oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
27 Marraskuu 2024, 04:54:40 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2 3
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Mitä rautaa konepyörän runkoon  (Luettu 87999 kertaa)
Rezi
Jr. Member
**
Viestejä: 49



« : 14 Maaliskuu 2008, 22:16:27 »

Minkälaista rautaa pitää konepyörän runkoputkeksi valita? Rautalaatuja ja nimityksiä on pilvinpimein ja asiaan vihkimätön on asiasta aika pihalla. Mitä tarkoittaa nimikkeet Kromimobdeeni-putki, hydrauliikkaputki, höyryputki tai vesijohtoputki. On St- ja din-luokituksia...

Kertokaa minkälaista rautaa olisi järkevä käyttää.

-Rezi-
tallennettu
leesseri
Vieras
« Vastaus #1 : 15 Maaliskuu 2008, 09:16:25 »

itse teen rungon hydrauliikkaputkesta,koska siinä hinta ja laatu kohtaa minun lompuukkiani miellyttävällä tavalla...jos laitan tähän että,teräsputki EN10216-2/DW2448 materiaali P235GH TC1/st35,8 tuo litannia ei sano tavalliselle kuolevaiselle yhtään mitään,ei ainakaan minulle,mutta selväsanaisesti tuo on tarkkuusvedetty teräsputki,jonka kovuus luokitus on tuo st35,8...sitten lyön vielä itsenikin ällikälle,DIN 2391/C tuo meinaa että putki täyttää din-standardin,eli lähinnä on din-kokoinen(autosoittimet ovat din-kokoa,kuten sähköliittimet,ym,ym)...mutta näin käytännössä homma menee täällä näin...kävelen hydrauliikkaliikkeeseen sisään,sanon reippaasti päivää,odotan vuoroani ja kun pääsen myyjän kanssa juttusille,niin tilaan hydrauliikkaputkea,mustaa,ei sinkkittyä,6metrisen kangen,sopivaa halkaisiaa ja koitan epätoivoisesti tinkiä..tuo kanki maksaa täälläpäin noin 50-70e...ei siinä st/din litannioita tarvita,mutta kukin taplaa tavallaan...näihin muihin putkilaatuihin palatakseni,niin tuo "kromimoly" on helvetin kallista,hitsattava tigillä ja muutenkin haasteellinen työstettävä...toki jos suunnittelee ajavansa 400km/h betoniseinään,niin tuo on oikea valinta...oikea höyryputki on suomeksi "haperoa",ns.valurautaa,koska tuon putken pitää kestää lämpötilavaihteluita liikaa "liikkumatta"...vesijohtoputki on vesijohtoputkea,pehmeää ja yleensä saumallista...saa toki saumattomana,mutta en siitä autoon turvakaaria tekisi...saati mp:n runkoon "kriittisiä"osia...viisaammat korjatkoon asiavirheet,sillä ei näin kukonlaulun aikaan oikein mekaaninen aivo toimi...
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #2 : 15 Maaliskuu 2008, 15:30:03 »

no lyhyesti..
se vähän riippuu mitä rungoltaan haluaa.
ja tekeekö tyhjästy uuden rungon vai pilkkooko vanhaa.
kromimolysta saa siistin kevyen ja vahvan chopperin rungon.tosin ei ilmaiseksi.
niin kuin leesseri jo mainitsi niin perus halpa hydrauliikkaputkesta on hyvä tehdä.
ylimitoitusta ja lujuutta tulee aika roimasti ja rungosta tulee paljon vahvempi kuin rungolta vaadittaisiin.
rungon vois tehdä vielä paljon "huonommastakin" matskusta.esim.jostain tavallisesta hyvästä rautaputkesta.
jos olette tarvike runkoja nähneet niin ei niitä kaikki ole mistään saumattomasta huippu putkesta väännetty.
itselläni on sellainen tuf hyväksytty tarvike missä osittain esim.perus huonekaluputkea..
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #3 : 15 Maaliskuu 2008, 18:00:54 »

St 35.4 tai vahvempi, helposti hitsattava teräslaatu. Ei tarvitse olla saumatonta, mutta runko on ehkä vähän pöllö paikka tinkiä... Pyörittää silmiään

Kromimolybdeeniputken etuna on, että voi käyttää pienempää seinämävahvuutta, jolloin rungon paino putoaa. Haittana on sitten hitsattavuus ja jälkikäsittelyvaatimukset. Ellet tunne asiaa, älä tee kromimolysta.
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #4 : 15 Maaliskuu 2008, 21:07:27 »

...jos olette tarvike runkoja nähneet niin ei niitä kaikki ole mistään saumattomasta huippu putkesta väännetty.
itselläni on sellainen tuf hyväksytty tarvike missä osittain esim.perus huonekaluputkea..

Niinhän se on H-D:n alkuperäinenkin putki saumallista, eikä esim. Sportsterissa seinämävahvuus ole kuin about 1,5 mm. Mutta silti se pirulainen on paljon lujempaa tavaraa kuin esim. yleisesti palvottu hydrauliputki.

Pointtina tässä on se, että putken lujuudesta ei pysty sanomaa oikeastaan yhtään mitään silmämääräisellä tutkiskelulla.

Edellä kehuttu saumaton hydrauliputki on todettu riittäväksi näihin hommiin joten siitä vaan. Se on lisäksi oikein miellyttävää työstää, helppo taivuttaa ja leikata.
tallennettu
Rezi
Jr. Member
**
Viestejä: 49



« Vastaus #5 : 17 Maaliskuu 2008, 22:31:46 »

Kiitos neuvoista. Hieno homma kun saa kunnon neuvoja ja vieläpä ilmaiseksi. Ja ilman taka-ajatuksia, toisin kuin työhönsä kyllästyneiltä rautakauppiailta... Eräskin rautakaupan asiantuntija suositteli tänään meikäläistä käyttämään höyryputkea moottoripyörän runkoon...  Halus kai päästä äkkiä eroon "kuluttaja-asiakkaasta" ja päästä palvelemaan yritysasiakkaita.

Onneksi on internetti ja MMAF:n sivut Virnistää
-Rezi-
tallennettu
kmov
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #6 : 04 Lokakuu 2008, 21:13:53 »

Noniin palataan aiheeseen eli miten voisi selvittää että onko pyörän nykyinen runko jotain hienompaa materiaalia (esim cromimoly, vai mitäseol) Vai ihan tavan rautaa. aikonaan kun 98Suzuki banditin runkoon hitsasin ihan vain kiinnikeitä niin tuntu hirmu vaikeesti tarttuvan kiinni Huh no kaine on kestänyt kun pyörän liikenteessä näin eikä katteet roikkunut.. mutta asiaan eli nyt olis tarkoitus modata tuommosta 80-luvun puolenvälin putkirunkoista Suizsaa vähän rankemmalla kädellä niin olisi kiva tietää että millä tuohon orkis putkeen voi liittää ja mitä?
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #7 : 05 Lokakuu 2008, 17:53:08 »

ei kai suizassakaan mitään "ihme"materiaalia ole. ainakaan 80-luvulla ollut.
itse olen hitsannut tommosia ihan perus niukasti seostetulla tavaralla. ja kyllä siinä on hydrauliikkaputki kiinni pysynyt.

on kyllä ainakin joissain suht ohutta se putki niin tulee mieleen että saattaapa olla jotain vahvikkeita seoksessa, tai sitten on vaan heikkoja runkoja Hymyilee

olen useampaa 80-luvun suzukia tutkaillut ja on hitsitkin tehtaan jäljiltä melkoista sontaa. yksi hitsauskouluttaja naureskeli mulle kerran mun tekemiä hitsejä suskassa, niin jouduin toteamaan että on tehtaan ammattilaisen jäljiltä ko. kohta...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Kale
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #8 : 05 Lokakuu 2008, 19:51:31 »

Sitä tässä minäkin ihmettelen, että mitä TIG-lisäainelankaa (vaikka Elgan valikoimasta) pitäisi käyttää, kun italialaisen crossipyörän runkoa muuntelen hydrauliikkaputkilla ja Fe 37b:stä tehdyillä osilla. Näyttäisi nimittäin tuo crossipyörän runko olevan ainakin kipinöiden ja raaputuksen perusteella olevan jotain seosteista terästä.
« Viimeksi muokattu: 06 Lokakuu 2008, 07:27:02 kirjoittanut Kale » tallennettu
Kale
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #9 : 09 Lokakuu 2008, 17:56:08 »

Elgatig 100:lla hitsasin ongelmitta. Sehän käy paitsi seostamattomien myös niukkaseosteisten terästen hitsaamiseen. Selvittämättä jääköön, mitä terästä SWM:n runko on. Tuskin sitä kukaan enää tunteekaan.
tallennettu
hannuk
Newbie
*
Viestejä: 8


« Vastaus #10 : 19 Tammikuu 2009, 14:42:20 »

Eräskin rautakaupan asiantuntija suositteli tänään meikäläistä käyttämään höyryputkea moottoripyörän runkoon... 

Niin no, vois sanoa että on tosiaan höyryputkea(?) ja sitten on lisäksi höyryputkea. Jos nyt puhutaan esim. energialaitoksilla olevista höyryputkista, niin ne kun ovat painelaitteen osia, niin eivät kyllä ole mitään valurautaa. Teollisuudessa on toki käytössä useitakin eri laatuja ko. painelaitteisiin, vaan kyllä ne on joka tapauksessa suhteellisen lujia teräksiä (onpa noita CrMo-seoksiakin käytetty). Sitä en sit todellakaan tiedä, että mitä ihmee "höyryputkia" rautakaupat myy, mutta kannattanee ottaa ihan oikeesti selville että mitä tavaraa on ostamassa, sillä usein myyjät tietää ihan yhtä vähän kun täysin asiaa tuntemattomat ostajat Iskee silmää  Eli, ei kannata ostaa tai olla ostamatta putkea vain siksi, että myyjä puhuu höyryputkesta (tai käyttää jotain muuta vapaamuotoista ilmaisua), vaan kanattaa selvittää mitä se kama on ihan valmistajan mukaan.
tallennettu
leesseri
Vieras
« Vastaus #11 : 19 Tammikuu 2009, 20:40:26 »

mustan hydrauliputken saatavuus ollut täällä "maalla",vähän heikoilla kantimilla...tilasin 6m kankia 30mm/3mm seinämällä elokuussa,kun sain edellisen tilaukseni(jonka tilasin huhtikuussa),niin viime viikolla(15.1.09) putket tuli...hassuinta on,että kaupassa on vain yksi välikäsi,koska yksityisasiakkaille ei suomen suurin rautatukkuri myy mittään,mutta silti ihmetyttää...ehkä omavalmisteisien moottoripyörin suuri suosio on tyhjentänyt tukkurin hyllyt ja tehtaiden pinot...tosin putken kpl-hinta oli laskenut 22e elokuusta,eli lamasta on hyötyä,mutta tukkureilla ja kaupoilla on "kovalla rahalla" ostettua "terästä" hyllyt täynnä,esimerkkinä 2mm alumiinilevy,jonka ostin 130:llä eurolla,kun siitä piti maksaa pari vuotta sitten 80e...noh,onneksi taantuma järjesti minulle vapaata rakentelu aikaa,alkaen helmikuun alusta...
tallennettu
Natking
Jr. Member
**
Viestejä: 47



« Vastaus #12 : 20 Tammikuu 2009, 18:07:46 »

Onniselta saa ainakin lahes mita vaan putkea. 32mm saumaton kun tuntuu olevan hankalaa loytaa niin sielta sai tilattua ja tais viela loytya 2, 2,5, tai 3mm seinamilla.
Tilaa lahinpaan toimipisteeseen ja rautasaha mukaan niin saa putket miniin mahtumaan.
P.S. Pitka on pilalla, lyhytta voi jatkaa.
tallennettu
-Teme-
Jr. Member
**
Viestejä: 44


« Vastaus #13 : 02 Helmikuu 2009, 09:04:00 »

Satuinpa törmäämään Onnisen luettelo-hinnastoon ja poimin siitä oheiset tuotteet listaukseksi, kaikki putket on 6M pätkissä ja hinnat alv0
Koodia:
tuotenro     Onninen Tuotenimi        koko                      hinta
0323080  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  26,9X2,3   NORMAALISEINÄMÄ  9,71e
0323082  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  26,9X2,9   PAKSUSEINÄMÄ     14,31e
0323083  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  26,9X3,2   PAKSUSEINÄMÄ     13,48e
0323084  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  26,9X3,6   PAKSUSEINÄMÄ     19,59e
0323085  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  26,9X4,0   PAKSUSEINÄMÄ     19,06e
0323087  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  26,9X5,0   PAKSUSEINÄMÄ     48,83e
0323089  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  26,9X6,3   PAKSUSEINÄMÄ     62,81e
0323109  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  31,8X5,0   PAKSUSEINÄMÄ     42,67e
0323115  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  33,7X2,6   NORMAALISEINÄMÄ  12,47e
0323117  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  33,7X3,2   PAKSUSEINÄMÄ     20,57e
0323118  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  33,7X3,6   PAKSUSEINÄMÄ     20,25e
0323119  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  33,7X4,0   PAKSUSEINÄMÄ     24,42e
0323121  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  33,7X5,0   PAKSUSEINÄMÄ     46,33e
0323123  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  33,7X6,3   PAKSUSEINÄMÄ     65,79e
0323128  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  38,0X2,6   PAKSUSEINÄMÄ     14,55e
0323132  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  38,0X4,0   PAKSUSEINÄMÄ     31,56e
0323134  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  38,0X5,0   PAKSUSEINÄMÄ     32,92e
0323142  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  42,4X2,6   NORMAALISEINÄMÄ  14,42e
0323145  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  42,4X3,6   PAKSUSEINÄMÄ     18,16e
0323146  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  42,4X4,0   PAKSUSEINÄMÄ     26,90e
0323148  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  42,4X5,0   PAKSUSEINÄMÄ     32,90e
0323150  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  42,4X6,3   PAKSUSEINÄMÄ     54,53e
0323171  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  48,3X2,6   NORMAALISEINÄMÄ  16,15e
0323174  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  48,3X3,6   PAKSUSEINÄMÄ     28,74e
0323175  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  48,3X4,0   PAKSUSEINÄMÄ     26,36e
0323176  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  48,3X4,5   PAKSUSEINÄMÄ     29,12e
0323179  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  48,3X6,3   PAKSUSEINÄMÄ     51,90e
0323187  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  51,0X2,9   PAKSUSEINÄMÄ     24,99e
0323188  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  51,0X3,2   PAKSUSEINÄMÄ     24,70e
0323192  SAUMATON PUTKI P235GH TC1  51,0X5,0   PAKSUSEINÄMÄ     39,48e
tallennettu
Thomas
Jr. Member
**
Viestejä: 31


« Vastaus #14 : 02 Helmikuu 2009, 11:31:36 »

Lainaus
Kromimolybdeeniputken etuna on, että voi käyttää pienempää seinämävahvuutta, jolloin rungon paino putoaa. Haittana on sitten hitsattavuus ja jälkikäsittelyvaatimukset. Ellet tunne asiaa, älä tee kromimolysta.

Onko tuosta kromimolyn kestävyydestä verrattuna 'tavalliseen' putkeen enempää tietoa? Eli kuinka paljon uskaltaisi seinämävahvuudesta tinkiä että runko vastaisi kestävyydeltä alkuperäistä? Tokihan noita krominoly-laatujakin taitaa olla useampia, mutta lähinnä tuollaista nyrkkisääntöä kaipailisin. Ja olettaisin että painokaan ei putoa aivan 1:1 seinämäpaksuuden suhteessa?

Samaten kiinnostaisi tietää kromimoly-runkoputkien ja valukappaleiden hitsattavuudesta - eli onko tehtävissä siten, että liitokset kestävät? Millaisiin haasteisiin hitsattavuuden ja jälkikäsittelyn suhteen tuossa edellä viitattiin (lämpökäsittelyt, lämpökäyttäytyminen..)?

Tietenkin homma tulee tehtyä ammattilaisella, mutta suunnitteluvaihe täytyy suorittaa itse, ja rungon keventäminen on yksi päätavoitteista (ja samalla jäykistää ja parantaa 1-kehtoputkisen rungon kestävyyttä).. Toisaalta materiaalia ei olla vielä valittu, mutta projektin laadun huomioon ottaen ylimääräinen kustannus materiaaleissa tai työssä ei saa olla rajoittava tekijä.. Lisäksi kromimoly kiinnostaisi jo HD:n perinteiden vuoksi..

-t-
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto