Viime vuoden lopussa hyväksytyssä, vuonna 2016 voimaan tulevassa uudessa L-luokkien (siis myös moottoripyörien) tyyppihyväksyntäasetuksessa päänvaivaa aiheuttaa monikin seikka, mutta erityisen epäselvästi asetukseen oli kirjoitettu markkinavalvontaa koskeva osuus. Siinä muun muassa sen tarkemmin yksilöimättä ilmoitettiin, että muita kuin tyyppihyväksyttyjä osia tai komponentteja ei tyyppihyväksyttyihin ajoneuvoihin saa jatkossa olla markkinoilla, mikä olisi käytännössä pahimmillaan voinut tarkoittaa loppua prätkänrakentelulle.
Nyt Brysselistä kajahtaa taas uuden asetuksen muodossa. Tällä kertaa meidän puolestamme ajattelevat keskittyvät nimenomaan tyyppihyväksyntään ja markkinavalvontaan. Nyt tarjolla on muun mukavan lisäksi lista tyyppihyväksynnällä valvottavista osista ja komponenteista. Vaikka pahimmat pelot jäävät toteutumatta, ei silti rakentelijan kannalta liian hyvältä näytä.
1.1.2016 jälkeen tyyppihyväksynnän alaisia osia ja komponentteja ovat mm. jarrut, peilit, istuimet, äänimerkinantolaitteet, suurimmat tehon tai nopeuden rajoittimet, OBD-laitteet, matkustajan kädensijat ja jalkatapit sekä kilpiteline - täydellinen listaus luokkaa L3e koskien alla. Jos siis vaikkapa pyörän töötti porsii, ei jatkossa saa hakea tarvikekaupasta uutta tilalle. Sen sijaan on ostettava marmoritiskiltä asetuksen mukainen töötti, jotta liikenneturvallisuus ei vain vaarantuisi.
Rakentelijan kannalta EU:n säätämisvimma on vähintäänkin murheellista, sillä mitä enemmän hyväksyntiä vaaditaan, sitä vähemmän rakentelulle ja erityisesti todelliselle käsityölle jätetään tilaa. Varmasti markkinoille saadaan hyväksyttyjä peilejä ja kilpitelineitä, mutta sillä ei kovin pitkälle pötkitä. On murheellista, että päättäjät tuntuvat sovittavan motoristeja samaan muottiin, sillä niin monelle olennainen osa harrastusta on nimenomaan rakentelu ja oman pyöränsä personointi. Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että uuden tyyppihyväksyntäsäännön pyöriä ei paljon tarvitse muunnella, ainakaan laillisesti. Teoriassa rakentelu toki onnistuu, sillä tyyppihyväksytystä pyörästä saa kansallisin säännöin rakentaa ns. muunnellun moottoripyörän, jolloin koko pyörän tyyppihyväksynnän voimassaolo lakkaa, eli osienkaan ei tarvitse olla hyväksyttyjä. Kun kuitenkin yleisessä tiedossa on TraFin täydellinen haluttomuus poiketa Brysselin säännöksistä milliäkään, ovat tyyppihyväksynnästä poikkeavat moottoripyörät todellakin vaarassa jäädä teorian tasolle. Onneksi vanhaa kalustoa on Suomenniemi pullollaan.
Huomioon kannattaa ottaa myös aiemmin esille nostamamme pointti siitä, että pian käsissämme on kahdet osamarkkinat - toiset hyväksytyille osille, toiset hyväksymättömille. Hyväksymättömiä osiahan saa toki tuoda EU:n alueelle ja myydä esimerkiksi kilpakäyttöön. Kuka osien myyntiä ja käyttöä valvoo ja millä resursseilla? Vaikka, kuten olemme aiemmin todenneet, ei muutoksia ole tehokasta valvoa määräaikaiskatsastuksin, herää pieni pelko siitä, että ehkä tässä on se viimeinen naula katsastusarkkuun.
Kuka tästäkin asetuksesta hyötyy? Jälleen perusteina on tuttu kaksikko, (liikenne)turvallisuus ja ympäristönsuojelu. Jokainen voi tosiaan itsekseen miettiä, kuinka paljon aiheutuu vaaraa vaikkapa siitä hyväksymättömästä äänimerkinantolaitteesta. Olisivat Brysselin perhanat edes rehellisiä ja suoraan sanoisivat, että säädämme tällaisen asetuksen, jotta suurien moottoripyörä- ja osavalmistajien edut eivät pääse vaarantumaan…
Tyhjentävä luettelo L3e-luokan ajoneuvon EU-tyyppihyväksyntää koskevista vaatimuksista |
A. Ympäristö- ja käyttövoimaominaisuuksia koskevat vaatimukset |
Ympäristötestausmenetelmät, jotka liittyvät pakokaasupäästöihin, haihtumispäästöihin, kasvihuonekaasupäästöihin, polttoaineenkulutukseen ja vertailupolttoaineisiin | X |
Ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus, suurin vääntömomentti, moottorin suurin yhteenlaskettu jatkuva teho | X |
Meluun liittyvät testausmenetelmät | X |
|
B. Ajoneuvon toimintaturvallisuusvaatimukset |
Äänimerkinantolaitteet | X |
Jarrut, mukaan luettuna lukkiutumattomat ja yhdistettyt jarrulaitteet | X |
Sähköturvallisuus | X |
Valmistajan lausuntoon sovellettavat vaatimukset, jotka koskevat toimintaturvallisuusjärjestelmien, osien ja varusteiden kestävyystestausta | X |
Etu- ja takasuojarakenteet | - |
|
Ikkunat, tuulilasinpyyhkimet ja -pesimet sekä huurteen- ja huurunpoistolaitteet | Jos asennettu |
Kuljettajan hallintalaitteet, myös hallintalaitteiden, ilmaisimien ja osoittimien merkinnät | X |
Valaisimien ja merkkivalolaitteiden asennus, myös automaattisesti kytkeytyvät valot | X |
Näkyvyys taakse | X |
Kaatumisen varalta asennetut suojarakenteet (ROPS) | - |
|
Turvavöiden kiinnityspisteet ja turvavyöt | - |
Istuinpaikat (satulat ja istuimet) | X |
Ohjattavuus, kaarreajo-ominaisuudet ja kääntyvyys | X |
Renkaiden asennus | X |
Ajoneuvon suurimman nopeuden rajoittamista koskeva kilpi ja sen sijainti ajoneuvossa | - |
|
Ajoneuvossa matkustavien turvajärjestelmät, kuten ajoneuvon sisävarusteet, pääntuet ja ajoneuvon ovet | - |
Suurin jatkuva nimellisteho tai nettoteho ja/tai rakenteellisesti toteutettu ajoneuvon nopeuden rajoittaminen | Jos asennettu (A1 & A2 - squid huom) |
Ajoneuvon rakenteellinen kestävyys | X |
|
C. Ajoneuvon rakennevaatimukset ja yleiset tyyppihyväksyntävaatimukset |
Virittämisenestojärjestelyt | X |
Tyyppihyväksyntämenettelyjä koskevat järjestelyt | X |
Tuotannon vaatimuksenmukaisuutta koskevat vaatimukset | X |
Kytkentä- ja kiinnityslaitteet | Jos asennettu |
Luvattoman käytön estävät laitteet | X |
|
Sähkömagneettinen yhteensopivuus | X |
Ulkonevat osat | X |
Polttoaineen varastointi | Jos asennettu |
Kuormalavat | - |
Massat ja mitat | X |
|
Ajoneuvon sisäinen valvontajärjestelmä (OBD - squid huom) | X |
Matkustajien kädensijat ja jalkatuet | Jos asennettu |
Rekisterikilven tila | X |
Korjaamiseen ja huoltamiseen tarvittavat tiedot | X |
Seisontatuet | X |