oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
01 Marraskuu 2024, 04:34:13 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Mittariston merkkivaloista  (Luettu 54585 kertaa)
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #15 : 30 Lokakuu 2007, 14:39:27 »

...Mittaristo ja nappulat eivät voi olla joka toisessa pyörässä vasemmalla joka toisessa oikealla, viidenneksessä ylhäällä ja kahdeksasosassa tankin päällä...

Eihän niiden sijoituspaikasta sentään ole annettu määräystä Järkyttynyt , riittänee että ovat kuljettajan näkökentässä - kohta voidaankin säätää moottoripyörien modifiointi rikolliseksi toiminnaksi josta vähimmäisrangaistus on kymmenen vuotta kuritushuonetta...

Ai niin - en käytä sinappia...
« Viimeksi muokattu: 30 Lokakuu 2007, 14:41:52 kirjoittanut Hemuli » tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #16 : 30 Lokakuu 2007, 14:53:42 »

sori to announce 1.11.1999 jälkeen sääntö 60 tai dir. 93/29 jne.
(esim. tosta http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r060e.pdf)

ajoneuvossa mikään ei ole sattumalta jossain. Kaasu oikealla, kytkin vasemmalla vilkkunapit yms. siksi voit koska tahansa hypätä kenen tahansa pyörän keppeihin ja selviytyä sillä liikenteessä - se ei siis johdu siitä että olisit 10 %:n densiilin joukossa - sori taas Virnistää Ja ne valohärpäkkeet on siis standardisoitu samasta syystä.

Vanhojen hd-gubbejen (jotka pitää sitä Hölmölän keskiviikkokerhoa (no wonder ettei suomennos näy Bembölen liikenneopasteissa Virnistää)) ei tarvii tästä välittää, mutta nuorempi sukupolvi, jolla on pyöriä myös tältä vuosituhannelta joutuu elämään myös näiden vaatimusten kanssa.


edit: jälkikirjoitus
Eihän niiden sijoituspaikasta sentään ole annettu määräystä Järkyttynyt , riittänee että ovat kuljettajan näkökentässä - kohta voidaankin säätää moottoripyörien modifiointi rikolliseksi toiminnaksi josta vähimmäisrangaistus on kymmenen vuotta kuritushuonetta...
Mieheni on jo istunut kuritushuonetta 13 vuotta, eikä edes omista mopoa Virnistää

Lainaus
Ai niin - en käytä sinappia...
Siis lopetit käytön kun oli aina väärässä paikassa Iskee silmää
« Viimeksi muokattu: 30 Lokakuu 2007, 16:08:43 kirjoittanut rautis » tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #17 : 30 Lokakuu 2007, 16:04:17 »

Siis uskomatonta... Luin tuon yllä olevan linkin pumaskan läpi ja ei voi muuta kuin päivitellä tämän päivän kukkahattutätimeininkiä Huh ...

Eli kaikkien pitää pystyä tekemään ihan mitä vaan ja sen takia sitten joka paikkaan liimaillaan varoitusvaloja ja symboleja. Ja jos jotain menee pieleen niin vika onkin aina valmistajassa eikä laitteen käyttäjässä joka ei ole perehtynyt sen käyttöön p:n vertaa? Tervetuloa 2000-luvun passivoivaan maailmaan... Aivot narikkaan ja nautitaan elämästä kun isoveli valvoo ja suojelee että pikku ihminen ei vaan vahingoita itseään tai muita omalla toiminnallaan.

Taas yksi syy lisää harrastaa vain näitä ennen EU-saatanaa valmistettuja laitteita...
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #18 : 30 Lokakuu 2007, 16:31:56 »

Lainaus
"6.5.1. Cold starting device. The control shall be so placed as to be reasonably and conveniently accessible to the rider."

No shit...? Hymyilee leveästi

Tuo ECE-normi muuten tarkoittaa sitäkin, että omavalmiste käsivaihteella ja jalkakytkimellä on kielletty. Mutta ei merkkivalojen sijoituspaikasta sentään ole muita määräyksiä kuin että niiden pitää olla kuljettajan nähtävissä. Katkaisijoiden sen sijaan on.

Noita saivartelu- ja tasapäistämissäännöksiä kirjoittavien insinöörien ajattelutavassa on se puute, että siinä ei kiinnitetä huomiota siihen, mikä todellisuudessa aiheuttaa onnettomuuksia. Se ei nimittäin ole sama asia kuin hypoteettinen onnettomuusriski insinöörin suunnittelupöydällä. Herra Foucault kirjoitti eräässä teoksessaan tämäntyyppisestä pikkutarkasta mutta älyttömästä vallankäytöstä sangen osuvasti otsikolla "KURI".

Myös tarpeetonta tasapäistämistä pitäisi välttää. Ei ole perusteltua vaatia merkkivaloja kaikkiin ajoneuvoihin vain siksi, että joku saattaa kokea sellaiset hyödylliseksi. Koko tämän rakentelupuuhan ideana on valmistaa yksilöllisiä ajoneuvoja. Myös Euroopan MP-kattojärjestö FEMA on ilmoittanut kantanaan, että moottoripyörien rakentelua ei missään tapauksessa pidä rajoittaa liian kasuistisella sääntelyllä, vaan innovatiivisuutta pitää päin vastoin kannustaa.

Muistutan, että esimerkiksi naapurimaan chopperkalustossa ei ole yleensä minkään sorttisia merkkivaloja, ei edes vilkkuja. Siitä huolimatta ne ovat suhteellisesti huomattavan aliedustettuina onnettomuustilastoissa. Noita E-sääntöjä kirjoittaneiden olisi sietänyt miettiä sitä.

Pelkkään empiriaan perustuva sääntely ei tietenkään aina toimi: ihmisiä ei pidä käyttää koekaniineina. Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, etteikö empiiristä tietoa pitäisi hyödyntää silloin, kun sitä on.

Muistutan myös siitä, että rakentelusäännöksillä ei ole järkevää kannustaa harrastajia hankkimaan kohteiksi pelkästään vanhoja ajoneuvoja. Tämän luulisi olevan jokseenkin kaikille selvää.

Samoin komppaan herra H:ta siinä, että ihmisiä pitää kannustaa ottamaan itse vastuuta tekemisistään. Vaikka kuinka paternalistiseksi heittäydytään, ei riskejä silti saada poistettua elämästä. Niitä pitää kyetä hallitsemaan. Empiirisen tiedon avulla voidaan osoittaa kiistatta, että harrastajakunta hallitsee rakentamansa laitteet ilman ylitsevuotavaista paternalismiakin.

Merkkivaloasia ei ole mikään suuren suuri rakentelun este. Sen pieni merkitys ei kuitenkaan tee siitä tarpeellista. Tympii jo valmiiksi kun ajattelee, että tällaisenkin tavalliselle harrastajalle päivänselvän asian vääntämiseen viranomaisille joutuu käyttämään käsittämättömän paljon aikaa ja vaivaa, eikä lopputulos monien viranomaisten luutuneiden ajattelutapojen seurauksena silti ole välttämättä tyydyttävä.
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #19 : 30 Lokakuu 2007, 18:30:46 »

Hyvä että edes joku osaa vielä ajatella omilla aivoillaan itseni lisäksi Virnistää ... Pisteet Wintterille.

Ja Hölmölän viikkokokoontumiset? Taitaa "vanhat HD-gubbet" olla jo vähemmistönä siellä, paikan on vallannut juurikin tämän Y2K sakki. Satunnaisesti saattaa paikalla nähdä vanhaherra Jackin 20-luvun Indianillaan - mutta sehän onkin suorastaan hengenvaarallinen laite kun sitä ei koske mitkään määräykset...
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #20 : 31 Lokakuu 2007, 09:16:54 »

Tuskin tota harmonisointia on tehty omavalmisteet mielessä. Silti säännösten olemassaolosta tulee olla tietoinen, jotta tiedetään miettiä millaisia muutoksia niihin kaivataan. Itsestäänselvyydet voi olla jollekin vitsi, mutta vain jos ummistaa silmänsä sille miten paljon itsestäänselvyyksistäkin joku tinkii. On syynsä miksi moottorikelkan kaasukahva pyörii toiseen suuntaan kuin moottoripyörän, mutta selkäytimessä kun on vaan se toinen tapa, niin pitkän päivän jälkeen voi tulla kohtalokkaita virheitä. Siksi mp:ssäkään ei voi kaasun suunta kahvasta vaihdella eri pyörissä. Onko tämä ollut itsestäänselvää 1920-luvulta. Tuskin. Nyt puhumme siitä itsestäänselvänä, koska standardi vaan on ollut voimassa kauemmin kuin elinikämme. En silti lainaisi jänkän miehelle, joka ei ole koskaan istunut mp:n selässä edes mopoani, vaikka sillä siihen on ajolupa.
"Vanha HD-gubbe" on kuka vaan joka on nähnyt pätkääkään 70-lukua tai jonka pyörä on tehty ennen lamaa. Kuilu nykymaailmaan ja laman jälkeen koulutus- ja työmarkkinoille tulleeseen sukupolveen on ihan konkreettinen.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #21 : 31 Lokakuu 2007, 10:22:51 »

Vähän tää nyt rönsyilee, mutta kirjoitanpa silti... Virnistää

Noita e-sääntöjä ja direktiivejä kirjoittaneet ovat välillä pikkuisen pihalla siitä, mitä moottoripyöräily oikeasti on. Eikä tämä koske vain omavalmisteita. Kaikkein surkuhupaisin esimerkki tästä on se direktiivi matkustajan kädensijasta. Sillä ei ole mitään tekemistä realismin kanssa, joku kukkahattu on vain saanut päähänsä, että täytyyhän matkustajan jostain pitää kiinni... Vastaavanlaisia älyttömyyksiä on muitakin, kuten tästäkin ketjusta saa lukea.

Toisaalta sellaisista asioista, joilla on aivan keskeinen merkitys motskarin turvallisuudelle, kuten ohjausgeometria ja runko, ei ole esimerkiksi direktiivitasolla säädetty yhtään mitään. Ei sillä, että erityistä sentrifuugitestausta kaivattaisiinkaan, mutta tämä vain kertoo jotain olennaista nykymaailman menosta.

Omavalmistemotskarin perusvaatimukset voisi luetella aika yksinkertaisestikin:

Renkaat
Runko ja haarukat
Ohjausgeometria ja ajodynamiikka
Jarrut
Lähi- ja kaukovalo
Takavalo ja jarruvalo

Lisäksi jokin yleisvaatimus sille, että hallintalaitteiden pitää olla kuljettajan helposti käytettävissä. Konkreettisemmin tämän voisi ilmaista esimerkiksi niin, että kaikki yleisimmät hallintalaiterakenteet hyväksytään (myös jalkakytkin ja käsivaihde sekä imperiumin vastaiskuista tuttu oikeanpuoleinen vaihdepoljin). Jos nämä asiat ovat kunnossa, motskari on liikennekelpoinen. Kaikki muu on saivartelua, kuria tai muuta kontrollipolitiikkaa.
tallennettu

rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #22 : 11 Joulukuu 2007, 11:52:47 »

Mittariston merkkivaloja ja hallintalaitteita koskevat vaatimukset löytyypi nyt myös suomeksi ja kuvien kera:

sääntö 60
tallennettu
MECH
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« Vastaus #23 : 26 Heinäkuu 2012, 13:57:08 »

Palatakseni asiaan, koska toisen pyörän muutoskatsastus on piakkoin lähellä. Kahvilaraaseri kun on kyseessä niin kaikki ylimääräiset pultit ja tingentangelit on täysin turhia.

Eli mitä ne minimit merkkivaloille sitten oikeasti ovat?

-1984 vanhemmat ei tarvitse mitään, mutta mitenkäs välit 1984-2003 ja 2003->
tallennettu
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #24 : 25 Tammikuu 2013, 10:34:40 »

Tänne tarvitaan tietoa kanssa... Eli ovatko pakolliset ja mitkä ja mihin...?
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
-Teme-
Jr. Member
**
Viestejä: 44


« Vastaus #25 : 25 Tammikuu 2013, 14:17:02 »

Lainaus otsikon "Moottoripyörien valaisimet ja niiden muuttaminen"-alta
Artikkeli PDF-muodossa

Ohessa ylläoleva artikkeli PDF-muodossa tulostamista varten. Mukana boonuskuvia sekä taulukko josta voit yhdellä silmäyksellä tarkistaa valomääräykset.

Dokumentti: http://www.mmaf.fi/documents/Tekniikka-Valomaaraykset200802.pdf

Tuon lisäksi katsastajan käsikirjasta löytyi tarkennusta kaukovalojen merkkivaloon
01.01.1984 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia olevassa moottoripyörässä
- kaukovalon merkkivalo pakollinen, ANA Tpp 73 §
- sivuseisontatuen tulee olla varustettu palautusjousella tai merkkivalolla. ANA Tpp 67 § ja 73 §

karsastaja kässäri ei kyllä maininnut noita muita pakollisia merkkivaloja joita tuo MMAF:n taulukko mainitsi
tallennettu
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #26 : 28 Tammikuu 2013, 09:15:02 »

Lainaus otsikon "Moottoripyörien valaisimet ja niiden muuttaminen"-alta
Tuon lisäksi katsastajan käsikirjasta löytyi tarkennusta kaukovalojen merkkivaloon
01.01.1984 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia olevassa moottoripyörässä
- kaukovalon merkkivalo pakollinen, ANA Tpp 73 §
- sivuseisontatuen tulee olla varustettu palautusjousella tai merkkivalolla. ANA Tpp 67 § ja 73 §

karsastaja kässäri ei kyllä maininnut noita muita pakollisia merkkivaloja joita tuo MMAF:n taulukko mainitsi

Kiitos...

sinisellä valolla sitten mennään. ja pienimmällä mahdollisella.

CF
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto