Olet jossain määrin jäljillä tuossa väliputkiasiassa. Sen tarkoitus on jakaa kaasunpainetta tasaisemmaksi molemmille pakoputkille. Siis jo ennen väliputkea sekä sen jälkeen. Väliputken sijainti on kriittinen eri sylinterien tuottamien painepulssien ajoituksen suhteen. Kyseisen putken paikka vaikuttaa siis suoraan moottorin tehoon, luonteeseen, polttoaineen kulutukseen ja tietenkin äänimaailmaan.
Myös 2-yhteen ratkaisussa on sääntönsä. Siinä putkien yhtymäkohdan sijainti ratkaisee paljon. Tarkoitus olisi että putkien yhtymäkohdassa tapahtuva pakokaasupulssien eteneminen tehostaisi pakokaasujen etenemistä putkessa. Kahden pulssin yhtäaikainen "törmäys" liitoskohdassa olisi se huonoin ratkaisu.
Varmaankin tiedät moottoripyöräsi käyntikierron ja venttiiliajoituksen joten voit suunnitella ainakin karkeasti miten pakoputkiston tulisi toimia. Suurin vaara on että seos menee liian laihalle ja voi aiheuttaa jopa moottorivaurion. Alkuperäisellä pakoputkella kun oli tietty virtausvastus johon moottori on säädetty. Pakoputkiston vaihto edellyttää vähintään polttoainesyötön uudelleen säätämisen. Usein myös sytytyksenkin.
Netistä löytyy lukuisasti erilaisia ratkaisuja pakoputken valmistamiseksi oikeaoppisesti. Riippuu tietysti mitä ominaisuutta painotetaan. Yleensä painotus on pienessä kulutuksessa tai maksimoidussa tehossa. Useimmat hakevat kompromissia näiden välille. Usein myös alhainen melutaso on tavoitteena tehoa menettämättä.
Laitan tähän malliksi linkkejä jossa asiaa käsitellään pakoputkilaskurin kera miten se tehdään amerikkalisvalmisteiseen pyörään.
http://www.nightrider.com/biketech/calc_exhaustlength.htmYleismallinen laskuri:
http://www.nightrider.com/biketech/calc_exhaustlength.htmHakuja voit suorittaa hakusanoilla esimerkiksi motorcycle exhaust tuning calculation ja yhdistelmällä hakuun muita alan hakusanoja. Aihetta on myös käsitelty valtavasti eri foorumeilla. Varmaan myös Viragoon liittyvissä keskusteluissa. Yamaha Custom Clubillakin voi olla asiasta tietoa.
http://www.yccf.fi/fi/index.php