Ero on siinä että aiemmassa kanta-ajoneuvokatsastuksessa vastuu jäi katsastusmiehelle, koska hän laati osaluettelon.
Nyt osaluettelon ja osien alkuperän
ilmoittaa asiakas. Joten vastuu jää asiakkaalle.
Niin kauan kuin moottorissa ei ole rekisteriotteen LAKISÄÄTEISIIN tietoihin luettavaa tunnistetta, ei kukaan pysty kertomaan - ilman kattavaa selvitystä pyörän valmistaneelta tehtaalta - onko moottori ko. pyörän alkuperäinen osa.
Juuri tästä syystä kanta- ajoneuvotarkastus saatiin pois päiviltä.
Muuttunut on paljonkin.
- jos kanta- ajoneuvokatsastus oli jäänyt tekemättä ajallaan pelistä tuli automaattisesti omavalmiste tai jotain...
- jos kanta- ajoneuvokatsastus oli jäänyt tekemättä ajallaan ja sillä ajoi tuli rakentelupalkinto
- kun vastuu oli pääsääntöisesti katsastajalla eikä osien alkuperää kuitenkaan voi yksiselitteisesti todeta ei katsastuksia haluttu tehdä ja ne hinnoiteltiin pilviin.
- "lakiosasto" varmaan osaa selvittää paremmin, mutta kun nyt katsotaan omistajan ilmoituksen perään on juridinen kuvio erilainen.
- tässä asiassahan on vielä kesken se että osien ei tarvitsisi olla samasta ajoneuvoyksilöstä. Mutta sekin lienee työn alla.
- olen olut terveydellisistä syistä kokolailla poissa kuvioista keväästä lähtien joten en ole ihan varma mikä on tilanne tällä hetkellä.
Hanski