oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
01 Marraskuu 2024, 08:23:35 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Päästö- ja mökätodistus eu-tuonti ?  (Luettu 18176 kertaa)
uneasy
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« : 12 Toukokuu 2008, 07:15:53 »

Huomenta arvon tietäjät.

Miten on tarvitaanko nykyään eu alueelta tuodusta pyörästä vm-94 melu- ja päästötodistusta rekisteröintikatsastusta varten? Semmoista olivat kuulemma konttorilla kyselleet.


Henkka
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 12 Toukokuu 2008, 07:51:08 »

Jos on alkuperäiset putket, kaasari ja ilmanputsari niin ei tarvitse. Vastaavuustodistuksen sen sijaan tarvitsee, sen saa maahantuojalta "pientä" korvausta vastaan.

tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 12 Toukokuu 2008, 08:43:15 »

...ja sitä vaatimustenmukaisuustodistustakaan ei tarvita jos pyörästä löytyy jo valmiiksi valmistajan kilpi jossa on ne maagiset e-numerot (Vaatimustenmukaisuustodistukset osittain historiaan (21.11.2006)). Sensijaan jos peli on modifioitu ja siinä ei ole alkuperäiset rökärit kiinni niin todistuksen saamisen kanssa on hankaluuksia. Tässä kannattanee kääntyä kanssaharrastajien puoleen alkuperäisputkien hankkimiseksi katsastusta varten.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
race-ace
Jr. Member
**
Viestejä: 11


« Vastaus #3 : 01 Kesäkuu 2008, 17:54:46 »

Mitäs merkintöjä niistä putkista pitäisi löytyä katsastuksessa eri vuosi malleittain.
Tarvike putketkiin voivat olla hiljaisia mutta niissä ei välttämättä
ole minkään valtakunnan merkintöjä. Onkos setä sininen tienvarsi
tarkistuksissa etsinyt putkista merkintöjä.


-AnA-
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #4 : 02 Kesäkuu 2008, 16:11:42 »

Etpä ihan helppoa itse asiassa kysykään. Vastaukseen ainoa selvä päivämäärä on, että 1.1.2009 alkaen saa myydä ja asentaa kattivehkeisiin vain e- tai E-merkittyjä putkia. Siihen asti kohtelu on ollut erilaista, sekä päästörajojen osalta (kts. hyväksyntävaatimukset excel-taulukosta) että sen mukaan onko putki alkuperäisosa, alkuperäisvaraosa vai pelkkä varaosa Virnistää . Logiikka kun meni aiemmin siten, että jos tehdas tuotti sekä ensiasennusputkia, että samoja varaosamarkkinoille, niin kumpiakaan ei tarvinnut merkata vaikka osille hyväksyntä olikin (koska ajoneuvolle oli koko ajoneuvon tyyppihyväksyntä ja merkintä sen mukaan). Sen sijaan tehdas joka tuotti pelkkiä varaosaputkia joutui merkkaamaan kaikki putkensa. No reiluahan tämä ei ollut sillä merkkaaminen maksaa, mutta ensi vuoden alusta asti myös alkuperäisvaraosien valmistajia rasitetaan tällä "menetetyllä hintakilpailuedulla". Eli hyväksyntävaatimus on eri asia kuin putkeen merkattu hyväksyntänumero. Varaosaputkien paketeissa sen sijaan hyväksyntäpaprut on ollut mukana kaiken aikaa. Mutta tosiaan en usko, että tien päälläkään näistä kauhean hyvin ollaan selvillä, kun jo säännökset on snadisti epäselvät. Liikkeelle pääsee siis kuitenkin vm-kohtaisista vaatimuksista tuosta excel-taulukosta, jonka alavalikoissa vuosittaiset vaatimustasot päästölle ja melulle.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 03 Kesäkuu 2008, 08:06:29 »

Säännökset ovat "snadisti" epäselviä... Virnistää

Tällä hetkellä pakoputkessa ei ole pakko olla yhtään mitään merkintää, oli se alkuperäinen tai muutettu. Muutoskatsastuksessa pitää kuitenkin esittää selvitys vaatimustenmukaisuudesta, mikä onnistuu parhaiten (tai paremminkin ainoastaan) e-merkinnällä ja sitä vastaavalla paperilappusella.

Mitä tapahtuu 1.1.2009, onkin sitten paljon vaikeampi kysymys.

Setä sininen on kiskaissut kilvet irti mm. pakoputken e-merkinnän puuttumisen johdosta (kyseessä laite vm. 1995 Järkyttynyt). Tämä toimenpide ja sen perustelu on luonnollisesti laiton, mutta sakon voi kyllä kirjoittaa jo siksi, ettei laitetta ole muutoskatsastettu.
tallennettu

jp73
Vieras
« Vastaus #6 : 03 Kesäkuu 2008, 13:07:44 »

Joskus kysyin AKEsta pakoputken/vaimentajan vaihdosta ja E-merkinnästä. Jos pyörä ei ole EU-tyyppihyväksytty (kuten Suzuki Savage) niin putkesta ei tarvitse löytyä E-merkintää. Vanhemmassa, ei EU-tyyppihyväksytyssä pyörässä riittää teknisen vastaavuuden toteaminen, käytännössä tämä tarkoittaa melun mittausta. Tietääkö sinivuokot tien päällä mitkä pyörät on EU-tyyppihyväksyttyjä tai -hyväksymättömiä?
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #7 : 03 Kesäkuu 2008, 13:21:22 »

Pyörästä, joka on Eu-tyyppihyväksytty kokonaisena ajoneuvona löytyy valmistajan kilpi ja eu-hyväksyntänumero tyyppiä *e1* jne.. Ongelma on vain siinä, ettei täysin originaalista pakoputkestakaan erikseen välttämättä sitä eu-merkintäleimaa löydy, vaikka vaatimustaso täyttyykin ja ajoneuvo on ihan vaatimuksia vastaava, josta siis se kilven eu-hyväksyntä kertoo. Mutta pelkän merkinnän puutteen vuoksi en usko, että siniset sedätkään lappuja kirjoittavat, vaan yleensä kuulostelevat myös korvalla, onko putkea rukattu tai mikäli kyseessä on selvästi varaosaputki, eikä merkintää ole otteella, on kyse siis myös muutoskatsastamattomalla ajoneuvon ajosta. Ulkonäöllisesti uusimmissa vehkeissä, joissa on tiukimmat melu-ja päästövaatimukset, edellytetyt putket eroavat jo niin selvästi katulaittomista, joten vanhemmilla pyörillä erehdyksen mahdollisuuksia on enemmän, varsinkin kun myös säännökset ovat hajanaisemmat..
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto