KOMISSION PERUSTELUT MP-KATSASTUKSEN PAKOLLISUUDELLE ONTUVAT PAHASTI, MUTTA DIREKTIIVIEHDOTUSTA TYÖNNETÄÄN SILTI KOHTI TÄYTÄNTÖÖNPANOA.
KATSASTUSALA ODOTTAA MALTTAMATTOMANA PÄÄSEVÄNSÄ TYÖNTÄMÄÄN KÄTENSÄ TASKUUSI.
Mitä tästä pitäisi päätellä niinkö hyvän laiffin kannalta ylipäätänsä?
Tästä voi päätellä paljonkin. Esimerkiksi sen, että jos joku kuvitteli elävänsä demokraattisessa valtiossa, herätköön unestaan.
Millaiseen lopputulokseen asian käsittely tällä kertaa päättyy, sitä emme vielä tiedä. Yksi asia on kuitenkin varma: mittasuhteiltaan hyvin suuri vahinko tapahtui jo siinä, että tällainen perusteeton lainsäädäntöaloite on ylipäätään saatettu vireille. Sitä vastaan taisteleminen kuluttaa nimittäin valtavan määrän voimavaroja, jotka olisi voinut käyttää paljon hyödyllisempiinkin tarkoituksiin.
Äskettäin ilmeni (jälleen kerran) tarve laatia tarkempia tutkimuksia ja selvityksiä mm. katsastusten hyöty/kustannusrelaatiosta sekä katsastustoimipaikkojen mahdollisuuksista tarkastaa moottoripyörien liikenneturvallisuuteen tutkimusten mukaan eniten vaikuttavia tekijöitä kuten jarruja. Kummankin tarkastelun lopputulos on jo valistuneiden harrastajien tiedossa, mutta silti nämä nyt vain pitää selvittää riittävän korkealaatuisin tieteellisin menetelmin.
On jotenkin huvittavaa, että monet tahot ilmoittavat peräti aivan suoraan silmät kirkkaina, että tällaiset selvitykset tulee laatia ja vieläpä hyvin nopeasti. Ikään kuin ei lainkaan tajuttaisi, millaisesta työmäärästä on (jälleen kerran) kysymys ja että jonkun selkänahasta nämä (jälleen kerran) revitään.