oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
22 Marraskuu 2024, 21:01:17 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: BMW patentoi aktiivisen anti-crash järjestelmän  (Luettu 24412 kertaa)
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« : 26 Tammikuu 2008, 14:58:35 »

BMW on patentoinut moottoripyörien anti-crash järjestelmän joka perustuu aktiiviseen rungon ja ajogeometrian muuttamiseen. Patenttihakemus jätettiin jo yli vuosi sitten mutta nyt siihen on lisätty kuvat.

Vakausjärjestelmä voi esimerkiksi muuttaa takarenkaan asentoa säätämällä takahaarukan kumpaakin puolta erikseen. Kuskille tätä ei jätetä vaan homma tehdään tietenkin kompuutterin avulla. Patenttihakemuksessa on monta muutakin ideaa joita voidaan pitää melko kumouksellisina. Kuvia ja lisätietoa löytyy vaikka Googlen kautta.

Aktiivinen ajonvakautus tulee siis myös moottoripyöriin, tämähän on vain ajan kysymys. Luistonestohan Bemarilla jo on tarjolla muutamaan uudehkoon malliin ja ABS löytyy jo melkein kaikilta merkeiltä. Fysiikan lakeja ajonvakautuksella ei muuteta, mutta ajaminen muuttuu helpommaksi ja harrastus tulee entistä laajemman käyttäjäkunnan saataville. Länsimaiden väestön ikääntymisellä lienee myös jotain osuutta asiaan.

Rakentelun kannalta asia on kaksipiippuinen. Vielä muutamia vuosia sitten suoraruiskutus ja sähköinen sytytyksensäätö olivat harrastajien ulottumattomissa teknolgian hinnan sekä saatavuuden takia. Nyt tätä tekniikkaa löytyy jo monessa paketissa. Uusi teknologia tuo jälkimainingissaan helposti mukanaan myös uusia vaatimuksia jotka hankaloittavat harrastustamme. Toisaalta, uusien innovaatioiden tekeminen ja kehittäminen harrastuksen kautta on aina ollut merkittävä kehityksen moottori sekä muotoilun että teknisten ratkaisujen saralla.

Valitettavasti säädökset tukevat yksittäisten pellepelottomien kekseliäisyyttä hyvin vähän. Koko säädöspaketti pyrkii rajaamaan rakentelun vain tunnettujen ja koeteltujen teknologioiden käyttämiseen. Toivottavasti tässä teknisen "kehityksen" kyydissä pysyy säätäjillä pää kylmänä.

Jäämme mielenkiinnolla odottamaan ensimmäisiä prototyppejä ja tuotantomalleja.

Kuva BMW:n patenttihakemuksesta


* BemarinPatentti.jpg (85.24 kilotavua, 800x995 - tarkasteltu 3098 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 26 Tammikuu 2008, 19:49:33 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
leesseri
Vieras
« Vastaus #1 : 26 Tammikuu 2008, 16:07:41 »

minulle tulee tuosta mieleen,että mihin sitä kuljettajaa enää tarvitaan...-pyörälle tuli kesällä 35tuhatta kilometriä ja itse istuin niistä kyydissä 20km...näin joku tulevaisuuden "bikeri" juttelee vip-baarissa,nauttiessaan jotain kevyt-siideri johdannaista...onhan se hyvä että tekniikka kehittyy ja me siinä mukana,mutta taas näen asian niiin mustavalkoisena,että kun vuonna 2047 saan omavalmisteeni valmiiksi,niin hylky tulee,vaikka putkesta tulee kukkasia ja pari perhosta,koska sutimisen/luistoneston ohjelmisto versio on viikon liian vanha...milloin saataisiin insinöörit ymmärtämään,että se sutimisen ja luistonesto istuu siinä penkissä ja koittaa ajaa kyseistä harveliä...jos taidot ei riitä,niin palokunta kaapii pikitiestä jäämistöt omaisille...noh,minä olen elämässäni kulkenut tuvan ja tunkion väliä,että se siitä,mutta ihmettelempä vain...
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 26 Tammikuu 2008, 20:33:47 »

Muistelen jostain lukeneeni, että ainakin tietyssä käyttäjäryhmässä/oloissa ABS:t itseasiassa heikentävät turvallisuutta. Tämä ei johtuisi siitä, että ne ABS:t eivät toimisi vaan siitä, että kuski ulosmittaa niiden tuoman hyödyn kovemmalla tilannenopeudella. Onko jollain tallessa linkkiä tms. lisätietoa?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #3 : 26 Tammikuu 2008, 20:34:54 »

Taas yksi askel kohti yksilön vastuun täydellistä poistamista.  Huh

Sitten ihmetellään kuinka sadekelin tullen automatiikka ei pelastanutkaan ulosajolta kun ajettiin samaa vauhtia kuin kesäkelissä...
tallennettu
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #4 : 27 Tammikuu 2008, 16:20:03 »

kuski ulosmittaa niiden tuoman hyödyn kovemmalla tilannenopeudella. Onko jollain tallessa linkkiä tms. lisätietoa?

Se oli muistaakseni vakuutusfirmojen ja liikenneturvaihmisten tekemä selvitys. Eli aktiivisista turvalaitteista ja niihin luottamisesta seuraa, että niihin luotetaan sokeasti ja tilannenopeudet ja vahingot itseasiassa lisääntyvät, kun mällätessä tulee perusteellisempaa romua. Ja vaikka on miten apsit luistonestot ja airpäkkejä jne, niin ihminen ei kestä kuin rajallisen määrän ulkopuolisia kolhuja, kunnes menee rikki.

Unohtavat mokomat monet teknologiahuumassaan, että fysiikan lait ovat edelleen ne samat ja vanhat ja voimassa, vaikka olisi mitä kirjaimia mallimerkinnän yhteydessä ja vehje vaikka miten hienosti tuunattu.

Pihalla on auto, mistä löytyy ABS. Se ei muuta miksikään sitä totuutta, että paljaalla jäällä on edelleen perhanan liukasta.
tallennettu

kai se siihen sopii?
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 28 Tammikuu 2008, 11:47:32 »

Toveri Hemuli on melkein oikeassa: kyseessä on askel yritykseksi poistaa yksilön oma vastuu.

Ei ole onnistunut ikinä, eikä onnistu nytkään. Päinvastoin, lopputulos muuttuu vain huonommaksi.

Milloinkahan mahtavat suuret ja mahtavat päättäjämme oivaltaa, että jokainen ihminen tarvitsee kohdalleen tilanteita, joissa joutuu ihan itse ottamaan vastuun omista tekemisistään. Ilman näitä tilanteita vastuuta ei opita kohtaamaan eikä kiperistä paikoista opita selviytymään.
tallennettu

rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #6 : 28 Tammikuu 2008, 12:04:16 »

Täsmennän hieman. Autojen luistonestojärjestelmät ehkäisivät saksalaisessa tutkimuksessa 50 % NAISTEN ulosajoista. Miesten ulosajot eivät vähentyneet. Vakuutusyhtiöiden korvaustilastot sen sijaan varmasti rumenivat, koska järjestelmillä varustetut autot ovat kalliimpia kuin perusmallit. Teknologialla on kuitenkin tärkeä merkitys kun pyritään suojaamaan naisia ja lapsia liikenteessä. Lisäksi on ihan fakta, että uusimmalla turvatekniikalla varustetuilla autoilla on enää vaikea päästä hengestään. Entisaikaan nokkakolari oli ihan selvä menolippu ikuisuuteen. Ja ei BMW:kään ole mikään viranomainen, asiakkaat haluavat turvallisuuden tunnetta, jos ei muuta niin perustellaakseen naisväelle omia omituisia harrastuksiaan..  Se että miehet hyppivät sitten vaikka kallioilta, jos eivät saa vaarakokemuksiaan muuten on ihan eri juttu.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #7 : 28 Tammikuu 2008, 12:58:56 »

Joo, ei niitä miehiä niin kannata yrittääkään suojella, niitä piisaa muutenkin tarpeeksi... Iskee silmää

Kaikki nämä nykyajan ketkutukset ovat muuttuneet lakisääteisiksi sitä kautta, että joku autofirma on ne ensin keksinyt ja sitten pikkuhiljaa niistä on tullut pakollisia. Se on poliitikolle varma myyntiargumentti, kun mainostetaan niin maan perusteellisen positiivisia turvallisuusvaikutuksia. Ei kai niitä suoralta kädeltä sovi kiistääkään, mutta jos asiaa pohditaan tarkemmin ja muutenkin kuin yksisilmäisesti, saattaa totuuskin osoittautua toisenlaiseksi.

Niin ja kysymyshän ei ole "vaarakokemuksista", joita pitäisi hakemalla hakea. Kysymys on ihan yksinkertaisesti arkielämästä selviytymisestä, niin naisten, lasten kuin miestenkin. Yhteiskunta ei voi poistaa kaikkia riskejä elämästä, mutta voi pyrkiä luomaan edellytyksiä niistä selviämiseksi.
tallennettu

rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #8 : 28 Tammikuu 2008, 14:43:34 »

Niin ja kysymyshän ei ole "vaarakokemuksista", joita pitäisi hakemalla hakea.
No olkoon kyse sitten vaikka omien rajojen etsimisestä, mutta vietin olemassaolo on ihan fakta. Itselle ei olisi tullut lapsena mieleenkään kokeilla maastopyörällä kalliolta alas, ei vetää nuorena Vatasena pikkuteitä, eikä kiivetä autolla puhelinpylvääseen, mutta samalla geenistöllä miespuoliset lajiyksilöt ovat katsoneet nämäkin tarpeellisiksi. Miehillä tämä lajikäytös on hyvin ominaista ja sitä on ihan turha selitellä. Virnistää Naisilla on omat rasitteensa, mutta ne eivät liity liikenteeseen.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #9 : 28 Tammikuu 2008, 17:27:55 »

Emmä mitään miesten lajikäytöstä selittele. Ei tässä oo mistään vieteistä kyse. Vietti tulla fillarilla skimbarinnettä alas on varmaan olemassa, joillakin, mutta tässä on kyse kyvystä hallita arkielämän, kuten liikenteen riskejä.

Naisten rasitteista ja niiden vaikutuksista liikenteeseen en osaa sanoa mitään. Olen mies. Cool
tallennettu

Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto