Kiitos selvennyksestä.
Tässä vielä vähän lisää...
Identiteetti perustuu jossain ensirekisteröityyn yksilöön. Yleensä tätä verrataan tehtaalta lähteneeseen yksilöön. Kaikki osavaihdot lasketaan, myös vaihdot tehtaan samanlaisiin osiin, tehtiin vaihdot kotimaassa tahi ulkomailla. Osanvaihtoja erityisesi tehtaan orggisosien suhteen on vaikea tai mahdoton seurata, mutta esim. pyörän vakuutushistoriasta voi maksukuittien kautta selvitä kaikenlaista.
Tekninen vaatimustaso määrää mitä vaatimuksia ajoneuvon tulee täyttää ja se määritellään ensimmäisen käyttöönottopäivän mukaan. Jos todellinen ensimmäinen käyttöönottopäivä ei ole tiedossa otteeseen merkitään yleensä '00.00.vuosi' jossa tuo 'vuosi' on identiteetin mukainen valmistusvuosi.
Autovero kohdistuu rekisteröintiin ja käyttöönottoon Suomessa. Autovero maksetaan uudelleen jos 50% tai enemmän ajoneuvon osista vaihdetaan. Autoveron maksu sidotaan yleensä identiteettiin.
Käytettynä maahantuotujen ja jo lähtömaassa korjattujen/entisöityjen/muuteltujen ajoneuvojen kanssa on mahdollista (joskin harvinaista), että identiteetin osalta on käytetty eri määrä prosentteja kuin mitä autoveron osalta on käytetty. En muista nähneeni kuin yhden ainoa rekisteriotteen jossa tämä olisi merkitty oikein.
Kaikesta tästä seuraa kaikenlaista sekavaa.
Esimerkki 1: Lähtömaassa 50% (tai yli) osalta osavaihtojen avulla entisöity vm -53 Java tulkitaan maahantuotaessa 2012 omavalmisteeksi jonka pitäisi täyttää 2012 tekninen vaatimustaso omistajan odottaman 1953 vaatimustason sijaan. Ajoneuvosta pitää myös maksaa uuden 2012 mukainen autovero museoajoneuvon veron sijaan. Pyörää ei käytännön syistä koskaan rekisteröidä, se siirtyy rompetorin osapöydälle odottamaan myyntiä varaosina.
Esimerkki 2: Lähtömaassa entisöimätön orggis- mutta rekiströintikuntoinen -53 Java tuodaan maahan. Pyörä tullataan ja katsastetaan. Omistaja entisöi pyörää vaihtamalla 51% osista toisesta samanikäisestä ja saman mallisesta yksilöstä. Pyörä museokatsastetaan ja kaikki taputtavat karvaisia käsiään onnellisena niin että pussihousut väpäjää. Jossain vaiheessa tarkka virkahenkilö kuitenkin havaitsee, että kyseessähän ei olekaan entsöinti vaan osavaihtojen avulla tehty kokonaan uusi ajoneuvo koska pyörästä on vaihdettu 51% osista. Omistaja saa kouraansa autoverolapun, sakot, kilvettömän ajoneuvon ilman identiteettiä ja paksun nivastan vuode 2012 vaatimuksia jonka ajoneuvon pitäisi täyttää. Autovero ja sakko menevät perinnän kautta maksuun joka tapauksessa. Omistaja liittyy MMAF:iin ja kyselee 'onko tää oikeasti totta vai äenkö unta?' Pyörää ei voi käytännössä rakentaa 2012 tasoiseksi joten se päätyy rompetorien osapöydälle....
Esimerkeissä 1 & 2: Omistaja etsii kuumeisesti 'hyvää' konttoria jossa rekisteröinti onnistuisi -53 tasoisena ja idetiteetillä. JOskus sellainen löytyy, joskus ei. Riippuu onnesta ja tapauksesta. Aina on riski että tapaus palaa kohtaan 2.
Esimerkki x: Korvaa ylläolevista sanat 'entisöi' ja 'korjaa' sanoilla 'muuntelee' ja 'choppaa'.
Käytännössä tuota autoveron 50% uudelleenverotuspykälää on sovellettu 2007 voimaan tulleiden uusien prosenttisääntöjen aikana (onneksi) äärimmäisen harvoin. Jyvitys ilmeisesti toimii eikä asia ole toistaiseksi kiinnostanut virkahenkilöitä niin paljon, että rajatapauksiin olisi oikeasti puututtu.