oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
25 Marraskuu 2024, 11:43:34 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2 3
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Ulkomainen paperillinen runko rekisteriin ?  (Luettu 59261 kertaa)
bombertore
Newbie
*
Viestejä: 9


« : 12 Kesäkuu 2012, 21:47:04 »

Sellaista tässä pohdin että, kun mulla on varamoottoriksi aikoinaan ostettu kone jouten, niin onko mahdollista ostaa vaikka Saksasta paperillinen runko kyseisen moottoriin ja kasata siitä kokonainen pyörä jota saisi rekisteröityä Suomeen ? Jos on jotain linkkejä vastaavaan kysymykseen niin kiitollisena otan vastaan, tai tietoa asiasta.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 13 Kesäkuu 2012, 07:48:40 »

Lain mukaan ei. Käytännössä kyllä.

Eli pykälien mukaan jos mennään niin ajoneuvossa pitää aina olla jäljellä yli 50% alkuperäisestä, tehtaalta lähteneestä ajoneuvosta. Pelkkä runko on ainoastaan 28% joten sillä ei pitkälle pötkitä. Siis laki tosiaan puhuu juuri niistä osayksilöistä jotka se turkkilainen siirtotyöläinen on minimipalkalla juuri kyseiseen ajoneuvoyksilöön ruuvannut kiinni.

Käytännössä taas jos ostat sen paperillisen rungon EU-alueelta niin sitä ei tarvitse käydä näyttämässä missään ennen rekisteröintikatsastusta. Sitten vaan keräilet riittävän määrän ko. malliin kuuluvia osia siihen ympärille ja menet konttorille. Varmista vaan ensin että tuo yllä mainittu 50% ylittyy.

Prosentteja voit laskea vaikka MMAF:n prosenttilaskurilla - laskuri on vähän vanhentunut kun siinä on vielä mukana ennen 1.1.2007 voimassa olleet prossat mutta älä niistä välitä.
tallennettu
bombertore
Newbie
*
Viestejä: 9


« Vastaus #2 : 13 Kesäkuu 2012, 12:46:45 »

Kiitos selventävästä vastauksesta, eli osia haalimaan.
tallennettu
ATP
Jr. Member
**
Viestejä: 23


« Vastaus #3 : 14 Kesäkuu 2012, 13:36:14 »

Tätä lainanten, vastaavassa tapauksessa konttorilla voisi käydä rungon ja moottorin (+ jos nyt jotain muuta) kanssa merkkauttamassa runkonumeron siirron (%56)? Ja siiten muokattuna rekisteröimään?
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #4 : 14 Kesäkuu 2012, 16:36:51 »

Ei runkonumeron siirtoa varten tarvitse käyttää konttorilla kuin se runko. Vasta rekisteröintikatsastuksessa lasketaan prosentteja.
tallennettu
ATP
Jr. Member
**
Viestejä: 23


« Vastaus #5 : 14 Kesäkuu 2012, 19:47:25 »

Oispa tajunnu tuon kysyä vaikka kauan sitten. Kiitos oikaisusta.

« Viimeksi muokattu: 18 Kesäkuu 2012, 11:23:50 kirjoittanut ATP » tallennettu
ATP
Jr. Member
**
Viestejä: 23


« Vastaus #6 : 18 Kesäkuu 2012, 11:24:19 »

Kiinnostuneita tulkkaamaan tuota rekisteriotetta (kun se nyt löyty), että se ois ok? Muutama muukin kysymys vois olla asiasta. Vaikka privalla.
tallennettu
bombertore
Newbie
*
Viestejä: 9


« Vastaus #7 : 18 Kesäkuu 2012, 19:44:57 »

Nyt alkaa olee lähellä, runko löytyi Suomalaiselta purkamolta ja siihen löytyy paperit (kunhan se myyjä löytää ne) Eli mitä se Hemuli nyt tarkoittaa runkonumeron "siirrolla, siis tässä on kyse rungosta joka ei rekisteröity Suomeen, ja kaikki muutkin osat haalittu sieltä täältä. Eli voinko nyt jatkaa tätä projektia siinä uskossa (vaikken uskossa olekaan) että ton "osakasan sais rekisteriinkin joskus. Ja alkuperäisisäosia on kyllä enempi kuin 70 % (taas uskon) mä kun en saa auki tota Prosenttilaskuria.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #8 : 18 Kesäkuu 2012, 21:21:53 »

Runkonumeron siirto tarkoitti ATP:n esittämää jatkokysymystä, ei liittynyt sun juttuun mitenkään. Siinä on todennäköisesti kyse tapauksesta jossa moottoripyörän runkoa muokataan niin että osa jossa runkonumero on, vaihdetaan muokkauksen yhteydessä. Tällöin pitää ennen laikkaan tarttumista käydä hakemassa varmistusmeistokset uuteen paikkaan lyötyyn runkonumeroon.
tallennettu
bombertore
Newbie
*
Viestejä: 9


« Vastaus #9 : 18 Kesäkuu 2012, 22:22:36 »

Runkonumeron siirto tarkoitti ATP:n esittämää jatkokysymystä, ei liittynyt sun juttuun mitenkään. Siinä on todennäköisesti kyse tapauksesta jossa moottoripyörän runkoa muokataan niin että osa jossa runkonumero on, vaihdetaan muokkauksen yhteydessä. Tällöin pitää ennen laikkaan tarttumista käydä hakemassa varmistusmeistokset uuteen paikkaan lyötyyn runkonumeroon.

 Selvä. Oukki doukki. Paperit löytyi runkoon ja huomenna kaupoille, ja sit kasaushommiin.
tallennettu
ATP
Jr. Member
**
Viestejä: 23


« Vastaus #10 : 19 Kesäkuu 2012, 07:21:06 »

Juu sori sotkin vähän sekaan, kun osui niin hyvin kohdalleen. Itellä tollanen saksasta ostettu runko ja sen käyttömahdollisuuksia pohtinut. Juuri näin:
... todennäköisesti kyse tapauksesta jossa moottoripyörän runkoa muokataan niin että osa jossa runkonumero on, vaihdetaan muokkauksen yhteydessä. ...
tallennettu
bombertore
Newbie
*
Viestejä: 9


« Vastaus #11 : 20 Kesäkuu 2012, 22:41:03 »

Lain mukaan ei. Käytännössä kyllä.

Eli pykälien mukaan jos mennään niin ajoneuvossa pitää aina olla jäljellä yli 50% alkuperäisestä, tehtaalta lähteneestä ajoneuvosta. Pelkkä runko on ainoastaan 28% joten sillä ei pitkälle pötkitä. Siis laki tosiaan puhuu juuri niistä osayksilöistä jotka se turkkilainen siirtotyöläinen on minimipalkalla juuri kyseiseen ajoneuvoyksilöön ruuvannut kiinni.

Käytännössä taas jos ostat sen paperillisen rungon EU-alueelta niin sitä ei tarvitse käydä näyttämässä missään ennen rekisteröintikatsastusta. Sitten vaan keräilet riittävän määrän ko. malliin kuuluvia osia siihen ympärille ja menet konttorille. Varmista vaan ensin että tuo yllä mainittu 50% ylittyy.

Prosentteja voit laskea vaikka MMAF:n prosenttilaskurilla - laskuri on vähän vanhentunut kun siinä on vielä mukana ennen 1.1.2007 voimassa olleet prossat mutta älä niistä välitä.

No niin, Belgialainen runko on (rekisteriote+EEC Certificate of Conformity+ostokuitti) ja moottori asennettu, etupää ja takapää alkuperäisosina myös saanut ruuvattua kiinni. Pyörätkin on, nyt taitaa olla sit 88 % kasassa, tankki vielä niin pitäis olla 92 %. Muut osat eivät tule olemaan alkuperäisiä. Kävin tänään katsastuskonttorilla,ja yritin saada kysyttyä asiasta yhdeltä ainoalta katsurilta siellä jonka piti ymmärtää ja tietää asioista, no ensireaktio oli että  V...u mitäs tuut tänne senkin kriminaali aukoo päätäs, sen verran se suostui kertomaan "muilta kiireiltään"  että tarvitaan päästömittaus, missäs sellainen saa tehtyä joka sit kelpaisi ?(runko -02 ja motti -01) ja nipun muita papereita ? ei ollut kuitenkaan kovin halukas kertomaan mitä papereita ?? sanoi vaan että pyörä pitää tuoda paikalle peräkärryllä ja kokonaisena. Eli kertokaa nyt täällä se joka tietää, että mikä PAPERINIPPU oikein sinne pitää viedä että kelpaisi "Herra Insinöörille"
« Viimeksi muokattu: 20 Kesäkuu 2012, 22:55:00 kirjoittanut bombertore » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #12 : 21 Kesäkuu 2012, 08:58:02 »

No niin, Belgialainen runko on (rekisteriote+EEC Certificate of Conformity+ostokuitti) ja moottori asennettu, etupää ja takapää alkuperäisosina myös saanut ruuvattua kiinni. Pyörätkin on, nyt taitaa olla sit 88 % kasassa, tankki vielä niin pitäis olla 92 %. Muut osat eivät tule olemaan alkuperäisiä.  

No eihän tuosta tule mitenkään noin paljon prosentteja. Runko 20% + Taka- ja etuhaarukat palikoineen 16 % + lokasuojat 0% + renkaat 16 % + etu- ja takajalkatapit 2% tekee vasta  54%. Moottorista apulaitteineen ja vaihteistoineen menetät vähintään sen 28% eli vaikka miten laskisi et voi saada kasaan enempää kuin 72%...

Muistathan, että osan vaihto kuluttaa kantapyörän prosenteja riippumatta siitä vaihtaako siihen samaan tehtaan saman vuosimallin osan vai jonkin muun mallin tahi vaikka itse tehdyn osan. Prosenteja lasketaan suhteessa tehtaalta lähteneeseen yksilöön. Tämän laskemiseksi teet konttorilla laskelman jossa pyhästi vakuutat osavaihdot ja vaihtamata jättämiset, kukaan oikeasti noiden osien tehdastasosta tai alkuperästä tiedä. Kannattaa kuitenkin pyrkiä rehellisyyteen niin, että ei tule murheita vaikka petoksesta jatkossa...

Kävin tänään katsastuskonttorilla,ja yritin saada kysyttyä asiasta yhdeltä ainoalta katsurilta siellä jonka piti ymmärtää ja tietää asioista, no ensireaktio oli että  V...u mitäs tuut tänne senkin kriminaali aukoo päätäs, sen verran se suostui kertomaan "muilta kiireiltään"  että tarvitaan päästömittaus, missäs sellainen saa tehtyä joka sit kelpaisi ?(runko -02 ja motti -01) ja nipun muita papereita ? ei ollut kuitenkaan kovin halukas kertomaan mitä papereita ?? sanoi vaan että pyörä pitää tuoda paikalle peräkärryllä ja kokonaisena. Eli kertokaa nyt täällä se joka tietää, että mikä PAPERINIPPU oikein sinne pitää viedä että kelpaisi "Herra Insinöörille"

Olisi hyvä tietää ensin mitä oikeastaan teet. Ylläolevasta käsitän, että pykälämielessä tässä tehdään moottorin vaihto 2002 käyttöönotettuun pyörään?
« Viimeksi muokattu: 21 Kesäkuu 2012, 09:00:16 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
bombertore
Newbie
*
Viestejä: 9


« Vastaus #13 : 22 Kesäkuu 2012, 09:03:09 »

Prosentit menivät pieleen,  meikä on yltiöpositiivinen, mutta siis riittääkö runko, kone, etu ja takahaarukka jalkatapit,tankki, putkisto, ja etu+takapyörä alkuperäisinä ? Siis projekti lähtenyt käyntiin ennestään ostetusta moottorista, sit ostin rungon joka kyllä vuosi uudemmasta mallista ,etu ja takapään ja nyt kokoan siihen muut romppeet,  ?  satula ja etuvalo tulee erimerkkisestä pyörästä. Ok, kyllähän se laskelma konttorilla varmaan onnistuu, mutta se pakokaasumittaus askarruttaa, siis riittääkö siihen jonkun autokorjaamon laitteilla suoritettu mittaus, mitä siitä paperista/todistuksesta pitää ilmetä ? että pakokaasut eivät vanhingoita terveyttä ja liito-oravia ?
tallennettu
eastway
Jr. Member
**
Viestejä: 48


« Vastaus #14 : 22 Kesäkuu 2012, 14:18:07 »

Tyypitystä tuossa haetaan, eikä sitä mille kaasu oravan nenään haisee. Hommaisin runkoa vastaavan mallin paperit päästöistä joltaki paperikauppiaalta, enkä puhus koko koneesta mitään (mikäli pata mahtuu suoraan rinkoon ilman kiinnikkeiden muokkausta). Aina näitä välimallin pyöriä on ollu - ajoa vaan.

Juhannusta.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto