oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
25 Marraskuu 2024, 15:31:05 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Runko vaihdettu , verotus ?  (Luettu 19647 kertaa)
oasep
Newbie
*
Viestejä: 5


« : 09 Huhtikuu 2014, 06:33:58 »

Olisi tiedossa  Suomessa oleva, pari vuotta sitten USA:sta tuotu -51 Panhead. Se ei ole ollut Suomen kilvissä ja myyjä luopuisi siitä ehkä kohtuullisella hinnalla.
Pyörään on vaihdettu ennen maahantuontia ainakin lokasuojat, tankki, ohjaustanko, valot, ETUHAARUKKA ym.
Keulakulmaa on muutettu hiukan ,ilmeisesti vaihtamalla runko. Runko on kyllä muuten alkuperäisen tyylinen.
Pyörä on siis kevyesti customoitu.
JOS keulakulma olisi alkuperäinen ( siis runko olisi alkuperäinen ) moottori ja runko yhdessä kattaisivat taulukon mukaan yli 50%. Eli ei tulisi veroa?
Kuinka on asia nyt , kun runko poikkeaa keulakulman osalta alkuperäisestä ?
Jos ostan nyt pyörän , eikä sitä saa Suomen kilpiin, ymmärrän konkreettisesti sanat; "harrastukset maksavat".
« Viimeksi muokattu: 09 Huhtikuu 2014, 18:42:20 kirjoittanut oasep » tallennettu
kuula
Jr. Member
**
Viestejä: 20


« Vastaus #1 : 09 Huhtikuu 2014, 16:01:23 »

Nyt sun pitää selvittää onko runko todella vaihdettu vai onko runkoa vain muokattu ja kysyä katsurilta mielipide paljonko se muutos vähentää rungon prosentteja. Onko se runko lähellekkään alkuperäistä?
tallennettu
oasep
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #2 : 09 Huhtikuu 2014, 17:46:42 »

Kiitos vastauksestasi. Runko on mielestäni muuten samanlainen kuin "uutena" ainoastaan keulakulma on loivempi.
tallennettu
oasep
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #3 : 10 Huhtikuu 2014, 17:10:24 »

Kaikki tarvittavat paperit on olemassa rekisteröintiä varten. Nyt kun vanhojen harrikoiden rungoissa ei ole numeroa, ilmeisesti jää katsastusmiehen arvioitavaksi rungon "alkuperäisyys". Kyllähän uustuotanto rungon erottaa varmaankin hitsaussaumoista ym. Se on sitten korkeimman kädessä, hyväksytäänkö alkuperäisen kaltainen runko. Ja jos ei hyväksytä, pyörä jää rekisteröimättä. Ei nimittäin ole muuta vanhan tapaista kuin pyörännavat ja moottori+vaihteisto ja ehkä öljysäiliö
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #4 : 11 Huhtikuu 2014, 08:58:53 »

Nyt aikalisä. Vanhan pannun runko on hyvin helposti tunnistettavissa alkuperäiseksi tai vaihdetuksi - mutta tuskin katsastusmiehen toimesta. Ei heillä voi olettaa olevan riittävää tietämystä yli 60 vuotta vanhoista laitteista. En menisi kysymään yhtään mitään katsastusmieheltä koskien vanhoja harrikoita, tulee vaan surua ja vahinkoa.

Alkuperäisessä rungossa on putkien liitoksissa käytetty ns. valukappaleita joihin putket tulevat muhviliitoksilla. Näitä on mm. ohjausakselin ympärillä, moottorin etu- ja takakiinnikkeenä (etukiinnikkeen yhteydessä myös alunperin sivuvaunun kiinnikkeet mutta ne on usein rälläköity pois), satulan alla kohdassa jossa yhdistyvät rungon pysty- ja vaakaputki sekä takahaarukan putket ja sitten vielä yksi tyypillisimmistä, taka-akselin kiinnikkeet. Noin vanhassa rungossa pitäisi vielä moottorin takakiinnikkeen - joka on samalla vaihteiston etukiinnike - läpi kulkea mekaanisen jarrun käyttöakselin läpivienti.

Runkomuutoksista ei ole viety enää vuosiin prosentteja mikä alkuperäinen rakenne säilyy tunnistettavana. Eli toisin sanoen jos et esimerkiksi muuta kaksikehtoista runkoa yksikehtoiseksi niin prossat säilyy.

Pari kuvaa tuosta rungosta voisi helpottaa lisävinkkien antamista.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #5 : 11 Huhtikuu 2014, 09:34:21 »

Ja itse asiassa voisit laittaa kuvan koko fillarista, pistä vaikka yksityisviestinä jos et julkiseen jakoon halua. Kuvasta pystyy jo aika hyvin laskemaan prossat ja onko mitään mahdollisuuksia rekisteröintiin.
tallennettu
oasep
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #6 : 11 Huhtikuu 2014, 12:02:41 »

Kiitos vastauksestasi. Pystyn nyt jo melko varmasti sanomaan, että prossat ei riitä jos runkoa ei kelpuuteta. Ongelman ydin on siinä ,että kun keulakulmaa on nähtävästi muutettu, herää tietenkin kysymys miten se on tehty. Tässä tapauksessa  luulen ,että se on tehty runko uusimalla.
 Eli nyt jos oletetaan, että tässä pyörässä on aftermarket runko, mutta katsastusmies osittain säälistä hyväksyisi sen alkuperäisosana.
Jos haluaisin rakentaa pyörän alkuperäiseen asuunsa ja ostaisin käytetyn rungon , niin vaikka tämä käytetty runko olisi sattumalta sama, joka on ollut tässä pyörässä tehtaalta lähtiessä, joutuisin muutoskatsastuksen jälkeen maksamaan ajoneuvoveron raskaimman mukaan
Laitan kuva yv:nä.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #7 : 11 Huhtikuu 2014, 12:31:30 »

Laitoin vastausta sähköpostilla, ei tuo nyt ihan tekemätön paikka näyttäisi olevan.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto