oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 01:13:51 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2 3
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Uusia verolinjauksia Suomen hallitukselta  (Luettu 112001 kertaa)
MMAF Puheenjohtaja
Administrator
*****
Viestejä: 235


« : 27 Toukokuu 2015, 14:47:57 »

Uuden hallituksen veroratkaisuista tihkuu tietoa, ja näyttää siltä että motoristien edunvalvonnalle tulee jatkossa huomattavaa kysyntää kun yritämme pitää suomalaisen motoristin puolia, sekä kansallisella että EU-tasolla.

Tämän hetken tietojen valossa näyttää siltä, että ajoneuvoveroa kiristetään. Autoveroa lasketaan suosien pienipäästöisiä autoja. Lisäksi rekisteröidyille veneille ja moottoriajoneuvoille kuten moottoripyörille ja mönkijöille asetetaan vuotuinen vero. Parhaiten pidät huolta omista sekä muiden motoristien oikeuksista liittymällä jäseneksi! Tätä saa jakaa, jotta tietoisuus vaikuttamisen mahdollisuuksista kantautuisi mahdollisimman monen silmiin.

Motoristeja kiinnostava yksityiskohta lienee myös se, että uusi hallitus aikoo nostaa sakkojen määriä. Linjaus on siinä mielessä yllättävä, että se ei ole ollut lainkaan esillä. - Rikesakkojen kohdalta nostetaan yläraja 115 eurosta 230 euroon sekä liitännäisen menettämisseuraamuksen yläraja 1000 eurosta 2000 euroon, hallitusohjelmassa sanotaan. Mahdollisia korotuksia näihin tarkistellaan seuraavan kerran jo vuonna 2017.

Lisäksi myös päiväsakon määrä kaksinkertaistuu. - Päiväsakon rahamääränä pidetään yhtä kolmaskymmenesosaa sakotettavan keskimääräisestä kuukausitulosta (nykyisin kuudeskymmenesosa), hallitusohjelma kertoo. Alimman päiväsakon määrä nostetaan 6 eurosta 12 euroon.

- Sakari Mäkinen, Puheenjohtaja / MMAF ry
tallennettu
jsantala
Full Member
***
Viestejä: 79


kWsaki.com


« Vastaus #1 : 27 Toukokuu 2015, 16:23:03 »

Kiinnitin itse eniten huomiota tuohon ilmeisesti kaikkia moottoriajoneuvoja koskevaan veroon. On kyllä melko älytöntä alkaa sellaista kantaa kaikista rekisterissä olevista ajoneuvoista, vaikka eivät olisi ajossakaan. Ei paljon ole siinä sitten varaa pitää tallillista vimpaimia odottamassa tai mitään vanhempaa kalustoa satunnaiseen käyttöön. Toivottavasti se nyt ainakin sentään menee niin, että jos ajoneuvo on ilmoitettu pois liikennekäytöstä (esim. Trafin sivujen kautta, joka vissiin nykyään kaksipyöräisillekin onnistuu) niin sitten ei tarvi siltä ajalta maksaa.

Korjaus: Onnistuu vasta vuoden 2015 loppupuolella: http://www.smoto.fi/?p=2717
« Viimeksi muokattu: 27 Toukokuu 2015, 20:26:36 kirjoittanut jsantala » tallennettu

GPX750R sähköistysprojekti yms. http://kWsaki.com
Greasemonkey jake
Jr. Member
**
Viestejä: 15



WWW
« Vastaus #2 : 27 Toukokuu 2015, 17:18:01 »

ja lainaus trafin sivuilta:
Liikennekäytöstäpoisto voidaan tehdä kaikille muille paitsi L-luokan ajoneuvoille (mopot, moottoripyörät, kolmipyörät, kevyet nelipyörät ja nelipyörät). L-luokan ajoneuvot voidaan poistaa liikennekäytöstä vain tietyissä tapauksissa.
tallennettu
jsantala
Full Member
***
Viestejä: 79


kWsaki.com


« Vastaus #3 : 27 Toukokuu 2015, 20:23:22 »

Näemmä tuleekin vasta tämän vuoden loppupuolella tämä mahdollisuus: http://www.smoto.fi/?p=2717

Voisi siis olettaa, että verot juoksee aina kun pärrä on liikennekäytössä ja muuten ei, kuten autoillakin tällähetkellä.
« Viimeksi muokattu: 27 Toukokuu 2015, 20:25:49 kirjoittanut jsantala » tallennettu

GPX750R sähköistysprojekti yms. http://kWsaki.com
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #4 : 27 Toukokuu 2015, 20:27:00 »

Jasso, ilmoitelkaa pliis lähteitä ja linkkejä virallisiin teksteihin jahka niitä ilmaantuu niinkun vakavasti otettavassa formaatissa. Varhainen valvoja nappaa matoa päästä. Muuan pitkän linjan veteraaniverottaja on sentään moneenkin otteeseen todennut, että valtiolla ei ole intressiä verottaa harrastuksia. Hän ei ole enää virassa. Nuoremmat juipit saattavat olla eri mieltä. Eikä moottoroitujen harrastuspelien lista ihan lyhyeen lopu jos verolle panemisen into aivan valloilleen repeää.

Autoveron alenemista prätkillä ehti jo varovaisesti aprikoida, mutta ajoneuvoveron käyttöönotto on tuore uutuus. Jos olisi mokoma tullakseen, sen muotoon tulee ilman muuta kuulua mahdollisimman aito päiväkohtaisuus. Vaikea kuvitella edes pientä könttiveroa malliltaan kertamaksu per kalenterivuosi ajoi tai ei. Kaikki idean typeryydet sekä toteuttamisen vaikeudet ja esteet tulee juosta pikaisesti kokoon, notta veron esittäjä uupuu heti alkuunsa.

Ilmeisesti uusien prätkien tyyppäreissä on nyt säännönmukaiseen ominaispäästöluku co2? Tätä vuotta ? vanhemmille veroperusteet pitäisi vääntää kai sitten kokonaismassan pohjalta.

Venevero se vasta veikeä vero olisi.

Sakoilta on sentään mahdollisuus välttyä. Vaikka karu maine toista vaatisi. Sidonnaisuus ansioihin nyt pitäisi pyyhkiä pyttyyn joka tapauksessa.
tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #5 : 27 Toukokuu 2015, 20:55:52 »

Noniin, "puolue" sekoomuksen sivuilta äkkihätään löytyneen hallitusohjelman liitteissä lukee hopputomppelien kirjoittamana tietenkin jotain sekavaa, eli "asetetaan vero rekisteröidyille veneille ja MOOTTORIAJONEUVOILLE", verotulotavoitteella 50 milj.euroa per vuosi. Tuo hallitusneuvottelijapölvästien kirjaus voidaan kai lukea niin, että se tarkoittaa moottoripyöriä. Voi se tarkoittaa kai muitakin moottorivärkkejä? Jos jaksaisi kaivaa tilastoista paljonko veneitä ja vaikka nyt sitten prätkiä on rekisterissä, niin pääsee hehtaarille vuosittaisesta keskimääräisestä rankaisusta per värkki. Muistinvaralla ja päässälaskulla ruutuun tulee numero, joka niistää vuosibudjetista yhden hauskan illanvieton (lientä, soittoviihdettä ja suolapala seisomaruokalasta, ei taksikyytiä). Mutta lopullinen nro riippuu mainitun kansalaisrangaistuksen jakajien lukumäärästä. Saman numeron jyvittäminen imaginaarisille käyttöpäiville tuotti numeron, joka vie kesäpäivistä halvan mokkanautinnon. Pitäisin mieluummin nämä nautinnot.

On se muuten hauska kabinetti tämä hallitusohjelmakabinetti. Se voi keksiä iloksemme mitä vain jollakulla sattui siltä istumalta päähän pälkähtämään.
tallennettu
jsantala
Full Member
***
Viestejä: 79


kWsaki.com


« Vastaus #6 : 27 Toukokuu 2015, 21:22:24 »

Eikä tarvi edes välittää ollenkaan siitä mitä tuli ennen vaaleja luvattua.
tallennettu

GPX750R sähköistysprojekti yms. http://kWsaki.com
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #7 : 28 Toukokuu 2015, 09:19:27 »

Valtioneuvon kanslian jakelusta:

Hallitusohjelma:
http://vnk.fi/documents/10184/1427398/Hallitusohjelma_27052015.pdf/75d94d8d-15c9-405a-8a9b-eca4987b635e

Ja sen liitteet:
http://vnk.fi/documents/10184/1427398/Hallitusohjelma_27052015_LIITE.pdf/2167cbc0-7b17-43e8-a0af-e4f1a2004708

Jonka sivulla 4 liikenneverouudistuksen asiat kaikessa epämääräisyydessään.

Niin, ehkä emme halua olla osa Suomen ratkaisuja tässä kohti.



tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #8 : 28 Toukokuu 2015, 12:00:39 »

Jos autojen hankintaan ja rekisteröintiin kohdistuvaa veroa leikataan (autovero) ja samalla vuosimaksu (ajoneuvovero) ulotetaan koskemaan myös moottoripyöriä niin myös moottoripyörät pitää ottaa mukaan autoveron leikkauksiin.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #9 : 28 Toukokuu 2015, 12:49:09 »

Tunaroimiseksi se näköjään meni SSS-pataljoonankin hyökkäys.

Kokonaisveroaste ei laske, eikä ostovoima siten nouse, fyrkkaa vaan siirrellään taskuista toiseen. Mordorin porttien sisäpuolella ei vieläkään tajuta, missä mennään. Talous huristelee jatkossakin matalalentoa.

Asuntovelkaisena, autoa liikkumiseen välttämättä tarvitsevana, tupangia polttelevana ja viinaa juovana motskariharrastajana totean, että näillä näkymin saan kunnian pulittaa entistä enemmän veroa Sauronille.

Mitä tulee motskareiden käyttöveroon, ei tämä mikään yllätys ollut. Tähän valmistauduttiin jo aikaisemmin, kun moottoripyörien liikennekäytöstä poistamisen sääntöjä muutettiin.

Asiaan liittyy tällainenkin kuriositeetti:

http://www.smoto.fi/?p=2717

Sama asia oli tapetilla vuonna 2006. Tuolloin Ajoneuvolain 64 §:ään lisättiin eduskunnassa 2 momentti, jonka mukaan liikennekäytöstä poistamista koskevaa ilmoitusta ei voi tehdä moottoripyörästä. Meikä sen silloin junaili, perusteena oli se, että ainoa syy, miksi prätkä olisi pitänyt poistaa liikennekäytöstä, oli tuolloin vakuutuksen seisonta-aika, ja se onnistui silloin ja onnistuu edelleen puhelinsoitolla vakuutusyhtiöön. Enempää byrokratiaa ei tarvittu ennen eikä tarvittaisi nytkään. Vaan kuinkas sitten kävikään.

Vastustamisen aika olisi ollut jo silloin, kun liikennekäytöstä poistamisen sääntöjä esitettiin muutettavaksi ilman mitään järkiperäistä syytä. Vastustusta ei kuitenkaan ilmennyt, vaan asia uutisoitiin peräti positiiviseen sävyyn: prätkän liikennekäytöstä poistaminen helpottuu...

Tästä seuraa nyt sitten myös, että vakuutuksen seisonta-aikasysteemit muuttuvat. Ympärivuotisia vakuutuksia ei kantsi enää kenenkään myydä, koska kaikki haluavat joka tapauksessa seisonta-ajan verotuksellisista syistä. Seisottaminen taasen ei onnistukaan enää puhelinsoitolla vakuutusyhtiöön, vaan ensin tehdään ilmoitus liikennekäytöstä poistamisesta ja sitten taas liikennekäyttöön ottamisesta. Päivän hinta on 4 euroa/ilmoitus, tekee 8 euroa/prätkä/vuosi. Koko prätkäkanta huomioon ottaen tämä puolestaan tekee 250 000 * 8 = 2 000 000 euroa/vuosi. Mopot päälle.

Onneksi liikennekäytöstä poistaminen helpottui...
tallennettu

Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #10 : 28 Toukokuu 2015, 16:03:34 »

Tuota noin. Rekisterimenettelyn olemassaolosta on kyllä vielä askel pari verottamiseen. Kaikenlaista hauskaa on ainakin luvassa seurattavaksi. Rekisteröityjä veneitä (kai noin pari sataa tuhatta; sekava tilanne ylipäätään kun vanhasta rekisteristä uuteen eivät kaikki ole välittäneet siirtyä saati että kaikkien vesihärveleiden omistajat edes velvollisuuttaan tajuavat) sekä erinäisen tyyppisiä rekisteröityjä moottoriajoneuvoja (muita kuin jo verotetut autot) on sellainen sortimentti, että luvassa on aikamoinen lainsäädäntösirkus. Vastaan panijoita taatusti riittää nyt aika monella rintamalla. Edelleen, verolle pitää olla päivän uskonkappaleiden mukaiset perusteet (oletettavasti maaginen CO2), ja viime kädessä verottamisen perustelujen täytyy ylittää kummeli-rima edes niukin naukin ollakseen näennäisen uskottavaa. Mikähän lienee vaikkapa 20 hp:llä moottoroidun purjeveneen CO2-vero ( jaa ööh onko semmoisia, toivottavasti on...)? Entä pappatunturin, vanhan Lynxin tai 22 hp Evinrudella pyyhkivän uisteluveneen? Entä miten tässä kehikossa hallitaan uudet yleistyvät käyttövoimat kuten vaikka sähkö? En usko, että VM tai Trafi voivat lätkiä veroja fiiliksen mukaan kuten ennen vanhaan hyvään aikaan tehtiin noin vaan kapitalistin kiusaksi. Kansainvälinen yleisö saa viihdettä kerrakseen kun Suomi alkaa verottaa kaikkea mikä liikkuu. Oiskohan tää nyt vielä sittenkään tuomiokirkossa kuulutettu? Vaivaisen 50 milj.euron vuoksi. Miljoonine neljän euron puheluineen. Huumorihommia sanon minä. Kannattaa edunvalvonnassa kyllä visioida kaikki tämä. Tottahan toki prätkät ovat pahimmoilleen tulilinjalla, sitä ei käy vähätteleminen.
« Viimeksi muokattu: 28 Toukokuu 2015, 16:18:37 kirjoittanut Juupe » tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #11 : 28 Toukokuu 2015, 18:16:30 »

Noin yleisesti ajatellen mp:n kohtuullisen käyttömaksun, mikä sitten kohtuullista on, voisi jotenkin sietää jos autovero moottoripyöriltä poistetaan tässä kohtaa. Toisaalta, me joilla on talli täynnä erilaisia pyöriä, olisimme kärsijöinä siinä että pyöriemme arvo putoaa veronalennuksen verran jos niistä haluamme eroon. Mutta en sitä aio toistaiseksi surra....

Nyt ei kuitenkaan taida olla kyse autoveron poistamisesta kokonaan ja moottoripyörien osalta sitä ei ole edes mainittu alennettavaksi. Vai onko multa mennyt ohi kuin puutarhurilta?
tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #12 : 28 Toukokuu 2015, 19:02:33 »

Eihän tässä ole vielä speksattu mitään muuta kuin veromuutosten köykäiset otsikot. Hallitusohjelmaa toteutetaan pitkin hallituskautta, jotkut asiat etukenossa, toiset aikaa myöten aina peräti neljän vuoden ajan. Monta aietta kömmähtää sinä aikana. Puhumattakaan, että hallituskausi voi kestää (parhaassa tapauksessa) vaikka vain viikon. Jos hallitus kaatuu kesken kaiken, sen jälkeen kasataan taas uusi hallitus ja ohjelma. Tämän vision varaan ei kuitenkaan pidä edunvalvontaa rakentaa.

Joo, entä työkoneet ja traktorit? Zetorit verolle.

Joo, venealalla ei kannata rakentaa pisnesratekiaa yli 5 metristen yli 20 heppaisten paattien kauppaan. Rekisteröinti- ja veroraja alkavat yhdessä ohjata hankintoja tosi voimakkaasti kohti jollia. Olisiko se muun muassa tarkoituksenmukaista yhteiskuntapolitiikkaa ja millä perusteilla?
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #13 : 28 Toukokuu 2015, 21:31:29 »

Kohta kun näitä laskelmia tarvitaan, että kuinka paljon mistäkin tulisi verokertymää, niin tässä on hyä linkki ajoneuvotilastoihin: http://www.ajoneuvotilastot.com/
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #14 : 29 Toukokuu 2015, 09:13:35 »

Päivän lehdistä ilmenee, että Sekoomuksen Ben Zyskowiczin mukaan vene-, moottoripyörä-, kelkka- ja mönkijävero on osa solidaarisuusveropakettia, jolla myös rikkaat osallistuvat köyhien rinnalla verotalkoisiin.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015052819766986_uu.shtml

Nam.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto