palontie
Jr. Member
Viestejä: 38
|
|
« : 12 Huhtikuu 2008, 08:48:00 » |
|
Mites yleisesti on,otin keulan irti ja rupesin tutkimaan keulaa niin laakereiden alla oli putken sisällä non 2cm paksut "tukiholkit".Onko tuo yleinen rakennus menetelmä?Mulla on semmonen probleema että t-kappaleessa on 20mm akseli ja ei oikein tahdo löytyä keulaa tolla akselilla.Ajatus olisi, jos holkit lähtis irti niin koneistaisi isommaksi työstövaraa niissä kyllä on.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hemuli
|
|
« Vastaus #1 : 12 Huhtikuu 2008, 08:52:18 » |
|
Eipä ole tullut vastaan ainakaan näissä ameriikanraudoissa. Tuskin insinööri niitä sinne on turhaan laittanut. Postaapa kuva tänne niin katsotaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
palontie
Jr. Member
Viestejä: 38
|
|
« Vastaus #2 : 12 Huhtikuu 2008, 15:38:39 » |
|
Runko on muistaakseni calles chopperverkstadin tekele.Holkit on juuri akselin mentäviä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hemuli
|
|
« Vastaus #3 : 12 Huhtikuu 2008, 16:36:08 » |
|
Onpas eriskummallinen rakenne - kyllä siinä näyttäisi näin maallikkojärjellä olevan riittävästi materiaalia jotta sen kairaisi vaikka tuumaiselle akselille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
palontie
Jr. Member
Viestejä: 38
|
|
« Vastaus #4 : 12 Huhtikuu 2008, 18:54:11 » |
|
Joo sitä matskua kyllä on.Järjellä kun tuon ajattelee niin irtoholkit kai ne on, kun ne on tosiaan noin 20-30 pitkät ja sisältä sitten on normi emäputki.Mitenkähän saisi hyvin laakereiden ulommat kehät (vaimitäneoli)irti kun ei pääse naputtelemaan alapuolelta kun nuo holkit on edessä.Ne kun saan irti niin varmaan selviää toi rakenne.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hemuli
|
|
« Vastaus #5 : 12 Huhtikuu 2008, 19:39:04 » |
|
Siihen tarkoitukseen käy mainiosti tällainen sisäpuolinen ulosvedin yhdistettynä liukuvasaraan:
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
palontie
Jr. Member
Viestejä: 38
|
|
« Vastaus #6 : 13 Huhtikuu 2008, 12:29:30 » |
|
Ei ne perkele ole irtoholkeilla Ei varmaan pysty kotikonstein kairausta tekemään,ja ei nyt viitsisi ruveta enempää tässä vaiheessa pyörää riisumaan ja viemään koneistamolle.Saisikohan ne runkoa mitenkään kiinnikkään että saisi kairattua.Taitaa olla viisaampi tuumasta akselia ohentaa jos löydän mieleisen keulan.10-12"Springer tai 39mm pumppukeula
|
|
« Viimeksi muokattu: 13 Huhtikuu 2008, 12:31:01 kirjoittanut palontie »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tofi
Jr. Member
Viestejä: 18
|
|
« Vastaus #7 : 13 Huhtikuu 2008, 20:19:20 » |
|
Kalvaimella varmaan onnistuu. Lastu kerrallaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
teemu
Sr. Member
Viestejä: 189
kyllä sillä vielä joskus ajetaan
|
|
« Vastaus #8 : 13 Huhtikuu 2008, 20:52:49 » |
|
Taitaa olla viisaampi tuumasta akselia ohentaa jos löydän mieleisen keulan.10-12"Springer tai 39mm pumppukeula
ehdottomasti mielummin isonnat sitä reikää. ei se nyt niin vaikeaa ole,että rupeais esim.springeriin vaihtamaan ohuempaa ohjausakselia..
|
|
« Viimeksi muokattu: 13 Huhtikuu 2008, 20:54:59 kirjoittanut teemu »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuusulan T-Bone
|
|
« Vastaus #9 : 14 Huhtikuu 2008, 08:27:30 » |
|
ehdottomasti mielummin isonnat sitä reikää. ei se nyt niin vaikeaa ole,että rupeais esim.springeriin vaihtamaan ohuempaa ohjausakselia..
Täsmälleen näin!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
palontie
Jr. Member
Viestejä: 38
|
|
« Vastaus #10 : 14 Huhtikuu 2008, 16:06:57 » |
|
JEPS!Kyllä mä kanssa yön pähkäiltyäni päädyin siihen holkkien avartamiseen.Ajattelin kokeilla siten että sorvaan akselinvahvuisen ja emäputken pituisen akselin jossa on molemissa päissä ns. rasiaporan aloitusporan kokoiset reiät joka toimii ohjurina.Täytyy vaan ostaa laadukas rasiapora ja leikkuunestettä ja koppa kaljaa(tai kaksi)ja muistaa että ei liikaa kierroksia pidä porakoneessa.Aikoinaan kun tein metallitöitä duunikseni niin muistelen että tuli noin tehtyä 40mm levyyn reikiä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hessu
|
|
« Vastaus #11 : 17 Huhtikuu 2008, 08:04:08 » |
|
Onkohan myöhästä, mutta.... Mä lähtisin siitä ajatuksesta, että minkälaisen keulan haluut laittaa. Lähinnä tarkotan, kuinka emäakseli on kiinni t-kpl:ssa. Jos helposti irrotettavissa, esim krympillä kiinni, en alkais kairaa tota runkoa, vaan sorvaisin uuden akselin. 20 mm emäakseli kestää varmasti. Akselillehan ei tule taipumaa aiheuttavaa voimaa paljonkaan, vaan ennemminkin leikkausvoimaa. Ja sitä 20mm normiteräsakseli kestää niin paljon että joku muu paikka prakaa paljon aikaisemmin. Monissä nykypyörissä emäakselit on onttoja. Esim 25mm putki kestää taipumaa lähes yhtä paljon kun akseli (eli umpitanko), mutta leikkausta paljon vähemmän. Ja ne on silti turvallisia.
Tällänen karkea lujuusopillinen laskuesimerkki. Fe 52 vetomurtolujuus on noin 52kg/mm2. Leikkausvoima on noin 0,6 kertaa murtolujuus. 20mm akselin pinta-ala 314,2 mm2. 52x 314,2x 0,6= n. 9800kg. Eli tollasen painon se kestää, ennen kuin menee poikki. Asiaan tietysti vaikuttaa keulakulma, keulan pituus, pyörän pituus t-kpl:n väli, ym ja niistä syntyvä momentti. Mutta aivan varmaan varmuuskerroin on noin 100.
Sik toiseksi. Voihan sen akselin tehdä niin, että alalaakerin koko on tuuma, ja kapenee sen jälkeen heti 20mm. Se suurin leikkausvoima kohdistuu ala t-kappaleen ja alalaakerin väliin. Ja nehän on toisissaan kiinni. Yleensä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
palontie
Jr. Member
Viestejä: 38
|
|
« Vastaus #12 : 17 Huhtikuu 2008, 17:45:37 » |
|
Ei ole myöhäistä,noin mä olen ajatellutkin miten kerroit.Ensi viikko kertoo paljon kun saan yhden springerin "mallailtavaksi".Asiasta viidenteen mikälaisia on nuo sprinkut purkaa(ja kasata)yläpäästään?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hessu
|
|
« Vastaus #13 : 21 Huhtikuu 2008, 10:53:28 » |
|
Vähän hankaliahan ne on kasata. Isot rakennusvinkat tai kuormansidontaliinat jeesaa, tai on oikeastaan välttämättömiä. Mutta onhan niitä ollu sata vuotta olemassa ja kai niistä puretuista suurin osa on takas kasaan saatu.
Niin muuten ne kartiolaakereiden ulkoskoolit lähtee hyvin veks niin, että hitsaa migillä jonkun latanpätkän tai paksun ison prikan siihen skooliin ja lyö reiän kautta pitkällä tuurnalla veks.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
palontie
Jr. Member
Viestejä: 38
|
|
« Vastaus #14 : 21 Huhtikuu 2008, 17:48:56 » |
|
Olipa hyvä etten etukäteen ruvennut kairaamaan reikiä isommaksi,oli näetsen tässä springerissä irrotettava akseli!Nyt vaan koneistamaan uutta akselii .Keulan merkistä ei ole kyllä mitään hajua.Ala t-kappaleessa on stanssattu MD.Onkohan se firman nimi?vai olisko rakentaja pistänyt puumerkin?Miroslav davidoviz?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|