oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Marraskuu 2024, 08:02:07 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: rungon jyvitys  (Luettu 33060 kertaa)
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« : 01 Marraskuu 2007, 16:30:46 »

miten menee nykyisin prosenttien jyvitys rungon suhteen? takarunko on selvä mutta miten se 28% jakautuu muiden pätkien kesken?
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 01 Marraskuu 2007, 18:50:51 »

Tänä päivänä ei enää viedä prossia samalla tavalla kuin ennen meni 4% per muutos, vaan nykyään runko pysyy täysiprossaisena niin kauan kuin alkuperäinen malli on tunnistettavissa. Eli saat reikata, stretsata tai levittää mielin määrin ilman prosenttipeikon pelkoa. Mutta jos muutat runkoa esim. siten että vaihdat kaksoiskehtorakenteen yksiputkiseksi niin prossat paukkuu.
tallennettu
Juvakka
Jr. Member
**
Viestejä: 39



« Vastaus #2 : 01 Marraskuu 2007, 22:14:06 »

Onko tässä Hemulin esimerkkitapauksessa joku sääntö prosenttien katoamiseen, vrt 4 % putki, vai mennäänkö karsastajan suorittaman arvonnan pohjalta?
tallennettu

Luulin ajavani chopperilla, kunnes eräänä lokakuisena aamuna minulle selvisi pyöräni olevan custom...
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #3 : 01 Marraskuu 2007, 22:33:50 »

Jos rungon malli muuttuu olennaisesti alkuperäisestä niin se on tosiaan katsurin arvion perusteella tehtävä jyvitys. Lähtökohtaisesti taidetaan mennä kilohinnalla, eli kuinka paljon on alkuperäisen mallista putkea tallessa niin niin paljon prossia tipahtaa. Mitään lakiin kirjattua prosenttimäärää ei ole.
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #4 : 05 Marraskuu 2007, 17:22:03 »

eli koska runkoa tuli muutettua niin etten sitä enää itsekään tunnista niin täytyy varautua runsaaseen prosenttien kulumiseen. jotain kai vaikuttaa se että tietyt osat ovat tunnistettavissa alkuperäiseksi rakenteeksi... hattu kourassa siis konttorille kun se aika koittaa Hymyilee
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #5 : 05 Marraskuu 2007, 19:58:05 »

Kyllä sitä runkoa saa aika radikaalisti muokata nykysäännöksillä että siitä prosentteja viedään. Käytännössä täytyy poistaa suuri osa runkoa ja korvata se täysin toisen näköisellä rakenteella. Kuten tuossa yllä kirjoitin:

...saat reikata, stretsata tai levittää mielin määrin ilman prosenttipeikon pelkoa. Mutta jos muutat runkoa esim. siten että vaihdat kaksoiskehtorakenteen yksiputkiseksi niin prossat paukkuu.
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #6 : 07 Marraskuu 2007, 18:15:45 »

no uutta putkea taitaa olla tähän mennessä reilu 4 metriä ja vanhaa vähän vähemmän, mutta prosentit säästetään sitten muualta...
hyvä että edes stretsit ja levitykset saa tehdä vapaasti.
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
kallio
Jr. Member
**
Viestejä: 26


« Vastaus #7 : 06 Maaliskuu 2008, 23:09:40 »

Tänä päivänä ei enää viedä prossia samalla tavalla kuin ennen meni 4% per muutos, vaan nykyään runko pysyy täysiprossaisena niin kauan kuin alkuperäinen malli on tunnistettavissa. Eli saat reikata, stretsata tai levittää mielin määrin ilman prosenttipeikon pelkoa. Mutta jos muutat runkoa esim. siten että vaihdat kaksoiskehtorakenteen yksiputkiseksi niin prossat paukkuu.

tuli muutettua tuo softail jäykkäperäiseksi niin miten lasken menetetyt prosentit? etupäätä myös reikattiin, mutta sinnehän ei tullut muuta lisäystä kuin hitasussauma.

tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #8 : 07 Maaliskuu 2008, 08:33:10 »

Jäykkäperämuutoksesta menee takahaarukan ja -iskareiden prossat. Ei muuta. Periaatteessa jos käytetään softailin takahaarukkaa siinä jäykistämisessä pitäisi siitäkin saada jotain hyvitystä.
tallennettu
kallio
Jr. Member
**
Viestejä: 26


« Vastaus #9 : 07 Maaliskuu 2008, 16:50:17 »

Jäykkäperämuutoksesta menee takahaarukan ja -iskareiden prossat. Ei muuta. Periaatteessa jos käytetään softailin takahaarukkaa siinä jäykistämisessä pitäisi siitäkin saada jotain hyvitystä.

Eli kun käytimme alkupeäisen svingin (taka-akselin kiinnitys) valukappaleita, voin päästä pienemmillä prosenteilla. Mutta miten se teoriassa menee kun iskarit poistettiin ja mitään ei laitettu tilalle eli meneekö silloin jotain% ?
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #10 : 07 Maaliskuu 2008, 19:36:48 »

prossat menee iskareiska.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #11 : 07 Maaliskuu 2008, 22:41:42 »

Osan poistaminen rinnastetaan sen vaihtamiseen. Eli prossat menee kuten Teemu jo ehti sanomaan.
tallennettu
MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« Vastaus #12 : 21 Toukokuu 2009, 15:09:28 »

Osan poistaminen rinnastetaan sen vaihtamiseen. Eli prossat menee kuten Teemu jo ehti sanomaan.

Etsin juuri tätä tietoa ja nauraa hekotan täällä itsekseni.

Kyllä, voin ruuvata sähkömoottoripyörääni pakoputken muutoskatsastuksen ajaksi. Ihan vittuilun vuoksi.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #13 : 21 Toukokuu 2009, 21:14:39 »

No joo, kyllähän ääritapauksissa tulee hauskojakin johtopäätöksiä...

Tuosta alkuperäisen kysyjän hommasta joskus mietittiin että kun softailista tekee jäykkäperän niin voisihan ne iskarit jättää sinne rungon alle paikoilleen - olisi ulkomaanelävillä ihmettelemistä ralleissa että näinkö ne suomalaiset pyöriä rakentaa...
tallennettu
-ILKKA-
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #14 : 04 Kesäkuu 2009, 20:50:20 »

Olisko tuo ihan metrimitalla hoidettu? Prosenteista katoaa samanverran kuin alkuperäisestä rungosta putkea prosentteina. Pikkupätkistä ei lasketa. -ILKKA-
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto