Santtu
|
 |
« Vastaus #15 : 08 Toukokuu 2008, 11:09:36 » |
|
Tarvitsisin apuja "pykälänikkareilta". Tilanne on se, että -50-luvun HD:hen on vaihdettu evo-kone. Tästä on asianmukaiset dokumentit. Mitenkäs prosenttien käy, jos laitteeseen vaihdetaan takaisin pannun kone, jonka valmistenumero ei luonnollisestikaan ole se alkuperäinen, joka laitteessa ja papereissa joskus on ollut. Prosentteja ei tule takaisin mutta ei niitä kulukaan, koneestahan on jo otettu prosentit. Ongelmaksi voi muodostua uuden ja wanhan %-taulukon eroavaisuudet, jos muutos on tehty vanhan taulukon mukaan ja prossat on rajalla. Ne prosentithan merkitään nykyisen taulukon mukaisen laskutoimituksen pohjalta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
monni
Full Member
  
Viestejä: 72
don´t believe the hype
|
 |
« Vastaus #16 : 10 Toukokuu 2008, 21:03:51 » |
|
Eikös se ole niin että kerran vaihetusta osasta ei pauku enää prossat, nehän on jo menny kerran 
|
|
|
tallennettu
|
Hardcore Outlook Biker
"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin
|
|
|
reppu
Jr. Member
 
Viestejä: 15
|
 |
« Vastaus #17 : 02 Heinäkuu 2008, 11:24:21 » |
|
entäs jos vaihtaa pyörään vanhemman myllyn? esim. vm-90. päästömittausta ei tällöin tarvita. kö??
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
rautis
|
 |
« Vastaus #18 : 02 Heinäkuu 2008, 11:27:30 » |
|
-91 asti käy saman päästötason täyttävä ja siitä eteenpäin uudemmat päästömääräykset täyttävä. Sitten tosi uusiin (06/07->) säädellään jo pakojärjestelmätasolla eli koko systeemi on oltava hyväksytty. Ajoneuvon (ei siis moottorin) eka käyttöönottopäivä määrittelee vaadittavan tason.
|
|
« Viimeksi muokattu: 02 Heinäkuu 2008, 11:32:05 kirjoittanut rautis »
|
tallennettu
|
|
|
|
Fe
Newbie

Viestejä: 7
|
 |
« Vastaus #19 : 09 Heinäkuu 2008, 08:28:29 » |
|
Oma tilanne seuraava. Omavalmisteeksi katsastettu pyörä missä käyttöönotto -91. Aiemmin rekisterissä -62 rautapäänä, nyt tilalle vaihdettu -89 evosportin kone. Onko tämmöinen muutos mahdollista saada järkevällä tavalla kilpiin? Vaatimuksenmukaisuustodistus tarvitaan ja todennäköisesti jonkunlainen todistus -89 ja -91 moottorien eroavaisuuksista/samankaltaisuudesta? Vai onko käytännössä mahdotonta saada pyörä missä on kuitenkin melkein kolmekymmentä vuotta tuoreempi tekniikka, mikä on varmasti vähäpäästöisempi kuin vanha moottori, leimattua? Vai tuleeko tosiaan ongelmaksi kaksi vuotta liian vanha moottori?
Nimim. Meneekö osiksi vai ajoon?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Santtu
|
 |
« Vastaus #20 : 09 Heinäkuu 2008, 08:50:37 » |
|
Oma tilanne seuraava. Omavalmisteeksi katsastettu pyörä missä käyttöönotto -91. Aiemmin rekisterissä -62 rautapäänä, nyt tilalle vaihdettu -89 evosportin kone. Onko tämmöinen muutos mahdollista saada järkevällä tavalla kilpiin? Vaatimuksenmukaisuustodistus tarvitaan ja todennäköisesti jonkunlainen todistus -89 ja -91 moottorien eroavaisuuksista/samankaltaisuudesta? Vai onko käytännössä mahdotonta saada pyörä missä on kuitenkin melkein kolmekymmentä vuotta tuoreempi tekniikka, mikä on varmasti vähäpäästöisempi kuin vanha moottori, leimattua? Vai tuleeko tosiaan ongelmaksi kaksi vuotta liian vanha moottori?
Nimim. Meneekö osiksi vai ajoon?
Jos käyttöönotto on 1991 niin silloin tekninen vaatimustaso määräytyy vuoden 1991 vaatimusten mukaisesti. 1.1.1991 lähtien pitää esim. päästöistä olla todistukset ja prumaskat joita voi olla hankala saada 1989 koneelle, tosin uskoisin että tuota täysin samaa -89 konetta on myyty pitkälle 90-luvulla. Sulla on mielestäni kaksi tietä: Joko selvittelet sille sportin koneelle laput ja liput 1989 ja 1991 eroista tai odottelet ensi kevääseen jolloin http://www.smoto.info/index.php?option=com_content&task=view&id=388&Itemid=39 asiat saadaan (toivottavasti) voimaan ja omavalmisteesi tekniset vaatimukset helpottuvat. T-Bone korjannee detaljit jotka sotkin ;-)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hemuli
|
 |
« Vastaus #21 : 09 Heinäkuu 2008, 08:53:00 » |
|
Kuten jo aikaisemmassa sähköpostikirjeenvaihdossamme sanoin, et pysty saamaan tuolle moottorille sellaista vaatimustenmukaisuustodistusta joka kertoisi sen täyttävän vuoden -91 päästövaatimukset. Santtu lupailee vähän liikoja, -89 ja -91 sportin kone on täysin eri kapistus - eroja löytyy heti ainakin vaihteiden määrässä, kaasuttimessa ja nokka-akseleissa jotka kaikki vaikuttavat päästöihin.
Onhan tämä toki täysin nurinkurinen tilanne - tietysti herää kysymys että miten se rautapää on aikanaan saatu katsastettua -91:nä?
Sinänsä -91 päästövaatimukset eivät ole niin tiukat etteikö -89 moottori niitä läpäisisi. Ongelma vaan on siinä että direktiivin mukaisia (kalliita) päästömittauksia ei pystytä tekemään tällä hetkellä Suomessa.
Jos Santun mainitsemassa APU2-loppuraportissa esitetty vaihtoehtoinen mittaustapa hyväksytään lakikirjaan niin sittenhän tuo swappi ei ole enää mikään ongelma - ei muuta kuin pyörä konttorille ja anturi putkeen. Mutta tämä on mahdollista aikaisintaan 2009 toisella vuosipuoliskolla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Fe
Newbie

Viestejä: 7
|
 |
« Vastaus #22 : 09 Heinäkuu 2008, 12:54:37 » |
|
Pyörä on joskus muinoin AKE:n toimesta muutettu omavalmisteeksi pitkällisen prosessin jälkeen ja oikeuttakin siitä on käyty. Pyörä on tuotu ja katsastettu vuonna 91 rautapäänä ja myöhemmin 95 prosenttikatsastusten yhteydessä siitä on väännetty omavalmiste. Tarina on pitkä ja monivaiheinen, joten tässä pääkohdat. Toivoa sopii, että tähän asiaan saadaan helpotusta...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo
Newbie

Viestejä: 3
|
 |
« Vastaus #23 : 15 Elokuu 2008, 15:27:36 » |
|
Terse vaan kaikille!
Liitetään tähän vielä tällainen alottelija Q
? Eli Vaihdoin moottorin 750>900 vm 99>98, kuinka hr.katsastaja tietää moottorin hieroglyfeistä, että kyseessä on uudempi moottori? vai joudunko turvautumaan maahantuojaan jotta saan jonninlaisen tyyppipaperin ko.koneelle?
Ilmeisesti pyörän muille varusteille riittää kun näytän omistajan opasta jossa todetaan mm jarrujen isompi koko ym.Kö?
|
|
« Viimeksi muokattu: 09 Joulukuu 2008, 21:30:28 kirjoittanut Teppo »
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo
Newbie

Viestejä: 3
|
 |
« Vastaus #24 : 09 Joulukuu 2008, 21:29:59 » |
|
Kokeillaan vielä... Kun vaihdan vm99 moottorin saman mallisarjan tehokkaimpaan vm98 koneeseen, tarviiko päästöjä mittauttaa? tuo vaihdettu vanhempi konekkin on ollut samassa mallisarjassa suomessa tyyppihyväksytty.
Teppo
P.s Pitäis ala-asteella aapisessakin olla jo tätä byrokieltä, kun ei mopojakaan voi ropata ilman
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Santtu
|
 |
« Vastaus #25 : 12 Joulukuu 2008, 12:50:25 » |
|
Kun vaihdan vm99 moottorin saman mallisarjan tehokkaimpaan vm98 koneeseen, tarviiko päästöjä mittauttaa? tuo vaihdettu vanhempi konekkin on ollut samassa mallisarjassa suomessa tyyppihyväksytty. Mitäs ne sanoivat konttorilla???
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo
Newbie

Viestejä: 3
|
 |
« Vastaus #26 : 13 Joulukuu 2008, 19:01:38 » |
|
Toinen sanoi että tarviis, toinen ei. Mutta liekö tietämättömyyttä, jompi kumpi. Tämä siis "auttavassa" puhelimessa, joten ei pysty edes viemään suopeammalle inssille.
|
|
« Viimeksi muokattu: 13 Joulukuu 2008, 19:10:59 kirjoittanut Teppo »
|
tallennettu
|
|
|
|
Santtu
|
 |
« Vastaus #27 : 14 Joulukuu 2008, 19:59:42 » |
|
Mun mielestä päästöjä ei tarvitse mittauttaa, koska tuolle alkuperäiselle koneelle löytyy vaatimustenmukaisuus vanhasta luovuttaja-ajoneuvosta. Muistaakseni 98-99 välissä ei tullut muutoksia vaatimustenmukaisuuteen joten samat säännöt toimivat. Mutta menee hiukan harmaalle alueelle, en tähän ole törmännyt. Mitä sanoo Waarallinen Swintteri?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Choppers_Forever
Sr. Member
   
Viestejä: 185
Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...
|
 |
« Vastaus #28 : 16 Joulukuu 2008, 09:51:47 » |
|
Moi,
Mitä jos 89 motoon laittaa vastaavan -91 koneen? Kyse Honda CBR :stä.
Tänx...
|
|
|
tallennettu
|
Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
|
|
|
Tuusulan T-Bone
|
 |
« Vastaus #29 : 16 Joulukuu 2008, 12:19:20 » |
|
Ei päästöongelmia, koska 1989 ei ollut päästövaatimuksiakaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|