oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 16:42:15 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: H-DCF erosi SMOTO:sta  (Luettu 48725 kertaa)
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« : 29 Maaliskuu 2008, 10:47:44 »

Poimittu www.hdcf.fi uutisista:

Lainaus
H-DCF erosi SMOTO:sta

Suomen Motoristit ry.(SMOTO) piti vuosikokouksen 15.3.2008 ja kokouksessa päätettiin sääntömuutoksesta joka nosti jäsenmaksuleikkurin 500 -> 750 sekä korotti jäsenmaksun SMOTO-osuuden 0,8€-> 2,6€. H-DCF sekä kaksi muuta kerhoa vastustivat jäsenmaksun korotusta. Jäsenmaksuleikkuri tarkoittaa sitä, että kerho maksaa SMOTO-osuuden 750:sta jäsenestä ja sen yli menevistä jäsenistä kyseistä maksua ei mene. Tämän lisäksi kerhot maksavat jokaisesta yli 16v. jäsenestä 1€ FEMA:lle (Federation of European Motorcyclists Associations). Kokouksessa kävi ilmi myös että SMOTO tulee poistamaan tulevaisuudessa tuon leikkurin ja sen johdosta esim. H-DCF:n SMOTO:lle maksama jäsenmaksu tulisi moninkertaistumaan. Mikäli leikkuri olisi poistettu jo nyt, kuten kokouksessa esitettiin, olisi kerhomme SMOTO:n jäsenmaksu tänä vuonna noin 18000€. H-DCF:n hallitus pitää nyt tehtyä korotusta,sekä tulevaa jäsenmaksun moninkertaistamista kohtuuttomana. Edellä olevan johdosta H-DCF:n hallitus päätti, ettei H-DCF jatka enää SMOTO:n jäsenenä. Asiasta tarkemmin HARRIKA:n 2 numerossa.



Ottamatta kantaa tähän päätökseen, niin nythän on kaikkien H-DCF:n jäsenien hyvä liittyä myös esim. MMAF:n jäseneksi jos haluatte säilyttää SMOTO:n jäsenedut.
« Viimeksi muokattu: 29 Maaliskuu 2008, 10:55:40 kirjoittanut Hemuli » tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #1 : 29 Maaliskuu 2008, 14:36:36 »

Niin, tämän ratkaisun jälkeen merkkikerhon jäsenyydellä ei enää hoidu tuki Smotolle, eikä jäsenyydellä olla enää tukemassa motoristien edunvalvontaa Smoton kautta. Menikö samalla kytkös Brysselissä tapahtuvaan FEMA-edunvalvontaan? Huono juttu. Toivottavasti alkaneen etsikkoajan jälkeen järki voittaa.

H-D-harrastajalle edunvalvonta on suorastaan elintärkeää. Ralliin on kivempi mennä itse tuunatulla pyörällä  nautiskellen rakentelun vapaudesta, jota MMAF ja Smoto ovat tuloksellisesti edistäneet . Siis: MMAF:n jäsenyydellä hoituu sekä periaatteellinen että taloudellinen korsi kekoon edunvalvonnan puolesta + Smoto-edut. Smotoon voi myös liittyä muutamalla kympillä kannattajajäseneksi.

Juupe
- MMAF:n rivi- ja kannattajajäsen
- Smoton kannattajajäsen
tallennettu
Hannu Virta
Smoton sekatyömies
Uutislähteet
*****
Viestejä: 24


-hanski-


WWW
« Vastaus #2 : 29 Maaliskuu 2008, 15:00:16 »

Pitää muistaa että SMOTn ensisijainen tehtävä on edunvalvonta. Jäsenedut ovat vain bonus.

H-DCF:n hallituksen päätös on harmillinen koska se vaikuttaa SMOTOn painoarvoon edunvalvontatyössä. Myös MMAFn mahdollisuudet ajaa jo meneillään olevia ja tulevia hankkeitaan heikkenevät, koska MMAFn vaikutusvalta perustuu merkittävästi smoton painoarvoon, joka nyt vähenee selvästi.

Päätös ei siis koske vain H-DCFn jäseniä vaan kaikkia motoristeja joiden etujen puolustaminen ja uudistusten toteuttaminen vaikeutuu nyt.

-hv-
ps. Kytkös brysseliin mei saman pesuveden mukana. Femaa rahoitetaan siis myös selvästi vähemmän.
tallennettu

Aoccdrnig to a rscheearch at an uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers are, the olny iprmoetnt tihng is taht frist and lsat ltteer isat therghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it. Tihs is bcuseae we do not raed ervey lteter by itslef but thewrod as wlohe.
hakki
Jr. Member
**
Viestejä: 27



WWW
« Vastaus #3 : 29 Maaliskuu 2008, 16:27:38 »

Höh, onks HD:n omistajilla hillot vähissä kun SMOTO:n maksu on liikaa  Hymyilee leveästi t:Hakki, joka maksaa SMOTO:n jäsenmaksun kahteen kertaan (tallin kautta ja privana) ja se on harrastuksista pienin menoerä... vielä jää massee MMAF:llekkin ihan hyvin  Virnistää
Olihan korotus %:teina raju, mut pitäähän rahoitusta jostain tulla toimintaan...
« Viimeksi muokattu: 29 Maaliskuu 2008, 16:30:37 kirjoittanut hakki » tallennettu

-Hakki-
jos ajaminen olisi mukavaa, eihän se olis enää kivaa.
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #4 : 29 Maaliskuu 2008, 20:43:01 »

Pitää muistaa että SMOTn ensisijainen tehtävä on edunvalvonta. Jäsenedut ovat vain bonus...

Näinhän se todellisuudessa on mutta jäseneksi liittymistä harkitsevalle ne edut kuitenkin on lähes ainoa asia mikä merkitsee - "mitä MINÄ tästä hyödyn". Olisihan se hienoa jos vaikka kaikki moottoripyöriä rakentavat ymmärtäisivät MMAF:n merkityksen ja liittyisivät jäseniksi ihan puhtaasti kannatuspohjalta. Näin se ei kuitenkaan toimi vaan pitää pystyä tarjoamaan jotain konkreettista hyvää.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #5 : 29 Maaliskuu 2008, 22:09:28 »

Kopsaan myös tänne (mukaillen) mitä kirjoittelin HDCF:n taululle...

Lainaus
Oiskohan tolla Smotolla jotain muutakin tekemistä kuin risteilyalennukset???

Joo, on. Mielestäni melko merkittävää tekemistä. Ilman kansallista kattojärjestöä MMAF:ssa tai HDCF:ssä tuskin olisi saatu aikaiseksi seuraavaa:
  • Mukana ajoneuvojen vaihtoehtoisten testausmenetelmien määrittelylautakunnassa. Työs kesken, valmistunee 2008 toukokuussa, lainsäädäntöä odotetaan 2009.
  • Vakituisena lausunnonantajana kotimaisessa lainsäädäntötyössä. Suurimpia yhtenäisiä projekteja vuosituhannen alun ajoneuvolainsäädännön kokonaisuudistukseen osallistuminen sekä moottoripyörien saaminen mukaan vuoden 2002 autoverolain uudistuksessa.
  • Alkuvuodesta 2007 uudistetut ajoneuvojen prosenttitaulukot (APU eli ajoneuvojen prosenttilainsäädännön uudistamistyöryhmä 2005-2006).
  • Jäsen tullin epävirallisessa arviointilautakunnassa. Lautakunta antaa linjavetoja ja ennakkopäätöksiä tapauksissa joissa paikallinen tullipiiri tai Hämeenlinnan arviointilautakunta eivät ole saaneet arvoa määritettyä.
  • Jäsen liikenne- ja viestintäministeriön perustamassa testaustyöryhmässä. Työryhmän tavoitteena on kehittää lainsäädäntöä ja (muutos-)katsastuskäytäntöjä niin, että korjaaminen, kunnostaminen ja muuntelu on sekä harrastajien että viranomaisten kannalta mahdollista.
  • Kriittisten ja liikenneturvallisuuteen vaikuttavien osien poistaminen %-seuraamusten piiristä. Osaksi tämän työn seurauksena LVM perusti ym. APU-työryhmän.
  • Moottoripyöristä ei makseta vuotuista ajoneuvoveroa. Autoista maksetaan. Tyypillinen ”nykymotoristi” omistaa vain yhden moottoripyörän, mutta veteraaniharrastaja saattaa omistaa rekisterissä olevia prätkiä kymmenittäin. Tästä jos mistä ovat hyötyneet erityisesti vanhojen pyörien harrastajat.
  • Romuajoneuvodirektiivi ja siitä johdettu laki ei koske moottoripyöriä. Jos moottoripyörät olisivat jääneet romuajoneuvodirektiiviin ei moottoripyöriä saisi purkaa osiksi kuin luvanvaraisissa autopurkamoissa. Moottoripyörän voisi poistaa rekisteristä vain sen jälkeen, kun se on luovutettu purettavaksi luvanvaraiseen autopurkamoon. Vuotuinen käyttömaksu yhdistettynä tähän hoitaisi vanhat ajoneuvo jouhevasti romuttamolle. Käytettyjen varaosien kauppa olisi mahdollista vain yrityksille, joilla on voimassaoleva ympäristölupa. Rompetorit olisivat käytännössä kiellettyjä. Ja monta muuta muutosta nykymuotoiseen harrastukseen…
  • Mallisuojadirektiivi ja siitä johdetut lait eivät koske moottoripyöriä. Jos mallisuojadirektiivi olisi tullut voimaan alun perin esitetyn kaltaisena ei näkyviä varaosia voisi valmistaa kukaan muu kuin alkuperäinen valmistaja. Myynti tietenkin tapahtuisi valmistajan esittämillä hinnoilla. Tarvikeosia ei olisi olemassa kuin joiltain osin vähintään 5 vuoden ja kaikilta osin 10 vuoden ikäisiin moottoripyöriin.
  • Vanhojen pyörien vapauttaminen autoverosta sekä vuosien 1958-1973 pyörien 8% vero. 
  • Direktiivi joka sallii historiallisen ajoneuvon uudelleen rekisteröinnin tai ”kokoamisen osista”. Suomen lainsäädäntö ei vielä ole tämän direktiivin mukainen.
  • Useita muita selvennöksiä ja helpotuksia korjaamista ja muuntelua koskeviin pykäliin
.
HDCF:n hallituksen päätöksestä nousee esiin kysymys, että miten motoristien edunvalvonta pitäisi järjestää?

Suomalainen moottoripyörädemokratiahan tarkoitaa sitä, että kun mennään suurten ehdoilla demokratia toimii mutta jos pienemmän äänestävät suurten haluja vastaan (mm. pari vuotta sitten VMPK-tapaus) niin sitten erotaan. Ainakin VMPK siirtyi taannoin eroamisellaan ns. vapaamatkustjaksi, siis irtisanottiin jäsenmaksut mutta silti voidaan nauttia edunvalvonnan eduista. Tämähän toimii vain siihen asti kun edes joku on valmis maksamaan edunvalvonnan kuluja.

Tosiasiahan on, että vaikka HDCF olisi pysynyt SMOTOn jäsenenä niin tilanne olisis silti se, että harvat maksavat monen edunvalvonnan. Tämähän ei ole kovin kestävä malli.

Nyt HDCF:n erottua, ja mahdollisesti muidenkin suurten kerhojen sitä harkistessa, Suomalaisten motoristien tulisi katsoa peiliin ja miettiä miten edunvalvonta pitäisi organisoida ja rahoittaa? Onko SMOTO:n 'kerhojen kerho'  -malli väärä?

Jos yksityiset motoristit haluavat tukea henkilökohtaisesti SMOTO:n toimintaa se onnistuu joko liittymällä jonhonkin SMOTO:n jäsenkerhoista (mihin tahansa, esim MMAF tai joku muu) tai ryhtymällä suoraan SMOTO:n support-jäseneksi.
« Viimeksi muokattu: 29 Maaliskuu 2008, 22:30:24 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #6 : 29 Maaliskuu 2008, 23:13:44 »

Edunvalvonta alkaa olla niin epäseksikästä puuhaa, ettei sen ketään normaali-ihmistä kuulukaan kiinnostaa... Pyörittää silmiään
tallennettu

hakki
Jr. Member
**
Viestejä: 27



WWW
« Vastaus #7 : 30 Maaliskuu 2008, 08:36:33 »

Edunvalvonta alkaa olla niin epäseksikästä puuhaa, ettei sen ketään normaali-ihmistä kuulukaan kiinnostaa... Pyörittää silmiään
Niin 'normaali-ihmiset' mut kuis se koskee motoristeja?   Huh
tallennettu

-Hakki-
jos ajaminen olisi mukavaa, eihän se olis enää kivaa.
Jugi
Jr. Member
**
Viestejä: 19


« Vastaus #8 : 01 Huhtikuu 2008, 08:56:23 »

Luultavasti tämän selkkauksen takia MMAF on saanut paljon uusia jäseniä ja HDCF sitä vastoin menettänyt. Luulen, että suurin osa HDCF:n jäsenistä kuitenkin olisi ollut valmis maksamaan sen parin euron korotuksen mukisematta SMOTOlle, joka kuitenkin on viime aikoina tehnyt niin paljon hyvää etenkin moottoripyöränrakentajien hyväksi ettei kukaan voi kiistää sen tarpeellisuutta. Suuri osa hyvistä teoista on tietysti vielä tehty MMAF:n (ja osin kai myös HDCF:) kautta, joten kiitos myös tänne!

Tuli itsekkin viimeinkin liityttyä myös MMAFin jäseneksi vaikka SMOTOn jäsenyys tulee jo toistakin kautta. Hyvää asiaa pitää tukea.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #9 : 01 Huhtikuu 2008, 09:07:15 »

Luultavasti tämän selkkauksen takia MMAF on saanut paljon uusia jäseniä ja HDCF sitä vastoin menettänyt....

Kyllä tämä työntää itseänikin lähemmäs sitä rajaa jota olen hiponut viimeisen parin vuoden aikana - mieluummin annan rahani järjestölle joka valvoo minun etujani tai ainakin tukee organisaatiota joka näin tekee. Jos ainoa hyöty on kerran/pari kesässä halvempi pääsylippu ralliin niin pitäköön tunkkinsa.

Samaan hengenvetoon täytyy kuitenkin muistuttaa, että H-DCF on tukenut - ja toivottavasti tukee myös jatkossa - MMAF:n toimintaa merkittävällä panoksella.
« Viimeksi muokattu: 01 Huhtikuu 2008, 09:12:12 kirjoittanut Hemuli » tallennettu
Vallu
Jr. Member
**
Viestejä: 14


« Vastaus #10 : 01 Huhtikuu 2008, 09:45:50 »

Hemuli:

Lainaus
Kyllä tämä työntää itseänikin lähemmäs sitä rajaa jota olen hiponut viimeisen parin vuoden aikana - mieluummin annan rahani järjestölle joka valvoo minun etujani tai ainakin tukee organisaatiota joka näin tekee. Jos ainoa hyöty on kerran/pari kesässä halvempi pääsylippu ralliin niin pitäköön tunkkinsa.

Kappas vaan???!!!

H-DCF:n jäsenmaksu 33,- euroa ja alennus pääralliin 30,- euroa!

Valluvaari

tallennettu
Hannu Virta
Smoton sekatyömies
Uutislähteet
*****
Viestejä: 24


-hanski-


WWW
« Vastaus #11 : 01 Huhtikuu 2008, 09:57:25 »

Sekä H-DCFn taulua että tätä seurattuani vetäisin johtopäätöksen että kysymys ei niinkään ole rahasta vaan periaatteesta.

hv
tallennettu

Aoccdrnig to a rscheearch at an uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers are, the olny iprmoetnt tihng is taht frist and lsat ltteer isat therghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it. Tihs is bcuseae we do not raed ervey lteter by itslef but thewrod as wlohe.
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #12 : 01 Huhtikuu 2008, 11:35:40 »

H-DCF on ensisijaisesti merkkikerho, jonka tehtäviin kuuluu mm. rallien järjestäminen. Tätä taustaa vasten on jossain määrin ymmärrettävää, että edunvalvontaan ei haluta uhrata kovin paljoa resursseja. On kuitenkin asioita, jotka merkkikerhojenkin kannattaisi ottaa päätöksenteossaan huomioon.

Yksi näistä asioista on jäsenistön kanta asiaan. Tiettävästi H-DCF:n hallitus ei ole kysynyt jäsenistön kantaa SMOTO-asiaan, vaan on tehnyt päätöksen niinsanotun omavaltaisesti. Myös hallituksen tiedotuspolitiikka on toistaiseksi ollut perin niukkaa: mitään muita perusteita kuin lyhyt viittaus rahanmenoon ei eropäätökselle ole esitetty.

Tämä tilanne muistuttaa hämmästyttävän paljon parin vuoden takaista VMPK:n päätöstä erota SMOTO:sta. Hallitus kuvitteli, että kyse on heidän omista rahoistaan, vaikka todellisuudessa kyse on jäsenistön rahoista. Kun jäseniä on paljon, maksukin näyttää suurelta, mutta yksittäistä jäsentä kohden se on vain muutaman euron. Tiedotustakin harjoitetaan tasan yhtä vähän. Käsitykseni mukaan tämäntyyppiset asiat pitäisi ilman muuta käsitellä vuosikokouksessa ja hyödyntää muitakin helposti käytettävissä olevia tiedonhankintakanavia, kuten jäsenkysely jäsenten suljetulla foorumilla tai kerholehden mukana.

Toinen asia liittyy etujärjestöjen painoarvoon lainsäädäntöhankkeista keskusteltaessa. Pikkuhiljaa pitäisi alkaa ymmärtää, että ilman laajapohjaista etujärjestöä sitä painoarvoa ei juuri ole, jolloin edunvalvonta käy kovin hankalaksi. Yksinään H-DCF tai MMAF eivät saa aikaan juuri mitään, ja SMOTO:n painoarvon heikkeneminen ei erityisesti kannusta edunvalvontatyön (vapaaehtoissellaisen) tekemiseen, koska jo valmiiksi tiedetään, että menestymisen mahdollisuudet ovat vähäiset. On muistettava, että muilla intressitahoilla sitä painoarvoa (ja usein myös rahaa) piisaa.

Tässä suhteessa tilanne on lopulta aika mustavalkoinen: joko päätetään, että edunvalvontaa tarvitaan ja maksetaan siitä sen aiheuttama hinta, tai vaihtoehtoisesti päätetään, että edunvalvonnasta ei kannata maksaa, mikä merkitsee, että edunvalvontaa ei jonkin ajan kuluttua ole ollenkaan: edunvalvontatyössä aktiiviset harrastajat turhautuvat, koska tavoitteenasettelussa ja käytännön toiminnassa käytettävissä olevat mahdollisuudet ovat hyvin rajalliset. Kun konkreettisia asioita ei enää saada aikaan, kuihtuu koko toiminta olemattomiin.

Jotenkin olin kuvitellut, että nämä asiat olisivat erityisesti H-DCF:lle selviä, onhan juuri H-DCF:n jäsenistö hyötynyt kenties eniten SMOTO:n ja MMAF:n työn tuloksista. Valitettavasti totuus näyttää osoittautuvan toisenlaiseksi, ja laittaa allekirjoittaneenkin pohtimaan mielessään syitä, miksi ylipäätään kuulua enää H-DCF:ään. Hyviä ralleja järjestävät muutkin.
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #13 : 01 Huhtikuu 2008, 12:50:12 »

Haluaisin muistuttaa keskustelijoita siitä, että tämä on nimenomaan MMAFn taulu ja siten täällä tulee keskustella MMAFn asioista ja päätöksenteosta. HDCFn SMOTO-päätös liityy MMAFiin siten, että se vaikuttaa Suomalaisten motoristien edunvalvonnan rakenteisiin ja painoarvoon.

HDCF on MMAFlle myös tärkeä intressiryhmä ja tukija, onhan merkittävä osa HDCFn jäsenistä myös MMAFn kohderyhmässä.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Mr.Hyde
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #14 : 01 Huhtikuu 2008, 13:42:50 »

Eli sama meininki kuin H-DCF:n taululla. Kerhon tekemisiä ei saa arvostella eikä kyseenalaistaa, ainoastaan hehkuttaa kuinka kivaa meillä kaikilla on kun ollaan yhtä suurta perhettä. Kaikki toisinajattelevien mielipiteet kitketään.

Toki pitää muistaa kohteliaisuus yhteistyökumppania kohtaan mutta kyllä perusteltuja mielipiteitä pitäisi vapaalla keskustelufoorumilla saada esittää. Vähän haiskahtaa sille että taustalla on kiukkuisia sähköposteja nimeltä mainitsemattoman järjestön edustajilta, samoinhan näytti käyneen tuolla toisellakin taululla.

Miten tuleekaan mieleen eräs tulevien olympialaisten isäntämaa Järkyttynyt ...
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto