ok.kiitos vastauksista..katsastusmies sanoi,että maahantuojalta on saatava pari jossa lukee,että runko kestää uuden koneen (20%)tehokkaamman.soitin maahan tuojalle ja se sanoi saman tien,että semmosta paperia ei heiltä saa..joten ajatus "laillisesta" koneen vaihdosta tyssäs siihen?...kö.? oli siis tarkoitus vaihtaa 1000-1100 vanha kone on tullut tiensä päähän..
Ei ole mitään tarvetta vaatia todistuksia maahantuojalta. Katsastusmiestä vain ei kiinnosta/tiedä asiasta. Tuo max +20% tehoa -sääntö soveltuu myös prätkiin samalla tavalla kuin autoihin eli ainoat todistukset joita voidaan vaatia on kiinnikkeiden lujuuslaskelmat ja hitsaustodistus jossa selviää hitsausmenetelmät. Vaatimukset ovat katsastusmieskohtaiset ja joskus riittää silmämääräinen toteamus (itse tehty linkuston osani oli noin 30% jykevämpi kuin originaali).
AKE:n ohjeistus vähäpäästöisiin (vm.91->) autoihin (moottoripyöriin ei ole vastaavaa):Vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustettu henkilöauto (rekisteröintitodistuksessa lukee vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori)
Autoon saa vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta auton tulee säilyä vähäpäästöisenä. Tämän lisäksi autoon saa vaihtaa myös muunlaisen kuin mallisarjaan kuuluvan moottorin, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
Esimerkki 3.
Vuonna 1990 käyttöönotetun auton, jonka rekisteritiedoissa on merkintä vähäpäästöisyydestä, moottori vaihdetaan samaan mallisarjaan kuuluvaan isompaan moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavineen apulaitteineen.
Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:
- selvitys, josta ilmenee että moottori apulaitteineen on peräisin saman mallisarjan vähäpäästöisestä autosta, jolloin päästövaatimusten katsotaan täyttyvän, tai
- valmistajan- tai sen edustajan todistus
- ja mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista.
Esimerkki 4.
Vuonna 1998 käyttöönotetun auton moottori vaihdetaan sellaiseen moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen, joka on peräisin kokonaan toisen merkkisestä autosta.
Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:
-
valmistajan tai sen edustajan todistus pakokaasupäästöistä, että auto josta ”uusi vaihdettava” moottori on peräisin,
täyttää Euro 2 -pakokaasupäästönormin tai- Tutkimuslaitoksen pakokaasupäästömittaus ja
- mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista.
Vähäpäästöisen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustetun auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin. Tällöinkin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien (tai myöhempien) päästövaatimusten tulee täyttyä. Auton moottoria saa kuitenkin muuttaa sylinterihalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla, kuitenkin siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %.