oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 18:02:08 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: 2 pyöräisestä 3 pyöräiseksi!!!  (Luettu 29958 kertaa)
hoodee
Jr. Member
**
Viestejä: 26



« : 16 Huhtikuu 2008, 20:18:27 »

elikkä millaista paperisotaa on tiedossa jos meinaa tehdä triken?? ja tuleeko ajoneuvoluokan vaihdosta taas jotain hevetillisiä veroja kuten yleensä kaikesta kivasta Huh
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 16 Huhtikuu 2008, 20:26:26 »

Riippuu aihion käyttöönottovuodesta. Jarrutesti todennäköisesti pitää ainakin tehdä, mutta muuten ei välttämättä seuraa kummoistakaan paperisotaa. Laita lisätietoja, niin saat tarkemman vastauksen.

 Hymyilee
tallennettu

hoodee
Jr. Member
**
Viestejä: 26



« Vastaus #2 : 23 Huhtikuu 2008, 18:06:24 »

tarkotus olis softailista tehdä,aihiota ei ole vielä hankittu ja se vuosimalli riippuu aika pitkälti just noista laki/lupa asioista...
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #3 : 24 Huhtikuu 2008, 08:20:51 »

Joka tapauksessa siis muutoskatsastettava, mutta vaatimuksista juttelisin soveltavan konttorin kanssa. L5-luokkaa ei koske mm. 1993 alkaenkaan vaatimus E-säännön mukaisuudesta päästöjen osalta. Eli konemuutoksiakin saisi tehdä, jos niitä haluaisi tehdä, vm. 2003 asti. Muutoin vaatimukset vastaa 2-pyöräisten vaatimuksia. Ja kolmipyöräiset ovat edelleen verojen ja mm. määräaikaiskatsastuksen suhteen samalla viivalla kaksipyöräisten kanssa. Pohjaa katsurin kanssa neuvotteluun löytyy linkkilistalta taulukosta liite 1 rakenneasetukseen (katso erityisesti alaviitteet):
 
http://www.mmaf.fi/documents/asetus-rakennevaruste-20080101-liite1.pdf
« Viimeksi muokattu: 24 Huhtikuu 2008, 08:23:21 kirjoittanut rautis » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #4 : 24 Huhtikuu 2008, 09:02:29 »

Vähän riippuen toteutustavasta sellaisia asioita, joissa jotain selvitystä vaatimustenmukaisuudesta muutoskatsastuksessa tarvitaan, ovat päästöt, jarrut, takavalaisimet ja rekisterikilven sijoitus. Näistä kaksi viimeistä on helposti tutkittavissa konttorilla ja niistä on toisaalla tällä taululla pitkät jutut, joten ei niistä sen enempää.

Päästöt ovat hankalampi asia. Jos 2003 tai tuoreemman pelin muutos tehdään siten, että moottorissa polttoaineensyötöstä pakoputken päähän ei mikään muutu, on omamassan tai välityssuhteen mahdollisen muuttumisen merkitys päästöihin niin pieni, että itse en vaatisi enempiä selvityksiä. Karsastaja kuitenkin päättää tästä. Sen sijaan jos esimerkiksi pakoputkisto muuttuu, pitää olla todistus päästöistä (ja melusta kanssa). Sellaista ei yleensä saa mistään, joten toistaiseksi forget it.

Jarruista pitää kanssa esittää jotain selvitystä. Jos pyörä on sen ikäinen, että sitä koskee jarrudirektiivi, pitää olla todistus hidastuvuudesta. Sellaisen saa MMAF:lta mittauksen perusteella hintaan X, ovat AKE:ssa meidän mittauksia pari kertaa jo kelpuuttaneet.

Rautis voisi tsekata, mitä mahtaa pitää sisällään jarrudirektiiviä 93/14/ETY edeltänyt E-sääntö ja milloin E-sääntö ja direktiivi ovat tulleet voimaan, jooko? Samalla voisi kertoa ymmärrettävästi, että mitä tarkoittaa päästöjen kohtalla maininta "R40/01 (L5 vain max. 400 kg kok. massaan asti)"? Sitäkö, että yli 400 kg trikellä ei ole päästövaatimuksia, mutta alle 400 kg on? Mä en ymmärrä mitään tosta AKE:n excelistä... Huh

Unohdinkos jotakin?
tallennettu

rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #5 : 24 Huhtikuu 2008, 09:31:14 »

Rautis voisi tsekata, mitä mahtaa pitää sisällään jarrudirektiiviä 93/14/ETY edeltänyt E-sääntö ja milloin E-sääntö ja direktiivi ovat tulleet voimaan, jooko? Samalla voisi kertoa ymmärrettävästi, että mitä tarkoittaa päästöjen kohtalla maininta "R40/01 (L5 vain max. 400 kg kok. massaan asti)"? Sitäkö, että yli 400 kg trikellä ei ole päästövaatimuksia, mutta alle 400 kg on? Mä en ymmärrä mitään tosta AKE:n excelistä... Huh
Aivan sama mitä rautis asiasta ajattelee, kun katsuri päättää ja konsultoi sitten vaikka ake.a.. Toi rajanveto 1993:een johtuu eu-luokituksen voimaantulosta tuolloin. Siihen asti ei ollut mitään L5sta erillisenä vaan nelipyörät oli samassa kuten geneven sopimuksessa (E-säännöt) sanottiin. Sitten Eu keksi ihan omat luokitukset. Asia on siis sekava ja johtuu pääosin määritelmistä. Yli 400 kiloinen siis ei ole voinut edes olla tavallaan trike. Ja kotona kun ei ole kuin kone, niin noi historiaopukset ei ole selailtavissa, mutta jotainhan se laki vaati ennen 93:akin. Painaako noi triket yli 400kg, jos ei niin asia ei ole relevantti edes selvittää. Ja jos yli 400 kilosille ei ole päästövaatimuksia, niin sen jälkeen ne ainakin painaa....
Joko kysyjä luovuttaa, vai vastaanko lisää Virnistää Liian kaunis päivä koneen ääressä tosin.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #6 : 24 Huhtikuu 2008, 09:54:00 »

...Painaako noi triket yli 400kg, jos ei niin asia ei ole relevantti edes selvittää. Ja jos yli 400 kilosille ei ole päästövaatimuksia, niin sen jälkeen ne ainakin painaa....

Normaali Softail H-D, josta kysyjä on traikkia tekemässä, painaa vakiona kolmesataa kiloa. Siihen päälle taka-akseliin liittyvät lisäosat niin ollaan niin lähellä neljääsataa että ei tarvita montaa lyijypunttia päästäkseen rajan yli. Eli jos siitä jotain hyötyä on niin kannattaa selvittää.

Siinä olet oikeassa että päivä on liian kaunis koneen ääressä istumiseen mutta vaihtoehtoa ei ole, pitää tehdä leipää pöytään Virnistää ...
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #7 : 24 Huhtikuu 2008, 12:47:14 »

Aivan sama mitä rautis asiasta ajattelee, kun katsuri päättää ja konsultoi sitten vaikka ake.a.. Toi rajanveto 1993:een johtuu eu-luokituksen voimaantulosta tuolloin. Siihen asti ei ollut mitään L5sta erillisenä vaan nelipyörät oli samassa kuten geneven sopimuksessa (E-säännöt) sanottiin. Sitten Eu keksi ihan omat luokitukset. Asia on siis sekava ja johtuu pääosin määritelmistä. Yli 400 kiloinen siis ei ole voinut edes olla tavallaan trike. Ja kotona kun ei ole kuin kone, niin noi historiaopukset ei ole selailtavissa, mutta jotainhan se laki vaati ennen 93:akin. Painaako noi triket yli 400kg, jos ei niin asia ei ole relevantti edes selvittää. Ja jos yli 400 kilosille ei ole päästövaatimuksia, niin sen jälkeen ne ainakin painaa....
Joko kysyjä luovuttaa, vai vastaanko lisää Virnistää Liian kaunis päivä koneen ääressä tosin.

Älä oo tommonen, ihan relevantteja kysymyksiähän nämä. Katsuri päättää, mutta on se sillekin helpompaa, kun on pykälät edessä... Hymyilee

Tiesin L5-luokan määritelmän sotkuisuuden, siksi kysyinkin asiantuntijalta. Jos joku päästönormi soveltuu 1993 vanhempiin, se on E 40/01. Ei vaadi kummoisia, mutta kun todistusta ei saa mistään, niin ei sitten. Mutta joku voisi selvittää, mitä siellä nyt oikeasti vaaditaan päästöjen kanssa. Ja ne jarrusäännösten historiat kanssa, mä en nyt ehdi.

Menen tuulettamaan kainaloni uudella apehangerilla nyt. Cool
tallennettu

hoodee
Jr. Member
**
Viestejä: 26



« Vastaus #8 : 24 Huhtikuu 2008, 20:25:21 »

ISO kiitos vaan kaikille selvennyksestä,konttorilta pitää selvittää sitten kun olen kuitenkin(toivottavasti pian) menossa kilvittämään -88 jäykkäperä "softailia"...että ei paljoa kainalot vielä tuuletu kun pyörä on osina... Vihainen
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #9 : 25 Huhtikuu 2008, 05:22:59 »

tollasen softail triken saa helpoiten leimaan sellasella valmis paketilla.! se sisältää kaikki osat ja dokumentit vielä päälle.
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #10 : 25 Huhtikuu 2008, 08:53:37 »

Kyse oli siis -88 vehkeestä, joten päästötasotiedoille ei ole niin akuuttia tarvetta, jotteiko se ehtisi valmistua siinä samassa paketissa, missä AKE:n työteliäs työryhmä paraikaa selvittelee muitakin vaatimuksia. Virnistää

Ja kun asia tällä haavaa tuli ratkaistua, niin Hemuli saa jatkaa taas kunniakkaasti leivän kantoa pöytään, WW tuuletella avopotallaan vähän myös kohti takaraivoa nousevaa hiusrajaansa ja minä vietän taas niin kaunista päivää viimeistelemällä terassin portaita yli-innokkaiden avustajien ja asiaankuuluvan kolajuoman kera  CoolVirnistää
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #11 : 25 Huhtikuu 2008, 09:37:28 »

Ja kun asia tällä haavaa tuli ratkaistua, niin Hemuli saa jatkaa taas kunniakkaasti leivän kantoa pöytään, WW tuuletella avopotallaan vähän myös kohti takaraivoa nousevaa hiusrajaansa ja minä vietän taas niin kaunista päivää viimeistelemällä terassin portaita yli-innokkaiden avustajien ja asiaankuuluvan kolajuoman kera  CoolVirnistää

Voi ...ttu, kaikkea sitä... Järkyttynyt Pyörittää silmiään Cool
tallennettu

rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #12 : 25 Huhtikuu 2008, 15:11:53 »

Vai sain ihan pistekirjoitusta, hyvä muistaa jos tehdään joskus opasta näkövammaisille motoristeille, että senkin taitajia löytyy. Toivotukseni oli kuitenkin hyviä ajoja vaan! Näyttää 15 astetta ja poutaa, joten viikonloppuja itse kunkin harrastusten parissa.
tallennettu
hoodee
Jr. Member
**
Viestejä: 26



« Vastaus #13 : 27 Huhtikuu 2008, 16:28:46 »

joo saahan niitä valmiita paketteja ostaa joo...maksaa vaan niin vitusti,eikä muutenkaan tuo katalooki rakentelu kiinnosta Näyttää kieltä,voishan sieltä tilata ja ottaa mallia rakentamisessa Virnistää
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #14 : 06 Toukokuu 2008, 14:06:30 »

Kaivelin vähän historiikkia ja tosiaan tuota päästösääntöä 40 ei ainakaan sovelleta yli 400 kg trikeen. Tilalla ilmeisesti olisi vanha e-sääntö 15, mutta koska se on kokonaan uudistettu ja korvautui 83:sella (ja alkuperäisestä 15:stakin eta-maat irtaantuivat jo 1991) niin sitä ei löydy kuin pölyisten käytävien mapeista ja siellä en nyt satu olemaan. Eli vastaan elokuussa jos jotain kiinnostaa aihe edelleen. Vanha asetuskin sen kertoisi, mutta sitäkään ei nyt ole, joten nou kän duu.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto