Ihmeen vähän on aiheesta keskustelua, vaikka laki tämän on sallinut jo useita kuukausia
Lähtötietoja olen kaivanut mm. Trafin kautta (
http://www.finlex.fi/data/normit/42316-TRAFI_32281_03_04_03_00_2014_FI_Kaksi-_ja_kolmipyoraisten_ajoneuvojen_nelipyorien_seka_niiden_pera-vaunujen_rakenne_ja_varusteet.pdf ,sekä
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/yksilollisesti_valmistettu_l-luokan_ajoneuvo) ja näiden pohjalta selannut direktiivejä, mutta melko raskasta tekstiä on pienen ihmisen sulatettavaksi.
Trafin ohjeiden mukaan pitäisi tutustua Trafi/32281/03.04.03.00/2014 - Liite 3.
Liiteen 3 osalta kysyisin, miten tätä pitäisi lukea: Esim. kohdassa 37 on ehdot Hxi ja Xxii. Rittääkö vain toinen, vai tuleeko molemmat ehdot täyttää ? Oletan, että pelkkä ohiajotesti riittää ja E-merkinnät voi unohtaa.
Samaten kohdassa 28 on monta ehtoa, riittäkö että vain yksi näistä täyttyy, vai tuleeko jokainen ehto täyttää erikseen ?
Tässä muutama omaa mieltä askaruttava kysymys:
- Millainen runko käy aihioksi omavalmisteeseen:
* Tarvitseeko runko minkään valtakunnan papereita, Jos raksi on ruudussa omavalmiste, tai Tehdastekoisen ajoneuvon osasta merkittävästi muutettu ?
* Jos pohjana on paperillinen euroopan sisältä tuotu pyörä, josta aletaan toteuttamaan omavalmistetta, miten menee piirileikki Tullin ja verottajan kanssa ? Oletan että verot maksetaan vasta uudesta omavalmisteena rekisteriin menevästä laitteesta, mutta tuleeko rungon alkuperästä olla minkälaiset todistukset ?
* Omavalmisteinen osa - antaako laki todella mahdollisuuden kasata rungon suorasta putkesta. Edellämainittu Liite 3 ei mielestäni viittaa runkoon muuten kuin kohdan 56 Ajoneuvon rakenteellinen kestävyys (EU) N:o 3/2014 . Ja tähänkin riittää ehdon C täyttäminen; "Hakijan on hyväksynnän tai katsasatuksen suorittajaa tyydyttävällä tavalla osoitettava, että saadöksen keskeiset vaatimukset täyttyvät"
-Moottori omavalmisteessa:
*Omavalmisteen moottori voi olla alkuperäinen tehdasvalmis kone, jos prosentit ylittyvät muilla osilla: runko, haarukat, renkaat, tankki jne.
*Lasketaanko moottori kokonaan uudeksi, jos se turbotetaan, olen ymmärtänyt että MP muutoskatsastuksissa käytäntö on ollut prosentteja laskettaessa on että koko moottori katsotaan tällöin vaihdetuksi. = 28% ?
* Oletan että annetuilla vaatimuksilla omavalmistepyörän saa toteuttaa ilman kattia: "omavalmisteen päästöjen on alitettava 1993 voimaan tulleen E-tason vaatimukset ja melun osalta alle 80cc 96db, 80-175cc 99db tai yli 175cc 103db." - SMOTO
Muistelisin aikaisemmin lukeneeni, että pelkästään kahdesta eripyörästä yhteenkasaamalla ei voi toteuttaa omavalmistetta. Eli Osat lasketaan tehdastekoiskisi, eivätkä omavalmisteen ehdot täyty. Joten joko runkoa ja/tai moottoria on muutettava merkittävästi jotta prosentit ylittyisivät. Tällöin osien alkuperällä ei käsittääkseni ole suurren suurta merkitystä, kunhan *Liite 3 ehdot täyttyvät.
Näillä pohdinnoilla pääsisi jo alkuun. Viimeisenä on toki peikko nimeltä uuden moottoripyörän ALV, mutta mietitään sitä sitten myöhemmin jos tämä oikeasti joskus konkretisoituu.