oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
01 Marraskuu 2024, 07:32:00 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: lailliset valot, vilkut yms.  (Luettu 39510 kertaa)
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« : 01 Marraskuu 2007, 16:35:05 »

etuvaloa käsitellään toisaalla mutta miten vilkut ja takalamppu? vilkut tuli siis pakolliseksi 1984(muistaakseni) mutta onko tiettyä päivää vai heti vuoden alusta?
mites takavalo sen ikäisellä, ei tarvita e-hyväksyntää mutta jarruvalo kai pitää olla?? ja vilkuillakin kai on jotain vaatimuksia tehon ja värin suhteen vaikkei e-tä tarvittaisikaan??

ja mites menee se yks takavalo sivulla olevan kilven kanssa läpi katsastuksessa? vai pitääkö olla molemmilla puolilla samanlaiset?
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #1 : 05 Marraskuu 2007, 17:26:04 »

löytyihän tuolta linkkien takaa tietoa siitä että taka- ja jarruvalot pitää olla ja vilkutkin (1984), mutta ainoa tieto mitä löysin tehoon ja sijoittamiseen liittyen oli että ne on määritelty. mistäs ne määritelmät löytyy?? siis minkälainen ja miten sijoiteltu takavalo ja vilkut passaa??? kelpaako vilkuiksi pelkät polttimot piuhojen päässä roikkumassa vai mitä?

ja onko oikeasti toivetta saada leimaa sivukilven päällä olevalla takavalolla...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 05 Marraskuu 2007, 17:46:17 »

Tästä on melko kattava artikkeli seuraavassa S-Moto -lehdessä (joka tulee mm. MMAF:n jäsenille piakkoin). Laitamma artikkelin myös tänne nettiin jahka lehti tulee ulos.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #3 : 07 Marraskuu 2007, 18:16:32 »

hienoa. saa taas jotain "varmuutta" projektin laillisuuteen.
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #4 : 07 Marraskuu 2007, 23:23:16 »

ja onko oikeasti toivetta saada leimaa sivukilven päällä olevalla takavalolla...
[/quote]
ja mites menee se yks takavalo sivulla olevan kilven kanssa läpi katsastuksessa? vai pitääkö olla molemmilla puolilla samanlaiset?
[/quote]
itse teen niin oman mopedin kanssa,että laitan kilven sivulle..
kilvelle oma valo ja takavalo pyörän keski linjalle lokariin(sellanen markkinoitten pienin valo)
siintä saa ihan siistin&laillisen pelin tollai takavalo keskilinjalla..
suosittelen kyseistä vaihtoehtoa. parempi kuin samallainen takavalo mopedin kummallakin puolen.
s-moto lehteä odotellessa...
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #5 : 09 Marraskuu 2007, 15:21:31 »

toi on yks vaihtoehto. en ajatellut kahta valoa pysyväksi ratkaisuksi, mietin vain täytyykö katsastusta varten laittaa kaksi. tietysti aina parempi jos pyörä on mahdollisimman laillinen myös tienvarsikontrollissa... ongelmaa keskilinjalla olevalle valolle mulla aiheuttaa takalokarin olemattomuus, renkaan päälle kun on huono asentaa Hymyilee
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #6 : 09 Marraskuu 2007, 16:43:53 »

Vain toisella puolella oleva sivukiinnitteinen takavalo on sallittu vanhemmissa kuin 1.1.1984 käyttöönotetuissa pyörissä edellyttäen, että se näkyy 30 asteen sektoreilla molempiin suuntiin. Jos k- tai p-mies ...ttuilee tästä, käskekää lukea, mitä ennen vuotta 1984 laissa luki prätkän takavalosta.
tallennettu

janis77
Jr. Member
**
Viestejä: 11



« Vastaus #7 : 19 Tammikuu 2008, 17:58:49 »

mites sellanen takavalo mikä on kiinnitetty sissybariin n.30cm korkeuteen takalokarista, onko sallittu??
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #8 : 19 Tammikuu 2008, 20:31:42 »

No sehän on jo suorastaan majakka joka näkyy kaikille tielläliikkujille - saat korkeintaan kehut ratsiassa Virnistää Virnistää Virnistää
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #9 : 20 Tammikuu 2008, 23:08:11 »

mites sellanen takavalo mikä on kiinnitetty sissybariin n.30cm korkeuteen takalokarista, onko sallittu??

 takavalon suurin sallittu asennuskorkeus on 1,5m. eli aika korkeelle sopii laittaa!
tallennettu
JanneK
Jr. Member
**
Viestejä: 21


« Vastaus #10 : 23 Tammikuu 2008, 14:39:19 »

Morjensta,

Vain toisella puolella oleva sivukiinnitteinen takavalo on sallittu vanhemmissa kuin 1.1.1984 käyttöönotetuissa pyörissä edellyttäen, että se näkyy 30 asteen sektoreilla molempiin suuntiin. Jos k- tai p-mies ...ttuilee tästä, käskekää lukea, mitä ennen vuotta 1984 laissa luki prätkän takavalosta.

Voi itku - minä tyhmä käsitin joskus jostain, että tuon takavalon pitää olla pyörän keskilinjassa oli vehje sitten peräisin miltä vuosikymmeneltä tai -sadalta tahansa. Minulla oli sellainen omatekele sivuasenteinen takavalo/rekisterikilpihäkystys tuossa -61 mallisessa pelissäni, mutta pistin sen tässä juuri taannoin päreiksi s.e. siirsin lampun takaloksuun ja jätin vain kilven sinne sivulle....

Mutta käsitinkö siis oikein, että tuollaisessa vanhassa kulkineessa tuo sivulle asennettu valokin olisi kelvannut?

-JanneK
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #11 : 23 Tammikuu 2008, 14:53:20 »

Kyllä jos näkyvyysvaatimukset täyttyvät.

Valaisimista todella tuhti tietopaketti uusimmassa S-Moto lehdessä.
tallennettu
JanneK
Jr. Member
**
Viestejä: 21


« Vastaus #12 : 24 Tammikuu 2008, 08:36:53 »

Ja vielä,

Luin eilen iltasella vielä sen S-Moto:n artikkelinkin ja nyt tuli taas yksi juttu joka jäi minulle hiukan epäselväksi. Eli vaikka takalyhty saakin vanhassa vehkeessä olla siellä sivulla niin käsitinkö oikein, että se takaheijastin (joka on ollut pakollinen jo -57 lähtien) pitää kuitenkin olla pyörän keskilinjalla? Eli joku erillinen "kissansilmä" pitää takaloksuun -61 mallin pyörässäkin liimata, jos mielii takalyhdyn sivulle siirtää?

-JanneK
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #13 : 24 Tammikuu 2008, 09:18:49 »

Muistaakseni tuohon aikaan ei ollut heijastimelle muita näkyvyysvaatimuksia kuin "taaksepäin". Tarkistellaan, kun keretään...
tallennettu

Creature
Jr. Member
**
Viestejä: 11


« Vastaus #14 : 28 Maaliskuu 2011, 11:53:26 »

Nykyisin markkinoilla led -taka-/jarruvaloja ja led-vilkkuja joiden wattimäärät itsessään ei täytä joitakin määräyksissä mainittuja arvoja. Esim jarruvalo 10w, e-merkintä, 1.1.1989 eteenpäin. Valon voimakkuus (näkyvyys, havaittavuus...) on ymmärrettävästi kuitenkin toinen asia. Onko ledien kohdalla nyt niin, että syytä tuijottaa vain tuota e-merkintää, eikä watteihin ole virkavallankaan puuttuminen?

Oma projekti mallia 1992 ja mahdollisimman pieni taka-/jarrutuikku haussa. Pienin tähän mennessä löytynyt e-hyv 53x8mm.
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto