FEMAN lehdistötiedote MP-katsastuksesta
Lehdistötiedotteessa oleva teksti alapuolella.
Edustaako Euroopan parlamentti EU-kansalaisia vai suuryritysten tarpeita?
Ensi tiistaina 19. maaliskuuta Euroopan parlamentin liikennevaliokunnan (TRAN) jäsenet pääsevät ensimmäistä kertaa keskustelemaan esittelijänä toimivan saksalaisen eurokansanedustajan Werner Kuhnin mietinnöstä, jossa otetaan kantaa komission ehdotukseen yhdenmukaistaa Euroopan määräaikaiskatsastukset. Huolimatta voimakkaasta tienkäyttäjien vastustuksesta (40 miljoonaa motorisoitujen kaksipyöräisten kuljettajaa), TRANin esittelijät kieltäytyivät tapaamasta motoristien edustajia, jotka haluavat kyseenalaistaa päätöksentekoprosessin demokraattisen riippumattomuuden.
Komission ehdotus 2012/0184 (COD) koskee moottoriajoneuvojen liikennekelpoisuutta koskevien määräaikaiskatsastusten yhdenmukaistamista. Tämä esitys sisältää myös Euroopan motorisoidut kaksipyöräiset ajoneuvot. EU:n jäsenvaltioiden liikenneministerit hylkäsivät ehdotuksen lähes yksimielisesti 20. joulukuuta 2012. Perusteluna hylkäykselle ministerit esittivät, että yhdenmukaistamiselle ei ole olemassa objektiivista perusteita. Lisäksi kaksipyöräisten ajoneuvojen katsastus olisi kohtuuttoman kallista ja lainsäädännöllisesti hankala toteuttaa.
Euroopan moottoripyöräilijät mukailevat Euroopan liikenneministerien neuvoston näkemyksiä ja kannattavat ajatusta jättää katsastus jäsenvaltioiden kansallisen päätäntävallan alaisuuteen, jolloin alueelliset ja kansalliset erityispiirteet tulevat paremmin huomioiduiksi.
Objektiivisten tutkimusten mukaan tekninen vika on äärimmäisen harvoin syynä moottoripyörien onnettomuuksiin. Komission katsastusehdotus perustuu johtavan saksalaisen katsastusyhtiön toimittamiin puolueellisiin lukuihin. Näin ollen todisteet, joihin komissio on perustanut arviointinsa, eivät ole oikeita eivätkä riittäviä.
Komitean niin kutsuttu ”julkinen” kuulemistilaisuus tammikuussa Brysselissä jätti huomioimatta 40 miljoonan moottoripyöräilijän vahvojen järjestöjen näkemykset. Tilaisuudessa pääsivät lähes yksinomaan esille katsastusalan toimijat, joiden intresseissä on oman toiminnan laajentaminen koskemaan myös kaksipyöräisiä ajoneuvoja. Myöskään autoilijoita ei varsinaisesti kuultu, ainoastaan yksi autoilijoita edustava järjestö sai puheenvuoron tilaisuudessa, jonka pohjalta saksalainen MEP Werner Kuhn ja varjoesittelijät laativat mietintönsä. Muita tienkäyttäjiä tai aidosti riippumattomia liikenneturvallisuuden asiantuntijoita ei kutsuttu tilaisuuteen. Lukuisista pyynnöistä huolimatta MEP Kuhn ei ole vastannut FEMA:lle, joka on johdonmukaisesti pyrkinyt esittämään kysymyksen: Mikä olisi tämän asetuksen vaikutus EU:n kansalaisille, jotka lopulta maksavat katsastusmuutoksista aiheutuvat lisäkustannukset.
Tienkäyttäjille ja erityisesti moottoripyöräilijöille on noussut vakavia epäilyjä EU:n päätöksentekoprosessin objektiivisuudesta, epädemokraattisuudesta sekä edustajien todellisista motiiveista. Ei olisi ensimmäinen kerta kun EU:ta syytettäisiin kansalaisten etujen unohtamisesta. Voi vain ihmetellä kuinka kauan on varaa jatkaa tällaista toimintaa.
Lehdistön yhteystiedot:
Frédéric Jeorge (FEMA puheenjohtaja – Ranska – puhekielenä ranska / Englanti) +33 6 1103 1398 /
president@fema-online.euJuha Liesilinna (FEMA hallituksen jäsen – Suomi – puhekielenä Suomi / Englanti) +358 407 44 8872 / juha.liesilinna @ smoto.fi
Morten Hansen (FEMA jäsen – Norja – puhekielenä Norja / Englanti) +47 41410573 /
morten@nmcu.orgPeter Bartlett (FEMA jäsen – Irlanti – puhekielenä Englanti) +353 86 822 94 70 /
peter@magireland.orgChris Hodder (FEMA jäsen – Iso-Britannia – puhekielenä Englanti) +44 7791 570 819 / chris.hodder @ bmf.co.uk
Tai ota yhteyttä kansallisiin toimijoihin FEMA organisaatiossa:
www.fema-online.eu/index.php?page=membersHuomautus toimittajille:
FEMA:n kanta moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen katsastukseen 2012/0184 (COD)
http://www.fema-online.eu/RWT/20121112%20FEMA%20background%20paper%20on%20Road%20Worthiness%20Tests.pdfLue kaikki uutiset aiheesta FEMA sivustolla
http://www.fema-online.eu/index.php?page=news-4Kaikki asiaan katsastukseen liittyvät asiakirjat :
http://www.fema-online.eu/index.php?page=relevant-documents-on-rwtJäsenvaltioiden liikenneministerineuvoston loppulauselma:
http://register.consilium.europa.eu/pdf/en/13/st05/st05018.en13.pdfMEP Kuhnin esitys josta keskustellaan Euroopan parlamentissa tiistaina 19/03/2013:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=COMPARL&reference=PE-504.196&format=PDF&language=EN&secondRef=01Yleiskatsaus menettelyyn ja mukana olevat jäsenet:
http://www.europarl.europa.eu/oeil/popups/ficheprocedure.do?lang=en&reference=2012/0184%28COD%29Ilmoitettu aikataulu asian käsittelylle Euroopan parlamentissa:
Ensimmäinen keskustelut: 19.3.2013
Tarkistusten ja muutosehdotusten jättämisen määräaika: 27.3.2013
Äänestys TRAN (Euroopan parlamentin liikennevaliokunnan): 29. tai 30.5.2013
Äänestys täysistunnossa (arvio): 2.7.2013