oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 18:12:01 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Muutoskatsastuskysymyksiä  (Luettu 13772 kertaa)
Koneengineer
Newbie
*
Viestejä: 1


« : 09 Helmikuu 2020, 00:53:42 »

Moi,
Pyörä on Dyna vm. -95 (tarkkaa ensirekisteröintipäivämäärää ei lue otteessa). Olen harkinnut pyörän muutoskatsastusta, koska joku aiempi omistaja on tehnyt siihen useita muutoksia. Tässä olis muutama itseä askarruttava kysymys.

1) En löytänyt varmaa tietoa pitääkö nykyisin moottoripyörässä olla  lokasuojia. Jos pitää, niin mistä löytyisi vaatimukset niiden koolle?

2) Jos veisin pyörän muutoskatsastukseen, niin pitääkö siinä olla vakio kaasari kiinni vai voinko pitää vakioa isomman kaasarin kiinni? Ja jos voi, niin lasketaanko siitä prosentteja?

3) Minkälainen todistus vanteista pitää olla katsastusta varten? Takavanteesta ei ole tietoa mistä se on, mutta se on alumiinivanne, joka on käytännössä varmuudella riittävä. Tämä ei liene käytännön ongelma...? Taitaa olla myös niin, että 18" vanteet edessä ja takana ei ole ongelma (paitsi ulkonäöllisesti)?

4) Paljonko kyseistä pyörää saa madaltaa? Molemmissa päissä on nyt vähän vakioa lyhyemmät jouset.

5) Onko niin, että nykyisinkään dot hyväksytty ajovalo ei ole sallittu tämän ikäisessä pyörässä?

6) Onko nykyisin olemassa joku voimassa oleva kopterilaki tms., josta näitä eteen tulevia asioita voisi selvitellä?

Pakoputkethan näissä jo ilmeisesti tulisi olla e-hyväksytyt, eikä pelkkä desibelirajan alitus riitä.

Olisihan tuo hyvä, että ainakin oleellisimmat muutokset olisivat otteelle merkittynä. Kiitoksia jo etukäteen!
tallennettu
Erkko!
Jr. Member
**
Viestejä: 19


« Vastaus #1 : 13 Helmikuu 2020, 09:49:10 »

1. mielestäni ei tarvitse olla lokasuojia. Mulla on vain huggeri takana ja edessä on 20cm pitkä lokasuoja. Joissakin pyörissä etulokari itsessään tai sen kiinnitysrauta on tukena etuputkille.. joten ainakin kiinnitysraudan pitäisin kiinni.

2. muutoskatsastus excelistä ei löytynyt erikseen kaasaria: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=58.0
moottoriahan saa virittää tiettyjen rajojen sisällä: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1186.0
eli sun tapauksessa ei saa ylittää 0,30 kW/1 kg.

3. en osaa kyllä vanteista sanoa, mutta toimilaitteissa joissa pitää olla E-merkintä, niin niissä pitää itse laitteessa olla se merkintä jonka katsuri katsoo. Näihin kuuluvat siis valaisimet ja äänenvaimentajat ainakin sun tapauksessa. Vanteista menettää prosentteja myös.

4. minimissään pitää olla 80mm maavaraa: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1183.0 vaihtetuista jousista menettää myös prosentteja.

5. Ei riitä. 1.1.1989 lähtien pitää valaisimissa olla E-merkintä. http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=385.0

6. Täällähän noista on tehty koosteita.

Mikäli äänenvaimentaja pitää tuossa olla tyyppihyväksytty, pitää sen myös olla E-merkitty. Mikäli ei tarvitse olla tyyppihyväksytty ei E-merkintää tarvita. http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1186.0 Ensimmäisessä tapauksessa maksimi äänenpaine on merkattu äänenvaimentajaan, jälkimmäisessä tapauksessa se ei saa ylittää 103dB(A):ta.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto