Rekisterimenettelyn olemassaolosta on kyllä vielä askel pari verottamiseen.
Niin on, mutta ei tätä junaa pysäytetä.
Tää asia on päätetty jo kauan ennen kuin SSS-pataljoona aloitti sulkeisensa. Vastustaakin olisi pitänyt jo paljon aikaisemmin.
SSS-esikunnan olisi pitänyt tajuta, että täältä ei nousta siirtämällä rahaa kirjanpidossa tililtä toiselle, tarvitaan väkevämpiä toimenpiteitä. Autoveroesitykset kokonaisuutena ovat hyvä esimerkki. Keskimäärin 20 prosentin alennus autoveron tasoon vaikuttaa uusien autojen kokonaishintaan niin vähän, että sillä ei ole kuin korkeintaan kosmeettinen vaikutus (niitä joilla on massia ostaa uusi auto, on joka tapauksessa vähän). Lisäksi osa siitäkin "säästöstä" kerätään ajoneuvoveron kautta pois. Lupaukset asteittaisesta keventämisestä taasen saattavat jumiuttaa jo ennestään takkuavaa autokauppaa. Ihme spedeilyä, olisin odottanut vähän parempaa.
Jos asiaa vaivautuu funtsimaan, saattaa havaita, että autovero ja muut autoilun kustannukset näkyvät aika monessa paikassa. Vastaavasti autoilun kustannusten reipas alentaminen näkyisi sekin laajasti. Esimerkkinä mainittakoon vaikka kilometrikorvaukset: autovero näyttelee sielläkin merkittävää osaa. Jos autovero poistettaisiin, eikä samaa fyrkkaa varastettaisi ajoneuvoveron muodossa takaisin, myös verotuksessa vähennyskelpoisen kilometrin hinta laskisi...
Mitä tulee motskariedunvalvonnan tavoitteisiin, pitäisin seuraavia perusteltuina:
1. Ajoneuvoveron tason on oltava kohtuullinen ja ajoneuvoveron peruste motskarien näkökulmasta järkevä (CO2 ja kokonaismassa eivät korreloi samaan tapaan kuin autoissa)
2. Vastineeksi hankintavero kokonaan veks. Siitä seuraa dynamiikkaa kauppaan, joka matelee ihan pohjamudissa (ja maksaa sitä kautta valtiolle aika paljon rahaa). Lisäksi sitä kautta päästäisiin parista prosenttilain jäljellä olevasta ongelmasta aika kivuttomasti eroon...