oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 13:43:01 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sähkömoottoripyörän muutoskatsastaminen  (Luettu 27530 kertaa)
-UP-
Newbie
*
Viestejä: 3


« : 01 Kesäkuu 2016, 06:59:54 »

Olen työstänyt sähkömoottoripyöräkonversiota, joka alkaa olla jo aika pitkällä. Otin siis yhteyttä katsastuskonttoriin kysyäkseni tarkempia tietoja muutoskatsastuksesta. Kävi ilmi, että pyörälle vaaditaan emc-hyväksyntä alkuperäisestä vuosimallista riippumatta. Tämä tuli hieman yllättäen, sillä vastaavia pyöriä on kuitenkin suomessa kourallinen rekisteröity. Olin itse siinä luulossa, että tuo vaatimus tulee vasta 6/2003 ja myöhemmin ensirekisteröidyille moottoripyörille.

Käsittääkseni kyse on siis Trafin määräyksestä: TRAFI/32281/03.04.03.00/2014, jossa viitataan säädökseen 97/24/EY 8 LUKU.

Lainaus
Jos kipinäsytytteisellä polttomoottorilla varustetussa moottoripyörässä tai L5e-luokan ajoneuvossa ei ole välittömästi sen hallintaan vaikuttavia sähköisiä järjestelmiä kuten sähkötoimisia jarruja, L-luokan rakenneasetuksen liitteessä 2 säädetyt vaatimukset katsotaan muutetun tai korjatun ajoneuvon osalta täytetyiksi, jos lataus- ja sytytysjärjestelmään kuuluvat laitteet on koteloitu  metallilla ja sytytystulpan johtimissa ja -hatussa on häiriösuojaus. Häiriösuojauksesta on oltava merkintä johtimien kuoressa ja -hatussa. Muussa tapauksessa edellytetään vähintään nimetyn tutkimuslaitoksen vaatimukset tai hyväksytyn asiantuntijan vaatimukset täyttävän testaajan selvitystä siitä, että tehdyt muutokset eivät aiheuta häiriötä ajoneuvon sähkömagneettisen yhteensopivuuden osalta.

Onko nyt tosiaan niin, ettei tällaisen konversion muutoskatsastus tai omavalmisteena rekisteröiminen ole enää mahdollista ilman emc-hyväksyntää? Eri lähteistä olen lukenut, ettei Suomessa yksikään taho voi toimittaa virallista hyväksyntää ja esimerkiksi Ruotsissa se maksaisi (kymmeniä) tuhansia euroja.
tallennettu
Erkko!
Jr. Member
**
Viestejä: 19


« Vastaus #1 : 01 Kesäkuu 2016, 15:48:18 »

Teet sähkömoottorilla kulkevaa pyörää?

Siinähän ei tietenkään ole kipunasytytystä, niin eikös tuo koko homma ohiteta?

Mutta jos häiriönsuojauksen haluat varmistaa vaadituilta kohdilta, niin se on tuo latausjärjestelmä mikä koteloidaan ja vedetään runkoon. Sytytysjärjestelmää ei ole.. Tulppia ei ole..

Häiriönsyojauksessa kaikki vedetään samaan pisteeseen että varmistetaan niiden oleminen samassa potentiaalissa. Jos johtosarjoihin tehdään häiriönsuojaus niin ne vedetään myös samaan pisteeseen.

Häiriönsuojauspurkkien jokainen irrallinen pelti vedetään maadotuspiuhalla yhteen ja siitä laitteen yhteiseen potentiaalin tasaus pisteeseen. 1.5mm2 voisi riittää, mutta varmuuden vuoksi kannattaa käyttää 2.5mm2 johdinta. Kierretappi pellissä ja rengas abiko on hyvä.

Kun olet niin tehnyt niin tuon boldatun muussa tapauksessa kuran voi ymmärtääkseni ohittaa..
Meillä tehdään EMC testit laitteille, kun on kaupallisia.. Rapia 15keur meni läpi tai ei. Tulee jostain ulkomailta ukko.
tallennettu
-UP-
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #2 : 01 Kesäkuu 2016, 20:42:56 »

Kyllä, teen siis sähkömoottorilla kulkevaa pyörää. Vaikka kiinnittäisinkin rakentaessa huomiota häiriöiden estämiseen, jää selvitykset kyllä tekemättä jo hinnan puolesta.

Toisella foorumilla tuli kommenttia, ettei nämä uudet säädökset kumoa vanhoja, eli ennen 6/2003 ensirekisteröidyn moottoripyörän pitäisi pystyä muutoskatsastamaan sähkötekniikalle ilman emc-todistusta. Voisiko asia olla näin? Ja jos näin on, miten selitän tämän konttorille?
tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #3 : 02 Kesäkuu 2016, 20:51:00 »

Mielestäni on katsastusviranomaisen velvollisuus ottaa selvää voimassa olevista vaatimuksista kunakin ajankohtana. Turha konttorille on mennä vänkäämään vaan etukäteen vihjata että on olemassa laki asiasta. Ainakin yksi sähkömoottoripyörä on katsastettu liikenteeseen tuttavapiirissä mutta kantapyörän valmistusajankohta taisi olla viime vuosituhannen puolella. Päästötodistusta siitäkin tivattiin. Ei kovin loogista: atomi- vai hiilivoimalan päästöt....
tallennettu
-UP-
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #4 : 02 Kesäkuu 2016, 22:20:38 »

Tänään tuli hieman selkoa asiaan, kun tarpeeksi monta sähköpostia ja puhelua tein. Lain mukaan siis emc-vaatimukset menee ensirekisteröinti päiväyksen mukaan. Käytännössä 16.6.2003 ja sitä vanhemmilta pyöriltä ei tuota selvitystä vaadita. Katsastuskonttoreilla tämä tuntuu olevan todella huonosti tiedossa. Syynä lienee se, että Trafi tulkitsee asian väärin.

Projekti siis jatkuu ja tunnelin päässä on taas valoa rekisteröinnin suhteen.
tallennettu
jsantala
Full Member
***
Viestejä: 79


kWsaki.com


« Vastaus #5 : 03 Kesäkuu 2016, 20:37:04 »

Hienoa kuulla, että kyseessä oli sekaannus ja homma voi noiden vanhempien pyörien kohdalla jatkua kuten ennenkin. Pitäisi varmaan tuo oma sähköpyöräni kaivaa jälleen ulos kellarista ja pistää liikkumaan omin voimin.
tallennettu

GPX750R sähköistysprojekti yms. http://kWsaki.com
Erkko!
Jr. Member
**
Viestejä: 19


« Vastaus #6 : 11 Kesäkuu 2016, 20:26:44 »

Kyllä, teen siis sähkömoottorilla kulkevaa pyörää. Vaikka kiinnittäisinkin rakentaessa huomiota häiriöiden estämiseen, jää selvitykset kyllä tekemättä jo hinnan puolesta.
Hieman ihmettelen mikäli kuluttaja laitteessa tälläistä tehtäisiin. Tietysti verkonhaltijalla on oikeus vaatia että siihen kytkettävät laitteet eivät aiheuta häiriötä verkkoon päin missään tapauksessa. Tiedän tapauksia että merkittävä keksintö on torpattu Suomessa, koska pelättiin tulevia ongelmia ja maksuja sekä tietenkin takaisin vetoja markkinoilta. Nyttemmin samaiset laiteet on markkinoilla, mutta toinen maahantuoja on ottanut markkinat haltuun.

Sähkölaitteita ei myöskään testata enää samassa mittakaavassa, kun pre-EU. Nykyään valmistaja sanoo että kyseinen tuote on markkinoille sopiva ja turvallinen. Vasta kun ongelmia esiintyy, niin laitteita aletaan testamaan.

Meillä EMC testejä tehdään, koska halutaan varmistaa ettei laitteiden järjestelmät koskaan mene alas häiriöiden takia. Kyseessä on kymmenien tai satojen ihmisten henki. EMC testit itsessään on aivan overkill. Niissä ei ole mitään järkeä. Niissä testataan ettei syöttävät tai muut häiriötä aiheuttavat järjestelmät aiheuta häiriötä datan siirtoon. Näin varmistetaan ettei missään olosuhteessa suuret virrat generoi jännitettä datansiirto väyliin. Ja niissä ei ole kysymys siitä että se aiheuttaisi datan siirrolle ongelmia, vaan ettei sitä näe millään laitteella. Nykyiset can, profibus, ethernet järjestelmät on melko kestäviä häiriölle. Mitään tekoa ei ole käytännön kanssa.

Olen ollut käynnistämässä 315kW sähkömoottoria taajuusmuuttaja syötöllä, joka generoi aivan järjettömästi lähistölle. Vieressä kulki häiriönsuojaamaton ethernet väylä. Sähkömoottorin syöttökaapeli oli ilman häiriönsuojaa. Käytössä ei ollut mitään ongelmaa. Kyseinen järjestelmä ei todellakaan menisi läpi EMC testistä.

Häiriönsuojauksessa kannattaa ottaa kaksi asiaa huomioon, häiriön aiheuttajat ja häiriöherkät. Suuret tehot kuuluvat ensimmäiseen ja ne suojataan siten että kyseisen kaapelin häiriösuoja kytketään maihin sekä ylhäältä että alhaalta. Häiriöherkät taas suojataan kytkemällä kyseisen kaapelin yläpää maihin. (tähän tulee poikkeus paikoissa, joissa voidaan todentaa potentiaalin tasaus, että joka paikassa maa, on sama maa ja ettei vuotovirtoja synny missään. Näissä tapauksissa myös häiriöherkkien kaapelit voidaan vetää maihin sekä ylhäältä että alhaalta). Lisäksi kaikkien keskusten suojakuoret kannattaa tehdä metallista ja niiden potentiaalin tasaus kannattaa suorittaa huolellisesti. Näin estetään häiriön aiheuttaijien häiriön pääseminen ulos ja häiriö herkkien laitteiden altistuminen häiriölle. Ja joo, ne kannattaa sulkea omiin keskuksiinsa / koteloihin.

Periaatteessa järjestelmät joissa ei ole häiriö herkkiä laitteita, ei tarvitse tehdää mitään häiriönsuojauksia.. jollei nyt halua varmistaa ettei oma laite aiheuta ongelmia jonkun toisen valmistaman laitteen kanssa.. tai näin mopo hommissa ettei kulkuset ala sulamaan päällä istuessa tai kello käy väärään suuntaan.. Mutta näissä taidetaan puhua vain muutamista kymmenistä kilowateista, niin eihän niiden generoimilla jännitteillä edes keitetä vettä.. ja eipähän tartte tehdä vasektomiaa.. Virnistää
tallennettu
suoha
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #7 : 21 Helmikuu 2018, 18:06:37 »

Kyllä Suomessa tehdään EMC-testejä. Pyysin juuri tarjouksen SGS OY:ltä hybridi-L5e- omavalmiste kolmipyörän EMC-testauksesta. He tekevät. Hinta n. 7500e!( sis. alv ). Siihen se sitten kaatuukin. Suunnitelmani. Aloin suunnittelemaan kolmipyöräistä hybridiä. Verkosta ladattuna litiumakuilla ajomatka 60km, V2 moottorilla muuten. Kokemusta sähkökäytöistä on: suunnittelin/rakensin taajuusmuuttajia omassa yrityksessäni, Semicontrol Ky, Nastolassa 80-luvulla. Suunnittelin/rakensin Rauma Repola Oceanics Oy:n Neuvostoliiton tiedeakatemialle rakentamien MIR 1 ja MIR 2 tieteissukellusalusten pääpotkureiden ja käsivarsimanipulaattoreiden taajuusmuuttajat. 90-luvulle suunnittelin/rakensin ELCAT-sähköautojen latauslaitteet, ja myös japanilaiselle Subaru-tehtaalle heidän pakettiautoon.

Sähkökäyttöinen omavalmiste tai hybridi vaatii EMC-mittaukset! Vaikka kipinää ei ole, sähkömoottorin säädin aiheuttaa häiriöitä. Siksi koko ajoneuvo on testattava. Siltä vaaditaan hyväksyttävät normit alittava testi häiriösäteilystä, ja immuunitesti sietää häiriöitä. Latauslaite kannattaa olla irrallinen! Ei tarvitse testata. CE-hyväksyntä riittää!

Mitä tulee pelkän sähkömoottoripyörän vaatimuksiin, Sähköautot-Nyt sivuilla on tietoa, että useampi ennen 2000-lukua oleva sähkömuunnos-mp on saatu rekisteröityä ilman EMC-mittauksia Suomessa, ainakin yksi Gagiva ja yksi Honda 750! Ellei TRAFI ole sitten muuttanut käytäntöä!

Hannu Suomensyrjä
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto