oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 23:32:19 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: omavalmisteesta  (Luettu 51155 kertaa)
JST-FXR85
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« : 13 Lokakuu 2007, 13:31:37 »

En löydä täällä joskus ollutta listaa pakollisista omavalmisteen eu-hyväksytyistä osista...
Eli, voisiko joku tehdä niistä selkeän listan allaolevaan tyyliin? Pelkkä tuv-hyväksyntä ei sit vissiin riitä?
-jarrut ( mites levyt? ),letkut,kahvat
-vanteet ( vai pelkät navat? )
-vilkut, valot
jne.

Mites nyt on sen rungon kanssa? hyväksytäänkö jenkkirunko, jolla valmistajan paperit? Entäs se jäykkärunko jos pyörä kerran on uusi? Kattelin just jäykkää pyörää, joka on viime keväänä rekisteröity omavalmisteena...
Mitkä kaikki mittaukset tarvitaan ( melu, päästö, sähkö, jarrut )?

Ja kyllä, olen lukenut kaikki Silver Bullet -jutut yms. aihetta sivuavat keskustelut.
Vaikka paperityötä ja kädenvääntöä hommassa vaaditaankin, nin eihän se voi kuitenkaan ylitsepääsemätön projekti olla? Varsinkin, jos apua saa alan konkareilta.
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #1 : 14 Lokakuu 2007, 16:53:43 »

Tässä lista mitä pitää osoittaa:
X tarkoittaa hyväksyntämerkintää E tai e. Rungosta ja sen lujuuden näytöistä on jossain juttua muualla, muistaakseni.

http://www.mmaf.fi/documents/asetus-rakennevaruste-20060101-liite2.pdf

Taulukkoon on tullut pari muutosta tammikuussa, http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5334.pdf mutta AKE on jo käytännössä tulkinnut vanhoja pykäliä siten kuin säädöksiä on muutettu. AKE:n sivuilta löytyy noita säädöksiä vastaava liiteasiakirja katsastukseen. Tosin AKE.n sivuilta sinne on mahdoton löytää mutta jos täälllä olisi linkki Iskee silmää 
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #2 : 14 Lokakuu 2007, 19:52:51 »

Mites nyt on sen rungon kanssa? hyväksytäänkö jenkkirunko, jolla valmistajan paperit?Entäs se jäykkärunko jos pyörä kerran on uusi? Kattelin just jäykkää pyörää, joka on viime keväänä rekisteröity omavalmisteena...
Mitkä kaikki mittaukset tarvitaan ( melu, päästö, sähkö, jarrut )?

Ja kyllä, olen lukenut kaikki Silver Bullet -jutut yms. aihetta sivuavat keskustelut.
Vaikka paperityötä ja kädenvääntöä hommassa vaaditaankin, nin eihän se voi kuitenkaan ylitsepääsemätön projekti olla? Varsinkin, jos apua saa alan konkareilta.

meinaat näköjään tarvike rungon ympärille rakentaa omavalmistees.
suosittelen tuv tapereilla varustettua runkoa.saa olla jäykkäkin.
ei se mikään ylitse pääsemätön projekti ole.
päästöt / melu on suurin ongelma mielestäni tällä hetkellä.
ja jos ja kun meinaat ruveta tekemään moista kapistusta ole ensin yhteydessä sellaseen konttoriin missä on sellainen/sellaisia katsastettu niin osaa vastata kysymyksiisi jne.

tallennettu
JST-FXR85
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« Vastaus #3 : 15 Lokakuu 2007, 21:47:23 »

Aargh, aikamoisia papereita...eihän niistä ensivilkaisulla maallikko ymmärrä yhtään mitään. Täytyy pyytää joku tulkkaamaan Järkyttynyt Mitä tarkoittaa esim. ulkonevat osat, tai käsittääkö kytkentälaitteet myös esim. koko jarrukahvan, vai pelkästään nappulat? Onko renkaat vain renkaat, vai myös vanteet kaikkinensa?
Miksi tuv-runko? Eihän tällä hetkellä rungosta käsittääkseni vaadita tuv-hyväksyntää? siksi ajattelin jenkkirunkoa tai kotimaista valmistetta. Eikö tällä hetkellä riitä rungosta pelkkä hitsarin paperi...?
Mites muuten jos käyttää alkuperäisiä, mutta vanhempia käytettyjä HD:n osia, joista nykyisin vaaditaan e-hyväksyntä? Esim. kytkentälaitteet? nehän on ihan samanlaiset, e-leimat vain puuttuvat - riittääkö joku kyseisen vuosimallin vaatimuksenmukaisuustodistus?
Nämä nyt varmaan ovat lapsellisia kysymyksiä, mutta pikkuhiljaa tässä yritetään ymmärtää tätä byrokratiaa - omavalmiste on ollut haaveena jo pitkään ja kun tuo ajopyöräkin olisi nyt siedettävässä kunnossa, niin rahansa voisi pikkuhiljaa tuhlata keräämällä osia omavalmistetta varten.
kiitos


tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #4 : 16 Lokakuu 2007, 07:27:55 »

Kirjuuttele tuonne hakuun http://www.mmaf.fi/forum/index.php?action=search hakusanaksi vaikka omavalm* niin löytyy jo aika paljon valmista materiaalia. Olemme miettineet kovasti miten tätä voisi mielekkäästi dokumentoida mutta kun noita yksityiskohtia on niin toljuttoman paljon ja kirjoittajia niin vähän. Asia etenee, mutta hitaasti. siihen asti täälläkin pitänee vastata kysymyksiin yksitellen sitä mukaa kun niitä tulee vastaan.

Wanhoista osista käy uuteen omavalmisteeseen vain sellaiset, joille ei erikseen vaadita jotain testaus- tai hyväksyntämenettelyä. Eli aika moni. Siitä linkitetystä taulukosta löytyty paljon osviittaa, kyllä se taulukko maallikollekin aukeaa kun vähän aikaa voimistelee.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #5 : 16 Lokakuu 2007, 07:28:21 »

Ulkonevista osista niin lyhyesti kuin nyt nainen voi asian ilmaista:
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=159.0

Minkä vuoden osista pyörän saa kasata riippuu pitkälti siitä teetkö vain vanhoista osista vai hyödynnätkö myös jonkun vanhan identiteetin. Kun runko ja moottori nykysäädöksillä on se puolet niin näiden vm määrää säädösten vm. Ihan ilman identiteettiä tyhjästä aloitettu projekti noudattaa uuden ajoneuvon säädöksiä ml päästö- ja melu ja EMC, joiden olen ymmärtänyt olevan hankalimpia täyttää ja osoittaa.

Noi direktiivit löytyy tarkemmin siis numeron takaa linkeistä tuolla toisaalla http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=29.msg130#msg130, mutta suurimman osan on jo joku lukenut ja hakua vaan niin eiköhän ne löydy vähän purettunakin. Sitä paitsi aivojen käyttäminen ehkäisee dementiaa:
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #6 : 16 Lokakuu 2007, 11:25:12 »

suosittelin tuv runkoa koska se käy sellaisenaan konttorille ilman kädenvääntöjä.
jenkki runkokin pitäis käydä!(paperillinen versio) eiköhän noita itse tehtyjä runkoja muutaman vuoden päästä saa virallisesti tehdä suomessakin.sitten kun bullet on näyttänyt esimerkkiä ja siihen on ripustettu kilpi niin sitten viimeistään. ja käsittääkseni ton itse tehdyn rungon eteen tehdään jo töitä. mallintaen bulletin runkoa.
mutta kotimaisesta tekeleestä on hieman hankalaa näyttää toteen konttorin sedälle,että mitä se runko kestää jne. jne.
kyselit renkaista ne tarkoittaa kumeja.ja lähes kaikki myytävänä olevat kumit on hyväksyttyjä. vanteiksi käy melkeen mitkä vaan valmis vanteet.
niin kuin jo aikasemmin sanoin niin käy konttorilla kertomassa ideoitasi ennen kuin ostat/tilaat mitään.jos esim.ostat jo rungon ja konttorin setä tyrmää täysin ajatuksen sen ympärille mopedin valmistamisesta niin voi vit...
tallennettu
JST-FXR85
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« Vastaus #7 : 20 Lokakuu 2007, 22:03:58 »

Jatketaan vielä tätä kovin informatiivista ja asioita selkeyttävää topikkia...

Kun kirjoituksissa mainitaan nyt liikenteessä olevat uudehkot omavalmisteet, niin miten ja missä niiden päästö- yms. nykyisin vaadittavat mittaukset on tehty? Esim. näyttelyissäkin ollut mattapintainen "police special" on käsittääkseni lähiaikoina rekisteröity omavalmiste.
Kuka / millainen taho mitäkin mittauksia voi suorittaa tällä hetkellä? Minkälaiset laboratorio-olosuhteet ja viranomaisten hyväksynnät testien suorittajalta vaaditaan? Tiedän, että mm. päästömittauksia ei tehdä Suomessa, mutta miten muualla Euroopassa, esim. Ruotsissa? Minkälaisista kustannuksista puhutaan? Kuulin, että VTT laskuttaisi auton ( uusi Mustang ) päästömittauksesta noin 1500 euroa. Miten MMAF:n EMC mittaukset suoritettiin, tarvittiinko sähkövapaa "kammio"?

Kun hiukkaspäästöt huomattavasti tiukentuvat, onko ilman katalysaattoria enää käytännössä mahdollista läpäistä testejä? Tietääkseni Harleyn uusiinkaan Twincam koneisiin ei ole saatavilla edes tehtaan puolesta katalysaattoria sisältävää putkistoa...

Ja sitten vielä, Jos omavalmisteen ruiskullinen vakiomoottori sähköineen ja pakojärjestelmineen kokonaisuudessaan otettaisiin käytettynä jenkeistä tuodusta kolaripyörästä ( esim 2003 vuosimalli ) johon saisi vaatimuksenmukaisuustodistuksen, niin voisiko osan omavalmisteelle vaadittavista testeistä saada anteeksi ( melu esim. tai EMC ), tai edes jotenkin kevennettynä? Mites tuv-hyväksyttyjen tarvikemoottorien kanssa?
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #8 : 20 Lokakuu 2007, 22:41:49 »

Police Special ei ole käsittääkseni vielä rekisteröity vaan sillä liikutaan tyystin koekilpien turvin.

MMAF:n teettämiä EMC-mittauksia on tehty sekä sisätiloissa että ulkona. Molemmat kelvannevat virallisina testituloksina koska ulkona tehdyissä mittauksissa tuloksia verrataan etukäteen mitattuun taustasäteilyyn.

Muihin kysymyksiin vastatkoon se kellä tietoa on.
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #9 : 21 Lokakuu 2007, 00:27:09 »

Jatketaan vielä tätä kovin informatiivista ja asioita selkeyttävää topikkia...

Kun kirjoituksissa mainitaan nyt liikenteessä olevat uudehkot omavalmisteet, niin miten ja missä niiden päästö- yms. nykyisin vaadittavat mittaukset on tehty? Esim. näyttelyissäkin ollut mattapintainen "police special" on käsittääkseni lähiaikoina rekisteröity omavalmiste.
Kuka / millainen taho mitäkin mittauksia voi suorittaa tällä hetkellä? Minkälaiset laboratorio-olosuhteet ja viranomaisten hyväksynnät testien suorittajalta vaaditaan? Tiedän, että mm. päästömittauksia ei tehdä Suomessa, mutta miten muualla Euroopassa, esim. Ruotsissa? tukholmassa taitaa olla lähin paikka missä voi päästöt mitata. siis paikka mikä täyttää direktiivin mukasen mittauksen.en tiedä onko suomesta kukaan käynyt omavalmisteeseensa kyselemässä paperia tuolta.(itse menen ainakin kun rojekti on siinä vaiheessa jos ei muuta paikkaa ole ilmaantunut.)Minkälaisista kustannuksista puhutaan? Kuulin, että VTT laskuttaisi auton ( uusi Mustang ) päästömittauksesta noin 1500 euroa.<-ei se tota kalliimpaa voi olla. Miten MMAF:n EMC mittaukset suoritettiin, tarvittiinko sähkövapaa "kammio"? toi emc ei ole varsinainen ongelma.perus sähkö kamoilla raja -arvot on kaukanana..

Kun hiukkaspäästöt huomattavasti tiukentuvat, onko ilman katalysaattoria enää käytännössä mahdollista läpäistä testejä? Tietääkseni Harleyn uusiinkaan Twincam koneisiin ei ole saatavilla edes tehtaan puolesta katalysaattoria sisältävää putkistoa...
jos noi raja-arvot haluaa alittaa niin ehdottomasti katalysaattorilla ja ruiskulla. katalysaattorit tulee pakollisiksi muistaakseni v.2009

Ja sitten vielä, Jos omavalmisteen ruiskullinen vakiomoottori sähköineen ja pakojärjestelmineen kokonaisuudessaan otettaisiin käytettynä jenkeistä tuodusta kolaripyörästä ( esim 2003 vuosimalli ) johon saisi vaatimuksenmukaisuustodistuksen, niin voisiko osan omavalmisteelle vaadittavista testeistä saada anteeksi ( melu esim. tai EMC ), tai edes jotenkin kevennettynä? Mites tuv-hyväksyttyjen tarvikemoottorien kanssa?en usko,että saisi anteeksi mitään(noilla 2003 kamoilla)pitäähän silti näyttää jotenkin toteen,että arvot alittuvat.ja vanha on aina vanha.vaikka uutena paperilla ois esim.päästöt ollu kunnossa niin mitä ne ovat nykyään.?!mites noi tuv mosat.kait ne sellaisenaan niitä jossain saksassa hyväksyy.mutta jos suomessa haluis mosan kelpaavan suoraan konttorille niin eiköhän se pitäis olla varustettu e leimoilla. ja miten noi esim.ss tuv mosat eroaa tavallisesta? ei juuri paljonkaan. tuv mosa ja kaasari on säädetty silleen,että täyttää normit KUN siihen liitetään hyvät pakarit. eli eihän koneen päästöt paperilla ole mitään kun ei tiedetä mitkä pakarit kelläkin on kiinni loud pipes save lives..
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #10 : 21 Lokakuu 2007, 10:26:06 »

Öhm, koetetaan...

HH Police Special ei ole vielä kilvissä. Periaatteessa muita ongelmakohtia ei enää ole kuin melu ja päästöt, sillä jarru- ja EMC-testit on tehty ja muu on vain nikkarointia.

Jarru- ja EMC-testejä MMAF pystyy tekemään. Sellainen ongelma niissäkin on, että MMAF ei ole hyväksytty tutkimuslaitos, jolloin esimerkiksi tyyppihyväksyntää varten kirjoittamamme paperit eivät kelpaa. Mutta muuten testimme tuottavat kyllä luotettavaa tietoa.

Jarrutesti on jatkossakin tehtävä jokaiselle yksilölle erikseen. Sen sijaan EMC:n osalta tavoitteena on, että määrätty komponenttikokonaisuus olisi testattava vain kerran ja samanlaisista osista rakennetuissa pyörissä voisi käyttää samaa todistusta. Näin on AKE:ssa jo toimittukin, tosin toistaiseksi vain H-D:n tehtaan osien osalta.

EMC-testi ei vaadi labraa, vaan sen voi tehdä myös eristämättömässä tilassa tietyin edellytyksin. Olemme niitä jonkin verran tehneet Helsingin STADIA:n myötävaikutuksella. Raja-arvot alittavia mittaustuloksia on H-D Evolution-tekniikalle jo neljälle eri komponenttikokonaisuudelle (Crane, Dyna x 2, kärjet). Seuraavassa Kopteri-lehdessä lisää aiheesta.

Päästöt ovat se kaikkein hankalin juttu. Aikaisemmin jokunen omavalmiste on saatu kilpiin käyttäen kaasarista pakoputken päähän kokonaan H-D:n omaa tekniikkapakettia, jolle on saanut tehtaalta paprut. Samoin joitakin TÜV-hyväksyttyjä kokonaisuuksia on saatu kilpiin samalla periaatteella: hyväksyntä kattaa koko roskan polttoaineensyötöstä pakoputken päähän. Jatkossa tämäkin on hankalampaa, sillä uusimmat EURO 3 päästönormit täyttävää tekniikkaa ei oikeastaan ole saatavilla ollenkaan omavalmistekäyttöön. Tämä merkitsee, että mittauspaikastakaan ei ole hyötyä, koska esimerkiksi Evoluutiotekniikka ei mene testistä enää läpi, ellei sille tee mittavia muutoksia. Jotta omavalmisteita pystyisi jatkossa rakentamaan, pitää päästönormeista omavalmisteiden kohdalla tinkiä. Muuten se osa harrastusta voidaan julistaa pysyvästi kuolleeksi. Päästöistä on täällä oma topikkinsa, josta voi ladata aiheesta kirjoitetun muistion. Sieltä käy ilmi MMAF:n ehdotus omavalmisteiden päästönormeiksi.

Melua saadaan hillittyä helpommin kuin päästöjä. Chopperinrakentajan silmää miellyttävillä pakoputkiratkaisuilla aivan nykynormien tasoon on kuitenkin vaikeaa päästä, joten pientä vastaantuloa kaivattaisiin tässäkin. Metelistäkin on oma topikkinsa, sitä kannattaa lueskella.

Jotta MMAF:n testauskuvio pyörisi tarkoitetulla tavalla, tarvitaan lakimuutoksia. Testausruletin valmistelu menee hukkaan, jos on yksikin vaatimus, jota ei pysty täyttämään. Esimerkiksi päästöt. Lakimuutoksia tulee, jos on tullakseen. Aikataulusta on viisainta pitää suunsa kiinni, koneisto yskii varsin hitaasti eteenpäin.
tallennettu

teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #11 : 21 Lokakuu 2007, 11:09:09 »

Päästöt ovat se kaikkein hankalin juttu. Jatkossa tämäkin on hankalampaa, sillä uusimmat EURO 3 päästönormit täyttävää tekniikkaa ei oikeastaan ole saatavilla ollenkaan omavalmistekäyttöön. Tämä merkitsee, että mittauspaikastakaan ei ole hyötyä, koska esimerkiksi Evoluutiotekniikka ei mene testistä enää läpi, ellei sille tee mittavia muutoksia. Jotta omavalmisteita pystyisi jatkossa rakentamaan, pitää päästönormeista omavalmisteiden kohdalla tinkiä. Muuten se osa harrastusta voidaan julistaa pysyvästi kuolleeksi. Päästöistä on täällä oma topikkinsa, josta voi ladata aiheesta kirjoitetun muistion. Sieltä käy ilmi MMAF:n ehdotus omavalmisteiden päästönormeiksi.



tosta saa sen kuvan,että normit täyttävää tekniikkaa ei olisi.miksi ei esim.h-d evolution menisi testeistä läpi? eiköhän ole kysymys siintä,että mitä palikkaa niissä koneissa on kiinni.
kyllähän tollasen evon  päästöt saa säädettyä ruiskulla ja katalysaattorilla ainakin hetkellisesti kyseisten raja-arvojen alle..
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #12 : 21 Lokakuu 2007, 11:16:02 »

...esimerkiksi Evoluutiotekniikka ei mene testistä enää läpi, ellei sille tee mittavia muutoksia....

Wintterihän sen jo tuossa sanoi. Itse lasken ruiskun ja katalysaattorin asentamisen mittaviksi muutoksiksi. Näkisin kuitenkin mieluummin että omavalmisteille saataisiin aikaiseksi lievennyksiä vaatimuksiin niin että hyvin säädetty kaasarikone melunormit täyttävällä pakoputkistolla täyttäisi ne.

Omavalmisteita ei tässä maassa kuitenkaan tule olemaan siinä määrin että linnut putoilee puista ja otsonikerros katoaa vaikka ne kaikki lyötäisiin käyntiin yhtä aikaa. Sillä ei ole hyttysen paskan merkitystä mitä niistä putkista tulee. Ja muutenkin tällaiset vaatimukset rekisteröitäessä ovat pelkkää jeesustelua, niin kauan kuin ei ole käytönaikaista valvontaa voi rekisteröintikatsastukseen asentaa vaikka mitkä osat että laite menee läpi.
tallennettu
JST-FXR85
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« Vastaus #13 : 21 Lokakuu 2007, 13:04:09 »

Jep, kiitoksia vastauksista! Virnist&#228;&#228;
vielä jatkuu...

Jos omavalmiste pitää siis...ööh...tyyppihyväksyttää ( olenko siis ymmärtänyt oikein, että näin on ), niin kaikki mittaukset - joista käytännössä siis mitään muita kuin EMC ei voida tehdä tällä hetkellä hyväksytysti Suomessa - pitäisi suorittaa virallisesti hyväksytyn tutkimuslaitoksen toimesta.
Onko mahdollista, että MMAF:stä tulisi tällainen taho? Kuka asiasta saa päättää? Miten toiminta rahoitettaisiin? Voisi kuvitella, että mittaustoimintaa järjestettäisiin sittenkin vain muutamana päivänä vuodessa?

Sitten hieman saivartelua...on mielestäni kummallista, että jos omavalmisteen rakentaa tehtaan ( esim Harley ) sarjavalmisteisen ja euroopassa tyyppihyväksytyn mallin tekniikan pohjalta, niin miksi ihmeessä EMC, jarrut ja vakioputkien ollessa kyseessä pitäisi ylipäätään uudelleen mittauttaa jo hyväksyttyjä asioita? On tietysti ymmärrettävää päästöjen ja ehkä myös alentuneiden melutasojen osalta, mutta miksi myös jarrut?

Onko kenelläkään mitään linkkejä tms. faktaa jälkikäteen moottoripyöriin asennettavien katalysaattorien tiimoilta? Muistelen joskus lukeneeni jostain kokeilusta ( kilpakuski Hirvasoja ? ), jossa mittailtiin pakokaasujen virtausnopeuksia katalysaattorilla ja ilman...ei hataran muistikuvan pohjalta ollut loppujen lopuksi mikään kovin suuri moottorin toimintaa haitaava tekijä... Tietysti esteettisesti ajatellen on yhden ylimääräisen möhkäleen piilottaminen HD:n putkistoon kyllä aika...perseestä. Anteeksi vain. Onhan noita kuitenkin jo bemareissa ja joissakin jaappanin pyörissäkin.

Ja vielä...eikö kenelläkään muulla kuin Teemulla siis ole faktaa ulkomailla tehtyjen mittauksien kelpoisuudesta Suomessa; tahi paikoista ja hinnoista?

Seuraavat suuret muutokset koskien päästöjä ovat siis:
2008 - euro3 päästömääräykset
2009 - katalysaattoripakko
Onko muita tiedossa?
Jos ja kun tässä omavalmistetta rupeaa kasaamaan, niin se tulee meikäläisen budjetilla olemaan kuitenkin monen vuoden projekti.
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #14 : 21 Lokakuu 2007, 13:27:40 »

Wintterihän sen jo tuossa sanoi. Itse lasken ruiskun ja katalysaattorin asentamisen mittaviksi muutoksiksi. Näkisin kuitenkin mieluummin että omavalmisteille saataisiin aikaiseksi lievennyksiä vaatimuksiin niin että hyvin säädetty kaasarikone melunormit täyttävällä pakoputkistolla täyttäisi ne.

Omavalmisteita ei tässä maassa kuitenkaan tule olemaan siinä määrin että linnut putoilee puista ja otsonikerros katoaa vaikka ne kaikki lyötäisiin käyntiin yhtä aikaa. Sillä ei ole hyttysen paskan merkitystä mitä niistä putkista tulee. Ja muutenkin tällaiset vaatimukset rekisteröitäessä ovat pelkkää jeesustelua, niin kauan kuin ei ole käytönaikaista valvontaa voi rekisteröintikatsastukseen asentaa vaikka mitkä osat että laite menee läpi.
no onhan se mittava muutos .mutta jos se on ainut tapa saada tällähetkellä se kilpi.. eihän noissa vaatimuksissa ole mitään järkeä jos totta puhutaan! niin nykyisiä normeja hieman hankalaa täyttää kaasarilla ja perus vakio putkilla.niin pelkkää jeesusteluahan ne on!
niin vaikka omavalmisteessa olisi suorat putket.se muutaman kesän kilometreillä tuottaisi päästöjä varmaan yhen lentokone matkan verran. eli hui hirveetä kuinka suuri ympäristö riski noi ois jos noihin raja-arvoihin sais ees jotain järkeä. vaikka ruotsin malliin.
varmaan pitäisi putkista tulla vaan vesihöyryä ja perhosia....
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto