oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 22:02:37 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: omavalmisteesta  (Luettu 51148 kertaa)
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #15 : 21 Lokakuu 2007, 14:48:45 »

Ajoneuvojen hyväksyntä - lyhyt oppimäärä... Iskee silmää

Tyyppihyväksyntä tuottaa oikeuden valmistaa periaatteessa rajattomasti hyväksynnän kattamia ajoneuvoja markkinoille EU:n laajuisesti. Tyyppihyväksynnässä kaikki vaatimukset (useita kymmeniä) on toteennäytettävä hyväksytyn tutkimuslaitoksen todistuksilla. Lisäksi seuraa tuotannon vaatimustenmukaisuuden valvonta jne.

Piensarjatyyppihyväksyntä tuottaa oikeuden valmistaa rajoitetun määrän ajoneuvoja, joiden vapaa liikkuvuus EU:n sisälläkin on hieman rajoitetumpaa. Jäsenvaltiolla on oikeus "tinkiä" tyyppihyväksyntävaatimuksista piensarjoissa. Suomessa hyväksytyn tutkimuslaitoksen todistuksia vaaditaan piensarjassa ainakin melu, päästöt, jarrut ja EMC.

Yksittäishyväksyntä on se, mikä omavalmisteita yleisesti koskee. EU sallii tässäkin tinkimisen vaikka jokaisesta tyyppihyväksyntävaatimuksesta, mutta direktiivejä vastaavaan turvallisuuden ja ympäristöominaisuuksien "tasoon" on tällöin kansallisin määräyksin pyrittävä. Vapaa liikkuvuus rajoitettua. Suomessa yksittäishyväksytyiltä vaadittiin muutama vuosi sitten kaikki samat vaatimukset kuin piensarjoiltakin. Nyt on muutama kevennys, mm. EMC:n osalta MMAF:n papru teoriassa kelpaa nyt jo. Sen sijaan päästöissä ja parissa muussa kohdassa ei kelpaa. Kuten aikaisemmin kirjoitin, tehtaan paprut sen sijaan ovat kelvanneet, niin että uutta mittausta EMC:n, päästöjen ja melun osalta ei ole vaadittu, jos koko tekniikkapaketti on peräisin jostain tyyppihyväksytystä laitteesta. Tarkalleen ottaen tämäkään ei tosin ole lainmukaista omavalmisteessa, sillä esimerkiksi päästötesti pätee vain sen tyyppihyväksytyn laitteen massoilla ja välityksillä... Onneksi AKE:n pojat eivät ole tässä ryhtyneet hiusten halkomiseen.

Päästöistä. Katalysaattoripakkoa ei sinänsä ole olemassakaan, mutta Euro 3 raja-arvot ovat niin tiukkoja, ettei niistä selviä ilman. Itse asiassa melkein kaikissa Euro 2 pyörissäkin taitaa jo olla katti. Euro 3 tulee täysimääräisesti voimaan ensi vuoden alusta. Tarvikeröörien e-merkintä puolestaan tulee pakolliseksi vuoden 2009 alusta, mutta se koskee vain sellaisia pyöriä, joissa alun perinkin on ollut katalysaattori. Euro 4 tulee sitten joskus, kun suuret valmistajat ilmoittavat kykenevänsä vielä tiukemmat rajat täyttävään sarjavalmistukseen järkevin hinnoin.

En tiedä, menisikö Evoluutio Euro 3 raja-arvoista läpi katilla ja ruiskulla. Saattaa olla, että menisi. Joka tapauksessa mittaus on kallista, eikä mittaus sinänsä tee vielä autuaaksi, jokaisen yksilön täytyy myös mennä rajoista läpi. Milwaukeessakin tehtiin aika tavalla muutoksia Euro 3:sen myötä. Omavalmistehommassa clue on siinä, että yksittäisen ajoneuvon testaamiseen ei saa upota tähtitieteellisiä rahasummia. Siksi lainmuutosta tarvitaan.

Prätkien CO2-päästöillä tuskin on globaalistikaan kovin suurta suhteellista merkitystä, mutta paikallisesti haitallisilla häkä- ja hiilivetypäästöillä voi jonkinlaista merkitystä ollakin esimerkiksi Euroopan suurissa kaupungeissa, joissa puolet kaupunkiliikenteestä ajetaan kaksipyöräisillä. Sitä varten tyyppihyväksyntäjärjestelmä kiristyvine vaatimuksineen puoltaa paikkaansa. Sen sijaan yksittäishyväksynnässä ei ainakaan Suomen olosuhteissa ole olemassa mitään sellaista syytä, miksi päästövaatimuksista ei voisi omavalmisteiden osalta tinkiä. Niitä on joka tapauksessa niin vähän, että ympäristö kestää sen kyllä - mitään muutoksia ympäristössä ei tulla havaitsemaan, jos omavalmisteiden päästövaatimuksia kevennetään. Vallitsevan ilmastovouhotuksen ilmapiirissä aihe on kyllä sinänsä arka, mutta päätöksenteon pitäisi perustua faktoihin, ei fiiliksiin tai asenteisiin.

MMAF:n testaustoiminnasta. Valmiudet aika monen asian testaamiseen ovat jo olemassa. Kuten aikaisemmin jo kirjoitin, se työ on kuitenkin mennyt pitkälti hukkaan, jos jäljelle jää yksikin vaatimus, josta harrastaja ei kohtuudella selviä, kuten nykyinen päästövaatimus.

Testien suorittaminen edellyttää jonkinlaista valtuutusta vähintään AKE:n toimesta; todennäköisesti myös lainmuutosta. Testeille tulee joku hinta riippuen siitä, mitä kaikkea testataan. Voittoa ei ole tarkoitus tehdä, mutta testaaminen edellyttää aina muutaman ukon liikkumista, investointeja, ratavuokria, roudaamista jne. Kulut pitää kattaa ja testimiehille maksaa pieni palkkio. Testipäiviä järjestetään muutama vuodessa, tarpeen mukaan.
tallennettu

JST-FXR85
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« Vastaus #16 : 21 Lokakuu 2007, 20:38:36 »

Ainakin näemmä Kess-Tech myy näppäriä putken ja äänenvaimentimen väliin sujautettavia  huomaamattomia katalysaattori-elementtejä - monta erilaista mallia, joita myydään kytkykaupalla useimpiin Supertrapin slip-on vaimentimiin. Virnistää
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #17 : 22 Lokakuu 2007, 11:36:27 »

aktiiveille kysymyksiä.
onko mahdollista joskus tulevaisuudessa saada omavalmisteille erillaiset päästövaatimukset kuin muille? onko asia jo työn alla?mitä siihen vaadittaisiin,että yksi ajoneuvo luokka olisi vapaampi kuin muut?joku sellanen raja-arvo minkä pystyis esim.kaasarilla ja ilman kattia läpäsemään.?
touhussa ois jotain järkeäkin jos hyvin säädetyn evon sais kaasarilla ja tarvike änkkäreillä päästöjen ja melun osalta läpi testeistä. ja testin vois tehdä vielä konttorilla kympillä Hymyilee jne.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #18 : 22 Lokakuu 2007, 14:42:59 »

aktiiveille kysymyksiä.
onko mahdollista joskus tulevaisuudessa saada omavalmisteille erillaiset päästövaatimukset kuin muille? onko asia jo työn alla?mitä siihen vaadittaisiin,että yksi ajoneuvo luokka olisi vapaampi kuin muut?joku sellanen raja-arvo minkä pystyis esim.kaasarilla ja ilman kattia läpäsemään.?
touhussa ois jotain järkeäkin jos hyvin säädetyn evon sais kaasarilla ja tarvike änkkäreillä päästöjen ja melun osalta läpi testeistä. ja testin vois tehdä vielä konttorilla kympillä Hymyilee jne.

Justiinsa tämä on tavoitteena. Ja siis työn alla. Mutta saapi nähdä, hyväksytäänkö ajatus riittävän laajalti...

Nykypykälistä nimenomaan päästönormi on se suurin kompastuskivi. Ellei siihen saada kevennyksiä, ei omavalmisteita käytännössä voida tehdä.
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #19 : 23 Lokakuu 2007, 07:11:35 »

Nykypykälistä nimenomaan päästönormi on se suurin kompastuskivi. Ellei siihen saada kevennyksiä, ei omavalmisteita käytännössä voida tehdä.

Jaa, onk se totaalinen este vai vain ongelma sen takia, että wanhaa tekniikkaa kuten esim kaasari + Evo kone +  tavalliset rökärit ei voi käyttää vaikka joku tekisikin testausta ja jakelisi todistuksia?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #20 : 23 Lokakuu 2007, 08:06:01 »

On se. Vaikka ruiskuja ja katteja yleisesti saisikin, ei silti ole takuita, että esimerkiksi evoluutio menisi testistä läpi Euro 3 raja-arvoilla. Muistutan, että Milwaukeessa tehtiin aika isoja muutoksia koneisiin Euro 3:n myötä. Eikä niitä testipaikkojakaan ole, kuten Santtukin hyvin tietää.
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #21 : 23 Lokakuu 2007, 08:09:56 »

Ja koska kaikki eivät pysty rakentamaan naapurin äijän jäteastiasta löytyneistä osista toimivaa polttoaineen ruiskutusjärjestelmää ja katalysaattoria, nostaa tällaisen tekniikan hankinta omavalmisteprojektin hintaa äkkiä nelinumeroisella summalla. Tämä ei varmastikaan ole tarkoitus jos siihen ei ole muuta perusteltua syytä kuin minimaalinen ympäristövaikutus?

Pitäisi päättäjätasolla (ja välillä myös edunvalvonnassa) pystyä näkemään ns. "suurempi kuva" - omavalmisteet ovat niin pieni ryhmä ajoneuvokannassa että päästömääräysten toteamiseen ja valvontaan käytettävät resurssit saastuttavat jo todennäköisesti enemmän kuin nämä laitteet koko elinkaarensa aikana yhteensä...
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #22 : 23 Lokakuu 2007, 13:32:07 »

Pitäisi päättäjätasolla (ja välillä myös edunvalvonnassa) pystyä näkemään ns. "suurempi kuva" - omavalmisteet ovat niin pieni ryhmä ajoneuvokannassa että päästömääräysten toteamiseen ja valvontaan käytettävät resurssit saastuttavat jo todennäköisesti enemmän kuin nämä laitteet koko elinkaarensa aikana yhteensä...

paljonhan on ajoneuvoja mitkä saastuttaa niin saatanasti eikä kukaan siihen puutu! ympäristöön ei vaikuta yhtään pieni omavalmiste kanta suomessa. ilmastonmuutos tapahtuu ei se siintä miksikään muutu.
miksi puututaan edes kyseisten pelien päästöihin?puututtaisiin johonkin OIKEASTI ympäristöä rasittavaan touhuun vaikka niihin lentokoneisiin tai vastaavin saastuttajiin..perk..
tallennettu
Asis
Newbie
*
Viestejä: 1



« Vastaus #23 : 26 Toukokuu 2008, 17:53:06 »

En laiskana jaksanut ihan kaikkia aihetta koskevia viestejä täältä vielä lukea, mutta onko siis mahdollista saada kilpiin täysin omalla verstaalla tehty runko, hitsaukset, eteen USD-keula ymym... Itse tehty. Vain jarrut, vanteet ja takaiskari on osetettu.
Jos tämä olisi mahdollista niin paljonko tuolle hauskan pidolle tulisi hintaa, ennen kuin on kilpi pyörässä kiinni?

Voisiko tuo Wintterin mainitsema yksittäishyväksyntä olla mahdollista saada? Pyörittää silmiään
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #24 : 26 Toukokuu 2008, 20:06:47 »

Omavalmisteille ollaan parhaillaan kehittämässä uutta lainsäädäntöä, jonka myötä laitteita pitäisi jatkossa saada kilpiin. Läpihuutojuttu rekisteröinti ei kuitenkaan ole, vaan edellyttää jatkossakin paljon tietoa ja taitoa.

Runkojen hyväksymistä koskeva tutkimus on vireillä, tuloksia siitä saadaan aikanaan. Ideana siinä on, että virheitä sietävien rakenteiden hyväksyminen olisi kohtuullisen yksinkertainen toimenpide. Tarkempaa tietoa en osaa vielä kertoa.

Hauskanpito on kallista. Uuden lainsäädännön yhtenä tavoitteena on alentaa hallinnollisia kuluja, jotka aiheutuvat erilaisesta testaamisesta ennen rekisteröintiä. Kuinka hyvin siinä onnistutaan, jää nähtäväksi. Onneksi ainakin ystävämme verokarhu pitää huolen siitä, että ilmaista homma ei ole jatkossakaan.
tallennettu

teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #25 : 27 Toukokuu 2008, 20:17:24 »

Omavalmisteille ollaan parhaillaan kehittämässä uutta lainsäädäntöä, jonka myötä laitteita pitäisi jatkossa saada kilpiin. Läpihuutojuttu rekisteröinti ei kuitenkaan ole, vaan edellyttää jatkossakin paljon tietoa ja taitoa.

Runkojen hyväksymistä koskeva tutkimus on vireillä, tuloksia siitä saadaan aikanaan. Ideana siinä on, että virheitä sietävien rakenteiden hyväksyminen olisi kohtuullisen yksinkertainen toimenpide. Tarkempaa tietoa en osaa vielä kertoa.

Hauskanpito on kallista. Uuden lainsäädännön yhtenä tavoitteena on alentaa hallinnollisia kuluja, jotka aiheutuvat erilaisesta testaamisesta ennen rekisteröintiä. Kuinka hyvin siinä onnistutaan, jää nähtäväksi. Onneksi ainakin ystävämme verokarhu pitää huolen siitä, että ilmaista homma ei ole jatkossakaan.


näitä uudistuksia odotetaan innolla!
tallennettu
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto