteydessä. Melurajat mopoille, moottoripyörille ja mönkijöille tulivat voimaan jo vuoden 2010 alussa, mutta niitä ei ole Helsingissä tätä ennen valvottu näillä valvontalaitteilla.

Yle Helsinki

tallennettu
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #5 : 16 Huhtikuu 2012, 13:32:21 »

Tulee olemaan niin mukavaa että...

Normimotoja tuskin hirveesti mittailevat, mutta taas saa streetfightereilla ja rakennetuilla Hurlikoilla olla paska jäykkänä. Ja tallista löytyy molemmat. On tää niin syvältä. Vaikka ei melut menis yli, niin vituttaa jo valmiiksi prätkäkyylien virnuilu ja asenne asiaa kohtaan.

ihan perseestä sanon mä. No, olihan tossa 10v melkeen hauskaa ajella rakennetuilla motoilla.
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
stressman
Jr. Member
**
Viestejä: 20


« Vastaus #6 : 16 Huhtikuu 2012, 16:00:27 »

Näkisin muutoksessa positiivisiakin piirteitä. Iänikuisena ongelmana moottoriäänten vaimennuksessa on ollut se, miten melua saadaan pienemmäksi laajalla moottorin käyntialueella.
Nyt uusimman käytännön myötä tätä ei enää tarvitsisi huomioida vaan riittäisi, että vaimennusta tapahtuu ainoastaan pienellä mittausalueella. Tämä antaa rakentajille aivan uusia mahdollisuuksia: hän voi esimerkiksi jättää kaikki vaimentimet kokonaan pois ja asentaa tilalle hyvin kapealla kierrosalueella toimivan resonanssivaimentimen, joka muilla kierroksilla jopa lisää ääntä. Myös erilaiset mekaaniset tai sähköiset läppäviritykset tulevat nyt entistä houkuttelevammiksi, koska niiden toiminta voidaan rajoittaa hyvin pienelle kierrosalueelle siten, etteivät ne juuri vaikuta pyörän käytettävyyteen.
Veikkaan, että puolen vuoden sisällä on Suomeen katsastettu uusimmat meluvaatimukset täyttäviä pyöriä, jotka tuottavat tyhjäkäynnillä oleellisesti suuremman äänen, kuin melumittauksen kierroksilla.
Toinen merkittävä puute mittautavassa on se, ettei se huomioi, minkälaista ajoa mittaustilanne vastaa. Joillakin moottoripyörillä mittauskierroksia ajo lyhytaikaisestikin saattaa ajo-oikeuden vaaraan ja toisaalta joillakin laitteilla voi ajaa jatkuvasti kierrostenrajoitinta vasten ilman, että saa edes ylinopeussakkoja.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #7 : 17 Huhtikuu 2012, 07:39:05 »

Veikkaan, että puolen vuoden sisällä on Suomeen katsastettu uusimmat meluvaatimukset täyttäviä pyöriä, jotka tuottavat tyhjäkäynnillä oleellisesti suuremman äänen, kuin melumittauksen kierroksilla.

Kokemuksesta voin sanoa, että väärinkäytökset sekä pykälien (hengen) kiertäminen lopulta johtaa vain pykälien ja käytäntöjen kristämiseen. Porkkanaa virkakoneistolla ei juuri ole tarjota, yleensä vain keppiä. Toivoisinkin muilta harrastajilta siis edes jonkin verran itsekuria näissä asioissa niin, että voisin itse jatkaa suhtellisen vapaata rakentelua...

99 % motoristeista pilaa koko porukan maineen.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Seba
Jr. Member
**
Viestejä: 11


« Vastaus #8 : 18 Huhtikuu 2012, 21:21:06 »

Mitenkäs lainvoimainen ratkaisu on tehty tänään kun tuttava joutui melumittauksen uhriksi, mökää oli liikaa, ei muita rikkeitä ja poliisit vei kilvet ja lätkäisi 260€ sakon.

Mihin tämmöinen perustuu?

Mittaustavasta tai lukemista ei vielä tietoa, ja alkaa jännittää oman mopon puolesta jotta kelpaako viranomaisille.

E:
Jahans, tuo edellisen aiheen lukeminen valotti paljon.

Ei kukaan satu tietämään sporan mittauskierroksia, ja onko eroa 883 ja 1200 välillä?
« Viimeksi muokattu: 18 Huhtikuu 2012, 21:55:14 kirjoittanut Seba » tallennettu
TEKE
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« Vastaus #9 : 19 Huhtikuu 2012, 08:36:03 »


 On eroa.

 Kun kuulin tästä meluhommelista vuosikokouksessa ni tsekkasin tallil jäbien kaa vähän  noita eroja.

 ikävä kyllä en muista ja tallikin on työpäivän päässä.

 jos ei tähän kukaan vastaa factaa ni katon kun kerkeen.
tallennettu
jussi
Uutislähteet
*****
Viestejä: 55


« Vastaus #10 : 19 Huhtikuu 2012, 09:42:16 »

Seba, minkäikäinen spora on kyseessä. Uudemmissa ne mittauskierrokset löytyvät rungossa olevasta tarrasta ja vaihtelevat hiukan malleittain. Tarrasta löytyy myös ne desibelit.

tallennettu
Imohtep
Jr. Member
**
Viestejä: 23


« Vastaus #11 : 19 Huhtikuu 2012, 11:13:47 »

Jaa, että kilvet lähtee???

http://yle.fi/alueet/lahti/2012/04/parisevasta_moposta_voidaan_vieda_kilvet_3412547.html
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #12 : 19 Huhtikuu 2012, 11:29:31 »

Seba, minkäikäinen spora on kyseessä. Uudemmissa ne mittauskierrokset löytyvät rungossa olevasta tarrasta ja vaihtelevat hiukan malleittain. Tarrasta löytyy myös ne desibelit.



Muista Jussi kuitenkin että vaikka ne kierrokset ja desibelit löytyy jo 90-luvun puolenvälin jälkeen valmistettujen tyyppikilvestä, niin valvontamittauksessa niitä käytetään vasta 17.6.2003 jälkeen rekisteröityjen osalta. Sitä vanhempien mittaus tehdään edelleen puolella maksimitehon kierrosluvusta ja rajat 103/106 dB(a) vuosimallin mukaan.

Äkkiseltään löysin ennen vuotta 2004 valmistetuille evosporteille seuraavat maksimitehon kierrosluvut:

883: 6000 rpm
1200: 5200 rpm

Hyvä sivusto erimerkkisten pyörien tekinsten tietojen tarkasteluun on www.bikez.com
« Viimeksi muokattu: 19 Huhtikuu 2012, 11:34:19 kirjoittanut Hemuli » tallennettu
jussi
Uutislähteet
*****
Viestejä: 55


« Vastaus #13 : 19 Huhtikuu 2012, 20:54:43 »

Hyvin on tuo ollut jo pari vuotta muistissa... Jäi näköjään tähän tarkentamatta.

tallennettu
Röpöttäjä
Full Member
***
Viestejä: 94


« Vastaus #14 : 20 Huhtikuu 2012, 05:49:51 »

Herää kysymys esim mikäpähän mahtaapi olla 127 koneen kierrosalue. Tahtoopi 6000 olla sille liikaa? Entä jos on kiellamittari ja kone alkaa pätkimään rajaoittimeen esim 4200kiekan kohdalla  Pyörittää silmiään mitäs siitä seuraa?Huh
Poitsulla 1000 rauttis. Kiekkamittari on. Jos rajoittaa värssyt vaikka 5000kiekkaan?? Ei ota enempää..........
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 8
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto