oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 03:48:12 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2 3
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Rekisterikilpi ja viimeisimmät pykälät liittyen sen sijoittamiseen  (Luettu 96398 kertaa)
MECH
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« : 25 Elokuu 2007, 12:11:58 »

Kahlasin tuossa läpi aken sivuja ja mistään ei enää löydy linkkejä viimeisimpiin säädöksiin.
Mikä on tämän hetken tilanne? Muistelisin että viimeksi vuonna 2006 kilpi sai olla taitettuna alareunasta 30 astetta ulospäin tai 15 astetta sisäänpäin. Näkyvyyttä piti olla 5 astetta kilven alareunasta alaspäin ja 30 astetta kilven yläreunasta ylöspäin. Näkyvyyttä molemmille sivuille taas piti olla 30 astetta kilven molemmista sivureunoista mitattuna.
Lisäksi kilpeä ei saanut asettaa toiselle puolelle takahaarukkaa (tämä lukeekin nykyään aken sivuilla valaisinesimerkkejä kohdassa).

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Mopojen+ja+moottoripy%C3%B6rien+rakennemuutokset/Valaisimet.htm

"Esimerkki 2.

Moottoripyörän takavalaisin (1 kpl) ja rekisterikilpi halutaan sijoittaa takahaarukan yläpuolelle taka-akselin kohdalle niin, että valaisin ja kilpi eivät ole enää symmetrisesti pyörän keskilinjalla. Muutos ei ole sallittu. Jos takavalaisimia on yksi kappale, tulee valaisin sijoittaa ajoneuvon pituussuuntaiselle keskilinjalle, ei sivuun. Kahden takavalaisimen tulee sijaita keskilinjaan nähden symmetrisesti. Valaisinta koskee myös näkyvyysvaatimus, jonka mukaan sen tulee näkyä 80 asteen kulmassa molempiin suuntiin. Ajoneuvon sivulle taka-akselin kohdalle sijoitettu takavalaisin ei näy em. mukaisesti. Myös rekisterikilpi tulee sijoittaa niin, että mikään ajoneuvon osa tai varuste ei peitä sitä ja kilven tulee näkyä myös sivusuunnasta katsottuna."

Katsastusmiehiltä saa vanhaa infoa ja näin ollen luottamus heidän sanomisiinsa on mennyt täysin, joten nyt jos joku löytää viimeisimmän virallisen direktiivin niin papukaijamerkki ja iso kiitos hänelle.
tallennettu
MECH
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« Vastaus #1 : 25 Elokuu 2007, 12:25:54 »

Eur-lexistä löytyi vain tämä. Tai sitten en vain osaa etsiä...
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/fi/oj/1999/l_118/l_11819990506fi00320035.pdf
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #2 : 25 Elokuu 2007, 15:55:11 »

En kyllä itsekään tähän hätään löytänyt muuta tekstiä kuin tämän:

"Takavalo, jarruvalo sekä vilkut tulee olla symmetrisesti keskilinjan suhteen. Takavalon tulee näkyä 80 asteen kulmassa molemmille sivuille. Jarruvalon pitää näkyä 45 asteen kulmassa molemmille sivuille. Rekisterikilven valon tulee olla valkoinen ja valaista kilpi, ei häikäistä taakse. Rekisterikilpi pitää kaikilta osin olla yli 20 senttiä irti maasta, muttei yli 150 senttiä. Lisäksi kilven tulee olla sivusuunnassa pyörän uloimpien pisteiden välissä. Kilpi ei saa olla yli 30 asteen kulmassa, mikäli on kallistettu yläreuna eteenpäin. Mikäli yläreuna taaksepäin, kulma on 15 astetta."

Ei sanaakaan sivukiinnityksen kieltämisestä. Tuntuu vähän siltä että AKE tulkitsee taas pykälää omiin nimiinsä - toki kilven tulee näkyä myös viistosti sivusta mutta onhan monessa autossakin kilpi upotettu korirakenteisiin niin ettei se nyt ihan nollakulmasta näy.
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #3 : 25 Elokuu 2007, 18:08:39 »

1.11.1995 alkaen direktiivi 93/94/EY, jota en tosin löytänyt kuin Lontooksi
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/en/consleg/1993/L/01993L0094-19990526-en.pdf
Direktiiviä on muutettu viimeksi 1999 ja muutokset on kirjoitettu tekstiin sisään eli on ajantasainen versio.

Kaikki vaatimukset löytyy muuten parhaiten (AKEakin paremmin) taulukosta tuolta toisaalta
http://www.mmaf.fi/documents/asetus-rakennevaruste-20060101-liite1.pdf

Ja mikä omaa pyörää koskee löytyy 1984 alkaen AKE:n taulukosta
http://www.ake.fi/pdf/MPjaL5ver1_2.xls

Tässä vielä kilven sijaintivaatimukset direktiivistä,  jotka voisi joku kääntääkin:
GENERAL LOCATION
2.1. The mounting for the rear registration plate of a motorcycle, motorcycle
combination or tricycle must be located at the rear of the vehicle in such a
manner that:
2.1.1. the plate can be positioned within the longitudinal planes passing through the
outer extremities of the vehicle.
3. INCLINATION
3.1. The rear registration plate:
3.1.1. must be at right angles to the median longitudinal plane of the vehicle;
3.1.2. may be inclined from the vertical by not more than 30º, with the vehicle
unladen, when the backing plate for the registration number faces upwards;
3.1.3. may be inclined by not more than 15º from the vertical, with the vehicle
unladen, when the backing plate for the registration number faces downwards;
4. MAXIMUM HEIGHT
4.1. No point on the space for mounting the registration plate may be more than 1,5
m above the ground when the vehicle is unladen.
5. MINIMUM HEIGHT
5.1. No point on the space for mounting the registration plate shall be less than 0,20
m above the ground or less than the radius of the wheel above the ground if that
is less than 0,20 m, when the vehicle is unladen.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #4 : 25 Elokuu 2007, 18:31:50 »

Eipä tuossa englanninkielisessä ollut oikeastaan muuta uutta tuohon ylle postaamaani tekstiin kuin että seuraavat kohdat täsmentävät kilven sijoittelua:

3.1.1. Rekisterikilven tulee olla suorassa kulmassa moottoripyörän pituussuuntaiseen tasoon nähden

5.1. Rekisterikilpi ei saa milloinkaan olla sijoitettuna alemmas kuin 0,20 m maanpinnasta mitattuna tai alempana kuin renkaan säde jos se kuormaamattomana on alle 0,20 m.

Edelleenkään ei sanaakaan kilven sijoittamisesta sivuun keskilinjasta. Onko AKE:lla taas joku oma "mutu"-tulkinta asiasta?
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #5 : 25 Elokuu 2007, 19:38:32 »

Ehkä AKE:n tulkinta perustuu tohon näkemään, jota tosin en laittanut mukaan lontooksi, kun se on pyöräkohtainen riippuen leveydestä ym. eli kilven pitää näkyä sivulle 30 asteen sisässä, jolloin ei voi olla katveessa esim. renkaan takana, jos katsoo toiselta puolen kuin missä kilpi on. Jos ymmärsi tästä kukaan. Jos ei niin käy klikkaamassa direktiiviä.

tallennettu
MECH
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« Vastaus #6 : 25 Elokuu 2007, 21:27:25 »

Jes! Eli missään kohtaa ei tosiaan todeta, että kilven tulisi olla keskilinjalla. Ainoa ehto on, että näkyvyyttä on 30 astetta sivulle kilven sivureunoista katsottuna. Eli voin asentaa kilven sivuun takarenkaan takareunan viereen (säädöksethän sanovat, että kilpi ei saa tulla pyörän muiden osien reunojen muodostavan suorakaiteen yli, eli siksi kilpeä ei saa asentaa takarenkaan takapuolelle.

Tosin tuotakin voisi kiertää niin että rakentaisi tarpeeksi pitkän takahäkin, jolloin kilven voisi asentaa myös takarenkaan taakse... no hälläväliä... Ei kosketa tätä projektia...

Painun tästä rakentamaan sivurekisterikilven telinettä!

Kiitokset kaikille vastauksista.

PS. Lisäkysymys: olettaen että pyörä on vanhempi kuin 1993 ja koska sitä vanhemmille ei ole säädöksiä rekisterikilven asemasta (niin itse ymmärsin noista eu-pykälistä) niin saako niin vanhaan asentaa sen kilven minne itse haluaa??
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #7 : 25 Elokuu 2007, 22:27:58 »

...pyörä on vanhempi kuin 1993 ja koska sitä vanhemmille ei ole säädöksiä rekisterikilven asemasta...

En jaksa kahlata direktiiviä läpi mutta tähän olisi mielenkiintoista saada vastaus. Huh

tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #8 : 27 Elokuu 2007, 08:32:06 »

Jes! Eli missään kohtaa ei tosiaan todeta, että kilven tulisi olla keskilinjalla. Ainoa ehto on, että näkyvyyttä on 30 astetta sivulle kilven sivureunoista katsottuna. Eli voin asentaa kilven sivuun takarenkaan takareunan viereen (säädöksethän sanovat, että kilpi ei saa tulla pyörän muiden osien reunojen muodostavan suorakaiteen yli, eli siksi kilpeä ei saa asentaa takarenkaan takapuolelle.

Itse lukisin sen suomeksi niin, että pitää olla pyörän reunan suuntaisten linjojen sisällä, mutta etäisyyttä takaa ei ole erikseen  määritelty. Saisi olla siis sekä sivulla että takalinjasta/takarenkaasta "ulkona", mutta niin että näkemät täyttyy. Etsisin tekstin jostain suomeksi, jotta ymmärrys olisi yhtenevä eri tahojen kanssa.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #9 : 27 Elokuu 2007, 08:48:40 »

Tuli joskus AKE:n poikain kanssa selviteltyä tätäkin asiaa. Kilpi saa olla sivulla, kunhan näkyvyys- ja muut asennusvaatimukset täyttyvät. Kilpi ei saa olla sivuttaissuunnassa ulommaisin osa pyörää. Yleensä tässä ei ole ongelmia, koska stonga ja jalkatapit tulevat sen verran leveälle. Sen sijaan takavalo ei saa olla sivulla, ellei sitä kahdenneta symmetrisesti toisellekin sivulle.

Ennen direktiivin voimaantuloa oli olemassa kansallisia säädöksiä kilven sijoittelusta. Luultavasti ovat olleet hyvin samantyyppisiä kuin direktiivikin.
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #10 : 27 Elokuu 2007, 09:55:44 »

Eli onko nyt olemassa jotain vuosimallirajausta koskien näkyvyysvaatimuksia? Tuo 30 astetta sivulle kun on vähän turhan rajoittava tekijä...
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #11 : 27 Elokuu 2007, 11:33:11 »

Niin. Harliskoissa tuntuisi mukavalta laittaa kilpi siihen ensiövetokopan taakse, siinä se "häiritsee" vähäisimmin. Vaan ei täytä näkyvyysvaatimuksia... Mutta näkyvyysvaatimukset täyttävä sivukiinnitys on ihan mahdollista tehdä, meilläkin on sellaisia tallilla useampiakin.

Kaikki on suhteellista. Väärinkin sijoitettu kilpi yleensä näkyy, ellei sitä ole tarkoituksella koetettu piilottaa. Koska tällaistakin toimintaa on esiintynyt, en yhtään ihmettele, että poliisi valvoo melko tarkasti kilven sijoittelua.

Täytyy jossain vaiheessa kaivaa jostakin noita vanhoja pykäliä esiin. Direktiivi näytti tulleen implementoiduksi 1.11.1995 alkaen.
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #12 : 27 Elokuu 2007, 11:51:13 »

Kilpi enskakopassa nyt on vähän kuin kaivaisi verta nenästään... Ajattelin vaan jos sen olisi pultannut takahaarukkaan niin ettei tarvitse metristä vartta laittaa - menee vielä poikki tärinästä Vihainen . Heiluin eilen tallilla kulmamitan kanssa ja se 30 astetta edellyttää että kilpi on käytännössä kumin profiilin tasalla tai sitten kilpeä pitäisi tuoda niin paljon ulospäin että aiemmin mainittu äärimittavaatimus ei täyty.

Vai että kilven piilottajat? Toisaalta, mahtuisihan se mulla sinne vanteen sisään, sieltä sen voisi sitten tarvittaessa vetää esiin, rakentaisi vielä jousitoimisen ulosvetimen a'la Viridian...
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #13 : 27 Elokuu 2007, 13:29:53 »

Täsmennetään vielä tuota kilven tavoiteltua sijaintia - alla olevassa kuvassa on todennäköisesti yleisin kilven kiinnitystapa kun se siirretään sivulle:



Tämä on kuitenkin laiton kiinnitys mikäli kolmenkymmenen asteen sivunäkymä vaaditaan.

Takavalokin on laiton mikäli toisella puolella ei ole toista samanlaista mutta se tulikin selväksi jo yllä eikä aiheuta ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 27 Elokuu 2007, 13:31:44 kirjoittanut Hemuli » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #14 : 27 Elokuu 2007, 13:34:54 »

Tuli noita joskus luotilangan ja astelevyn kanssa mittailtua. Ei oo ainakaan kaukana laillisesta tuo.
tallennettu

Sivuja: [1] 2 3
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto