oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
01 Marraskuu 2024, 04:38:20 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 2 [3]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Mitä rautaa konepyörän runkoon  (Luettu 86153 kertaa)
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #30 : 16 Helmikuu 2010, 15:23:45 »

Jos rungon muoto pysyy suunnilleen samana niin eihän se identiteetti silloin muutu vai?
Eihän periaatteessa silloin voisi esim kolaroituun/ruostuneeseen runkoonkaan uutta putkea vaihtaa?
Hieman sekavia on kyllä tulkita nämä pykälät katsastus konttorillakaan eivät vielä suostuneet ottamaan kantaa kun vuodenvaihteessa oli pykälät taas muuttuneet..



joo hieman sekavia on noi uudet pykälät.
juttelin just lahden messuilla tovin katsurin kanssa tosta rungon identiteetistä...
rungosta ei saa otta prossia jos olet muuttanut runkoa siten,että alkuperäinen malli on tunnistettavissa.
tarkoittaa sitä,että runkoa saa levittää,kaventaa,nostaa,lyhentää,reikata jne.tietyin edellytyksin.
eli jos vaikka vaihdat kehtoputket ja yläputken pari tuuma pidemmiksi niin ,että alkuperäinen malli säilyy prossia ei viedä. jos taas teet saman muutoksen vaihtaen kehtoputket yhdeksi putkeksi ei alkuperäinen
malli ole enää tunnistettavissa ja prossia paukkuu.
rungolla ei ole enää ollenkaan identiteetiä jos siinä ei ole senttiäkään orggis runkoa.
rungosta menee prossat jos se valmistetaan kokonaan itse tai vaihdetaan toiseen.
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #31 : 16 Helmikuu 2010, 15:29:49 »

tollasessa harleyn rungossa pitää olla vähintään ne koneen ja lootaan kiinnikket ja rungon alaputket orggista.
jos ne menee vaihtamaan niin eihän alkuperää voida enään mitenkään tunnistaa.
« Viimeksi muokattu: 16 Helmikuu 2010, 15:35:55 kirjoittanut teemu » tallennettu
metalman
Newbie
*
Viestejä: 6


« Vastaus #32 : 16 Helmikuu 2010, 15:46:38 »

Miksi ei tekisi haponkestävästä hieman lujempaa ja hyvä korroosionkestävyys..
Ehkä opinnäytetyön väsään kouluun samalla tästä rungon teosta niin siinä pitää olla jotain uutta verrattuna vanhaan rakenteeseen.

Ilmeisesti joutuu jättään jotain vanhasta rakenteesta jäljelle eiköhän tuo selviä kun vaivautuvat palvelemaan tuolla konttorilla..
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #33 : 16 Helmikuu 2010, 23:02:24 »

Olen tätä keskustelua nyt pari päivää seurannut ja vaikuttaa siltä että metallimies ei oikein ymmärrä mitä tuolla runkomuutokset sallivalla pykälällä on ajettu takaa. Sillä on haluttu turvata pyörän prosenttikanta jos ALKUPERÄISTÄ runkoa muutetaan. Ei että tekemällä/vaihtamalla samankaltaisen rungon saisi sen menemään läpi alkuperäisenä.

Eli jos teet kokonaan uuden rungon niin tee ihan minkänäköinen tahansa, prossat siitä menee joka tapauksessa. Ei nyt taas aleta keksimään uusia takaportteja ja kiertomahdollisuuksia kun kerrankin meillä on suhteellisen toimivat pykälät.

Mites muuten toi hapokas runkomateriaalina? Ainakin ohuemmasta levystä tehdyissä komponenteissa on sen murtumaherkkyys ollut ongelma.
tallennettu
Hessu
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #34 : 17 Helmikuu 2010, 07:58:09 »

Joo oon jo pari kertaa yrittänyt kysyä että mistä haponkestävästä on kyse. Ei noi perusrosterit ja haponkestävät ainakaan lujempia oo. Päinvastoin. Niinkuin oon moneen kertaan todennut. Se että sitä on vittumainen työstää, ei tarkoita että olis lujempaa. Se johtuu ihan muista ominaisuuksista.
Ootko muuten tehny rosterista rautarakennehommia joskus? Niillä on sellainen todella ärsyttävä ominaisuus, että vetelevät lämmöstä (hitsatessa) helvetisti. Jos koko rungon tekee rosterista, saa varautua melkoiseen oikomiseen.

Tee vaan se opinnäytetyö, mutta älä laita sitä runko motskariin. Sit muutaman vuoden kun teet metallihommia, mielellään työkses, palaa uudestaan prätkän rungon pariin. Suomen teillä liikkuu ihan liikaa runkoja, mitä on ite duunattu ja muutettu, kun on sattunut olee hitsauskone käsillä ja luultu osaavansa. Älä vedä hernettä nenään. Nöyryyttä ja kantapään kautta oppimista...
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #35 : 17 Helmikuu 2010, 22:08:29 »

...ja suomen teillä liikkuvista itse rakennelluista pyöristä merkittävä osa myös kestää ajamisen rasitukset Hymyilee
eli vaikka tietty perusosaaminen vaaditaan, niin ei se runkojen muokkaaminen mitään avaruusteknologiaa ole. katsotaanpa vaikka niitä tehtaan hitsejä. ja tämä kommentti Ei tarkoita että suosittelen rungon tekoa haponkestävästä putkesta noin niinkuin harjoitustyönä  Virnistää
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
metalman
Newbie
*
Viestejä: 6


« Vastaus #36 : 18 Helmikuu 2010, 09:37:54 »

Saattaapi olla että prosentit rungosta menee ja sitten on lähellä että menee yli 50..näkee tarkemmin kun saa konttorilta jotain kommenttia!

Ei mene palkokasvit kovin helposti nenään  Virnistää ymmärrän kyllä pelkonne että joku osaamaton menee tietämättään tekeen kamikaze runkoisen masiinan ja vaarantaa itsensä ja muut tiellä liikkujat sillä, ja jos jotain sattuisi niin sehän olisi hyvä syy tiukentaa pykäliä täten haitaten muiden harrastamista...
Tästä ei kuitenkaan ole kyse metalli alalla olen jo tovin ollut töissä että voin sanoa jo jotakin osaavani ja opiskelenkin vain viikonloppuisin työnohessa  Iskee silmää

perus ainetta ei vielä ole täysin päätetty riippuu että mitä nyt on firman kautta saatavilla.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #37 : 18 Helmikuu 2010, 22:09:54 »

Olen antanut kertoa itselleni, että rosteria ja haponkestävää on olemassa sellaisiakin laatuja, jotka toimisivat prätkän rungossa. Mistä niitä saa, paljonko maksavat ja mitä vaativat hitsarilta - siitä en tiedä mitn.
tallennettu

metalman
Newbie
*
Viestejä: 6


« Vastaus #38 : 18 Helmikuu 2010, 23:00:58 »

Yhtenä tavoitteena on tuossa opinnäytetyössäni tutkia juurikin rosterin soveltuvuuta chopperin rungossa.
Nykyään rosteria käytetään koko ajan laajemmin teollisuúdessa ja sen ulkopuolella joten miksei chopperin rungossakin..

Outokummun sivuilla on supermoto jonka runko on tehty duplex tyyppisestä rosterista.
http://www.outokumpu.com/Pages/CaseStudyPage____43617.aspx

Chopperissa voisi käydä kyllä hieman halvemmatkin laadut en usko että heikompi rakenne tulee mitä jos tuohon 70-luvulla tehdyn rungon materiaaliin vertaa..

Rosterin hitsauksessa ei sinänsä ole suuria eroja normaaliin mustaan kun huomioi isomman lämpölaajenemiskertoimen ja juurikaasu on hyvä olla putkessa ettei pääse hapettuun juuren puolelta.
tallennettu
teppo hovattala
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #39 : 02 Huhtikuu 2010, 09:41:35 »

Moi

Tarkoituksenani olis rakentaa swingi, jostain kevyestä ja kestävästä.
T45 putkea ei täällä ole vielä mainittukkaan? Toki varmasti jollain on siitä kokemusta.
Lähinnä tuo olis ns. varmempi kuin 4130, koska ei vaadi minkäänlaista lämpökäsittelyä. Sekä erittäin kestävä.

Mitenköhän tuota seosta voi hitsata normi teräskseen, ns. patarautaan. Tämä kiinnostaa siksi, jos innostuisi parantelemaan nykyistä runkoakin.
Osaako joku kertoa hankinta paikkaa?

T
tallennettu
JK1
Jr. Member
**
Viestejä: 41


« Vastaus #40 : 03 Huhtikuu 2010, 07:34:02 »

...
Lähinnä tuo olis ns. varmempi kuin 4130, koska ei vaadi minkäänlaista lämpökäsittelyä. ...

T
Tuolla kromimolyn hitsauksesta:
http://www.millerwelds.com/resources/articles/Best-Practices-for-GTA-Welding-of-4130-Chrome-Moly-Tubing/

Lainaus
Welds made on tubing 1/8-inch or thinner do not require pre-heating or post-weld stress relief, yet they will have sufficient penetration as long operators follow the general rule of the thumb by using 1 amp per 0.001 in. of metal thickness.

J
tallennettu
teppo hovattala
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #41 : 04 Huhtikuu 2010, 08:19:15 »

Näinhän joillain sivuilla kerrotaan, mutta mutta
mikähän sitten on ohut putki.
Juuri se varmuus olisi BST-4T45 putken pointti.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto