oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
25 Marraskuu 2024, 15:52:38 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Supermotoa rakentamassa, mitä saa tehdä ja mitä ei?  (Luettu 15825 kertaa)
Ligettah
Newbie
*
Viestejä: 2


« : 03 Syyskuu 2013, 16:05:21 »

Tuli tännekin nyt rekisteröidyttyä, alkaa oman projektin kohdalla olla tarvetta mahdollisesti muutoskatsastaa rungon muokkaus ja tekniikan vaihtoa.
 Eli pyöränä 2000 vuoden supermoto KTM 620SC, tähän on tarkoitus istuttaa 690 2008vm KTM:n moottori ruiskuhilppeillä. Runkoa on alettu jo työstämään. Takahaarukkakin varmaan menee vaihtoon. Sitten itse kysymyksiin..
 Saako rungon "mallia" muuttaa? Eli 620 on moottorin ympäri menevä kehtorunko(?) ja 690 moottori roikkuu vaan rungossa. Moottorin alapuolella ei siis ole runkoputkia. Tai voisiko alaputkista tehdä pulttikiinnitteiset, jotta moottorin asentaminen helpottuisi? Mitä vaaditaan kun muutoskatsastaa alkuperäisestä muokattua runkoa? Riittääkö hyvä dokumentointi ja käytettyjen materiaalien tiedot?
 Sitten moottorista, onko tuossa jotain vaikeaa osiota? Edellinen omistaja ostanut AVK:lta pyörän ja purki osiin. Myi siis tekniikan siitä mulle, kirjoitettiin kuitti tästä. Tarviiko päästölappuja? Melunmittausta?
 Ei ole ennen ollut edes mielessä muutoskatsastaa mitään, mutta nyt ihan jo mahdollisen tulevan vuosikatsastuksen pelossa alkoi touhu kiinnostamaan. Toivottavasti osui oikeaan paikkaan ja neuvoja löytyy! Pari päivää tässä lukenut näitä sivuja ja auennut jo paljon asioita, harvinainen pyörämalli vaan taitaa olla täällä joukossa?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 03 Syyskuu 2013, 16:16:23 »

En ny varmaan ymmärtäny ihan kaikkea, mutta pari jutskaa:

Jos alkuperäinen runko on kehtorakenteinen, sitä ei ole erityisen järkevää muuttaa joksikin muuksi, koska se saattaapi mennä sitten poikki.

Runkomuutoksissa pitää käyttää perusaineelle sopivaa hitsauslisäainetta ja -tapaa. Määrämuotoisia tokumentteja ei tarvita, vapaamuotoinen selvitys riittää.

Koneen osalta mennään pyörän käyttöönottoajankohdan (2000) vaatimuksilla ja kopterilain tehorajoilla. Onnistunee muutoskatsastamalla ilman eri selvityksiä, prosentit toki menee.
tallennettu

Ligettah
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #2 : 03 Syyskuu 2013, 20:57:48 »

No tämä selvitti taas lisää, kiitos. Kyselen enempi kun taas etenee ja lisää ihmeteltävää ilmaantuu..
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto