oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Marraskuu 2024, 05:43:22 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2] 3
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: moottorin vaihto?  (Luettu 62990 kertaa)
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #15 : 08 Toukokuu 2008, 11:09:36 »

Tarvitsisin apuja "pykälänikkareilta". Tilanne on se, että -50-luvun HD:hen on vaihdettu evo-kone. Tästä on asianmukaiset dokumentit. Mitenkäs prosenttien käy, jos laitteeseen vaihdetaan takaisin pannun kone, jonka  valmistenumero ei luonnollisestikaan ole se alkuperäinen, joka laitteessa ja papereissa joskus on ollut.

Prosentteja ei tule takaisin mutta ei niitä kulukaan, koneestahan on jo otettu prosentit. Ongelmaksi voi muodostua uuden ja wanhan %-taulukon eroavaisuudet, jos muutos on tehty vanhan taulukon mukaan ja prossat on rajalla. Ne prosentithan merkitään nykyisen taulukon mukaisen laskutoimituksen pohjalta.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
monni
Full Member
***
Viestejä: 72


don´t believe the hype


« Vastaus #16 : 10 Toukokuu 2008, 21:03:51 »

Eikös se ole niin että kerran vaihetusta osasta ei pauku enää prossat, nehän on jo menny kerran Epävarma
tallennettu

Hardcore Outlook Biker

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin
reppu
Jr. Member
**
Viestejä: 15


« Vastaus #17 : 02 Heinäkuu 2008, 11:24:21 »

entäs jos vaihtaa pyörään vanhemman myllyn? esim. vm-90. päästömittausta ei tällöin tarvita. kö??
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #18 : 02 Heinäkuu 2008, 11:27:30 »

-91 asti käy saman päästötason täyttävä ja siitä eteenpäin uudemmat päästömääräykset täyttävä. Sitten tosi uusiin (06/07->) säädellään jo pakojärjestelmätasolla eli koko systeemi on oltava hyväksytty. Ajoneuvon (ei siis moottorin) eka käyttöönottopäivä määrittelee vaadittavan tason.
« Viimeksi muokattu: 02 Heinäkuu 2008, 11:32:05 kirjoittanut rautis » tallennettu
Fe
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #19 : 09 Heinäkuu 2008, 08:28:29 »

Oma tilanne seuraava. Omavalmisteeksi katsastettu pyörä missä käyttöönotto -91. Aiemmin rekisterissä -62 rautapäänä, nyt tilalle vaihdettu -89 evosportin kone. Onko tämmöinen muutos mahdollista saada järkevällä tavalla kilpiin? Vaatimuksenmukaisuustodistus tarvitaan ja todennäköisesti jonkunlainen todistus -89 ja -91 moottorien eroavaisuuksista/samankaltaisuudesta? Vai onko käytännössä mahdotonta saada pyörä missä on kuitenkin melkein kolmekymmentä vuotta tuoreempi tekniikka, mikä on varmasti vähäpäästöisempi kuin vanha moottori, leimattua? Vai tuleeko tosiaan ongelmaksi kaksi vuotta liian vanha moottori?

Nimim. Meneekö osiksi vai ajoon?
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #20 : 09 Heinäkuu 2008, 08:50:37 »

Oma tilanne seuraava. Omavalmisteeksi katsastettu pyörä missä käyttöönotto -91. Aiemmin rekisterissä -62 rautapäänä, nyt tilalle vaihdettu -89 evosportin kone. Onko tämmöinen muutos mahdollista saada järkevällä tavalla kilpiin? Vaatimuksenmukaisuustodistus tarvitaan ja todennäköisesti jonkunlainen todistus -89 ja -91 moottorien eroavaisuuksista/samankaltaisuudesta? Vai onko käytännössä mahdotonta saada pyörä missä on kuitenkin melkein kolmekymmentä vuotta tuoreempi tekniikka, mikä on varmasti vähäpäästöisempi kuin vanha moottori, leimattua? Vai tuleeko tosiaan ongelmaksi kaksi vuotta liian vanha moottori?

Nimim. Meneekö osiksi vai ajoon?

Jos käyttöönotto on 1991 niin silloin tekninen vaatimustaso määräytyy vuoden 1991 vaatimusten mukaisesti. 1.1.1991 lähtien pitää esim. päästöistä olla todistukset ja prumaskat joita voi olla hankala saada 1989 koneelle, tosin uskoisin että tuota täysin samaa -89 konetta on myyty pitkälle 90-luvulla.

Sulla on mielestäni kaksi tietä: Joko selvittelet sille sportin koneelle laput ja liput 1989 ja 1991 eroista tai odottelet ensi kevääseen jolloin http://www.smoto.info/index.php?option=com_content&task=view&id=388&Itemid=39 asiat saadaan (toivottavasti) voimaan ja omavalmisteesi tekniset vaatimukset helpottuvat.

T-Bone korjannee detaljit jotka sotkin  ;-)
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #21 : 09 Heinäkuu 2008, 08:53:00 »

Kuten jo aikaisemmassa sähköpostikirjeenvaihdossamme sanoin, et pysty saamaan tuolle moottorille sellaista vaatimustenmukaisuustodistusta joka kertoisi sen täyttävän vuoden -91 päästövaatimukset. Santtu lupailee vähän liikoja, -89 ja -91 sportin kone on täysin eri kapistus - eroja löytyy heti ainakin vaihteiden määrässä, kaasuttimessa ja nokka-akseleissa jotka kaikki vaikuttavat päästöihin.

Onhan tämä toki täysin nurinkurinen tilanne - tietysti herää kysymys että miten se rautapää on aikanaan saatu katsastettua -91:nä?

Sinänsä -91 päästövaatimukset eivät ole niin tiukat etteikö -89 moottori niitä läpäisisi. Ongelma vaan on siinä että direktiivin mukaisia (kalliita) päästömittauksia ei pystytä tekemään tällä hetkellä Suomessa.

Jos Santun mainitsemassa APU2-loppuraportissa esitetty vaihtoehtoinen mittaustapa hyväksytään lakikirjaan niin sittenhän tuo swappi ei ole enää mikään ongelma - ei muuta kuin pyörä konttorille ja anturi putkeen. Mutta tämä on mahdollista aikaisintaan 2009 toisella vuosipuoliskolla.
tallennettu
Fe
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #22 : 09 Heinäkuu 2008, 12:54:37 »

Pyörä on joskus muinoin AKE:n toimesta muutettu omavalmisteeksi pitkällisen prosessin jälkeen ja oikeuttakin siitä on käyty. Pyörä on tuotu ja katsastettu vuonna 91 rautapäänä ja myöhemmin 95 prosenttikatsastusten yhteydessä siitä on väännetty omavalmiste. Tarina on pitkä ja monivaiheinen, joten tässä pääkohdat. Toivoa sopii, että tähän asiaan saadaan helpotusta...
tallennettu
Teppo
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #23 : 15 Elokuu 2008, 15:27:36 »

Terse vaan kaikille!

Liitetään tähän vielä tällainen alottelija Q

? Eli Vaihdoin moottorin 750>900 vm 99>98, kuinka hr.katsastaja tietää moottorin hieroglyfeistä, että kyseessä on uudempi moottori? vai joudunko turvautumaan maahantuojaan jotta saan jonninlaisen tyyppipaperin ko.koneelle?

Ilmeisesti pyörän muille varusteille riittää kun näytän omistajan opasta jossa todetaan mm jarrujen isompi koko ym.Kö?
« Viimeksi muokattu: 09 Joulukuu 2008, 21:30:28 kirjoittanut Teppo » tallennettu
Teppo
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #24 : 09 Joulukuu 2008, 21:29:59 »

Kokeillaan vielä...
Kun vaihdan vm99 moottorin saman mallisarjan tehokkaimpaan vm98 koneeseen, tarviiko päästöjä mittauttaa?
tuo vaihdettu vanhempi konekkin on ollut samassa mallisarjassa suomessa tyyppihyväksytty.

Teppo

P.s Pitäis ala-asteella aapisessakin olla jo tätä byrokieltä, kun ei mopojakaan voi ropata ilman
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #25 : 12 Joulukuu 2008, 12:50:25 »

Kun vaihdan vm99 moottorin saman mallisarjan tehokkaimpaan vm98 koneeseen, tarviiko päästöjä mittauttaa? tuo vaihdettu vanhempi konekkin on ollut samassa mallisarjassa suomessa tyyppihyväksytty.

Mitäs ne sanoivat konttorilla???
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Teppo
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #26 : 13 Joulukuu 2008, 19:01:38 »

Toinen sanoi että tarviis, toinen ei. Mutta liekö tietämättömyyttä, jompi kumpi.
Tämä siis "auttavassa" puhelimessa, joten ei pysty edes viemään suopeammalle inssille.
« Viimeksi muokattu: 13 Joulukuu 2008, 19:10:59 kirjoittanut Teppo » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #27 : 14 Joulukuu 2008, 19:59:42 »

Mun mielestä päästöjä ei tarvitse mittauttaa, koska tuolle alkuperäiselle koneelle löytyy vaatimustenmukaisuus vanhasta luovuttaja-ajoneuvosta. Muistaakseni 98-99 välissä ei tullut muutoksia vaatimustenmukaisuuteen joten samat säännöt toimivat. Mutta menee hiukan harmaalle alueelle, en tähän ole törmännyt. Mitä sanoo Waarallinen Swintteri?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #28 : 16 Joulukuu 2008, 09:51:47 »

Moi,

Mitä jos 89 motoon laittaa vastaavan -91 koneen? Kyse Honda CBR :stä.

Tänx...
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #29 : 16 Joulukuu 2008, 12:19:20 »

Ei päästöongelmia, koska 1989 ei ollut päästövaatimuksiakaan.
tallennettu

Sivuja: 1 [2] 3
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto