oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
25 Marraskuu 2024, 20:33:28 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Mitä tulisi ottaa huomioon?  (Luettu 31952 kertaa)
Sube
Newbie
*
Viestejä: 8


« : 13 Huhtikuu 2013, 08:53:54 »

Aloitin viikko sitten uuden projektin, ja ennen kuin teen suurempia muutoksia, niin haluaisin varmistaa, ettei jää mistään kiinni tämä homma. Pyörä on käyttöönotettu 05/1989
Eli kysymykset:

-Saako takahaarukkaan hitsata kiinnikkeen uudelle iskarille? Meneekö takahaarukasta prosentit tuon seurauksena?
-Pyörässä ei ole erillistä ruuvikiinnitteistä takahäkkiä, miten tällöin menee prosentit kun olisi tarkoitus tehdä rungon takaosa (eli se joka vastaa takahäkkiä) kokonaan uusiksi ja erilaiseksi?
-Päteekö edelleen se 35% raja jonka ylittyessä pitää tehdä kanta-ajoneuvo tarkastus?
-Mitä etupään vaihtamisessa on otettava huomioon?
-Kuinka paljon pyörää saa madaltaa? Yli 8cm jää kuitenkin maavaraa.

Tuossa kai ne tärkeimmät ja toivottavasti tulee pikaisia vastauksia, sormet jo syyhyää päästä pyörän kimppuun!  Virnistää
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 13 Huhtikuu 2013, 09:01:18 »

Mikä pyörä?
tallennettu

Sube
Newbie
*
Viestejä: 8


« Vastaus #2 : 13 Huhtikuu 2013, 09:13:30 »

Yamaha xt 600 eli endurosta olis tarkoitus tehdä jotain cafe racer tyyppistä.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #3 : 13 Huhtikuu 2013, 13:17:46 »

Mitäs kamaa runko ja takahaarukka ovat?
tallennettu

Sube
Newbie
*
Viestejä: 8


« Vastaus #4 : 13 Huhtikuu 2013, 13:43:18 »

Runko on ihan perus teräsputkirunko, takahaarukan materiaalia en oo vielä tutkinut mutta oletan senkin olevan terästä, jos se on alumiinia, niin sitten täytyy keksiä joku muu keino.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 13 Huhtikuu 2013, 20:23:44 »

Teräsrunkoja lähtökohtaisesti saapi hitsailla, sama pätee muihinkin teräsosiin, kuten takahaarukkaan.

Takahäkki = apurunko = 2 %.

Kanta-ajoneuvon tarkastuksesta luovuttiin vuonna 2007. Muutoskatsastuksessa tarttee kuitenkin käydä.

Etupään vaihtamisessa otettava huomioon, että elimenluovuttaja on joku vähintään samanpainoinen härveli. Lisäksi tietysti geometria-asiat, kuten jättö.

Madaltaa saa tuon 8 cm maavaran puitteissa. Kallistusvaroista kantsii kuitenkin huolehtia, muuten mutkassa matka saattaa jatkua tangentin suuntaan.
tallennettu

Sube
Newbie
*
Viestejä: 8


« Vastaus #6 : 13 Huhtikuu 2013, 21:40:01 »

Kiitokset tiedoista! Rojekti voi jatkua suunniteltuun suuntaan. Hymyilee
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #7 : 16 Huhtikuu 2013, 11:32:16 »

Teräksiäkin on sitten seostettuja tai seostamattomia. Japanilaiset ovat jo kauan käyttäneet cromimolybdeenia runkoputkea vahvistamaan - olisi hyvä ottaa selvää että osaa valita oikeat hitsauslisäaineet.
tallennettu
Ape
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« Vastaus #8 : 17 Toukokuu 2013, 06:49:28 »

...ovat jo kauan käyttäneet cromimolybdeenia runkoputkea vahvistamaan - olisi hyvä ottaa selvää että osaa valita oikeat hitsauslisäaineet.
Lisäaineiden lisäksi kromimolybdeeniä hitsatessa vähintäänkin saumat tulisi lämpökäsitellä hitsauksen jälkeen.
Sen runkoputken materiaalin saat selvitettyä helposti kun viet sen jollekkin vanhan liiton metallimiehelle tutkittavaksi.
Mä itse en usko että tuohon olisi tavallista rakenneterästä kummempaa käytetty, mutta kannattaa olla mielummin varma kuin arvailla.
tallennettu

"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #9 : 21 Toukokuu 2013, 10:40:38 »

Cromimolyn hitsaamiseen saa nykyään sellaista lisäainelankaa joka ei vaadi lämpökäsittelyä jälkeenpäin.
tallennettu
Ape
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« Vastaus #10 : 03 Kesäkuu 2013, 06:07:15 »

Cromimolyn hitsaamiseen saa nykyään sellaista lisäainelankaa joka ei vaadi lämpökäsittelyä jälkeenpäin.

Ai saa? Jopas on kätevää.
tallennettu

"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."
Natking
Jr. Member
**
Viestejä: 47



« Vastaus #11 : 18 Kesäkuu 2013, 15:53:14 »

Ja tais viela olla niin ettei nykyiset cromo putket, siis ainakin naihin runkohommiin tarkoitetut, eivat tarvitse lampokasittelya rungon valmistumisen jalkeen.
Olisko se nyt sitten niin etta siina lampokasittelyssa paastetaan/vanhennetaan/normalisoidaan (tai jotain vastaavaa) putki, ja nykyiset putket suorittaa taman asian ihan itsetaan kun se saa hieman tarinaa ja vaantoja osakseen.
Nuin muistasin amerikan runko-ukkojen kertoilleen.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto