Rekisterikilven saa sijoittaa sivulle, kunhan se täyttää näkyvyysvaatimukset. Muistaakseni sen pitää näkyä esteettömästi 20 asteen sektorilla molempiin suuntiin, mikä edellyttää sivukiinnityksen tuomista riittävän taakse. Kilpeä saa kallistaa alareunastaan taaksepäin enintään 30 astetta.
Takavalon pitäisi tosiaan olla keskilinjalla, tai vaihtoehtoisesti se pitäisi kahdentaa symmetrisesti myös toiselle sivulle. Rekisterikilven valon ei tarvitse olla ryhmässä takavalon kanssa, joten periaatteessa kahdentaminen on mahdollista toteuttaa suhteellisen siististi. Kilpien ei pitäisi lähteä, vaikka valoja olisi vain yksi sivussa, mutta määräystenvastainen rakenne se on, joten sakkoja voi tulla. MMAF:n käsityksen mukaan sivuasennus pitäisi näkyvyysvaatimusten täyttyessä sallia, koska rakenne on sangen yleisesti käytössä sen lainvastaisuudesta huolimatta, mutta sitä ei ole missään osoitettu todellisuudessa liikenneturvallisuutta vaarantavaksi.
Vilkkujen koon määrää E-hyväksyntä. Sitä direktiiviä on parisataa sivua, joten en jaksa sitä nyt lukea. Jos komponentti on vilkuksi E-hyväksytty, se on silloin ok.
Vilkkujen asennusvaatimuksia on paljon. Ulkomuistista (joka toisinaan on huono):
- minimikorkeus 35 senttiä maasta, maksimikorkeus 120 senttiä
- etuvilkkujen minimietäisyys toisistaan 24 senttiä linssien sisäreunoista, takavilkkujen 18 senttiä
- takavilkkujen etäisyys pyörän taaimmaisesta kohdasta on kanssa määritelty, en nyt muista paljonko se oli... taka-akselin kohdalla noin suurin piirtein... tangonpäävilkut eivät kelpaa takavilkuiksi tästä syystä
- näkyvyysvaatimukset muistaakseni 30 astetta molempiin suuntiin; tämäkin saattaa estää tangonpäävilkkujen käytön takavilkkuina
Jarrukomponenttien vaihtaminen on mutkikas juttu. Jos jarrut on tyyppihyväksytty, raukeaa tyyppihyväksyntä periaatteessa, kun mikä tahansa jarrukomponentti, esimerkiksi jarrupalat, vaihdetaan alkuperäisestä poikkeavaan. Koska tätä on kuitenkin mahdotonta valvoa mitenkään, ei asiaan ole puututtu, ellei ole tehty jotain ilmeisen katastrofaalisia virityksiä.
Mielestäni voit vaihtaa levyt samankokoisiin omatekeleisiin. Muista kuitenkin, että jarrupalojen ja -levyjen materiaalien tulee synkata keskenään, kaikki palat eivät sovi kaikille levyille. Santtu (tai joku muu) kaivanee jostain linkin, jossa oli asiasta tietoa.
Tsekkaan noita asennusvaatimuksia jossain välissä tarkemmin, niin ei tartte pelata ulkomuistin varassa...