oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
25 Marraskuu 2024, 16:57:32 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: mikä eturenkaaksi...  (Luettu 14747 kertaa)
leesseri
Vieras
« : 01 Huhtikuu 2008, 14:26:18 »

nyt hyvät herrat,rouvat ja henkilöt,paha kymysys...mikä olisi soveliain eturenkaan koko,kun takana on 300/35/18" kokoinen "baarumi"...entä mikä olisi lakien ja pykälien mukaan sopiva?...
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 01 Huhtikuu 2008, 14:43:06 »

Lakien ja pykälien mukaan sopiva on sellainen jonka halkaisija ei ole pienempi kuin takarenkaan. Mitään muita rajoituksia ei ole - paitsi tietysti se, että uusi rengas ei saa poiketa alkuperäisen halkaisijasta 50 mm enempää.
tallennettu
leesseri
Vieras
« Vastaus #2 : 01 Huhtikuu 2008, 16:43:04 »

entä miten on ajettaissa...jos takana on tuo 300/35/18,niin eikö eturenkaan leveydellä ole väliä?...kylillä isotpojat väitti,että liian "kapea"eturengas vaikuttaa ajamiseen,eli jonkinlainen suhde olisi oltava ja tarkoitan siis leveyttä,etu ja takarenkaan välillä...vai lieneekö urbaania legendaa...toki jos takana on 300mm ja edessä 30mm,niin metsä soi ekassa mutkassa jo fysiikanlakien takia,mutta mikä olisi "kultainentie ja sen keskilinja"...noh,tietysti tähän vaikuttaa akseliväli,keulan pituus/kulma,ym asiat,mutta jollain jenkkipoikien nettisivustolla törmäsin johonkin taulukkoon "choppereiden"renkaan leveyksistä(lähinnä suosituksista),mutta eipä enää muistu mieleen osoitetta...
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #3 : 01 Huhtikuu 2008, 19:42:11 »

Se on eri asia mikä on hyvä ajaa ja mikä menee katsastuksessa läpi. Lakipykälät eivät määrää renkaiden leveyserolle mitään rajaa. Ota kuitenkin huomioon että moottoripyörän renkaat ovat profiililtaan sangen pyöreät ja jos eturenkaan profiilin muoto vastaa takarengasta niin etujättö ei muutu sanottavasti kallistettaessa. Ennen muinoin kun tuli näitä ensimmäisiä leveitä kumeja kuten esim. Avonin 200x16 niin nehän oli sellaisia tiiliskiviä että mutkissa heikompaa hirvitti kun parina oli 90/90x21.

Itse laittaisin tuollaisen hirmuläskin pariksi Avonin 120/70x21 3,5" vanteelle tai sitten samanlaisen 23-tuumaisena. On tylyn näköinen matalaprofiilikumi noin isolla vanteella. Metzeleriltä löytyy samanmoinen mutta jostain syystä se ei ole läheskään yhtä hyvän näköinen.
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #4 : 01 Huhtikuu 2008, 22:18:47 »

jos pyörässä ohjausgeometriat ja muu oleelinen kohallaan..
niin mielestäni kumien samankaltaisuus on tärkeämpää kuin kumien keskenäinen leveys ero.
rauhattomuutta aiheuttaa juuri kumien erillaisuus. hemulin kanssa samoilla jäljillä ollaan..
kuulehan noita juttuja aina. ei se mopedi ole tollasella perus 90/21 kumilla heti metsään päin ajamassa.
esim.jotkut väittää ihan tosissaa,että pyörä on heti ihan paska ajaa jos siinä on levee takagummi.   ei se nyt ihan niin mene kuitenkaan.
« Viimeksi muokattu: 01 Huhtikuu 2008, 22:21:43 kirjoittanut teemu » tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto