oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
25 Marraskuu 2024, 21:15:20 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: AKE:n mölyraportti julkaistu  (Luettu 31960 kertaa)
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« : 24 Tammikuu 2008, 11:30:45 »

VTT:n AKE:n toimeksiannosta värkkäämä mölyraportti on nyt julkaistu. Sen voi ladata koneelleen täältä:

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/07C10199-F36E-4485-B16D-CD04CE958270/0/AKE307Liikenteenmoottoriajoneuvojenäänitasomittaus.pdf

Nopsasti lukaistuna sieltä voi nostaa esille pari johtopäätöstä. Ensinnäkin veekakkoset (raportissa "cruiserit") tuppaavat tuottamaan suuremman äänenpaineen kuin rivineloset. Veekakkosryhmän keskiarvo paikallaan suoritetuissa mittauksissa oli 110 dB(A), kun se muissa ryhmissä oli selvästi matalampi. Myös suurin mitattu meteli, 127 dB(A) kajahti yllättäen veekakkosesta... Virnistää

Raportissa todetaan kuitenkin aivan oikein, että äänenpaine yksinään ei ratkaise sitä, koetaanko ääni häiritseväksi vai ei. Tässä suhteessa taajuudella on merkitystä. Taajuuden osalta raportissa sanotaan näin:

Lainaus
On kuitenkin huomattava, että vaikka cruisereiden spektreissä on enemmän kapeakaistaisia komponentteja, nämä sijoittuvat varsin pienille taajuuksille. Näin ollen ei voida suoraan päätellä, että cruisereiden tuottama ääni olisi subjektiivisesti häiritsevämpää. Suuremmilla taajuuksilla esiintyvät spektrikomponentit ovat tyypillisesti subjektiivisesti pienitaajuisempia häiritsevämpiä, johtuen mm. kuulon herkkyydestä.

Suomeksi tämä tarkoittaa suurinpiirtein, että veekakkosen meteli koetaan vähemmän ärsyttäväksi kuin kaksitahtiskootterin tai rivinelosen, vaikka äänenpaine onkin suurempi. Cool

Jatkossa huomioon pitäisi ottaa myös se, että paikallaan tehtävä mittaus vähän sorsii veekakkosia ja isoja yksimukisia laitteita. Ohiajotestissä erot tasoittuvat.

Lisäksi jatkossa pitää tarkemmin pystyä osoittamaan moottorin käyntinopeus paikallaan mitattaessa. VTT:n hepun kanssa paikalla olleena tiedän, että ilman kierroslukumittaria veekakkoset mitattiin käytännössä järjestelmällisesti liian korkeilla kierroksilla. Veekakkosessa 100 rpm liikaa merkitsee öpaut + 1 dB(A) lopputulokseen.
tallennettu

rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #1 : 24 Tammikuu 2008, 12:35:43 »

Ensilukemalta meluraja enintään 105 dbA muille mp:lle mutta HD:lle VÄHINTÄÄN 105 dbA. Mitä pienemmät tehot sen isompi ääni. Eli jos haluaa esiintyä tehopyörän omistajana pitää huolehtia että ei päästä ääntä.

Vakavasti ottaen todistaa sen, mitä jo tiedettiin. Nykyinen tapa mitata ei sovi kaikille pyörätyypeille. Sillä aikaa kun Geneve tehtailee uusia parempia testejä, niin vanhaa soveltamalla toi +5dbA täytyy jotenkin huomioida. Raportti suosittaa melun mittausta stabiileissa oloissa kuten katsastusasemalla. Tienvarteen niitä ei suositella. Oisko tähän sovellettavissa sama kuin päästömittaukseen eli valtuutetut paikat voi tehdä mittauksia. Ohiajotesti on silti se hyväksyntätesti. Tämä mittaustapa oli valvonnan tarkoituksiin.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #2 : 24 Tammikuu 2008, 13:34:17 »

Ohiajotesti on silti se hyväksyntätesti. Tämä mittaustapa oli valvonnan tarkoituksiin.

Virhe... Virnistää

Kansallisissa pykälissä pitää lähteä paikallaan mittauksesta myös hyväksynnässä. Muuten hommasta ei tule mitään: mittauspaikat, joita on onneksi erittäin vähän, laskuttavat siitä niin paljon, ettei kukaan mene vapaaehtoisesti muutoskatsastukseen.

Tai siis, jos halutaan homman pysyvän entisellään, niin mikäs siinä sitten. Poliisin riesaksi vaan... Pyörittää silmiään
tallennettu

rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #3 : 24 Tammikuu 2008, 14:31:30 »

Puhuin ihan tästä päivästä, en miten sen ehkä jonkun mielestä pitäisi olla. Raportti ei vaan merkittävästi selkiyttänyt tilannetta mitenkään, eikä ton hyväksyntätestin tekeminenkään staattisena ole mikään johtopäätös. Sen verta korrelaatiot ketuillaan.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #4 : 24 Tammikuu 2008, 14:56:05 »

Ei se ton tutkimuksen johtopäätös ollutkaan. Se on ihan yleinen johtopäätös, johon melkolailla helposti voi päätyä nykytilanteen ja sille mahdolliset vaihtoehdot tuntien.

Koska motskarien kohdalla renkaat eivät ole oleellinen melunlähde, on jonkinlainen korrelaatio ohiajotestin ja paikallaan tehtävän testin tulosten välille osoitettavissa. Siihen pieni mittalaitteiston mahdollisen epätarkkuuden ja mittausolosuhteiden vaikutuksen poistava toleranssi päälle ja erilaiset, yhden sylinterin kuutiotilavuuden mukaisesti määräytyvät raja-arvot, niin asia on kunnossa. Ei se tämän vaikeampaa ole. Cool

Se on kokonaan toinen juttu, että ei ton tutkimuksen aineistosta kaikki yksilöt tuollaisista rajoista läpi mene. Mun mielestä ei tosin tarvii mennäkään, 127 dB(A) alkaa olla jo ihan hitusen, aivan pikkiriikkisen, suorastaan mitättömän vähän liikaa... Pyörittää silmiään Virnistää
tallennettu

rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #5 : 24 Tammikuu 2008, 15:45:10 »

Paperilla ja teoriassa kaikki on kauniimpaa. Saitte te tolla selvityksellä sen 5dbA vibralisää, joten kohta hyväksyttävien rajojen sisällä on jo kaksi pyörää.  Virnistää Tätä menoa, kun aikaa työstää johtopäätöksiä on reilusti, niin eiköhän se siitä. Keskustelu kun lähtee jo itse raportista erkanemaan,  niin jättäydyn pois tällä pysäkillä.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #6 : 24 Tammikuu 2008, 20:57:20 »

Ohiajotestin raja-arvo (uusissa 80 dB(A)) + korrelaatio staattiseen testiin (21 dB(A)) + "vibralisä" (5 dB(A)) = 106 dB(A). Siitä pitäisi uudempien mennä läpi. Vanhemmissa rutkuissa, joissa ohiajotestin raja-arvo oli 86 dB(A), laskentamallin lopputulos on 112 dB(A). Siinä se.

Mitä tohon raporttiin tulee, mun mielestä se on ihan hyvin laadittu. Ei mulla ole sen sisältöön juuri huomautettavaa. Tässä kohtaa munkin kannattaa vissiin jättäytyä pois kyydistä toistaiseksi... Iskee silmää
tallennettu

rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #7 : 30 Tammikuu 2008, 10:39:12 »

Niin ja sitten se käännösyksikkö voisi tehdä in engrish version tosta raportista, jonka toimitatte FEMA:n äijille, niin niillä on siellä Geneven kokouksissa muutakin tekemistä kun sitä uutta testiä kehitetään, kuin nyppiä kovettunutta fondue-juustoa viiksikarvoistaan.. Suomella ei siis ole edustusta tossa adhoc-groupissa, mutta FEMA:lla on.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #8 : 30 Tammikuu 2008, 16:08:27 »

Ei me tota rapsaa semmoisenaan käännetä, vaan käännetään AKE:n työryhmän loppurapsaan sisältyvä ehdotus mölymittaustavaksi perusteluineen. FEMA:n kautta SMOTO on jo nyt kuviossa mukana... Olivat lentää viranomaisten ja valmistajien edustajat takamuksilleen, kun FEMA esitti kantanaan, että melurajoja pitää kiristämisen sijasta keventää... Virnistää
tallennettu

rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #9 : 31 Tammikuu 2008, 10:31:26 »

No sitten te olette jo saaneet vaikuttaa draft R41:seen? Jotain muutosta oli tulossa pmr<25 mittauksiin.
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29grb/R41-10th.html

Pääasia että tiedätte missä mennään. Seuraava Geneven adhoc mp-melukokous näyttäisi olevan 19.2. Komissio näyttäisi haluavan vain yhden testin jo tyyppihyväksyntään, ei siis ohiajo ja staattinen kuten nyt. Näyttäisi fondueta vielä kuluvan.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #10 : 31 Tammikuu 2008, 11:58:20 »

Emmä tiedä kuinka paljon FEMA:n karvanaamat saavat aikaan, mutta joka tapauksessa on hyvä, että keskusteluun tuodaan myös muita näkökulmia.

MAG UK teki kyselytutkimuksen erään motoristien suosiman mutkatien tienvarren asukkaille. Tulos oli, että melu häiritsee. Mutta sitten kun kysyttiin, että millainen melu, niin tulos yllättäen muuttui: Harliskan soundia pidettiin peräti positiivisena asiana ja häiriöksi koettiin korkeataajuuksinen ääni.

Viestitimme FEMA:lle ensinnäkin, että moottoripyöriä ei missään tapauksessa pidä kohdella ainakaan tiukemmin kuin muita ajoneuvoluokkia. Tällä ajoimme takaa sitä, että todellisuudessa henkilöautotkin pitävät ohiajomittauksissa selvästi (+ 10 dB(A)) kovempaa ääntä kuin direktiivi sallisi - on tutkittua tietoa. Tämä johtuu ensinnäkin rengasmelusta, jota testissä käytettävä meluasfaltti tehokkaasti eliminoi. Toiseksi suuret valmistajat pystyvät rakentamaan pakojärjestelmän niin, että ohiajotesti juuri ja juuri läpäistään. Staattisessa testissä esimerkiksi Porschen meteli on kuitenkin tyyppitietojen mukaan 100 dB(A)... Ja kun lisätään vielä kuvioon nastarenkaat ja raskas liikenne, niin avot...

Toiseksi halusimme, että taajuus otetaan jollain tavoin huomioon, koska se tutkitusti vaikuttaa kuulokokemuksen häiritsevyyteen.

Ja kolmanneksi kaikessa tällaisessa kurittamisessa olisi paikallaan kuulla ja antaa merkitystä myös kurinpidon kohderyhmän tarpeille. Jos näin ei tehdä, on seurauksena nykyinen tilanne, jossa melumääräyksistä ei usein piitata ollenkaan. Tästä syystä FEMA esitti melurajojen nostamista. Olisi vähemmän laittomia pyöriä liikenteessä.
tallennettu

Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #11 : 31 Tammikuu 2008, 20:21:23 »

Eurokommunistiset pyhät doktriinit perustuvat kait yhdenvertaisuudelle.

Harrastajakunta ja piensarjavalmistajat ovat yhdenvertaisia sinä päivänä kun he saavat suursarjavalmistajien tavoin a ) vaikuttaa testauskäytäntöihin sekä -olosuhteisiin, b ) kalibroida ajokkinsa varta vasten testitilannetta varten sekä c ) luottamusaseman em. olosuhteissa kertaalleen tehdyn testituloksen pätevyydestä sekä sen mukaisesta luokitusleimasta ajokin elinkaaren loppuun saakka riippumatta siitä, että ajokki liikenteeseen siirtyessään 'jonkin verran' poikkeaa testissä käytetystä yksilöstä/mallista, tai vaikka olisikin identtinen, niin öykäisee/pieraisee 'jonkin verran' eri määrän todellisissa liikenneolosuhteissa.

Ich liebe EU und einzigeschmutzungskeitischeslebensraumspunktlichkeit. Zum beispiel.

Elikkä siis kyseessä on Iso Show, jonka käsikirjoitus voi tulla näennäisesti Bryssälän Kremlistä mutta juonen käänteet sanellaan suurpisneksen palatseissa. The Big Money Man näet osaa hommansa ja motiivit ovat kirkkaat.
« Viimeksi muokattu: 31 Tammikuu 2008, 20:34:20 kirjoittanut Juupe » tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #12 : 01 Helmikuu 2008, 17:13:09 »

Piensarjatyyppihyväksyntä tarkoittaa juuri tuota eli proton lisäksi muita ei testata jos vastaa hyväksyttyä mallia. Piensarja vain Suomen markkinoilla on samojen lainalaisuuksien alla kuin alan bisnes muutenkin. Volyymi täytyy olla tietyllä tasolla ollakseen kannattavaa liiketoimintaa, myäs testaajille. Yksittäishyväksynnät ovat sitten eri juttu ja niiden kansallinen vapausaste on laajempi. Kaikissa hyväksyntätavoissa on potentiaalia luoda hyvät puitteet rakentelulle.
Kun sanotaan, että arvostetaan kädentaitoja ja yksilöllisyyttä, niin vaara aina tietty on, että käy kuin talokaupalle. Kun yksilöllisen talon ja pakettitalon hinnat on vierekkäin, niin valitaan se halvempi. Ja siihen ne kaakelit ja keittiökaappien ovet. Arvostusta ja arvostusta. Valintoja ei kuitenkaan loppupeleissä tee byrokraatit, vaan suuri yleisö.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto