oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 01:32:13 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: muutoskatsastuksesta  (Luettu 31475 kertaa)
Taistelija
Jr. Member
**
Viestejä: 30


« : 20 Marraskuu 2007, 12:29:07 »

elikkä jos menen muutoskatsastamaan pyörän muuten, mutta en vaimenninta joka ei ole eemeli-hyväksytty. onnistuuko vai alkaako kiukuttelu? eli tämmönen fikster-henkinen blade kyseessä. ja nyt vaan ihan että onko niillä sanomista jos en muutoskatsasta vaimenninta vaikka ne näkee sen olevan "ei-niin-hyväksytty"

kiitosta ja anteeksi
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #1 : 21 Marraskuu 2007, 09:21:30 »

Sovelletaan rek.katsastuksen pykäliä eli tsekataan muutkin kuin se kohta joka on näytillä. Leiman jälkeen pyörä on virallisesti tieliikennekelpoinen kokonaan, joten tuntuisi oudolta, että esim seuraava omistaja joutuisi selvittämään mitä leimattiin, mitä ei. Sellaista käsitettä kuin "osittain tieliikennekelpoinen" ei ole olemassa.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 21 Marraskuu 2007, 09:44:43 »

Rautis on oikeassa. Mutta käytäntö vaihtelee kontoreittain. Lueppa huolella juttu: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.0
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Taistelija
Jr. Member
**
Viestejä: 30


« Vastaus #3 : 21 Marraskuu 2007, 11:04:08 »

ok kiitos. sitten vaan etsimään hväksyttyä pönttöä.
tallennettu
hapi
Jr. Member
**
Viestejä: 33


« Vastaus #4 : 07 Huhtikuu 2008, 15:35:08 »

Käytetäänpä valmista otsikkoa. Voiko muutoskatsastuksessa katsastajalta kieltää koeajon ? eli suorittaa itse äänien mittauksessa ohiajon tai paikallaan mittauksessa koneen käytön. Välillä näyttäis olevan enemmän intoa kuin taitoa, hirvittää katella sitä menoa.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #5 : 07 Huhtikuu 2008, 21:00:12 »

Käytetäänpä valmista otsikkoa. Voiko muutoskatsastuksessa katsastajalta kieltää koeajon ? eli suorittaa itse äänien mittauksessa ohiajon tai paikallaan mittauksessa koneen käytön. Välillä näyttäis olevan enemmän intoa kuin taitoa, hirvittää katella sitä menoa.
Wintteri juuri kirjoitti äänten mittaamisesta: Moottoripyörän pakoäänien mittaaminen tien päällä poliisin toimesta  -keskustelussa. Kannattaa lukaista, aika vaikea sitä on konttorillakaan direktiivin mukaisesti ääniä mittailla.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
kompek
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #6 : 22 Huhtikuu 2008, 07:49:18 »

Lainaanpa topikkia...Mites kun näissä fighter projekteissa poistaa katteet, onko syytä muutoskatsastaa painon muutoksen takia? Omamassahan ei hirveästi kyllä muutu, saatikka teho/painosuhde. Varmaankin luetaan niin pieniin muutoksiin ettei syytä käydä konttorilla?

T:Pekka
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #7 : 22 Huhtikuu 2008, 08:58:01 »

Muutoskatsastusta vaativat muutokset on listattu hyvin Santun kirjoittamassa jutussa: www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.0

Katteiden poistaminen ei lukeudu niihin. Kyllähän konttori tietysti ottaa mielellään rahasi ja merkkaa muutoksen otteeseen mutta ei se pakollista ole.
tallennettu
hapi
Jr. Member
**
Viestejä: 33


« Vastaus #8 : 18 Toukokuu 2008, 10:58:49 »

Alkaa olla muutoskatsastuksesta monta otsikkoa, joten vedetään kysymys tähän perään. Eikö muutettuja osia enää merkitä otteeseen ? Kävin rekisteröinti/muutoskatsastuksessa, jossa vaihdettuina oli moottori, vanteet, pakoputkisto ja istuin. Oteessa lukee vain vaihdettujen osien määrä 28,5 %. Tuo puoli prosenttia meni takavalon kiinnikkeestä, joka on brittipyörissä melko iso peltikotelo. Rengaskoot ja moottorin tilavuus sentään vaihtui otteeseenkin. Menikö katsurilta homma oikein ? Pyörä 60-luvulta.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #9 : 18 Toukokuu 2008, 21:16:47 »

Eikö muutettuja osia enää merkitä otteeseen ? Kävin rekisteröinti/muutoskatsastuksessa, jossa vaihdettuina oli moottori, vanteet, pakoputkisto ja istuin. Oteessa lukee vain vaihdettujen osien määrä 28,5 %.

Kyllä siellä otteessa pitäisi olla eriteltynä ne muutokset. Katsurilta on ehkä jäänyt lisätiedot tulostamatta. Lukaise: AKE "kehittyy", rekisteriotteet uusiutuvat (24.11.2007)
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
hapi
Jr. Member
**
Viestejä: 33


« Vastaus #10 : 19 Toukokuu 2008, 05:48:41 »

Kiitos, siinähän sitä tarinaa oil samasta aiheesta. Täytyy käydä merkkauttamassa vaihdetut osat otteeseenkin.
tallennettu
hapi
Jr. Member
**
Viestejä: 33


« Vastaus #11 : 04 Kesäkuu 2008, 14:01:45 »

No niin, kävin hakemassa mustapohjasen kilven pyörään ja samalla olisin merkkauttanut vaihdetut osat. Sehän ei tietenkään onnistunut, katsastuskonttori ei saa kuulemma tehdä muutoksia otteeseen näiltä osin, eikä edes painovirheen oikaisu mallimerkinnässä onnistunut. Erittelyn osista saa kuulemma AKE:sta ja maksaa XX euroa, eli mennään sitten näillä tiedoilla.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #12 : 19 Kesäkuu 2008, 13:49:54 »

Sama linja jatkuu, omaan pyörääni tuli maahantulokatsastuksessa ihan sama teksti - pelkät prosentit ilman mitään muutoskuvausta. En valitettavasti ollut itse paikalla pyytämässä lisäselvityksiä.

Kyllä siinä on kuluttajan oikeusturva heikoilla kun esim. mahdollisessa myyntitilanteessa ostaja ei pysty varmistamaan mitkä muutoksista on todella muutoskatsastettu.

Kylmä hiki otsalla ensimmäistä tienvarsitarkastusta odotellessa Vihainen ...
tallennettu
JK1
Jr. Member
**
Viestejä: 41


« Vastaus #13 : 19 Kesäkuu 2008, 17:40:38 »

No niin, kävin hakemassa mustapohjasen kilven pyörään ja samalla olisin merkkauttanut vaihdetut osat. Sehän ei tietenkään onnistunut, katsastuskonttori ei saa kuulemma tehdä muutoksia otteeseen näiltä osin, eikä edes painovirheen oikaisu mallimerkinnässä onnistunut. Erittelyn osista saa kuulemma AKE:sta ja maksaa XX euroa, eli mennään sitten näillä tiedoilla.

Hmm... Kävin juuri edellispäivänä kottorilla näyttämässä moponi muutokset. Otteeseen merkittiin kaikki vaihdetut osat ja prosentit, eli ainakin sillä konttorilla onnistui, pyytämättä.
Mutta ongelmiakin oli: Otteessa oli merkintä, että pyörässä on ABS-jarrut, mitä siinä ei koskaan ole ollut! Vanhassa otteessakin oli ollut merkintä L (lukkiutumaton), en osannut sitä siitä tulkita, mutta uudessa luki suoraan ABS. Sanoin katsurille, että tässä on virhe.  Katsuri sanoi, ettei voi muuttaa VIRHEELLISTÄ tietoa oikeaksi ilman virallista todistusta esim. maahantuojalta. Miten vaan sitä riemua, jonka olisin kohdannut tienpäällä, kun P pysäyttää, ja huomaa että pyörästäni onkin "poistettu" ABS... No onneksi maahantuojalta lapun saa, ja katsuri lupasi uuden otteenkin ilmaiseksi tulostaa.

J
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto