oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Marraskuu 2024, 04:43:17 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2 3
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: moottorin vaihto?  (Luettu 62973 kertaa)
reppu
Jr. Member
**
Viestejä: 15


« : 19 Marraskuu 2007, 21:04:56 »

terve,yritin etsiä aihetta,mutta olen vaihtamassa -94vm pyörään 100cc isomman moottorin..sen verran tilavuus saa kasvaa??eikö?pyörän merkki on kawa ja uusi kone on suzuki n.10v uudempi?onko väliä??  minkä laisia ongelmia tiedossa konttorilla?kiitos..
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #1 : 21 Marraskuu 2007, 09:27:56 »

Artikkelin lopusta löytyy moottorin vaihtoa koskeva linkki AKE:N ohjeeseen. Riippuu mistä tilavuus kasvaa ton 100cc ja mitä papereita käytössä, kuinka onnistuu.
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.msg544#msg544

edit:unenpuutteesta seuraavat näppäinerehdykset
« Viimeksi muokattu: 22 Marraskuu 2007, 12:33:59 kirjoittanut rautis » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 21 Marraskuu 2007, 09:34:18 »

Kysy konttorilta? Ongelmia ei tule jos prosentit riittää (alla laskurin linkki), kone menee suoraan vanhoihin kiinnikkeisiin, autoveron moottorin kokoon perustuva porras ei ylity ja teho ei kasva liikaa.

Uusien koneenkiinnikkeiden hitsausten tarkastamisesta kannattaa keskustella konttorin kanssa ennen kuin aloittaa hommat. Yleensä karsastaja haluaa hitsauksesta kirjallisen työselostuksen sekä mahdollisuuden katsoa saumat ennen kittaamista.

Autoveroa maksetaan portaissa joiden perusteena on moottorin koko. Jos koneen tilavus nousee tällaisen portaan yli pitää maksaa vanhan pienemmän ja nyt uuden suuremman kuutioluokan autoveron erotus.

Tehon kasvulle käytetään autojen 20% rajaa (tälle toivomme muutosta & tarkennusta). Tässä on yleensä tulkittu niin, että tehon kasvu lasketaan mallisarjan tehokkaimmasta pyörästä. Mallisarjalla viitataan yleensä yhdistelmään alusta, jarrut, runko ja kone. Mahtuuko tuo uuden koneen teho näihin rajoihin? Jos mahtuu niin homma on sillä selvä. Jos ei mahdu niin en tässä edes yritä selvittää kuviota.

Aiheesta paljon lisää: Milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? (14.5.2007) sekä MMAF:n oma prosenttilaskuri
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #3 : 21 Marraskuu 2007, 10:22:52 »

En vastannut tähän aikaisemmin koska jäi mietityttämään tuo vuosimalli. Eikös kaikkien 1991 ja sitä uudempien pyörien moottoria koskevista muutoksista pitäisi hankkia päästötodistus mitä ei tänä päivänä saa mistään?

Ja eihän sitä moottoria ole pakko kiinnittää hitsaamalla paikoilleen, jos vaan tilaa on niin voihan alkuperäisiin kiinnikkeisiin rakentaa uudelle koneelle sopivat adapterilevyt, näinhän moottori on kiinni esim. Sporterissa.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #4 : 21 Marraskuu 2007, 10:31:52 »

En vastannut tähän aikaisemmin koska jäi mietityttämään tuo vuosimalli. Eikös kaikkien 1991 ja sitä uudempien pyörien moottoria koskevista muutoksista pitäisi hankkia päästötodistus mitä ei tänä päivänä saa mistään?

Joo totta. Muta eihän ne päästöt muutu mihinkään jos kone (ja kaasarit ja rökärit) vaihdetaan rungosta toiseen --> koneen pitää olla rungon kanssa yhtä vanhasta tai uudemmasta pelistä peräisin.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 21 Marraskuu 2007, 10:35:38 »

Joo totta. Muta eihän ne päästöt muutu mihinkään jos kone (ja kaasarit ja rökärit) vaihdetaan rungosta toiseen --> koneen pitää olla rungon kanssa yhtä vanhasta tai uudemmasta pelistä peräisin.

*saivartelu alkaa* Voivat ne päästöt muuttuakin. Testi kun on syklitesti, jossa lopputulokseen vaikuttavat mm. kokonaismassa ja välitykset. *saivartelu loppuu*

Joka tapauksessa muutos päästöissä on niin marginaalinen, ettei sillä ole minkään asian kanssa mitään merkitystä. Meillä vaan tykätään säätää kaikenlaisia mittauksia pakollisiksi kaikenlaisissa tapauksissa, koska mittaaminen on insinöörin mielestä kivaa.
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #6 : 21 Marraskuu 2007, 11:39:42 »

Niin, enhän toki väittänytkään että ne muuttuisivat. Mutta miten katsastusmies voi tietää että samanikäisen erimerkkisen pyörän moottori täyttää voimassa olevat päästömääräykset kun se asennetaan toisen pyörän runkoon? Kysehän ei siis ole maalaisjärjestä vaan siitä mitä asetuksissa lukee.

Mielelläänhän sitä kysyjälle vastaisi että vaihda vaan, ei siitä mitään hankaluuksia seuraa. Mutta AKE:n tarpeeksi kyykyttämä katsastusmies on niin varuillaan että voi vaatia todistuksia.
tallennettu
reppu
Jr. Member
**
Viestejä: 15


« Vastaus #7 : 21 Marraskuu 2007, 19:42:33 »

ok.kiitos vastauksista..katsastusmies sanoi,että maahantuojalta on saatava pari jossa lukee,että runko kestää uuden koneen (20%)tehokkaamman.soitin maahan tuojalle ja se sanoi saman tien,että semmosta paperia ei heiltä saa..joten ajatus "laillisesta" koneen vaihdosta tyssäs siihen?...kö.? oli siis tarkoitus vaihtaa 1000-1100 vanha kone on tullut tiensä päähän..
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #8 : 21 Marraskuu 2007, 23:47:49 »

Eikös pyörissä pädekään samat prosentit kuin autoissa? Eli jos seuraavat rajat eivät ylity - kun verrataan mallisarjan suurimpaan ja tehokkampaan moottoriin - niin koko homma pitäisi (noita päästöjä lukuunottamatta) olla pelkän muutoskatsastuksen arvoinen asia ilman mitään lisätodistuksia maahantuojalta:

Teho +20%
Tilavuus +25%
Paino +10%
tallennettu
MECH
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« Vastaus #9 : 24 Marraskuu 2007, 12:36:41 »

ok.kiitos vastauksista..katsastusmies sanoi,että maahantuojalta on saatava pari jossa lukee,että runko kestää uuden koneen (20%)tehokkaamman.soitin maahan tuojalle ja se sanoi saman tien,että semmosta paperia ei heiltä saa..joten ajatus "laillisesta" koneen vaihdosta tyssäs siihen?...kö.? oli siis tarkoitus vaihtaa 1000-1100 vanha kone on tullut tiensä päähän..

Ei ole mitään tarvetta vaatia todistuksia maahantuojalta. Katsastusmiestä vain ei kiinnosta/tiedä asiasta. Tuo max +20% tehoa -sääntö soveltuu myös prätkiin samalla tavalla kuin autoihin eli ainoat todistukset joita voidaan vaatia on kiinnikkeiden lujuuslaskelmat ja hitsaustodistus jossa selviää hitsausmenetelmät. Vaatimukset ovat katsastusmieskohtaiset ja joskus riittää silmämääräinen toteamus (itse tehty linkuston osani oli noin 30% jykevämpi kuin originaali).


AKE:n ohjeistus vähäpäästöisiin (vm.91->) autoihin (moottoripyöriin ei ole vastaavaa):


Vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustettu henkilöauto (rekisteröintitodistuksessa lukee vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori)

Autoon saa vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta auton tulee säilyä vähäpäästöisenä. Tämän lisäksi autoon saa vaihtaa myös muunlaisen kuin mallisarjaan kuuluvan moottorin, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.

Esimerkki 3.

Vuonna 1990 käyttöönotetun auton, jonka rekisteritiedoissa on merkintä vähäpäästöisyydestä, moottori vaihdetaan samaan mallisarjaan kuuluvaan isompaan moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavineen apulaitteineen.

Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:

-     selvitys, josta ilmenee että moottori apulaitteineen on peräisin saman mallisarjan vähäpäästöisestä autosta, jolloin päästövaatimusten katsotaan täyttyvän, tai

-     valmistajan- tai sen edustajan todistus

-     ja mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista.

Esimerkki  4.

Vuonna 1998 käyttöönotetun auton moottori vaihdetaan sellaiseen moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen, joka on peräisin kokonaan toisen merkkisestä autosta.

Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:

-     valmistajan tai sen edustajan todistus pakokaasupäästöistä, että auto josta ”uusi vaihdettava” moottori on peräisin, täyttää Euro 2 -pakokaasupäästönormin tai

-      Tutkimuslaitoksen pakokaasupäästömittaus ja

-     mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista.

Vähäpäästöisen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustetun auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin. Tällöinkin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien (tai myöhempien) päästövaatimusten tulee täyttyä. Auton moottoria saa kuitenkin muuttaa sylinterihalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla, kuitenkin siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #10 : 24 Marraskuu 2007, 12:48:56 »

Semmonen pikkujuttu vain, että tuo AKE:n ohje koskee autoja ja perustuu autoja koskevaan lainsäädäntöön. Prätkille vastaavaa lakia ei ole olemassakaan.

Tilanne on toisin sanoen erittäin epäselvä, mutta koetetaan järkätä siihenkin muutos.
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #11 : 24 Marraskuu 2007, 12:54:27 »

...ainoat todistukset joita voidaan vaatia on kiinnikkeiden lujuuslaskelmat ja hitsaustodistus jossa selviää hitsausmenetelmät....

Missä laissa vaaditaan lujuuslaskelmia? Käsittääkseni ainoastaan SELVITYS käytetyistä hitsausmenetelmistä ja -lisäaineista on ainoa mikä mainitaan laissa. Eikä sekään ole vaatimus vaan "pyydetään tarvittaessa" josta on tänä päivänä tullut pakko.
tallennettu
reppu
Jr. Member
**
Viestejä: 15


« Vastaus #12 : 28 Maaliskuu 2008, 10:42:03 »

no niin..se siitä`"laillisesta"pyörästa.katastusmiehen mukaan mahdoton saada papereihin-useampi konttori sanonut näin.nyt kun ei sitä papereihin saa,niin vaatiiko remmiahdin päästö todistuksen?toiminta kuitenkin eri kuin pako.ahtimella??kumma juttu toi konen vaihto.uusi kone varmasti vähäpäästöisempi,10v.uudempi luulis jotain kehitystä tapahtuneen?moottori kuitenkin on jo kerran läpäissyt eu:vaatimukset.+ kevyempi.jos tehort rajoittaa +20% niin ekö sen nyt v....u pitäis riittää...
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #13 : 28 Maaliskuu 2008, 12:28:17 »

Tuon ikäisessä pyörässä kaikki päästöihin vaikuttavat muutokset vaativat mittauksen.
tallennettu
akrapu
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #14 : 08 Toukokuu 2008, 10:09:28 »

Tervehdys.

Tarvitsisin apuja "pykälänikkareilta". Tilanne on se, että -50-luvun HD:hen on vaihdettu evo-kone. Tästä on asianmukaiset dokumentit. Mitenkäs prosenttien käy, jos laitteeseen vaihdetaan takaisin pannun kone, jonka  valmistenumero ei luonnollisestikaan ole se alkuperäinen, joka laitteessa ja papereissa joskus on ollut.

- AKr
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto