squid
|
|
« : 25 Kesäkuu 2015, 12:25:46 » |
|
Ajankohtainen Kakkonen esitti 23.6.2015 Jari Hakkaraisen ohjelman, jossa käsiteltiin moottoripyörien melua. Poikkeuksellisen asenteellisesti laadittu juttu vaikutti enemmän katsastuslobbaukselta kuin Yleisradion ajankohtaistoimituksen tuotokselta. Ohjelman esittämisen jälkeen uutispalvelut ovat alkaneet täyttyä haastateltujen raflaavista kommenteista.
Haastatteluun oli haettu vanhat tutut Risto Maksimainen poliisista ja Otto Lahti Trafista, joiden lisäksi ääneen pääsivät THL:n Timo Lanki ja harrastajien suulla puhunut Sami Lindh. Mainituista viimeinen oli ainoa, jonka puheissa oli mitään tolkkua.
Puhelinkeskustelu toimittaja Hakkaraisen kanssa vahvisti käsitystä ennakkoasenteesta. Kuulemma tällä hetkellä saa ajaa aivan minkälaisilla pyörillä huvittaa, koska määräaikaiskatsastuksia ei ole. Hänen mielestään mikään kustannus ei ole liian suuri laittomilla äänenvaimentimilla varustettujen moottoripyörien liikennekäytön estämiseksi.
Ikävä kyllä määräaikaiskatsastus ei ole tehokas keino laittomien putkien poistamiseksi liikenteestä. Ohjelmassa Lindh esittelee, kuinka helppoa moottoripyörän katsastusvarustelu yksinkertaisimmillaan on. Jos kontrolli hoidettaisiin määräaikaiskatsastuksen yhteydessä, poliisi tuskin valvoisi säädöstenmukaisuuksia tien päällä senkään vertaa kuin nyt, mitä alleviivaa Maksimaiselta ohjelman jälkeen saatu kommentti, jossa hän toivoo valvonnan siirtämistä katsastusasemille ensisijaisesti poliisien resurssien vapauttamiseksi tärkeämpien tehtävien hoitamiseen.
Lahti puolestaan kertoi ohjelman jälkeen, että hänen näkemyksensä mukaan määräaikaiskatsastuksella voitaisiin saavuttaa jotain hyötyjä laittomien putkien kitkemiseksi pois liikenteestä, mutta suhteettomin kustannuksin, joten keino ei olisi tehokas, eikä sitä hänen mukaansa tulisi ottaa käyttöön.
Mielenkiintoista kyllä, sekä Lahti että Maksimainen puhuivat puhelimessa huomattavasti vähemmän mottipäisiä kuin Hakkaraisen disinformaatiopläjäyksessä. Leikkauspöydällä saa ihmeitä aikaan.
Timo Lankea emme toistuvista yrityksistä huolimatta tavoittaneet. Liekö katsonut ohjelman, ymmärtänyt mitä tuli horistua ja vajonnut häpeästä maan alle? Hänhän vaikuttaisi puhuvan melkein asiasta, mutta loppujen lopuksi pysyy jatkuvasti ja varmasti sen vieressä. Vai oikein sydänvaivoja moottoripyörämelun takia, nyt joku roti siihen touhuun!
Kun Hakkaraiselta tiedusteltiin, miksei harrastajia päästetty enempää ääneen, hän vetosi aikapulaan. Oikeastiko? Niinkö kiire oli, ettei kerinnyt esimerkiksi MMAF:ään olla yhteydessä, mutta THL:n liikennemelumies kyllä löytyi mistä lie kannon kolosta.
Ohjelmassa siis kauhisteltiin, jeesusteltiin, hämmästeltiin ja mutuiltiin, mikä varmasti uppoaa kahvipöytien nutturapäihin sukupuoleen katsomatta. Faktat jäivät sen sijaan hieman ohuiksi. Hyödyllistä olisi ollut esimerkiksi melurajojen ja mittausten suorittamisen esittely. Toisaalta se sotii lietsomis-/lobbausagendaa vastaan, sillä melurajat vaihtelevat pyörän mukaan. Yksinkertaisempikin kukkahattu tajuaa, ettei laiton 98 dB melu ole kovempi ääni kuin laillinen 106 dB.
Moottoripyörien teknisten määräystenmukaisuuden valvominen on edelleen kaikkein järkevintä hoitaa muutoskatsastuksin ja tienvarsivalvonnalla. Jos siirryttäisiin määräaikaiskatsastuksiin, laskua joutuisivat kuittaamaan myös säädösten mukaisilla pyörillä ajavat. Lisäksi pyörän ”katsastusvarustelu” käy erittäin nopeasti, ja katsastusten välillä rohkenisi ajaa laittomilla pyörillä, sillä seurauksena poliisi voisi toiveidensa mukaan siirtää voimavaroja pois teknisestä valvonnasta.
Kaikkein ärsyttävintä koko asiassa on se, että ohjelma on nimenomaan Yleisradion tuotantoa. Yleisradion, jonka ihmiset luottavat tuottavan asiallista ja paikansapitävää sisältöä, jossa toimittaja on puolueeton keskustelunavaaja. Hakkarainen on kaikkea muuta. Ajattele, että juuri sinäkin maksat veroja, jotta tuollaiset saavat ruokaa pöytäänsä!
|