oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
26 Marraskuu 2024, 04:20:21 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: voimalinjaa projektiin  (Luettu 25144 kertaa)
sno-bro
Newbie
*
Viestejä: 3


« : 13 Tammikuu 2008, 14:40:28 »

... ja ensimmäistä kertaa tällä palstalla. Menee vähän ohi tyypillisestä H-D rakennusprojektista, mutta Modified-Motorcycle hommaa tämäkin.

Olisi näillä näkymillä jäämässä näppeihin kunnon V-2 paukutin, 22hv diesel moottori. Rakennusgeeni on pahanlainen eli johonkinhan se on tyrkättävä. Kokemusta on itäpyörien entisöimisestä ja muusta rassauksesta usealta vuodelta ja kaksi (ja kolmipyöräistä) on monenlaista.

Eli tarkoituksena on yhdistää tuo v-2 pannu johonkin Ural / K-750 itäpyörärunkoon, ja johtuen dieselin isosta vauhtipyörästä tarkoitus on laittaa kone poikittain ettei rämähdä vehje kyljelleen kun painaa paikallaan kaasuja. On nimittäin kallistusmomenttia. Virnistää Lisäksi olisi varmasti komia viritys. Kuvia olen nähnyt harrikasta ja Lee Enfieldistä kyseisellä moottorilla eli ajatus ei ole ihan mahdoton.

Kokemusta ei H-D puolelta kovasti ole, mutta aikomus olisi tehdä voimalinjasta Harrikka tyylinen: Hihnalla tai ketjulla ensiöveto erilliseen vaihteistoon ja toisioveto taas hihnalla tai ketjulla. Hihna olisi varmasti parempi, diisselin työtahteja olisi hyvä pehmentää.

Runkoa pitää muutella, tankkia muuttaa, erilainen takanapa/jarrut... Kaikki kuitenkin kohtuudella tehtävissä.

Kysymys nyt kuuluukin: Minä kun en Harrikoista juuri tiedä niin minkä mallista vaihteistoa kannattaisi ruveta kyttäilemään? Mieluiten siis hihnalla niin tulo kuin lähtökin. Entäs kytkin? Se on vissiin tyypillisesti tehty harrikassa vaihteiston input akseliin? Vaihteiden määrällä ei varmaan ole väliä, mutta sieltä edullisimmasta päästä mieluiten. Virnistää

Moottori pyörii niin että jos kampuran pää on vasemmalla puolella (niinkuin harrikka) niin se pyörii samaan suuntaan kuin takarengas.

Myös muita hyviä vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan.

sno-bro
« Viimeksi muokattu: 13 Tammikuu 2008, 15:08:42 kirjoittanut sno-bro » tallennettu
Jorkka Juuresharja
Jr. Member
**
Viestejä: 20


« Vastaus #1 : 13 Tammikuu 2008, 18:44:02 »

Harrikan vaihdelaatikoista on hyvä lähteä. Niihin saa monenlaisia enskavetoja, avoin beltti on yksi. Kytkinpakka tulee yleensä valita enskavedon mukaan. Se sun koneen kampura vaatinee jotain muotoilua / adapteria että sopii sopivaan hihnapyörää. Ja jos kierrosalue on erilainen kuin HD:n koneessa niin sitten niiden pyörien avulla pääsee pelaamaan. Aika moni käyttää mp-remin sijasta ihan tavallista teollisuushammashihnaa, tulee ainakin halvemmaksi. Samalla täytyy katsoa ensiövedon ja toisiovedon linjaukset, onnistunee parhaiten kun teet laatikon ja koneen kiinnikkeet siihen runkoon.

Identiteetti eli se mikä se sun laittees sitten valmiina on onkin kimurantimpi juttu. Omavalmisteena voi tietty yrittää mutta sitten tulee kaikki tämän päivän saaste, melu, EMC jne. normit ja määräykset. Helpompaa siis olisi rakennella jonkin vanhemman identiteetin ympärille. Prosenttilaskuri auttaa tämän laillisuuspuolen hahmottamista. Tietty ajaminen ei vaadi papereita mutta niiden olemassaolo kyllä helpottaa sinisten setien kanssa asioimista.

Olisko kuvia koneesta? Kiinnostaa täälläkin...
tallennettu
sno-bro
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #2 : 13 Tammikuu 2008, 21:36:43 »

rakentelu toki lähtee vähintään seiskytluvun alun pyöräaihiosta tai vanhemmasta. Justiin siksi ettei noiden saaste je melujuttujen kanssa tartte tapella.

Moottori kiertää 3600 ja siinä on myös maksimitehot 22hv. Ensiö tai toisiovedolla voi sovitella.

Kampuran pää on suora kiilauralla, halkaisija tuuman, ilmeisesti. Ei ole ihan saletti kun kone ei ole vielä käsillä tallin lattialla.

Tuossa valmistajan sivuilta kuva moottorista.

http://www.punsun.com.cn/Showproduct_en.asp?pid=179

Tässä saksankielistä keskustelua aiheesta. Kun rullaa alemmas niin kaksi rakennettua versiota tuolla koneella, HD ja Enfiildi.

http://dieselkrad.info/forum/index.php?t=msg&th=6&start=0

Mutta minkä harrikan loota/kytkin olisi edullinen ja parhaiten sopiva? Mieluiten siis remmilähdöllä.

sno-bro



tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #3 : 13 Tammikuu 2008, 21:52:23 »

Jos haluat sekä ensiö- että toisiovedon remmillä niin sitten pääset helpoimmalla kun katselet -84 ja uudempien Harrikoiden viisivaihteisia laatikoita. Ajattelitko käyttää HD:n omaa sähköstarttia? Siinä tapauksessa suosittelen siirtämään vuosimallirajaa vähän ylöspäin vuoteen -89 jolloin tuli parempi startti ja kytkinrumpukin on jo spooreilla entisen kartioakselin sijaan.

Remmienskoja saa sitten ihan mihin laatikkomalliin tahansa, alkuperäisenä sellaista ei ole käytetty kuin yhdessä erikoismallissa mutta aftermarket-tuotanto pelastaa päivän. Valinnanvaraa on, halvimmat kolmituumaiset remmipaketit kytkimineen löytyy Ultimalta. Laadukkaammat sitten Primoa tai BDL:tä.
tallennettu
sno-bro
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #4 : 13 Tammikuu 2008, 22:52:28 »


kiitos vinkeistä!

Kiinan vinkkelikakkosessa on onneksi oma startti, eli siitä ei tarvitse huolehtia.

sno-bro
tallennettu
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #5 : 20 Tammikuu 2008, 16:12:24 »

Omassa, samanlaisella moottorilla likimain samanlaiseen pyörään(!) toteutettavassa, projektissa olen pyöritellyt keskipakokytkimen mahdollisuutta välille dieseltwin-alkuperäinen laatikko. Haluan säilyttää alkuperäisen kardaanivedon

Vaan onko miten riittävän laajalti säädettäviä kytkimiä tarjolla?

Mönkkäri/skootteri-osastossa ovat liian hentoisia, sillä pyörän omapaino on melkoinen ja tuo kierrosalue aika alhainen.

Moottorikelkkojen keskipakokytkin-variaattoriveto olisi aika nappi paketti korvaamaan vaihteiston automaattina, mutta tuo turkasen kierrosalue, eli kytkimen saaminen ottamaan ja pitämään riittävän alhaisilla kierroksilla.

Ja rakennuskohde on alkujaan -68, mutta byrokratian yksisilmäisyyden vuoksi papereiltaan- 75.


tallennettu

kai se siihen sopii?
Tuomo
Jr. Member
**
Viestejä: 15


« Vastaus #6 : 29 Tammikuu 2008, 23:43:32 »

löysin tämmösen datalehden
http://www.hydrapneu.com.au/i/content/Punsun_V-twin_horizontal_specs.pdf

HD-tarvikeosien käytössä on se ikävä puoli että osat tuppaavat olemaan kalliita.

Yks vaihtoehto vois olla brittipyörän vaihdelaatikko (momentinkesto?) ja siihen sitten sovittaa teollisuushihnat.

teollisuuden hihnoja, ketjuja ym esim. http://www.sks.fi ja sieltä tuotteet
tallennettu
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #7 : 01 Helmikuu 2008, 14:04:50 »

Just tuo moottori  Pyörittää silmiään

Pitää koukkailla autopurkaamon kautta, jos sattuu yllättäen oikeankokoinen autolaatikko kohdille.

tallennettu

kai se siihen sopii?
MECH
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« Vastaus #8 : 11 Helmikuu 2008, 23:09:57 »

Eikös vaihdettavan moottorin tule AKEn mukaan olla jostain tieliikennehyväksynnän omaavasta ajoneuvosta... Onko tuota moottoria siis käytetty jossain tieliikkennemönkijässä tai vastaavassa?
tallennettu
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #9 : 13 Helmikuu 2008, 14:04:41 »


on valmistajan mukaan EPA-normitettu + ainakin oma kantapyörä on niin vanha, että normitusvaatimus tuli vasta myöhemmin. Tai sitten puhuivat konttorilla ja AKE:ssa paskaa.
tallennettu

kai se siihen sopii?
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto