selvitin asiaa, suomen lainsäädäntö ei taivu moiseen
Tämähän ei ole este vaan hidaste.
Lainsäädäntöä on muutettu ennenkin.
Yleensä on luotava suotuisa ilmapiiri esityksen perille menoksi, virkamieskuntaan vaikuttaminen, julkinen ja mielellään laaja tiedotus/painostus poliitikkojen suuntaan, oma perusteellinen pohjatyö esivalmisteltuine lakiteksteineen, kansalaisalotteen perustaminen, näkyvät mielenosoitukset, jopa maan hallituksen ja eduskunnan tietoliikenteen lamauttaminen määräajaksi, ym menetelmiä. Käytännössä valmistelevia, tiedotukseen ja painostukseen perustuvia ja jopa huomion herättäminen haitanteon avulla. Kaikkia näitä menetelmiä on käytettävissä tilanteen mukaan ja lakeja ja asetuksia on saatu muutetuksi niin halutessa.
Asioiden hoitaminen vain vaatii sen että epäkohta on riittävän merkittävä ja selkeä että perusteluja asian muuttamiseksi on mahdollista tehdä. Vaatii runsaasti taustatyötä (tekijöitä vähän ja nekin vapaaehtoisia) ja kontakteja (joita onneksi on) asioiden eteenpäin viemiseksi.
Se että onko asia tarpeeksi tärkeä kohderyhmän mielestä on ratkaisevaa, miten asiaa tullaan edistämään ja resursseja siihen sitomaan.
On sinänsä valitettavaa että suuri yleisö ei tiedä tai ei usko että asioita on jo muutettu ja "koneisto" siihen on olemassa mutta sen resurssit ovat enemmänkin projektiluontoiseen toimintaan taipuvaisia.