Tämä etätunnistus ja siihen liittyvä automatiikka on yksi niitä vastustettavia asioita. Valitettavasti osa tekniikasta löytyy jo uudehkoista autoista, on itseasiassa löytynyt jo useamman vuoden ajan. Tällä hetkellä sitä käytetään tyypillisesti huollon tarpeisiin. Koko systeemin jatkokehitys astuu pahasti länsimaisen vapauskäsityksen varpaille. Jos johonkin kerätään tietokantaa siitä missä liikuit ja milloin, rikoitko mahdollisesti jotain sääntöä (vaikka nopeusrajoitus tai maastoajo) niin tieto on todella vaarallista. Tähän tietty kukkahatut rupeaa heti selittään, että ei pidä rikkoa lakia mutta asia ei olekaan niin yksiselitteinen...
Kännykät meillä on jokaisella taskussa ja niiden avulla isoveljen on todella helppo meidän liikkeitä seurata. Tai olisi, tämähän on melko laajasti torpedoitu, rajoitettu ja kielletty mm. yksityisyyden suojan nimissä. Operaattorilla on sirpaletietoa yksittäisistä kansalaisista mutta missään ei vedetä yhteen eri operaattoreiden tietoja. Pre-pay liittymät mahdolistavat ainakin jonkin asteisen anonymiteetin.
Yhteiskuntajärjestys voi muuttua nykyisestä demokraattisesta ja vapaamielisestä hyvin toisenlaiseksi ylllättävänkin lyhyessä ajassa. Historia opettaa, alle 10 vuodessa voidaan mennä vauhdilla ääripäihin. Yksityiskohtaiset tiedot kansalaisten tavoista, kulkemisesta, tuttavista ja tapaamisista ovat viranomaistietokantaan rutiininomaisesti kerättyinä äärimmäisen vaarallisia. Ja jos ei halua nähdä tai uskoa asiassa näin äärimmäöisiä uhkakuvia on niitä "todellisimpiakin".
Sähköisen yhteiskunnan haasteina on painia identiteetin ja yksityisyyden suojan takaamisen parissa. Länsimainen yhteiskunta rakentuu jatkuvan kasvun varaan, ja kun luonnollista kasvua on vaikea keksiä keksitään luonnottomia.
Kannattaa lukaista jo neljä vuotta sitten kirjoitettu juttu tulevaisuuden moottoripyöräilystä...
Sitten oli tietysti vielä se 30 000 dollarin takuumaksu, joka minun oli maksettava ennakkoon sairausvakuutuksen omavastuuna, jotta en olisi yhteiskunnalle taakaksi mahdollisen onnettomuuden sattuessa. Summa olisi ollut miljoona, mutta minulla on vapaaehtoinen "Ei elvytystä" -kaulapanta, jolla saan ison alennuksen. Lisäksi saan vielä 5 prosentin alennuksen, koska ilmoittauduin elimenluovuttajaksi.
Vihdoin ja viimein, kaiken tuon jälkeen, istuuduin tänä aamuna tietokoneeni ääreen lähettääkseni matkasuunnitelmani liikkuvan poliisin pääkonttoriin. Heidän tietokoneeltaan meni alle minuutti sen käsittelemiseen ja hylkäävän vastauksen lähettämiseen.
Hetkinen! Luulin olleeni todella tarkka, välttäneeni kaikki kielletyt tiet ja alueet, mikä ei muuten ole täällä, missä minä asun, ihan helppoa. Tutkittuani kaikki tiedot Digiroad järjestelmästä uudestaan huomasin, että viranomaiset olivat sulkeneet yhden metsän halki kulkevan tien moottoripyöriltä
Miksi liikenteen ja erityisesti nopeuden valvonta on yhteiskuntamme pyhä lehmä jonka nimissä saa tehdä vaikka miten kalliita ja idioottimaisia hankkeita ja projekteja? Miksi media ja politiikka ja virkapäät kohkaavat muutaman liikennekuoleman perään samaan aikaan kun itsemurhia ja jopa ihan kävelemällä ihmiset tappavat itseään paljon paljon tehokkaammin?